Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

Cum se face o analiza completa a audientei

Ceea ce se spune despre brand-ul tau este important, dar cine spune acele lucruri este la fel sau chiar mai important. Exista multe instrumente care ofera brand-urilor o modalitate de a intelege ce spun consumatorii despre produsele, reclamele, concurentii lor si nu numai. Orice decizie de marketing pe care o iei incepe cu definirea tipologiei clientelare. Daca vrei sa creezi una, va trebui sa faci o analiza de audienta. O analiza a audientei permite brand-urilor o intelegere mai profunda a clientilor actuali si potentiali. Aceasta informatie este cruciala pentru companii, deoarece poate fi utilizata pentru a imbunatati strategia de marketing, experienta clientilor si perceptia marcii.

Mai jos, voi da detalii despre:

  • ce este analiza publicului
  • de ce este importanta analiza publicului
  • tipuri de analiza de audienta
  • exemple

Ce este analiza publicului-tinta?

Analiza publicului se refera la identificarea intereselor, preferintelor, elementelor demografice, locatiei si a altor aspecte ale unui grup specific. Efectuarea unei analize a audientei inseamna identificarea publicului-tinta si adaptarea mesajelor si tacticilor de marketing la nivelul lor de intelegere, atitudini si convingeri. Scopul unei analize a audientei este aprofundarea relatiei dintre tine si clientii tai, printr-o comunicare mult mai bine directionata.

De ce este importanta analiza publicului?

A-ti cunoaste publicului inseamna ca ii poti anticipa nevoile. Imagineaza-ti ca dai o petrecere la tine acasa si iti inviti prieteni. Daca le cunosti gusturile, petrecerea va fi un succes. Daca nu ai nicio idee despre ce prefera sa manance prietenii tai, va fi trist. La fel se intampla si cu analiza publicului: este foarte importanta de facut daca vrei sa transformi cat mai multe lead-uri in clienti.

O abordare centrata pe audienta este importanta pentru brand-uri, deoarece astfel li se imbunatateste eficacitatea eforturilor de comunicare – mesajele vor fi create si livrate intr-un mod adecvat. Totusi, identificarea publicului-tinta printr-o cercetare extinsa este uneori dificila, astfel incat adaptarea audientei se bazeaza adesea pe utilizarea imaginatiei. Exista mai multe tipuri de analiza a audientei pe care le poti face: o analiza demografica, o analiza psihografica si o analiza comportamentala.

Tipuri de analiza a audientei

Inainte de a intra in detalii, sa stabilim mai intai are ne sunt asteptarile: o analiza a audientei nu va elimina erorile de judecata (cel putin nu in totalitate). O analiza a audientei nu este ceva matematic, nu vei primi o formula pe care ar trebui sa o folosesti pentru a-ti formula mesajele de marketing, deoarece exista o limita apropo de ceea ce poti afla despre clientii tai. Dar a sti cum sa aduni si sa folosesti informatii prin analiza audientei este o abilitate esentiala pentru orice marketer, deci la asta ar trebui sa te astepti: obtinerea de informatii care iti permit sa iei decizii informate.

Analiza demografica
Informatiile demografice includ factori precum sexul, varsta, starea civila, rasa, etnia si statutul socio-economic. E bine sa incepi cu o analiza demografica, deoarece aceasta le permite marketerilor sa clasifice oamenii dupa anumite caracteristici mai degraba stabile decat variabile (o persoana nu isi poate schimba varsta, sexul sau rasa).

  • varsta nu este doar un numar, deoarece poate dezvalui multe lucruri despre un individ; de exemplu, adolescentii si tinerii de 20 de ani nu au amintiri legate de razboaie sau viata intr-un regim totalitar
  • sexul poate defini, de asemenea, experienta umana, deoarece femeile si barbatii din cadrul aceleiasi culturi au experiente diferite; de exemplu, femeile nu au acces la anumite cariere considerate a fi mai potrivite pentru barbati
  • casatoria si divortul, in special atunci cand sunt implicati copii, sunt si ele percepute diferit de barbati si femei
  • subculturile exista in cadrul si alaturi de grupuri culturale mai mari; astazi este mai usor decat oricand sa emigrezi, asa ca nu ar trebui sa presupui niciodata ca toata lumea are aceeasi mostenire culturala
  • exista multe variabile si cand vine vorba despre religie (crestinism, iudaism, budism, islamism, hinduism, etc.); chiar si in crestinism exista romano-catolici, mormoni, martorii lui Iehova, ortodocsi (greci si rusi) si o varietate de protestanti
  • nivelul educatiei (precum si tipul de educatie) joaca, de asemenea, un rol important in analiza demografica; un mecanic de avion are un tip de educatie si pregatire foarte diferit de cel al unui contabil, muzician sau inginer software
  • fratiile, echipele sportive, organizatiile din campus, partidele politice, voluntariatul si comunitatile culturale ne modeleaza, de asemenea, intelegerea despre lume
  • nu in ultimul rand, ocupatiile influenteaza perceptiile si interesele oamenilor, deoarece exista multe conceptii gresite cu privire la majoritatea profesiilor; de exemplu, multi oameni cred ca profesorii lucreaza doar 8 ore/zi si au toata vara libera

Prin urmare, exista multe lucruri pe care le poti afla despre clientii tai doar efectuand o analiza demografica. Iar partea cea mai buna este ca multe instrumente iti permit sa faci usor aceasta analiza. De exemplu, daca ai setate ad-uri pe Facebook sau Google, aceste platforme vin cu o componenta de analiza a audientei incorporata, pe care o poti utiliza.

Analiza psihografica
O analiza psihografica include aspecte precum valori, opinii, atitudini si credinte. Desi informatiile demografice sunt destul de simple si verificabile, informatiile psihografice nu sunt atat de clare. Doua persoane diferite care spun ca nu cumpara junk food pot avea standarde foarte diferite legate de ce considera a fi „junk food”, de exemplu.

O analiza psihografica poate dezvalui notiuni preexistente care limiteaza cadrul de referinta al publicului tau tinta. Stiind dinainte care sunt aceste notiuni, poti sa iti redactezi mesajul in consecinta. Mai mult ca sigur, publicul tau tinta are 2 tipuri de notiuni preexistente de baza: unele despre subiect si unele despre brand.

Notiunile preexistente despre subiect pot include conceptii gresite sau stereotipuri. Pentru a afla posibilele conceptii gresite, atunci cand faci analiza audientei, include intrebari care dezvaluie cat de mult stie deja publicul tau tinta despre subiect; incearca sa stabilesti existenta unor atitudini stereotip, simplificate sau prejudiciate despre aceasta. Acest lucru ar putea conta enorm cand vine vorba despre mesajul pe care vrei sa il transmiti si modul in care vrei sa il transmiti. Notiunile preexistente despre brand-ul tau, pe de alta parte, sunt mai mult legate de primele impresii, de modul in care te percep clientii. Cu toate acestea, ar trebui sa te concentrezi pe a raspunde nevoilor si intereselor publicului tau, nu pe a le modifica parerea sau pe a-ti gestiona imaginea.

Unul dintre instrumentele pe care le poti utiliza pentru a efectua o analiza psihografica este Google Trends. Pe langa identificarea ultimelor tendinte, Google Trends poate fi utilizat si pentru a monitoriza performanta de marketing (nu numai ca poti vedea cate cautari lunare are brand-ul tau, dar poti determina si contextul acestor cautari) sau pentru a alege cuvintele-cheie cele mai performante (sau cuvinte-cheie specifice, pe care clientii tai le utilizeaza si despre care poate nu stiai).

Analiza comportamentala
Efectuarea unei analize comportamentale inseamna analizarea modului in care consumatorul invata si se comporta, intelegerea calatoriei de cumparare a clientului si evaluarea motivelor pentru care unii consumatori cumpara produsele tale, in timp ce altii nu o fac. Acest tip de analiza poate dezvalui atat oportunitati, cat si zone-problema intr-o afacere.

Majoritatea retailerilor online si a site-urilor de socializare utilizeaza deja analize comportamentale. Prin targetarea ad-urilor catre nevoi specifice ale utilizatorilor, companiile pot furniza bunuri si servicii care nu numai ca vor umple dulapurile clientilor, dar le vor si imbunatati calitatea vietii. De exemplu, un brand de skincare poate crea si implementa reclame care incurajeaza oamenii sa foloseasca produse anti-imbatranire care au o componenta recent descoperita.

Exista multe instrumente pe care le poti utiliza pentru a efectua o analiza comportamentala. Unul dintre ele este Omniconvert. Omniconvert le permite marketerilor sa afle mai multe despre clientii lor prin teste A/B, sondaje si segmentare avansata.

Acest tip de analiza poate fi facut pe propria audienta, dar este si mai interesant atunci cand este facut pe publicul-tinta al concurentilor tai. Asa ajungem la o analiza de brand/ne-brand-uita. Analiza de brand inseamna analizarea publicului pentru o anume marca (Coca-Cola, ASOS, Apple, etc.), in timp ce analiza ne-brand-uita este centrata pe publicul pentru un anume tip de produs si subiecte conexe (fashion, laptopuri, suc la doza, etc.) . Intelegerea demografica de baza a unei audiente este utila, dar intelegerea complexitatii preferintelor consumatorilor legate de un brand sau un produs este nepretuita.

Exemple de analiza a audientei

  1. Localizarea publicului-tinta propriu

Alaturi de varsta si sex, locatia este una dintre cele mai simple informatii pe care le ppti obtine despre publicul tau. Poti identifica locurile in care oamenii discuta despre tine, produsele tale sau orice alt subiect legat de brand-ul tau. De asemenea, poti filtra alte rezultate ale analizei in functie de locatie, pentru a intelege mai bine o audienta intr-un anumit loc.

  1. Urmarirea afinitatilor si intereselor

Cunoasterea locatiei si a datelor demografice ale publicului tau tinta este un inceput bun, dar nu este de ajuns. Pentru a putea intelege fiecare individ, trebuie sa intelegi de ce le pasa tuturor. Daca iti analizezi propria audienta, stii ca membrii ei sunt interesati de marca sau produsele tale; dar ce altceva sunt interesati?

  1. Gasirea de public nou

Intelegerea clientilor actuali este primul pas pentru identificarea oportunitatilor de extindere a audientei. De exemplu, daca publicul tau consta in principal din femei de 20 de ani, acest lucru ar putea fi o sansa de a ajunge la mai multi barbati. Analizand modelele cumparatorilor tai de sex masculin, iti puteti ajusta mesajul, pentru a face mai mult apel la aceasta categorie si pentru a atrage mai multe lead-uri.

  1. Segmentarea publicului tau

Exista multe moduri in care iti poti segmenta publicul, pentru o mai buna targetare si masurare, in functie de obiectivele tale. Gasirea (in cadrul audientei tale mari) segmentelor mai mici, care ar putea beneficia de pe urma diferitelor reclame, poate duce la o crestere a vanzarilor pe care nu ai fi obtinut-o prin vizarea publicului-tinta, in ansamblul lui.

  1. Identificarea influencerilor

Stii cine iti influenteaza publicul? Sau cine ar putea convinge un potential public nou sa iti devina client? Identificarea influencerilor din audienta proprie te poate ajuta sa iti determinati strategia de engagement. Influencerii pot fi vedete sau bloggeri, dar pot fi si clienti obisnuiti care actioneaza ca ambasadori de brand.

Despre Andrada Vonhaz

Pasionata de marketing si dinamismul tehnologiei, am inceput prin a intelege pasii de baza SEO, PPC, copywriting, content writing si social media. Imbinand aceste cunostinte, am ajuns la strategii de marketing, project management, comunicare si monitorizare a activitatilor de marketing, de la o simpla idee pana la finalizarea proiectului. Deviza mea: intotdeauna ai ceva de invatat si pus in practica. In marketing nu te plictisesti niciodata.

Follow Me

Leave a reply