Roundup ECOMpedia: 5 greseli cand alegi o platforma de comert electronic (I)
Astazi dam startul unei noi serii de materiale marca Roundup ECOMpedia, in care ne propunem sa descoperim, cu ajutorul unor experti autohtoni in domeniu, care sunt cele mai comune greseli intalnite in randul proprietarilor de magazine online atunci cand vine vorba de platformele de comert electronic, agentia de AdWords aleasa, campanile de Facebook Ads, utilizarea Facebook Pixel, colaborarea cu o agentie de SEO, alegerea unei agentii de PPC marketing, Usability si cresterea ratei de conversie. Prima noastra invitata la discutia virtuala este Roxana Olaru (foto, partener Creadiv.ro, agentie digitala care ofera servicii de web development, web design si promovare online), careia ii dam cuvantul:
„Comertul online a evoluat spectaculos de-a lungul anilor, transformand modul in care oamenii fac cumparaturi intr-un fel pe care foarte putini il anticipau. Principalele avantaje ale magazinelor online sunt:
- costurile de obicei mai reduse de operare, comparativ cu magazinele fizice
- accesul la o piata de cumparatori independenta de geografie, cu potential extrem de mare de crestere rapida
A avea insa un magazin online de succes nu este un lucru usor! Unele articole prezinta acest proces extrem de simplificat: cateva click-uri si magazinul este gata, iar clientii stau la usa. Nu este deloc adevarat. Degeaba ai un magazin online foarte bun din punct de vedere tehnic, daca nu ai o strategie coerenta de promovare si nu stie nimeni de el. Degeaba ai campanii foarte interesante de promovare, care iti aduc trafic, daca magazinul nu functioneaza bine si nu reuseste sa converteasca vizitatorii in cumparatori.
In prezent, exista pe piata o multime de platforme de e-commerce, SaaS sau Open Source, precum si o multime de companii care pot oferi servicii de programare custom, pentru platforme proprietare. Atat de multe incat procesul de alegere a solutiei tehnice potrivite poate fi extrem de complicat.
Fiecare magazin online este unic si ajunge sa aiba succes printr-o reteta proprie. Nu exista secretul succesului! Exista insa o serie de decizii gresite, pe care am observat ca le fac in mod repetat proprietarii de magazine online atunci cand isi aleg platforma pe care doresc sa isi deschida sau sa isi mute/upgradeze e-shop-urile. Iata 5 dintre cele mai intalnite greseli pe care sper sa le faca tot mai putini proprietari de magazine online, fie ca vorbim de antreprenori sau de companii foarte mari:
1. Nu coreleaza solutia tehnica aleasa cu tipul de business existent si cu planurile de crestere ale business-ului. Fiecare tip de platforma e-commerce este mai mult sau mai putin potrivita cu un anumit nivel al business-ului si cu planurile acestuia de dezvoltare. Platforma trebuie aleasa in stransa corelatie cu aceste detalii!
- Pentru magazinele online create ca hobby sau ca o activitate paralela cu un alt job al antreprenorului, pentru magazinele online deschise pentru a testa o piata sau in general cele care au nevoie de o solutie destul de standard si extrem de rapida, cu o investitie financiara mica, solutia potrivita poate fi o platforma SaaS, cum este de exemplu Shopify (unde totul este deja creat si rapid de instalat, dar si posibilitatile de extindere sau personalizare sunt mici) sau o platforma Open-Source populara (Prestashop, OpenCart, Magento, CS Cart), cu o tema cumparata dintr-un market de teme, precum ThemeForest.
- Pentru magazinele online care pornesc la drum cu un plan stabilit de crestere sustinuta sau pentru business-urile consacrate, cu nevoi specifice de personalizare, pot fi mai potrivite platformele Open Source cu teme cumparate/dezvoltate de la zero sau platformele 100% personalizate.
- Pentru magazinele online foarte mari si complexe, care au permanent nevoie de schimbari si de dezvoltare accelerata, cele mai potrivite pot fi platformele custom, dezvoltate de echipe interne sau de echipe serioase de web development.
2. Nu calculeaza cu atentie costurile totale asociate cu platforma aleasa. Orice platforma de e-commerce are niste costuri asociate. Acestea sunt, de multe ori, greu de anticipat de catre proprietarii magazinelor online si ii pot lua prin surprindere. Cum se poate elimina acest risc? Prin efortul comun al proprietarilor de magazine online si al furnizorilor de servicii tehnice: plan clar de business si predictii de evolutie in timp, lista de functionalitati dorite, discutii detaliate cu furnizorii, pentru alegerea solutiei potrivite, cu beneficii si dezavantaje in functie de solutie.
- Pentru o platforma SaaS, trebuie inteles foarte clar ce intra in pachetul lunar (cate produse, ce tipuri de functionalitati si aplicatii) si cand trebuie trecut la un alt pachet, mai scump. De asemenea, trebuie inteleasa exact lista de functionalitati existente si costurile asociate acestora – pentru cerinte personalizate, care nu exista in prezent, e posibil sa existe costuri mari de dezvoltare sau chiar sa nu existe disponibilitatea furnizorului de a le dezvolta.
- Platformele Open Source functioneaza prin plugin-uri si api-uri. Trebuie analizate si costurile necesare pentru achizitia acestora. Anumite platforme au plugin-uri mai scumpe decat altele. Temele grafice variaza ca si costuri. Cele complet personalizate sunt cu mult mai scumpe decat cele ready-made. Dar si modificarile unor teme gata create, pe care proprietarii magazinelor le pot considera minore, se dovedesc uneori mai scumpe decat nivelul anticipat. De cele mai multe ori, temele ready-made vor avea nevoie de personalizari, in special pentru medii mobile.
- Solutiile 100% custom prezinta un alt tip de risc legat de costuri – acela ca sunt greu de anticipat 100% de la inceputul colaborarii. O abordare buna in acest sens este cea de dezvoltare Agile, in care se aleg milestone-uri, care se estimeaza si coteaza si la finalul carora se pot lansa in productie niste livrabile. Aceste livrabile sunt apoi folosite de utilizatori si proprietarii, in urma feedback-ului din piata, pot decide ce vor sa dezvolte in urmatoarele milestone-uri.
3. Nu iau in calcul necesitatile de integrare cu alte aplicatii third-party folosite (ERP-uri, CRM-uri, marketplace-uri si altele). Platforma de e-commerce trebuie aleasa tinand cont de toate tipurile de aplicatii third-party pe care magazinele online le folosesc deja sau doresc sa le foloseasca:
- ERP-uri pentru gestiunea activitatii operationale
- CRM-uri pentru gestiunea activitatii comerciale
- marketplace-uri pe care doresc sa le fie listate produsele
- sisteme ale furnizorilor pe care le doresc integrate
O imagine clara de la inceputul proiectului duce catre alegerea solutiei potrivite. Astfel de integrari se realizeaza cel mai usor pe solutii 100% custom, apoi pe solutii Open Source (Open Cart este cel mai usor de personalizat; PrestaShop are un API extrem de bun) si probabil greu pe solutii SaaS.
4. Nu anticipeaza corect functionalitatile si personalizarile dorite, precum si evolutia in timp.
- Platformele SaaS vin la pachet cu o multime de functionalitati predefinite, dar personalizarile sunt dificil de realizat.
- Platformele Open Source au cele mai mari ecosisteme create in jurul lor – sute de mii de programatori din toata lumea, care au dezvoltat sute de mii de plug-in-uri pentru aproape orice (inclusiv companiile isi creeaza propriile plugin-uri – curieri, procesatori de plati si alti astfel de furnizori). De asemenea, se pot realiza si plugin-uri complet personalizate. In plus, pe platforme Open Source sunt disponibile update-uri periodice. Din acest motiv, nu sunt recomandate personalizari masive pe platforme Open Source, deoarece isi pot pierde posibilitatile de update la versiuni noi (fie platforma in sine, fie plugin-urile).
- Cele mai multe personalizari se pot realiza, evident, pe solutiile 100% personalizate si proprietare, dezvoltate de echipe interne sau externe. Ele sunt precum costume la comanda, dezvoltate intocmai pe nevoile magazinelor online. Daca magazinele nu au bugete suficient de mari sau oameni/furnizori talentati, update-ul constant al platformelor 100% custom se realizeaza mai greu. De cele mai multe ori intalnesc la clienti platforme invechite, abandonate sau mentinute pe o „linie de plutire” – cu riscuri de securitate sau alte tipuri de riscuri.
5. Nu tin cont de efortul echipei de a se adapta platformei respective. Pe langa toate considerentele de costuri sau functionalitati, un aspect neglijat de foarte multe ori de catre proprietarii magazinelor online este efortul necesar pentru ca echipa sa se adapteze unei anumite platforme – situatie care apare in momentul in care un magazin se muta de pe o platforma pe alta. O schimbare de la o versiune de tip 1.x a unei platforme Open Source catre 3.x a acelelasi platforme este si ea considerata tot o mutare radicala, deoarece, de cele mai multe ori, trebuie refacut intregul magazin, iar proprietarii isi pot pune intrebarea daca sa pastreze platforma sau sa o schimbe cu totul. Pentru angajati este mai usoara acomodarea de la o versiune mai veche a unei platforme la una mai noua, decat acomodarea cu o platforma diferita. Tineti cont ca oamenii au o rezistenta mare la schimbare. Prin urmare, este esentiala alegerea celei mai potrivite platforme de e-commerce inca de la inceput, pentru a evita schimbari radicale dese (schimbarea platformei o data pe an este prea des; schimbarea platformei o data la 3-4 ani poate fi un proces normal de evolutie catre o etapa mai buna).
Comentarii ( 2 )
[…] 5 greseli in colaborarea cu o agentie de SEO (I), 5 greseli in alegerea platformei de e-commerce (I si II), 5 greseli legate de implementarea de functionalitati noi in platforma e-commerce (I), 5 […]
Din pacate, sunt foarte multi, sa le spun asa, owneri de magazine online, care vor totul cat mai ieftin si cat mai repede si multi ajung sa apeleze la platforme de genul extended sau contentspeed doar pentru ca este mai lejer sa dai o suma lunara mica si sa ai un oarecare suport la indemana oricand impreuna cu niste integrari, desi aceeasi suma lunara se putea plati la un developer care sa iti munceasca pe milestone-uri si care sa iti ofere acces neingradit la site, nu doar la tema si functionalitati, dar si la gazduire, la cpanel, la ftp, la rotld si asa mai departe. Ce e drept, aici trebuie sa iti bati putin capul.
O alta problema este ca in detrimentului Prestashop, OpenCart, Magento sau WooCommerce care la prima faza nu au integrari, multi prefera alta platforme, chiar daca ingreuneaza automat munca operatorului de date sau celui care se ocupa cu vanzarile pe site prin multitudinea de mini-buguri care ingreuneaza, de exemplu, adaugarea unui simplu produs. Un astfel de mini-bug as putea sa spun ca ar fi acela in care adaugi un produs, dar sunt mai multe taburi cu detalii la acel produs si de fiecare data cand tu ai modificat ceva trebuie sa salvezi fiecare tab separat si sa astepti pratic sa se incarce fiecare tab separat pe cand in WooCommerce, nu ai asemenea probleme si totul este mai friendly.