4 factori-cheie in lansarea pe piete emergente
Ai decis sa iti extinzi afacerea si acum cauti pietele emergente potrivite pentru tine. Go.euromonitor.com scrie ca e important sa faci o lista a potentialelor piete de interes tinand cont de 4 factori. Asta ca sa nu patesti ca cei de la Whirlpool, care au lansat un model de masina de spalat in Brazilia, Mexic, China si India, crezand ca ce a functionat intr-o piata va merge si in alta, fara a-si da seama ca sari-urile fine purtate de indieni erau distruse de produsul lor, care le agita prea mult in timpul spalarii…
- PIATA:
- cat de stabila e macroeconomic (nu e suficient ca piata sa fie in dezvoltare rapida, ci sa se dezvolte sanatos, stabil, avand la baza politici monetare si fiscale solide; Sudanul de Sud si Sierra Leone erau economiile cu cea mai rapida dezvoltare in 2013, dar primul isi revenea dupa ce avusese economia la pamant si depinde aproape in intregime de petrol, iar a doua a fost, in 2014, victima epidemiei de Ebola din Africa)
- cum arata clasa de mijloc (cu cat e mai mare, cu atat exista mai multe venituri care pot fi cheltuite pe bunuri non-esentiale, dar oameni din tari diferite au prioritati monetare diferite)
- cat de mare e numarul consumatorilor care ti-ar putea cumpara produsele, cat de deschis e locul la afaceri straine (deschiderea poate fi dedusa din „felia” reprezentata de comert in PIB-ul tarii respective, aici procente mari existand in Ungaria si Vietnam; indienii, de exemplu, se descriu drept cel mai deschis popor la a incerca produse noi)
- POPULATIE:
- marime si dezvoltare (42,5% din populatia pietelor emergente locuieste in China si India; populatia din 21 din cele 172 de piete de acest tip monitorizate de Euromonitor va scadea pana in 2030 fata de 2018, Ucraina fiind liderul, in timp ce in India populatia va creste cu 247 milioane)
- structura de varsta (in India, cresterea amintita va fi de trei sferturi in randul persoanelor de 35 – 69 de ani, in timp ce copiii sub 9 ani vor scadea ca numar, deci nu ar fi o idee buna sa vinzi produse pentru copii aici)
- statistici vitale (fertilitate, speranta de viata, migratie; in Nigeria, cineva nascut in 2013 are o speranta de viata de 52,5 ani, iar in Chile – una de 80 de ani)
- urbanizare (in Polonia, Ungaria si Belarus, populatia totala e in scadere, dar cea urbana e in crestere – 70,3% va locui in zone urbane pana in 2030; tarile in care 1 – 2 orase mari concentreaza populatia tarii, ca Georgia si Letonia, sunt perfecte, orasenii fiind teoretic deschisi la noi si cu portofelele mai largi)
- ACCES:
- infrastructura (cat de usor va fi sa vinzi acolo din punct de vedere al transportului, telecomunicatiilor, etc.; piete emergente mari, ca Brazilia, Rusia si India au o infrastructura slaba, dar tari mici ca Namibia si Malaezia stau mai bine decat Australia si Irlanda la acest capitol)
- accesul la Internet (trebuie sa te poti adresa usor publicului si acesta sa iti poata primi mesajul; economiile emergente contineau, in 2013, 68,5% dintre internautii lumii; 89,8% dintre consumatorii de aici aveau abonamente la telefoane mobile; cati dintre ei stau pe social media?; cea mai mare viteza medie de conexiune se inregistreaza in Romania, care – alaturi de Rusia, Polonia si Ungaria – depasec dezvoltatele Franta, Australia si Noua Zeelanda)
- potentialii parteneri de acolo (ai nevoie de ei?; cum au intrat alte companii pe piata?)
- modul in care se prezinta piesajul de retail (traditional sau modern)
- MEDIUL DE AFACERI:
- usurinta de a face afaceri la nivel local (Banca Mondiala transmite ca Malaezia, Georgia si Lituania sunt primele 3 tari in topul economiilor in curs de dezvoltare in care e cel mai usor sa faci afaceri)
- legislatia (care iti poate pune piedici la fata locului)
- coruptia
- capitalul uman (conteaza cat la suta din populatie are studii superioare si cati angajati de acest tip poti recruta in afacerea ta)
Leave a reply