Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

Roundup ECOMpedia: 5 greseli in conceperea unei campanii de Google Ads (IV)

Seria de materiale marca Roundup ECOMpedia continua si saptamana aceasta: ne propunem sa descoperim, cu ajutorul unor experti autohtoni in domeniu, care sunt cele mai comune greseli atunci cand vine vorba de platformele de comert electronic, agentia de Google Ads aleasa, campanile de Facebook Ads, utilizarea Facebook Pixel, colaborarea cu o agentie de SEO, alegerea unei agentii de PPC marketing, Usability si cresterea ratei de conversie. Invitata de astazi la discutia virtuala este Cristiana Pisica (foto, PPC Whisperer CREADIV), careia ii dam cuvantul:

„Setarea corecta a unei campanii de Google Ads nu este tocmai cel mai simplu lucru de facut, dar nici cel mai greu. In general, pentru a avea o campanii bine realizate pe Google Ads, care sa nu consume bugetul intr-un mod ineficient, exista o lista de bune practici de inceput care merita atentia ta. Platforma Google Ads iti ofera indrumare in mod automat la momentul realizarii oricarei noi campanii, insa exista diferite tips & tricks pentru fiecare pas, care te pot ajuta sa lansezi o campanie generatoare de trafic calificat pe website si conversii inca din prima zi de la activare.

Urmarea tuturor pasilor de setup corect al unei noi campanii Google Ads, precum si implementarea celorlalte tips & tricks, pot fi time consuming, dar daca nu faci asta, te poti lovi de multe probleme care sa afecteze performanta campaniilor si, mai ales bugetul cheltuit. Tocmai de aceea, consider ca timpul extra petrecut pentru a seta o campanie Google Ads eficienta nu poate sa aduca decat beneficii.

Pentru a demonstra cele spuse mai sus, voi expune in continuare cateva dintre cele mai comune greseli in setarea unei campanii Google Ads pe care le-am intalnit de-a lungul timpului, dar voi pune accentul mai mult pe cum pot fi ele corectate.

1. Nu faci research amanuntit de cuvinte cheie pentru campaniile de Google Search.
Cuvintele-cheie potrivite pentru campania ta Google Ads de tip search nu sunt intotdeauna doar cele mai evidente sau cele pe care le folosesti tu cel mai des in limbajul uzual – ele sunt un bun punct de plecare, insa. Uneori pot exista numeroase sinonime, expresii, combinatii de cuvinte la care nu te-ai fi gandit initial. In plus, unele cuvinte-cheie sunt mai specifice decat altele, iar asta poti afla doar daca faci un research amanuntit inainte de a le folosi in campanie. Pentru acest research, exista mai multe modalitati si tool-uri online care ofera ajutor in gasirea celor mai potrivite cuvinte-cheie:

  • Keyword Planner, disponibil chiar din platforma Google Ads, in Tools (Instrumente)>Planning (Planificare)>Keyword Planner (Planificatorul cuvintelor-cheie); folosindu-l, ai posibilitatea sa cauti idei suplimentare de cuvinte-cheie plecand de la cele pe care le ai deja in minte; marele sau avantaj este ca iti permite sa gasesti cuvinte-cheie noi nu doar prin cautari de termeni, dar si prin cautari de pagini web sau website-uri, ale tale sau chiar si ale concurentilor; astfel, vei avea insight-uri nu doar despre cuvintele-cheie pe care le poti folosi tu, dar si despre cele pe care le folosesc deja concurentii tai.
  • un alt tool online disponibil imediat, fara necesitatea de a-ti face un cont, este Ubersuggest; marele sau avantaj este ca poate fi accesat de oricine, oricand, fara necesitatea de avea un cont, cel putin momentan; pe langa idei noi de cuvinte-cheie (uneori altele suplimentare fata de cele oferite de Keyword Planner) si informatii despre principalii tai competitori din online si cuvintele-cheie folosite de ei, poti afla si cine este cel mai vizibil concurent pe un anumit cuvant-cheie

Aceste 2 tool-uri sunt suficiente, pentru inceput. Desigur, daca doresti sa faci keyword research mai amanuntit de atat, exista o multime de alte tool-uri disponibile. Daca nu esti familiarizat cu utilizarea tool-urilor online sau ti se par mult prea complicate, atunci poti folosi si sugestiile de cautari oferite de motorul de cautare Google. Pur si simplu realizeaza o cautare dupa un cuvant-cheie pe Google si vei observa in casuta unde scrii ca iti apar instant cateva sugestii. Cu cat faci mai multe cautari de diverse cuvinte-cheie si combinatii, cu atat vei obtine mai multe idei.

2. Adaugi toate cuvintele-cheie intr-un singur Ad Group.
Acum, ca avem lista de cuvinte-cheie, nu este suficient sa o copiezi, sa creezi un anunt si gata, sa activezi campania. Sub nicio forma sistemul Google Ads nu favorizeaza aceasta tehnica, ba chiar o penalizeaza printr-un quality score (scor de calitate) al cuvintelor-cheie mult mai mic. Si, cu cat este mai mic quality score-ul, cu atat mai mare devine costul per click platit efectiv. Asta inseamna ca se vor obtine mai putine click-uri in bugetul avut, mai putine afisari, mai putina expunere pentru website-ul tau, dar si conversii mai putine si mai scumpe.

Daca toata lista ta are 80 de cuvinte-cheie, trebuie sa le imparti mai intai avand in minte structura website-ului sau a categoriei din website pentru care setezi campania. Apoi, pentru fiecare categorie/sub-categorie, poti imparti din nou cuvintele-cheie in alte cateva Ad Group-uri. Scopul fiecarui Ad Group este sa contina cuvinte-cheie cat mai asemanatoare intre ele, iar anunturile corespunzatoare sa fie cat mai relevante acestui grup. Imagineaza-ti ca nu ai cum sa faci 1, 2, 3 anunturi coerente, cu un mesaj clar, care sa contina toate cele 80 de cuvinte-cheie din lista ta. Si da, inclusiv in textul anunturilor este recomandat sa incluzi cuvintele-cheie alese din Ad Group-ul corespunzator, pentru a avea un quality score cat mai mare. Acesta este o alta regula la fel de importanta pentru realizarea unei campanii Google Ads eficiente.
In exemplul meu, o lista de cuvinte-cheie cu 80 de elemente este una destul de mica, potrivita pentru un website de prezentare servicii/website e-commerce de dimensiune mica. Daca ai un website e-commerce mediu-mare, atunci lista ta poate aduna cu usurinta sute sau mii de cuvinte-cheie, iar impartirea aceasta pe Ad Group-uri poate deveni din ce in ce mai dificila.

Si in acest caz exista tool-uri si alte solutii pentru a putea realiza mai rapid si mai bine planificarea cuvintelor-cheie. Unul dintre ele este Free Keywords Grouper-ul. Acesta face o impartire destul de buna, dar nu ar strica sa arunci o privire inainte de a definitiva Ad Group-urile asa cum au fost stabilite in mod automat de acest tool. Tot cu o astfel de impartire te poate ajuta si Keyword Planner-ul din contul Google Ads. Atunci cand deschizi Keywords Planner-ul si initiezi o cautare, vei putea vedea pe coloana din stanga o a doua optiune sub „Keywords ideas”, numita „Grouped ideas” Acolo vei vedea toate cuvintele-cheie gasite, impartite pe categorii. Este un bun punct de plecare, care iti ofera o idee de cum ai putea imparti lista ta de cuvinte-cheie. Iata un exemplu de cuvinte-cheie grupate de Keyword Planner, rezultate in urma cautarii termenului „anvelope”:

3. Folosesti cuvintele-cheie in potrivire ampla (Broad Match).
In Google Ads, cuvintele-cheie pot avea 4 tipuri de potrivire: Broad, Broad Modifier, Phrase si Exact. Potrivirea de tip Broad (ampla) este cea in care copiezi si adaugi cuvintele-cheie in cont exact asa cum sunt. In cazul acesta, Google o sa declaseze afisarea anunturilor si pentru alte cautari foarte diferite fata de cuvintele-cheie, unele putand fi total nepotrivite pentru scopul tau. Recomandarea mea este sa eviti sa folosesti acest tip de potrivire, asadar nu adauga cuvintele-cheie in Ad Group-urile campaniei direct cu copy-paste. Folosirea acestui tip de potrivire a cuvintelor-cheie este cea mai putin relevanta pentru o campanie Google Ads, aducand un trafic foarte putin relevant sau chiar deloc potrivit scopului tau si epuizand foarte usor bugetul pentru o multitudine de afisari de anunturi, care nu-ti vor aduce niciun rezultat.

Un alt tip de potrivire este cea Broad Modifier si se diferentiaza prin faptul ca fiecare cuvant incepe cu un „+”. In acest caz, declasarea afisarii anunturilor se face pentru utilizatorii care cauta termenii ce contin chiar acele cuvinte-cheie, dar uneori si in combinatii cu alti termeni, pe care tu nu i-ai adaugat neaparat in lista ta de cuvinte-cheie. Adaugarea cuvintelor-cheie cu potrivire de tip Broad Modifier intr-o campanie noua Google Ads este de preferat, mai ales la inceput, cand inca incerci sa vezi cat de buna este lista ta de cuvinte-cheie si daca nu cumva exista si alti termeni de cautare sau combinatii de termeni la care nu te-ai gandit deloc. Practic, pentru a evita ca Google Ads sa-ti afiseze anunturile si sa cheltuiasca bugetul pentru tot felul de termeni de cautare fara legatura cu website-ul tau, atunci adauga cate un „+” in fata fiecarui cuvant din lista ta de cuvinte-cheie.

Potrivirile de tip Phrase si Exact sunt mult mai restrictive, limiteaza mult mai mult numarul de afisari pentru un cuvant cheie si se folosesc pe masura ce gasesti expresiile/cuvintele- cheie performante cat mai exacte. In timp ce Phrase Match permite totusi adaugiri inainte/dupa expresia-radacina (formata din 1, 2, 3 cuvinte fixe, fara a le schimba ordinea), Exact Match declaseaza afisarile doar pentru cuvantul-cheie exact asa cum este el adaugat de tine in campanie, cel mult cu schimbari pentru plural si singular.

4. Nu folosesti extensii de anunturi.
Dupa cum am mentionat si mai sus, fiecare Ad Group dintr-o campanie Google Ads este format din lista de cuvinte-cheie asemanatoare intre ele si 2-3 anunturi specifice acestora. Atunci cand concepi anunturile, aloca timp de gandire si nu le scrie neglijent si simplist. Incearca sa folosesti in cele 3 titluri (headline-uri) cuvintele-cheie si un element de diferentiere important al produsului/serviciului, care sa iasa in evidenta. Apoi, in cele doua randuri de descriere (Desciption Line 1 & 2) incearca sa-i explici utilizatorului niste motive clare pentru care si-ar dori sa cumpere, sa ceara o oferta sau sa afle mai multe detalii. Nu-l bombarda cu specificatii tehnice si alte informatii mult prea dificil de inteles din prima. Exemplifica-i si la ce i-ar fi de folos produsul, cum l-ar putea ajuta sau cum i-ar putea usura existenta, cum anume l-ar avantaja sau l-ar face sa iasa in evidenta. Toate detaliile tehnice, variatiunile de optiuni, culori, marimi, livrarea si alte elemente extra suntmult mai potrivite de mentionat in extensiile de anunturi.

Extensiile de anunturi sunt casute de text extra care se afiseaza alaturi de anunturile Google Ads si pot contine informatii importante despre tine, produsele/serviciile pe care le oferi. Sunt optionale la setup-ul unei campanii Google Ads, dar sunt obligatorii daca vrei o campanie Google Ads care sa-ti aduca rezultate la costuri cat mai mici. In orice cont Google Ads clasic, ai disponibile urmatoarele tipuri de extensii de anunturi, pe care le poti folosi astfel:

  1. extensii de tip Sitelink – link-uri catre alte pagini din website, care iti ofera posibilitatea sa atasezi si alte link-uri anuntului tau catre pagini precum cea de Contact, Promotii, Intrebari frecvente, Despre noi, Testimoniale, Blog, etc.
  2. extensii de tip Callout (Instiintari) – aici se pot adauga diverse elemente de diferentiere/servicii cu plus-valoare care au importanta pentru utilizator, cum ar fi „Produse pentru profesionisti”, „Cea mai variata gama de produse”, „Livrare gratuita”, „Garantie extinsa”, „Suport 24/7”, „Retur gratuit”, „Personalizare la cerere”, etc.
  3. extensii de tip Structured snippet – liste de caracteristici diverse, pe care le poti expune in anunt, cum ar fi Tipuri, Stiluri, Dotari, Modele, Brand-uri, etc.
  4. extensii de tip Call – afiseaza numarul de telefon si permit efectuarea apelului de catre utilizator direct din anunt, in special atunci cand anunturile se afiseza pe dispozitive de tip mobile/tablete
  5. extensii de tip Message – afiseaza utilizatorului posibilitatea de a-ti trimite direct un mesaj text pe numarul de telefon mentionat in cont
  6. extensii de tip Location – afiseaza in anunt adresa locatiei/locatiilor tale fizice (magazine sau showroom-uri) si permit redirectionarea utilizatorului catre Google Maps, de unde acesta poate cere indicatii cum sa ajunga la tine sau sa verifice care dintre locatiile tale este cea mai apropiata de locatia sa
  7. extensii de tip Price – afiseaza care este intervalul de pret sau de la ce pret porneste costul unui anumit produs/serviciu
  8. extensii de tip App – link-uri catre aplicatiile tale mobile din Google Play/App Store, daca doresti ca utilizatorii sa instaleze aplicatiile business-ului tau
  9. extensii de tip Promotion – extensii in care poti afisa promotii curente pe care le desfasori si iti permit sa folosesti chiar coduri promotionale de reduceri si sa mentionezi reducerea in valoare absoluta/procentuala si perioada in care este/o sa fie valabila

Multitudinea de extensii de anunturi disponibile ne arata ca exista cel putin 2-3 variante potrivite pentru orice website si ca nu putem sa le ignoram. Mai mult, cu cat incerci si reusesti sa gasesti informatii pentru a afisa cat mai multe tipuri de extensii, cu atat anuntul tau o sa fie mai proeminent fata de cel al competitiei. Asta nu inseamna ca pot fi folosite oricum, pentru ca si acestea sunt supuse unui process de aprobare de catre Google Ads si pot fi dezaprobate la fel ca si anunturile text, fiind dezactivate de la afisari.

5. Nu setezi si nu urmaresti obiective ale campaniei.
In cele din urma, cand tragi linie, poti afla cat de buna este si cat de bine a performat campania ta de Google Ads doar daca stii exact ce vrei sa obtii cu ajutorul ei. Aici intervin doua lucruri pe care le poti face. In primul rand trebuie sa te gandesti ce anume te intereseaza sa se intample. In functie de obiectul tau, de activitatea si de etapa in care se afla business-ul tau, trebuie sa-ti setezi un obiectiv clar, masurabil si incadrabil intr-o anumita perioada de timp. Aici exista mai multe variante, iar cele mai des intalnite sunt:

  • Brand awareness – daca vrei ca brand-ul tau sa se afirme, sa fie cunoscut, sa fie mai usor de gasit, atunci poti masura traficul atras pe website de campania Google Ads prin numarul de click-uri inregistrate
  • Lead generation – daca esti un prestator de servicii, atunci cel mai usor este sa masori lead-urile (cererile de oferta venite din partea utilizatorilor, sub forma de apeluri, formulare, programari, rezervari, testari, abonari, etc.); daca urmaresti mai multe astfel de interactiuni cu utilizatorul, Google Ads iti permite sa le masori pe fiecare in parte, diferentiat
  • Sales – poti masura inclusiv volumul de vanzari obtinute din campania Google Ads si calcula ROI-ul obtinut strict prin acest tip de promovare online

In al doilea rand, trebuie sa urmaresti in ce masura acel obiectiv se indeplineste total, partial sau deloc de-a lungul perioadei stabilite si, in functie de cum evolueaza situatia, sa poti face ajustari ale campaniei, pe parcurs. O campanie Google Ads odata creata nu poate fi abandonata, necesita optimizari si modificari constante, la intervale de timp destul de scurte, uneori chiar zilnice, dar asta doar pe baza rapoartelor si a rezultatelor obtinute.

Toate cele 5 greseli mentionate pot avea un impact mare asupra campaniilor. De ele se leaga si alti factori sau greseli mai mici, pe care am incercat sa le strecor la fiecare punct, pentru a arata cum conlucreaza toate elementele componente ale promovarii Google Ads, pentru succesul sau esecul unei campanii. In mod clar nu exista o reteta a succesului pentru crearea unei campanii, iar unii pot spune ca au campanii de success chiar daca au facut una sau mai multe dintre aceste greseli. Totusi, nu cred ca este lipsit de importanta sa intelegem, sa analizam si sa verificam daca facem tot ceea ce se poate face mai bine pentru a spori eficienta promovarii Google Ads la costuri cat mai mici. Succes si spor la setat noi campanii Google Ads cat mai profitabile!”

Citeste si celelalte parti ale seriei Roundup ECOMpedia: 5 greseli legate de SEO (III, IIIIV si V), 5 greseli legate de alegerea platformei SEO (I), 5 greseli SEO legate de cuvintele-cheie (I), 5 greseli in colaborarea cu o agentie de SEO (I), 5 greseli in alegerea platformei de e-commerce (III si III), 5 greseli legate de implementarea de functionalitati noi in platforma e-commerce (I si II), 5 greseli in alegerea unei agentii de Google Ads (I), 5 greseli in conceperea unei campanii de Google Ads (III si III), 5 greseli in alegerea unei agentii de PPC (I)!

Despre Monica-Ioana Buzea

Cofondator, PR Consultant & Social Media Manager la CreativeCreature.ro (agenție de PR și comunicare). Mă ocup de ştiri, analize și interviuri relevante din domeniul comerţului online autohton şi internaţional pentru ECOMpedia.ro de la finalul lui 2015.

Follow Me

Comentariu ( 1 )

  1. […] unei agentii de Google Ads (I), 5 greseli in conceperea unei campanii de Google Ads (I, II, III si IV), 5 greseli in alegerea unei agentii de PPC […]

Leave a reply