Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

Google Analytics

Ce este Google Analytics:

Google Analytics este un serviciu gratis de web analytics (digital analytics) care monitorizeaza traficul si tranzactiile ecommerce pe un site dezvoltat de Google in cadrul platformei software “Google Marketing Platform”. Acest serviciu a fost lansat in noiembrie 2005 prin achizitionarea de catre Google a dezvoltatorului de soft de tracking web Urchin.

Prescurtarea UTM vine de la “Urchin Tracking Module.” Urchin Software Corporation si serviciul software dezvoltat de ei au pus bazele a ceea ce acum cunoastem sub denumirea de Google Analytics

Ce este Digital Analytics:

Digital Analytics sau Web Analytics se refera la masurarea, colectarea, analizarea si raportarea datelor de pe internet cu scopul de a intelege si optimiza utilizarea paginilor web.

Analiza web (web analytics sau digital anaytics) nu este doar un proces de masurare a traficului web, ci ar trebui folosita ca instrument pentru optimizarea afacerilor online si pentru a evalua si a imbunatati eficienta unui site web.

Programele si aplicatiile de analiza web pot ajuta companiile sa masoare rezultatele campaniilor clasice desfasurate prin tiparituri sau advertising offline. Se poate analiza modul in care se schimba traficul pe un site web dupa lansarea unei campanii de publicitate in media traditionala: ziare, TV, radio.

Analiza web (web analytics sau digital anaytics) ofera informatii despre numarul de vizitatori pe un site web si numarul de afisari de pagina. Ajuta la monitorizarea evolutiei traficului si a popularitatii, care este utila pentru cercetarea pietei afacerilor cu prezenta online.

Pasii esentiali ai procesului de analiza web

  • Audit & Strategie: Inainte sa implementezi orice cadru de masurare (measurement plan), inainte sa stii ce KPI-uri trebuie sa masori, stai de vorba cu proprietarul afacerii online si afla cum masoara el succesul, in ce punct al dezvoltarii business-ului se afla, unde vrea sa ajunga si cum anume masoara, cu ce set de indicatori de performanta va defini acest succes. Pune la punct o strategie de masurare in pasi care sa corespunda cu evolutia acestui business online.
  • Implementare & Personalizare: Pune codurile de tracking pe site, fie ca este vorba de Google Analytics sau alt program de tracking, si apoi personalizeaza folosind Custom Dimensions & Custom Metrics daca este cazul. Stabileste Goal-urile (Obiective de Business) pe baza KPI-urilor definite in pasul anterior.
  • Colectarea Datelor: Aceasta etapa este colectarea datelor elementare de baza, afisari de pagini, evenimente google analytics, trazactii e-commerce, atingeri de goal-uri, numar de utilizatori, numar de sesiuni. Aceste date sunt numeroase. In Google Analytics sunt peste 500 de metrici si dimensuni. Obiectivul acestei etape este simpla colectare a datelor pentru o perioada anume.
  • Prelucrarea Datelor & Informatii de Business: Obiectivul acestei etape este de a prelua datele si de a le prezenta in rapoarte, linii si coloane, sau alte forme de afisare, dimensiunile si valorile metricilor sunt cele care conteaza. Desi in Google Analytics sunt peste 100 de rapoarte nu toate sunt la fel de importante. Concentreaza-te pe cele care iti dau informatii utile in deciziile tale de business. Intot deauna emite o ipoteza de lucru pe baza rapoartelor citite! Nu folosi Google Analytics daca nu ai in minte o intrebare de business la care cauti un raspuns!
  • Alegerea KPI-urilor & Optimizarea Indicatorilor: Aceasta etapa se concentreaza pe utilizarea informatiilor si rapoartelor pentru alegerea corecta a KPI-urilor (Key Performance Indicators) daca acest lucru nu a fost facut in primul pas, cel de Audit & Strategie. Indicatorii cheie de performanta (KPI-uri) se refera la aspectele legate de conversie sau eficienta campaniilor de online marketing (ECOM), dar nu intotdeauna,depinde de organizatie si de modelul de business.
  • Formularea Strategiei Online & Ajustarea Strategiei Online: Aceasta etapa, daca nu s-a efectuat deja in primul pas, se refera la atingerea misiunii companiei prin strategii  si tactici. In acest pas se poate ajusta si modifica strategia de prezenta online a unei companii date fiind noile informatii din pasii anteriori. Aceste strategii sunt, de obicei, legate de a face bani & profit, de a economisi bani sau de a creste cota de piata.
  • Se reia ciclul incepand cu pasul al doilea, in care se pot face alte implementari conform cu noua strategie si cu noul set de Indicatori de Performanta. Obiectivele si prioritatile unui business online evolueaza in timp, se schimba periodic!

Ce este un Key Performance Indicator KPI:

Un indicator de performanta sau un indicator de performanta cheie (KPI) este un indicator, o valoare ce se masoara in timp, periodic, pentru a evalua masura succesului unui business cu prezenta online sau prezenta offline. Indicatorii KPI evalueaza succesul unei organizatii sau al unei activitati specifice, cum ar fi proiectele, programele, produsele si alte initiative.

Adesea, succesul este pur si simplu repetarea, atingerea periodica a unor niveluri de obiectiv operational (de ex.: defecte zero, nota 10 in satisfactia clientilor, rata de conversie de 10% etc.) si uneori succesul este definit in ceea ce priveste progresul spre obiectivele strategice.

In consecinta, alegerea KPI-urilor corecte se bazeaza pe o buna intelegere a ceea ce este important pentru afacerea ta. Ceea ce este considerat important depinde adesea de departamentul care masoara performanta respectiva – de ex.: KPI-urile necesare pentru departamentul de finante vor diferi de KPI-urile necesare departamentului de vânzari si vor fi diferite de cele necesare succesului departamentului de customer care (satisfactia clientilor).

Deoarece trebuie sa intelegem bine ceea ce este important diferitele tehnici pentru a evalua starea actuala a afacerii si activitatile sale cheie sunt asociate cu selectarea indicatorilor de performanta. Aceste evaluari periodice conduc la identificarea eventualelor imbunatatiri in directii strategice, astfel incât indicatorii de performanta sunt in mod obisnuit asociati cu proiectele de “imbunatatire a performantei” cum ar fi: cresterea vanzariilor cu 30%, cresterea ratei de conversie de la 1% la 5% etc.

O modalitate simpla pe care o recomandam la alegerea unui KPI este o discutie intre colegii de departament si middle management la care se dezbate setul de indicatori prin testul “si ce daca?”. Daca un indicator creste sau scade ar trebui sa poti raspunde de 3-5 ori la intrebarea “si ce daca bounce rate-ul site-ului nostru a crescut de la 45% la 75%?”. Daca argumentul pentru includerea acestui indicator nu este suficient de bun, nu rezista la cel putin 3-4 intrebari de acest tip, atunci indicatorul respectiv nu este important pentru cei care sunt la respectiva masa, sa zicem middle sau top management.

Exemple de Indicatori de Performanta Cheie (KPI-uri) in ecommerce

  •       Rata de conversie a magazinului online (ecommerce conversion rate)
  •       Goal conversion rate – rata de conversie a obiectivelor
  •       Comanda medie (Average Order Value – AOV)
  •       Numarul de produse dintr-o comanda (items per order)
  •       Cifra de Afaceri – Revenue, Turnover
  •       Numar de comenzi – Orders, Transactions
  •       Rata de Abandon a Cosului (Cart Abandon Rate), Rata de Succes (Cart Success Rate)
  •       Numarul de Clienti Noi (First Time Buyers), Clientii Recurenti (Returning Buyers)
  •       Rata de Profitabilitate a Investitiiei (ROI – Return on Investment)
  •       RoAS – Return on Advertising Spent
  •       CpR – Cost per Revenue
  •       Rata de Profitabilitate a Marketingului (ROMI – Return on Marketing Investment)
  •       Valoarea Adaugata adusa de Client pe Intreaga lui Viata (LTV – Life Time Value, Customer Lifetime Value)
  •       Costul de Achizitie a unui Client (CAC – client acquisition cost, COCA – cost of customer acquisition)
  •       Rata de Satisfactie a Clientului (NPS – Net Promoter Score)

Intrebari cheie pentru un business cu prezenta online:

  • De ce am nevoie sa masor conversiile?
    Sa pot evalua evolutia business-ului meu online
  • De ce am nevoie sa atribui o valoare financiara unei conversii?
    Sa pot evalua eficienta marketingului pe care il fac
  • Cum implementez efectiv “o conversie” in Google Analytics?
    Prin GOAL-uri (lead generation) / Tranzactii e-Commerce (magazin online)
  • Cum atribui efectiv valoare financiara unei conversii in Google Analytics?
    Prin GOAL VALUE (lead generation), prin VALOAREA COMENZII (magazin online)

Cursuri despre Google Analytics

Sexy Analytics 101 – incepatori & mediu, curs digital (video, ppt-uri, fisiere excel)

 

Google Analytics GA in masurarea Eficientei Campaniilor de Online Marketing ECOM:

Utilizand cateva metrici (indicatori de performanta – KPI’s) precum cei din tabelul de mai jos, costul cu campaniile de online marketing, veniturile din campaniile de online marketing, poti ajunge sa stii care este eficienta acestor campanii pe care le desfasori pe Facebook Ads, pe Google Ads sau pe SEO, daca in ultima coloana folosesti un Indicator Cheie precum ROI-ul (Return On Investment – rentabilitatea investitiei). Poti face acest tabel periodic, lunar de exemplu, folosind Google Analytics si informatiile din rapoartele de acolo.

Prima coloana este reprezentata de dimensiunea “Source / Medium” sau in interfata in limba romana “Sursa / Modalitate” si reprezinta canalul media (media channel) unde iti promovezi business-ul online.

A doua coloana o reprezinta costul campaniei de online marketing C in perioada analizata, cost pe care il poti extrage in cazul campaniilor Google Ads direct din Google Analytics in masura in care le setarile platformei ai realizat unirea celor doua conturi. Altfel, prin softuri terte, poti importa si costul de Facebook Ads in Google Analytics si poti aduce aceste costuri ale produselor non Google in raportul de Campanii din Google Analytics.

A treia coloana a tabelului o reprezinta veniturile, si acestea le gasesti in raportul de E-Commerce din Google Analytics daca esti un magazin online si ai trackingul de ecommerce pus pe site in pagina de thank you, sau, daca vinzi indirect prin cerere de oferta (site de tip lead generation), poti avea valoarea aceasta in LEI daca ti-ai setat in Google Analytics acel Goal Value, cand ai definit un Goal.

A patra coloana o reprezinta ROI-ul, un KPI important pentru orice business, care este calculat insa folosind nu Veniturile Brute, nu direct Cifra de Afaceri, ci, un indicator numit de noi Marginea Calculata MC i.e. o margine in lei egala cu Venitul inmultit cu acel coeficient ce reprezinta venitul net ce ramane dupa scaderea costurilor de regie si de operare a afacerii online. Cu aceasta Margine Calculata se trece la aflarea ROI-ului dupa formula (MC – C) / C * 100 in procente.

——————-

Un ROI de 0% reprezinta un echilibru intre cat anume ai investit in promovarea online si cat anume ai castigat din respectiva campanie de online marketing. Nu ai castigat dar nici nu ai pierdut bani. Un ROI de 50% inseamna ca la fiecare 1 leu investit in reclama online ai castigat 1.5 lei. Un ROI de -50% inseamna ca la fiecare 1 leu investit ai castigat doar 50 de bani din campania de digital marketing.

Nu este singura intrebuintare simpla a aplicatiei Google Analytics in optimizarea unei afaceri online, dar este sigur un inceput. Fara sa masori rezultatele campaniilor tale de online marketing nu vei stii niciodata daca ai succes sau nu.

——————-

Alt exemplu, mai vechi, al tabelului ECOM – eficienta campaniilor de online marketing – de mai sus:

Inca un tabel cu informatii obtinute si din Google Analytics, util in eficientizarea campaniilor de marketing digital:

Resurse suplimentare despre Google Analytics in acest site

Intrebari in site despre Google Analytics

Articole in site despre Google Analytics

 

Ce spun specialistii despre Google Analytics

CM, EP, LT, VR, RR