Cum setam corect un goal in Google Analytics?
Care este diferenta dintre goal si funnel?
Chiar daca sunt doua expresii complet diferite, sunt in acelasi timp legate una de cealalta.
GOAL (sau OBIECTIV in interfata GA in limba romana) = este un obiectiv de business pe care il putem masura in Google Analytics
FUNNEL = (sau CANAL in interfata GA in limba romana) = este o succesiune de pasi (pagini diferite) pentru atingerea obiectivului de business.
Este nevoie sa intelegem masura in care campaniile de marketing online sunt eficiente, si pentru asta va trebui sa masuram daca traficul pe care l-am platit si-a atins scopul, obiectivul, oricare ar fi acela. Exemple de OBIECTIVE / GOAL-uri: inscrierea la un newsletter, trimiterea unui formular de feedback, inscrierea la o lista de interes pentru un curs digital, o comanda de produse si / sau servicii, descarcarea unui manual pdf etc.
Masurarea numarului de GOAL-uri atinse de traficul adus de o campanie ne poate spune daca bugetul de marketing investit a fost recuperat de veniturile respective. Mai ales site-urile care nu au un model de vanzare directa, cum sunt cele de e-commerce, ele ar trebui sa invete sa isi seteze aceste GOAL-uri.
Ca sa intelegem mai bine, o sa analizam un exemplu practic un funnel pentru un landing page destinat colectarii datelor pentru un curs sau abonarea la un newsletter. Vizionati si filmul inclus in acest articol pentru o mai buna intelegere a ilustratiilor de mai jos.
Pornim de la o pagina din website-ul nostru unde este prezent un formular de inscriere pentru un curs.
Dupa completarea datelor, atunci cand vizitatorul apasa pe butonul de confirmare, acesta este redirectionat pe o pagina de „thank you 1” denumit in acest caz „website.ro/thank-you”. Pe aceasta pagina, de obicei, gasim mesajul de multumire si eventual mai multe informatii importante pentru viitorul cursant.
Odata cu redirectionarea utilizatorului pe pagina de „thank you 1”, acesta va primi pe adresa de e-mail cu care s-a inscris un email in care este rugat sa confirme inscrierea (un e-mail de tipul double optin), conform legii. In momentul confirmarii pe e-mail utilizatorul este din nou redirectionat pe o alta pagina, „website.ro/succes”, sau „thank you page 2”. Accesarea acestei pagini reprezinta realizarea GOAL-ului pe care noi il setam.
Cu alte cuvinte, goalul este in general afisarea unei PAGINI in site (cand vizitatorul viziteaza PAGINA X, noi stim URL-ul paginii), iar funnelul reprezinta pasii pe care ii face utilizatorul ca sa ajunga la pagina respectiva.
Avem cateva vizite pe landing page, mai putine pe „website.ro/thank-you” si mai putine pe „website.ro/succes” .
Daca masuram cati oameni au ajuns pe utlima pagina vedem si care este castigul nostru. La fel procedam si la website-urile dedicate comertului electronic. Funnelul de comanda este procesul de checkout, iar goalul este pagina de succes, unde ii multumim clientului pentru comanda.
Cum setam efectiv un GOAL in Google Analytics?
In Google Analytics ca sa stabilim obiective trebuie sa intram la setari, iar mai apoi pe coloana a treia (afisare, sau view in engleza) selectam obiective.
Alegem sa adaugam un obiectiv nou. In primul rand, selectam tipul de goal personalizat, iar mai apoi alegem un goal de tip destinatie.
Exista si mai multe tipuri de goaluri, dar cele de tip destinatie sunt cele mai importante din punctul nostru de vedere. Si util de prezentat in cadrul acestui curs.
Este important sa activam si functia pentru valoarea obiectivului mai ales in cazul site-urilor care nu sunt de ecommerce, nu vand in mod direct, ci in mod indirect – lead generation sites.
Linkul paginii unde vrem sa setam goalul, dar si paginile prin care definim funnelul trebuie sa fie trecute fara numele domeniului, ca in exemplul aratat in imagine „multumim.html”, nu „website.ro/multumim.html”
In cazul magazinelor online, valoarea goal-ului nu trebuie sa fie activata decat daca business-ul are doua elemente care contribuie la activitatea financiara, si ecommerce si castiguri din reclama pe site, sau si ecommerce si vanzari indirecte de servicii. Daca nu intelegeti despre ce este vorba aici, la valoarea unui GOAL, luati legatura cu consultantul vostru de Google Analytics si cereti o opinie specializata.
Funnelul e important doarece analizandu-l ne putem dam seama unde se intrerupe procesul de comanda in cazul magazinelor online. De asemenea, acest raport (Funnel Visualisation sau Goal Flow) ne ajuta si la inceperea procesului de optimizare a ratei de conversie.
Daca ai un magazin online si procesul de checkout se realizeaza pe o singura pagina, unde ai si cosul de cumparaturi, ai in video o solutie pentru a implementa un funnel.
Daca ti-am trezit interesul despre aceste elemente de masurare a eficientei campaniilor tale de marketing online folosind Google Analytics te asteptam sa te inscrii la cursul din 17 martie 2018, tinut in Bucuresti aici: https://ecompedia.ro/sexy-analytics. Tot pe aceasta pagina, poti sa achizitionezi cursul de Google Analytics in varianta lui digitala, a doua coloana de preturi, sau de aici: https://ecompedia.ro/cursuri/sexy-analytics-101-incepatori-mediu
Leave a reply