Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

Round-up ECOMpedia.ro: juratii Competitiei GpeC 2020 – Horia Neagu

Horia Neagu (foto, Fondator Napoleon Digital) este ultimul jurat al Competitiei magazinelor online GPeC 2020, care ne-a raspuns la intrebari. Horia face parte din juriu din anul 2012, ajurizat peste 200 de magazine e-commeerce autohtone si de ce ia apararea platformei WooCommerce (WordPress) – pe care o considera  ideala pentru magazinele online mici sau medii. Descopera mai jos interviul cu acesta!

Citeste aici si interviurile cu Roxana DavidEugen Potlog, Lucia Ciuca, Cosmin DarabanRares BanescuDragos Smeu, Bogdan Manolea, Dan TomaOvidiu Joita, Cristian Iosub si Doina Vilceanu, din aceeasi serie! 

ECOMpedia.ro: De cate editii si de cati ani faci parte din juriul Competitiei magazinelor online GPeC?
Horia Neagu: Nu cred ca este o exagerare sa spunem ca lumea era cu totul diferita, cand a inceput relatia mea de dragoste cu GPeC. Unele dintre cele mai downloadate aplicatii de astazi nu existau – TikTok, Zoom, Discord sau Slack; Facebook nu detinea Instagram, nici WhatsApp; Google Plus urma sa rastoarne dominatia Facebook, iar Google Glass urma sa devina marea revolutie tehnologica a omenirii. Romanii nu se puteau bucura de Neflix, nici de Uber, iar lumea inca nu aflase cine este Edward Snowden. Nici e-commerce-ul autohton nu era la nivelul la care este astazi. Pe atunci, valoarea pietei se situa in jurul valorii de 600 de milioane €, fata de cele 4,3 miliarde € de astazi. Chiar daca astazi suntem pe penultimul loc in Europa la procentul de cumparatori online (23% din populatie), este un salt imens fata de perioada despre care vorbesc eu, cand aceasta valoare era 5%. Ca sa nu mai vorbim de numarul magazinelor online, care a crescut de zece ori (de la 3.500, la 35.000) In cazul in care v-ati ratacit printre calcule, vorbesc despre anul 2012.

Cate magazine online ai auditat pana acum, in cadrul acestui juriu?
Considerand o medie de 10-15 magazine pe sesiune de jurizare, respectiv doua sesiuni pe an… trebuie sa scot socotitoarea. Probabil ca s-au adunat peste 200 de magazine online. Insa, dincolo de volum, exista un aspect si mai fascinant: varietatea si experienta. Am avut ocazia sa intru in contact cu cele mai variate nise si verticale de business, unele nici nu stiam ca exista. Sigur, apar magazinele online conventionale – de IT&C, de Fashion si de Jucarii – dar descopar si industrii mai „exotice”, cum ar fi personalizarea de statui 3D, echipamente pentru diverse sporturi (de la ski, la tirul cu arcul) si modelism. Avand in vedere topul celor mai interesante cautari pe site-uri de e-commerce (care contine termeni precum „plicuri cu bani nunta”, „pistol cu prostie” si „aparat de strans salamul”), cine stie ce magazine online noi vom intalni in anii urmatori?!

Te-ai implicat activ in imbunatatirea criteriilor de jurizare?
Nu am avut incotro. 🙂 In intalnirile cu colegii de breasla, din timpul jurizarii, mai schimbam o vorba si o barfa. Deseori, se ajunge la discutii despre SEO in general, dar si despre criteriile de jurizare si despre proces in sine. In mod inevitabil, aceste discutii se transforma in idei de imbunatatire si liste de dorinte, pe care le discutam cu Andrei Radu (CEO si Fondator GPeC – n.r.) si care ajung sa modifice – in bine, speram noi – procesul de jurizare.

Ce te asteptai sa vezi anul acesta, in randul concurentilor, inainte de a incepe jurizarea
E-commerce-ul romanesc se schimba foarte mult, de la an la an. La fiecare editie, observ imbunatatiri pe anumite criterii SEO, dar si involutii pe altele. Prin urmare, este un proces continuu de comunicare si educare, intre ownerii de magazine online si marketerii acestora, care ne ajuta sa intelegem mai bine specificul business-urilor lor, si noi (profesionistii SEO), care incercam sa transmitem ghidurile de bune practici din domeniu. Acestea fiind spuse, nu pot spune ca nu am avut o lista secreta de dorinte privitor la ce as fi dorit sa observ la magazinele online. Pana la urma, cu cat este magazinul mai optimizat, cu atat munca juriului este mai usoara. 🙂 In primul rand, mi-as fi dorit ca magazinele online sa stapaneasca fundamentele SEO. Componente precum o arhitectura solida a site-ului, navigare logica, structura logica de link-uri interne si – poate cel mai important – content de calitate. Foarte multi nu realizeaza ca si mici imbunatatiri la aceste capitole le pot conferi un avantaj competitiv fabulos.

Ce ai observat, de fapt, anul acesta in randul concurentilor, dupa ce ai inceput jurizarea?
Multe aspecte SEO s-au imbunatatit considerabil, in ultimii ani. As spune ca, in general, suntem in alta paradigma, cu alte cuvinte, pornim de la un alt standard. Multi dintre oamenii implicati in comertul electronic cunosc notiuni elementare de digital marketing, inteleg ca au nevoie de anumite imbunatatiri pe site, pentru a putea fi competitivi in ranking-urile Google. In acelasi timp, multi developeri si agentii de web design au inteles ca nu este suficient sa faci un site frumos, un site care „ia ochii” clientului, ci trebuie sa iti insusesti si notiuni fundamentale de UX si principii SEO. Cu alte cuvinte, vad o evolutie la nivelul intregii piete. In acelasi timp, sesizez multe aspecte unde inca stagnam. Lista de dorinte, pe care am mentionat-o anterior, ramane, in mare parte, nesatisfacuta. Multe magazine online isi doresc tacitic avansate de SEO, dar duc lipsa exact de acele fundamente – arhitectura optimizata, linking intern si eternul (si atat de neintelesul) content de calitate.

Care sunt cele mai populare platforme pentru magazine online, analizate pana acum de tine, in cadrul Competitiei GPeC?
Din experienta mea in cadrul competitiei, majoritatea opteaza pentru Magento, Shopify sau solutii custom, apeland in special la companii de dezvoltare romanesti. O particularitate interesanta a pietei autohtone, in contrast cu piata internationala, este desconsiderarea platformei WooCommerce (WordPress). In mod curios, foarte multi business owneri romani vad WooCommerce ca pe un soi de „jucarie”, un CMS „neserios”, o solutie mult inferioara celor mai sus amintite. Nu stiu de unde vine aceasta perceptie, care este foarte gresita. Dimpotriva, pentru un magazin mic sau mediu, cred ca WooCommerce este platforma ideala, atat din punct de vedere al functiilor e-commerce, cat si pentru SEO.

Ce tendinte generale ai observat anul acesta, apropo de magazinele online autohtone jurizate?
Pandemia COVID-19 a paralizat foarte multe business-uri traditionale. Prin urmare, ownerii acestor business-uri s-au orientat grabnic spre online. Pentru unii, a fost o evolutie fireasca, un pas pe care oricum urmau sa il faca; insa pentru altii a fost o mutare fortata, un gest izvorat din disperarea pierderilor inregistrate in mediul offline. La acestia din urma, confuzia si lipsa de experienta (in online) se reflecta, de multe ori, in constructia site-urilor. Multe dintre acestea nu respecta reguli fundamentale de design si development, nu respecta bunele practici in UX si nu sunt SEO-ready, adica au o arhitectura nebuloasa, au pagini slab optimizate si content subtire sau inexistent. Cred ca pentru business ownerii pentru care tranzitia spre online a fost mai mult obligatorie decat voita, Competitia GPeC reprezinta o ocazie unica. Aici pot intra in contact cu lumea SEO, PPC, UX, web analytics, social media, PR si alte domenii de digital marketing. Au ocazia de a obtine informatii extrem de utile pentru a-si digitaliza, in mod eficient, business-urile.

Comentariu ( 1 )

Leave a reply