Termeni folositi in Google Analytics
Cativa Termeni Importanti Folositi in Google Analytics
Un cookie (numit si internet cookie sau browser cookie) este o bucatica de cod trimisa de site-ul vizitat catre browserul vizitatorului si care este salvata in computerul utilizatorului pentru diverse scopuri. Cookie-ul pus pe computerul vostru de Google Analytics are rolul principal de a identifica daca sunteti un Vizitator NOU sau un Vizitator VECHI (recurent) al site-ului pe care il accesati si care are instalat scriptul „analytics.js”.
- Cookie-ul sta la baza identificarii utilizatorului si fara acesta nu putem face masuratori si tracking pe site;
- Cookie-ul nu identifica utilizatorul prin date personale cum ar fi de exemplu numele ci printr-un indicativ generat aleator, dar care ramane persistent pe computerul vostru vreme de 2 ani de zile.
- Acest cookie ramane valabil timp de 2 ani si e reinoit daca in acest interval utilizatorul viziteaza site-ul din nou. Un utilizator care isi sterge cookie-urile zilnic este mereu nou pentru Google Analytics;
Gasim raportul cookie-urilor in Google Analytics in sectiunea: Audience/Public -> Explorator utilizatori -> ID Cookie. Acest raport ne ajuta sa intelegem ce fac utilizatorii pe site la nivel individual.
Mai multe informatii aici: https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/cookie-usage
O vizita pe site inseamna vizionarea uneia sau mai multor pagini din site-ul respectiv. De fapt, o sesiune (explic asta in detaliu la curs), este formata din: afisarea mai multor pagini pe site, evenimente de tracking definite in analytics si de tranzactii ecommerce. Dar pentru o intelegere mai usoara o vizita, o sesiune, este formata din vizitarea unei succesiuni de pagini de pe site.
Numarul de click-uri ≠ Numarul de vizite – Daca sunteti atenti in interfata Adwords la click-uri si apoi veniti sa vedeti vizitele generate de acesta in Analytics nu veti gasi niciodata un numar egal. In general numarul de click-uri este mai mare decat numarul de vizite.
Durata standard de inactivitate pe site care defineste terminarea unei vizite si inceperea alteia este de 30 de minute;
- Asta inseamna inseamna ca daca un utilizator intra pe un site, da click, ramane inactiv pentru o perioada mai mare de 30 de minute si apoi revine si interactioneaza din nou cu site-ul printr-un click, o noua vizita va fi inregistrata;
- Daca utilizatorul face mai multe clickuri (afisari de pagini diferite sau nu), si intre aceste afisari/click-uri, nu trece mai mult de 30 de minute, sa zicem din 29 in 29 de minute face o afisare, de dimineata pana seara, aceasta constituie aceasi vizita;
Daca durata dintre 2 click-uri succesive este mai mica de 30 de minute, este 1 singura VIZITA
Daca durata dintre 2 click-uri succesive este mai mare de 30 de minute (sau egala), vorbim de alta VIZITA.
O vizita (o sesiune) se incheie prin doua metode:
- Expirarea bazata pe timp:
- dupa 30 de minute de inactivitate;
- la miezul noptii; intotdeauna utilizatorul care ramane pe site inainte si dupa miezul noptii va contoriza 2 vizite.
- Expirare la schimbarea campaniei:
- daca un utilizator ajuns pe un site prin intermediul unei campanii iese si revine pe site prin intermediul altei campanii, va contoriza doua vizite chiar daca intervalul de timp intre cele doua vizite este mai mic de 30 de minute;
Concluzie:
Numarul de click-uri va fi de obicei mai mare decat Numarul de vizite. Mai multe informatii aici: https://support.google.com/analytics/answer/2731565?hl=ro
Utilizatori unici sunt acei utilizatori distincti care viziteaza site-ul intr-o perioada specifica, fara sa conteze de cate ori au vizitat site-ul in aceea perioada.
De ex, un utilizator face o vizita dimineata, acelasi user face inca o vizita la pranz, si mai face o vizita seara. In acest caz avem:
3 Vizite = 1 Vizitator UNIC pe o perioada de 1 zi, in perioada analizata.
- Pentru definitia acestui termen avem nevoie de o DURATA pe care facem analiza;
- Este un idicator care nu se poate aduna, adica, numarul de utilizatori unici intr-o luna nu este suma numarului de utilizatori unici din saptamanile aferente, pentru ca ei se pot suprapune.
In Google Analytics gasim raportul utilizatorilor unici in: Audience/Public -> Overwiew/Rezumat -> Users/Utilizatori
Un utilizator nou este acel utilizator care viziteaza site-ul pentru prima data si nu are cookie-ul instalat, cel de care am vorbit deja in acest articol la inceput.
Un utilizator vechi este acela care in momentul vizitei pe site are deja cookie-ul instalat. Lipsa acelui cookie, sau prezenta lui, ne spune daca userul este unul nou sau vechi, recurent.
- Daca dupa o vizita, userul isi sterge cookie-urile si revine pe site va fi raportat ca utilizator nou;
- Daca un utilizator care are cookie-ul instalat pe desktop intra de pe alte device-uri si nu este logat, va fi raportat ca utilizator nou;
- Programele de tip Ad-Blocker nu interfereaza si nu blocheaza cookie-urile instalate de Google Analytics (in general);
5.Pagina de Intrare vs pagina de iesire, sau Landing page vs Exit page
Landing Page-ul este pagina prin care se intra in site, locul din site pe unde userul intra prima data intr-o sesiune data. Nu este obligatoriu ca userul sa intre pe site prin homepage, ci el poate sa vina din Google pe orice pagina la o cautare specifica.
- Este de regula mai importanta decat Exit page-ul (pagina de iesire de pe site) pentru ca utilizatorul trebuie sa si iasa de pe site, nu poate sa stea pe site la nesfarsit. Rapoartele cele mai utile in analiza Eficientei Campaniilor de Online Marketing (ECOM) sunt cele facute pe landing pages;
- Exit page-ul devine oarecum important in contextul corelarii cu campanii de marketing platite, dar ipotezele de business facute pe analiza acestor „exit pages” nu sunt la fel de puternice precum cele facute pe „landing pages”;
- Pagina principala de intrare pe site ar putea fi homepage-ul, insa doar 20%-30% din totalul intrarilor pe un site se fac prin homepage, pagina principala. Restul de 70-80% de intrari in site sunt alte pagini, pagini de categorie, pagini de tag-uri, pagini de produs etc.
Arata timpul petrecut de un utilizator pe site si se calculeaza ca diferenta de timp intre 2 click-uri succesive, intre 2 afisari de pagini succesive.
Durata vizitei = Click 2 (timpul accesarii paginii vizitate cel mai recent) – Click 1 (timpul accesarii paginii vizitate la intrarea pe site)
- Daca un utilizator intra pe site si iese fara sa mai fi dat un alt click, pe o alta pagina din site, nu se poate calcula durata vizitei;
- Durata mare a vizitei nu inseamna nu inseamna neaparat un succes (poate exista o corelatie dar nu este intotdeauna cea mai buna), poate insemna si ca utilizatorul nu se descurca in site, nu gaseste ceea ce isi doreste;
- Se recomanda asocierea duratei vizitei si cu alti parametrii (de ex: fetele viziteaza de obicei mai multe pagini, baietii nu – perspective de business extrase din analiza cifrelor de trafic pe un magazin online de fashion si unul de it&c), alti indicatori de business (KPI-uri).
Bounce este raportat atunci cand un utilizator vizualizeaza o singura pagina, nu mai da nici un click (nu viziteaza decat o singura pagina pe site) si apoi iese din site.
Bounce rate = (Numarul vizitelor cu o singura pagina afisata/Numarul total de vizite pe site) * 100
Bounce Rate-ul in sine, luat ca indicator separat nu este important, in mod special. Se recomanda contextualizarea lui, asocierea lui cu alti indicatori, de ex:
- Analiza evolutiei, a trend-ului Bounce Rate-ului e importanta, nu o cifra in sine la un moment dat;
- Analiza Bounce Rate-ului nu pe intreg site-ul, ci per campanie, in mod special pe cele platite;
- Analiza Bounce Rate-ului pe campanie, si compararea lui cu media site-ului;
Blogurile, de exemplu, au un bounce rate mare de obicei, de peste 70%. Paginile de produs au de obicei un Bounce Rate mare, daca e sa vorbim de paginile unui magazin online.
Conversia se raporteaza de fiecare data cand un utilizator performeaza o actiune dorita, dezirabla, din punct de vedere al businessului, cum ar fi:
- de cate ori se aboneaza cineva la newsletter (de ce? pentru ca vom vinde mai usor unui abonat decat unui vizitator simplu, deci e de interes pentru mine sa masor cati se aboneaza la newsletter, cifra de afaceri depinde intr-o masura si de numarul acestor inscrieri)
- de cate ori cineva comanda online, de cate ori cumpara un produs sau serviciu
- de cate ori completeaza cineva un formular important pe site
Conversiile se impart in doua categorii: macro si micro conversii, unde:
- macro conversiile sunt de regula obiectivul principal care se doreste a fi indeplinit, de ex comenzi pe site;
- micro conversiile sunt actiuni de o importanta secundara, de ex: rularea unui clip sau completarea unui formular.
Se calculeaza dupa formula
Rata de Conversie = (Numarul de conversii/Numarul total de vizite) *100
In cazul e-commerce, avem:
E-commerce conversion rate = Numarul de tranzactii e-commerce / Numarul de vizite * 100
In cazul goal-urilor, pe site-urile care vand indirect, avem:
Goal conversion rate = Numarul de goal-uri atinse / Numarul de vizite * 100
In Romania, Rata de Conversie este de aproximativ 1.30%, cu variatii pe industrii si sezoane. Aici aveti un link la un benchmark pe care ECOMpedia il face de ceva timp, singurul in acest moment in Romania: https://ecompedia.ro/benchmark-rata-conversie.html
10.Goal Value sau Valoarea obiectivului de business
Reprezinta o valoare financiara ipotetica, estimata (lei, usd, eur) atribuita indeplinirii sau atingerii unui goal sau obiectiv (Goal in engleza in interfata de Google Analytics care este inca in engleza, Obiectiv este tradus in interfata GA in limba romana).
- Este foarte important sa asociem o valoare financiara (ipotetica) fiecarui goal atins;
- Rapoartele fara valori financiare vor sta mult timp in sertar, pentru ca rezultatele financiare nu vor fi evidentiate, iar managerii nu vor stii sa interpreteze rapoartele fara o educatie specifica de analist.
In cazul magazinelor online Goal Value nu se trece, atunci cand setam un GOAL, pentru ca afecteaza valorile financiare din toate rapoartele. Acest Goal Value se trece doar in cazul in care avem doua surse de venit pe site, de ex: venitul din tranzactii ecommerce intr-un magazin online, si venitul din reclama pe site, in cadrul aceluiasi business.
Goal Value se foloseste in special cand avem site-uri non e-commerce, fara vanzare directa, ca de exemplu un site de programari la nutritionist, sau la frizer, si se calculeaza dupa formula:
Goal Value = Cifra de Afaceri Anuala / Numarul de Leaduri Anual
Aceasta cifra se poate apoi recalcula periodic, la luna, la trimestru, pentru a avea o valoare cat de cat apropiata de realitate. Nu pot sa evidentiez cat de importanta este valoarea aceasta pentru business-urile cu prezenta online dar care nu vad in mod direct precum magazinele online. Fara aceasta valoare, site-urile de tipul Lead Gerenation, nu pot face analize specifice de ROI – Return On Investment, sau ECOM – eficienta campaniilor de online marketing.
Nu uitati sa cititi in contnuare si articolul acesta – https://ecompedia.ro/cum-setam-corect-un-goal-google-analytics.html, unde descriem in detaliu cum se seteaza corect un GOAL, mai ales daca nu aveti trackingul de ecommerce instalat pe site-ul vostru.
Leave a reply