Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

Romania: piata e-commerce a crescut cu 10% YoY, in 2021, pana la 6,2 miliarde € (raport)

Potrivit estimarilor ARMO, GPeC si ale principalilor jucatori din domeniu, sectorul e-commerce romanesc a atins pragul de 6,2 miliarde €, la finalul anului 2021, cu aproximativ 10% mai mult decat in 2020 (5,6 miliarde €). Valoarea face referire la toate tranzactiile generate din Romania catre comerciantii autohtoni si catre magazinele online din afara granitelor tarii si reprezinta strict segmentul e-tail (produse fizice, care au fost cumparate pe Internet), nu si serviciile (plata facturilor la utilitati, continut digital, bilete de avion, vacante si calatorii, rezervari hoteliere, bilete la spectacole/evenimente).

Cresterea a fost usor sub previziunile initiale: o crestere cu 15% si vanzari online in valoare de 6,5 miliarde €, la final de an, transmite GPeC, intr-un comunicat de presa. Unul din motivele pentru cresterea mai mica tine de cantitatile reduse de stocuri de marfa ale majoritatii producatorilor globali, care au fost afectati de pandemie si de dificultatile rezultate pe intregul lant de distributie. Si cresterea preturilor la energie (de la finalul lui 2021) a avut un impact negativ asupra pietei bunurilor de folosinta indelungata, conform unei analize „The Economist”, care arata ca o crestere cu 10% a pretului energiei se traduce intr-o diminuare cu 4,7% a pietei bunurilor de folosinta indelungata. In plus, trebuie sa tinem cont ca sectorul e-commerce romanesc a intrat intr-o etapa de consolidare, care era asteptata inca din 2020, dar care a fost amanata de pandemie, prin cresterea accelerata a comenzilor online (30% crestere in 2020, comparativ cu 2019). Aceasta etapa de consolidare si crestere usoara este preconizata si pentru 2022.

„E-commerce-ul romanesc este intr-o continua crestere (…). Acest lucru ne arata potentialul considerabil de dezvoltare in continuare, intr-o piata care este inca permisiva si foarte atractiva atat pentru jucatorii locali, cat si internationali – tot mai multe business-uri online de peste hotare se localizeaza in Romania, iar trend-ul va continua si anul acesta. (…) Romanii au cheltuit, in medie, aproape 17 milioane de euro in fiecare zi a anului trecut pentru cumparaturi prin Internet – in crestere de la 15 milioane de euro, media zilnica inregistrata in 2020”, explica Andrei Radu (foto, CEO & Fondator GPeC).

„Anul 2021 a insemnat, pentru comertul electronic din Romania, o etapa de consolidare si validare. Dupa o crestere spectaculoasa in 2020 si, in ciuda tuturor dificultatilor cu care s-au confruntat comerciantii, fie ca vorbim de criza semiconductorilor sau griparea lanturilor de aprovizionare, 2021 a fost anul in care comertul electronic s-a extins si am depasit pragul de 6 miliarde de euro cifra de afaceri generata de acest sector in Romania. Sunt convins ca exista comercianti care ar fi vandut mult mai mult daca economia, in ansamblul sau, nu s-ar fi confruntat cu aceste obstacole”, completeaza Florinel Chis (foto, Director Executiv ARMO).

Potrivit estimarilor jucatorilor din domeniu, comertul online romanesc va continua consolidarea si usoara crestere si in 2022, apropiindu-se de valoarea de 7 miliarde €. Principalele cifre, statistici si estimari pentru anul 2021:

  • potrivit ultimului raport Eurostat (din ianuarie 2022), in 2021, 88% dintre romani au utilizat Internetul cel putin o data (fata de 85%, in 2020), iar 44% dintre utilizatorii de Internet au facut cel putin o achizitie online (cu 1% mai putin decat in 2020, dar – per ansamblu – numarul cumparatorilor online a crescut, data fiind cresterea bazei de internauti); din tarile UE, Romania este urmata doar de Bulgaria (cu 42% cumparatori online din totalul utilizatorilor de Internet); daca ne raportam la intreaga populatie a Romaniei, pe esantionul 16-74 ani (nu doar la utilizatorii de Internet), 38% au facut cumparaturi online in 2021 (in crestere semnificativa de la 23%, cat era procentul in 2019, inainte de pandemie, fapt care demonstreaza impactul crizei COVID-19 asupra sectorului e-commerce); totusi, ne aflam la coada clasamentului fata de media europeana (66% din populatia de 16-74 ani), lucru care arata potentialul mare de crestere a sectorului e-commerce romanesc, in urmatorii ani
  • in tara noastra, valoarea medie a tranzatiilor online pe desktop si mobil a crescut usor, in 2021 (potrivit 2Performant) – in medie, am cheltuit 66,67 € pe cumparaturi online de pe desktop (vs. 61,5 €, in 2020) si 46,47 € pe cumparaturi online de pe mobil (vs. 43,5 €, in 2020); comanda medie pe desktop ramane mai mare decat pe mobil, ceea ce indica faptul ca romanii fac achizitiile mai importante ca pret de pe desktop
  • comanda medie a crescut pe majoritatea categoriilor de produse, cu exceptia categoriilor Jucarii & Produse pentru copii si Produse farmaceutice (unde s-au inregistrat scaderi foarte usoare si pe desktop, si pe mobil); pe toate categoriile de produse, comanda medie e mai mare atunci cand tranzactia este facuta de pe desktop, comparativ cu tableta/telefonul mobil
  • din punct de vedere al numarului de tranzactii, cele mai importante 3 categorii care au cunoscut cresteri semnificative in 2021 (comparativ cu 2020) au fost Fashion (crestere de 26% de la un an la altul, majoritatea tranzactiilor fiind facute de pe mobil), Carti, Filme si Muzica (+25%, tranzactiile fiind echilibrate intre desktop si mobil), Beauty (+11%), conform 2Performant
  • traficul si cumparaturile online se fac de pe telefonul mobil (chiar daca valoarea medie a tranzactiei e mai mica pe mobil decat pe desktop, numarul de comenzi facute de pe telefoane e semnificativ mai mare decat numarul de tranzactii de pe desktop) – 69,8% din totalul tranzactiilor au fost facute de pe mobil (fata de 65,6%, in 2020); diferenta de 30,2% reprezinta tranzactiile facute de pe desktop; in general, acolo unde este necesara o documentare detaliata asupra specificatiilor produselor sau pretul acestora este mai mare ori sunt comparate mai multe produse similare, ponderea tranzactiilor de pe mobil tinde sa scada in favoarea desktop-ului;pe de alta parte, atunci cand este vorba de cumparaturi de impuls, care nu necesita neaparat o documentare minutioasa asupra produsului sau un timp indelungat in luarea deciziei de achizitie, romanii cumpara online preponderent de pe telefonul mobil
  • traficul magazinelor online romanesti e generat in proportie de 75,5% de dispozitivele mobile (fata de 71,9%, in 2020); in cazul magazinelor online consacrate consultate de GPeC, traficul generat pe mobile ajunge chiar la 85%
  • si din punct de vedere valoric, mobilul depaseste desktop-ul – per total, 61,7% din valoarea tranzactiilor online provine de tranzactii efectuate de pe telefon si doar 38,3% de pe desktop, chiar daca valoarea medie a unei tranzactii este mai mica pe mobil decat pe desktop (procentul e in crestere fata de 2020, cand 57,4% din valoarea tranzactiilor e-commerce era generata de pe telefonul mobil)
  • rata medie de conversie a depasit pragul de 2% – in cazul magazinelor online din reteaua 2Performant, rata medie de conversie este mai mare pe desktop decat pe mobil, dar aceasta a crescut in 2021 pe ambele tipuri de dispozitive (desktop – 2,5% vs. 2,26%, in 2020 si mobil – 1,88% vs. 1,68%, in 2020); daca am face media intre ratele de conversie de pe desktop si de pe mobil, ar rezulta o rata de conversie de 2,19%
  • momentele in care se cumpara cel mai mult online – traficul creste proportional in timpul diminetii pe mobil si pe desktop, insa, in timp ce pe mobil continua sa creasca progresiv dupa ora 11:00, pe desktop incepe sa scada incepand cu aceasta ora; pe mobil, varful de trafic este atins in intervalul 21:00-22:00; pe desktop, cele mai multe vanzari se fac intre 11:00-15:00, iar pe mobil intre 20:00-22:00, ca in 2020; tranzactiile cu cele mai mari valori se fac de pe mobil in intervalul 21:00-22:00, iar pe desktop, in intervalul 10:00-12:00; zilele saptamanii in care se fac cele mai multe tranzactii sunt luni, marti si miercuri, si pe mobil, si pe desktop; in 2021, tranzactiile e-commerce cu cele mai mari valori s-au facut lunea, iar la polul opus au fost zilele de sambata; decizia de cumparare se ia in 60% dintre cazuri in prima ora de la click, iar in 4,6% dintre cazuri in primele 24 de ore de la click
  • potrivit datelor eMAG, la finalul lui decembrie 2021, in Marketplace erau inregistrati aproximativ 000 de comercianti online activi (fata de 23.000, in decembrie 2020); nu toti comerciantii care aleg sa vanda online prin platformele de tip marketplace sau de anunturi detin si un magazin online propriu, de aceea este dificil de estimat numarul magazinelor online de sine-statatoare din Romania
  • top categorii de produse cu cele mai multe tranzactii inregistrate in eMAG Marketplace – Accesorii telefonie mobila si servicii (51,9 lei vs. 52 lei, in 2020), Jucarii (111 lei vs. 130,2 lei, in 2020), Produse pentru gospodarie (96,7 lei vs. 103,8 lei, in 2020), Produse de ingrijire personala (126,3 lei vs. 137 lei, in 2020), Consumabile medicale (80,9 lei vs. 132,1 lei, in 2020); din punct de vedere al volumelor generate, clasamentul primelor 5 verticale include Telefoanele mobile (965,5 lei vs. 874,5 lei, in 2020), Mobila (488,4 lei vs. 480,5 lei, in 2020), Electrocasnicele mici (202,5 lei vs. 220 lei, in 2020), Electrocasnicele mari (833,5 lei vs. 760,9 lei, in 2020), Jucariile (111 lei vs. 130,2 lei, in 2020); verticalele cu potential semnificativ de crestere in 2022 sunt Fashion, Home si Groceries
  • din punct de vedere al comportamentului de consum, eMAG considera ca livrarea la lockere este un trend care se va accentua in 2022 si in anii care urmeaza; de aceeasi parere sunt si reprezentantii FAN Courier, care sustin ca lockerele vor fi definitorii in e-commerce-ul romanesc, in urmatorii ani, alaturi de dezvoltarea serviciilor de tip click & collect (care au cunoscut o crestere de 600% in doar 2 ani – 2019 si 2020), dezvoltarea comertului social si a live shopping-ului, livrarea ultra-rapida (prin intermediul centrelor de micro-fulfillment a.k.a. dark stores, care permit livrari in 15-30 de minute pe distante mici), cresterea comertului online de tip DTC (Direct To Consumer), sustenabilitatea si comertul online eco-friendly
  • potrivit FAN Courier, numarul de livrari e-commerce a crescut, in medie, cu 12% YoY, in 2021; luna cu cel mai mare numar de expeditii a fost noiembrie 2021 (cu 7.250.000 de expedieri), iar februarie 2021 a fost luna cu cel mai mic numar de expedieri (4.750.000); de Black Friday (noiembrie 2021), numarul de livrari a crescut cu 15% comparativ cu Black Friday 2020 (ajungand la aproximativ 4.700.000)
  • pe parcursul anului 2021, compania de cercetare de piata iSense Solutions a derulat o cercetare la nivel urban, pe un esantion de 3.138 de repondenti, utilizatori de Internet cu varste cuprinse intre 18 si 60 de ani; potrivit studiului, principalele criterii prin care consumatorii aleg magazinele online de la care cumpara sunt cel mai bun pret (80%), modalitatile variate de livrare (73%), timpul de livrare cat mai scurt (69%), posibilitatea de retur usor si usurinta navigarii in site/UX (68%), rapiditatea restituirii banilor, in caz de retur (63%), posibilitatea de alegere a intervalului de livrare (57%), politica de fidelizare a magazinului (56%), notorietatea magazinului online (49%) si recomandarile prietenilor/cunoscutilor (44%)
  • cumparaturile online tranfrontaliere – 22% dintre repondentii din acelasi sondaj au cumparat si de la magazine online din China pe parcursul anului trecut (fata de 27%, in 2020), 21% cumpara de la magazine din Europa si doar 5%* de la magazine din SUA
  • principalele motive pentru care romanii aleg sa cumpere de peste hotare sunt preturile mai bune (85%), faptul ca gasesc produse care nu sunt disponibile in Romania (24%) si perceptia ca magazinele sunt mai de incredere decat cele din tara noastra (15%)
  • inainte de a plasa o comanda online, 53% din totalul repondentilor cauta activ review-uri despre magazinul virtual de unde urmeaza sa cumpere
  • in privinta procesului de retur a produselor, romanii isi doresc ca returul sa fie gratuit (76%), ca restituirea sumei cheltuite sa fie rapida (74%), ca intreaga procedura de retur sa fie usoara (69%), sa nu fie necesara completarea de hartii (29%), returul sa se poata face si intr-un magazin fizic (18%) sau locker (17%)

Raportul integral marca GPeC poate fi consultat aici.

Comentarii ( 4 )

  1. […] online din Romania a dus cifra totala a segmentului la aproximativ 1 miliard €, din totalul de 6,2 miliarde € (estimat de GPeC  fi totalul vanzarilor online, in 2021, in tara noastra – o crestere de 10% […]

  2. […] Internetului in Romania a depasit 70% (conform Eurostat), iar piata e-commerce autohtona a insumat 6,2 miliarde €, in 2021 (conform ARMO si GPeC). Canalele de media digitale pe care utilizatorii de Internet sunt activi in […]

  3. […] online romanesc a crescut cu 10% in 2021 (fata de 2020), atingand 6,2 miliarde €, ca volum al tranzactiilor. Mai putin decat procentul spectaculos de 30% YoY in 2020, dar […]

  4. […] e-commerce romanesc va creste cu 5-10% fata de 2021 (cand piata e-commerce a atins pragul de 6,2 miliarde €). Astfel, comertul online romanesc se apropia de valoarea de 6,5-6,8 miliarde €, la finalul […]

Leave a reply