Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

Cum sa faci un audit Google Ads in 7 pasi

Mai toate companiile care vor sa fie luate in considerare, mai ales cele din zona de e-commerce, folosesc platforma de promovare Google Ads. Probabil e cea mai folosita platforma de PPC din lume, avand in vedere cate persoane folosesc motorul de cautare Google zilnic.

Pe langa asta, e si platforma cu cele mai bune rezultate, din cel putin 2 motive: primul l-am spus mai sus (si anume numarul utilizatorillor), iar a doua este tipul de publicitate pe care il abordeaza (si aici ma refer in special la Search si Shopping Ads), anume la procesul de cautare activa, o forma de publicitate neintruziva, inbound. Actionand doar in momentul in care omul cauta activ un produs sau un serviciu, ceea ce inseamna ca e interesat si are o intentie de cumparare, procentul de conversie e mult mai mare fata de publicitatea outbound.

Ce este si in ce consta un audit Google Ads?

Mai exact este vorba despre un proces, o autoevaluare (in cazul in care te ocupi de administrarea acestui canal) sau o evaluare (in cazul in care ai desemnat o agentie sa administreze contul), pentru a determina daca si cat de eficient este optimizat si administrat contul de Ads. Nu este vorba despre un audit foarte complex si stufos, dar odata facut te va ajuta sa-ti da seama ce merge bine, ce nu merge si unde e nevoie de optimizari.

Punctele importante pe care ar trebui sa le ai in vedere:

  • stabilesti ce vei verifica si faci un plan de urmat
  • documentezi fiecare punct analizat in timpul auditului
  • faci adnotari detaliate, cu exemple, acolo unde observi probleme si unde crezi ca e nevoie de optimizare

De ce ai nevoie de un astfel de audit?

Daca preiei contul unui nou client sau in-house, daca ti-l preda un coleg, ori vrei tu la un moment dat sa revizuiesti anumite chestii, acest audit iti arata situatia in care te afli la momentul respectiv si care sunt directiile pe care vei merge cu optimizarea.

E recomandat sa faci acest audit periodic, pentru a revizui campaniile, ad-urile, cuvintele cheie si toate celelalte asset-uri pe care le are platforma. Iti stabilesti o zi pentru asta, te dai un pas in spate si privesti obiectiv asupra situatiei – iti poti da seama de anumite lucruri pe care nu le vezi intr-o rutina zilnica de administrare. Eu fac asta cam de 2 ori pe an.

Ce avantaje iti poate aduce acest audit?

  • identifici campanii/ad groups care consuma un buget nejustificat
  • identifici noi oportunitati pentru ad-uri
  • afli noi informatii despre audienta tinta
  • consolidezi procesul de management al canalului
  • iti validezi eventuale presupuneri

Dupa cum am zis, este vorba despre un proces pas cu pas pentru a analiza, cauta si gasi eventuale probleme sau oportunitati, cu scopul final de a imbunatati per total eficienta campaniilor PPC din Google Ads.

1. Analizeaza obiectivele.

Inainte de a intra in analiza detaliata a contului propriu-zis, primul pas e revizuirea obiectivelor si strategiei de marketing pentru Google Ads, sa le intelegi mai bine daca tocmai ai preluat acel cont si sa fie in concordanta cu obiectivele de business si marketing macro ale companiei. Intelegerea cat mai profunda a acestor obiective e foarte importanta si te va ajuta mai mult in evaluarea celorlalte puncte din acest audit. Stabilirea focusului pentru acest audit e un punct cheie in evaluarea obiectiva.

Ce trebuie sa stii legat de obiective:

  • Care sunt obiectivele de conversie ale companiei?
  • Care sunt obiectivele de conversie setate in Google Ads?
  • Poti sa masori corect performanta ad-urilor? E implementat corect codul de tracking?
  • Care e audienta ta, publicul tinta creionat pe baza unui buyer personas?
  • Ai acces necontitionat la celelalte resurse (site, backend, preturi, stocuri, etc.) sau la echipa care se ocupa de asta?

Dupa ce stabilesti toate aceste lucruri si te asiguri ca ai raspunsul la intrebarile de mai sus, continui cu analiza structurii.

2. Analizeaza structura contului.

Verfica daca structura contului are, in primul rand, o ierarhie corecta din punct de vedere a campaniilor si cat mai mult oglindita dupa structura site-ului. Asta te va ajuta, in primul rand, sa economisesti timp atunci cand faci verificari sau optimizari in cont.

De asemenea, in anumite cazuri poti crea o structura dupa urmatoarele prinicipi:

  • obiective de business
  • linii de produse
  • linii de servicii
  • in functie de buyer persona/avatarul clientului/tipologii

Nu exista o structura „corecta”, universal aplicabila. Structura o creezi, in primul rand, pentru a-ti da posibilitatea de a avea cat mai mult control in admnistrare, pentru a-ti usura munca de navigare in cont, atunci cand faci verificari. Asa ca ramane la latitudinea ta ce varianta de structura alegi.

3. Analizeaza setarile contului si a campaniilor.

In majoritatea cazuilor, aceste setari se pot vedea si reface destul de usor si rapid, atunci cand e cazul. Inainte de face modificari in cont sau campanii, cu scopul de a creste performanta acestora, trebuie sa vedem ce setari avem la momentul actual. Trebuie sa urmarim daca sunt facute si stabilite corect, pentru a duce la indeplinirea obiectivelor despre care am vorbit la punctul 1.

Asadar, ce ar trebui sa urmarim aici:

  • Strategia de bidding, bugetul si programarea ad-urilor sunt alese corect?
  • Targetarea in functie de device-uri e aleasa corect?
  • Targetarea in functie de locul geografic e ales cu atentie si precis?
  • Intervalele orare sunt alese atent, pentru a nu cheltui extra buget?
  • Audientele sunt alese corect?
  • Folosesti campanii de display?
  • Folosesti Dynamic Search Ads? Sunt setate corect?

Pentru ca totul sa functioneze bine e nevoie ca setarile principale ale contului si a campaniilor sa fie precise si in concordanta cu ceea ce vrei tu sa obtii. Daca totul este in ordine, trecem la urmatorul nivel.

4. Analizeaza grupurile de anunturi (ad groups).

In acest punct vom analiza in mare cum sunt organizate aceste grupuri de anunturi, care ar trebui sa fie create in functie de intentia de cautare a user-ului. La fel si aici, grupurile de anunturi ar trebui sa reflecte ceea ce ai pe site, pentru o corelare mai buna intre platforma de Ads si site-ul tau. Organizeaza-le astfel incat sa iti fie usor sa iti dai seama despre ce e vorba si, cand e cazul, sa gasesti in cateva momente ceea ce cauti. Focusul aici trebuie sa fie pe ad-uri, landing pages si cuvinte cheie.

Ce anume ar trebui sa urmaresti in acest punct:

  • Cate cuvinte cheie sunt alocate fiecarui ad group? Sunt cel putin 10?
  • Grupurile de anunturi sunt complementare, se imbina pentru crearea structurii perfecte de promovare sau sunt in competitivitate?
  • In functie de tipul de bidding ales, CPC-ul sau Target CPA-ul sunt setate corect?
  • Este alocat destul buget pentru cele mai profitabile grupuri?

Dupa ce te asiguri ca ai un raspuns pentru aceste intrebari si ti-ai notat si variante de optimizare pentru ele, ai gasit solutii sau eventual le-ai si aplicat, treci la urmatorul punct.

5. Analizeaza cuvintele cheie (keywords).

Aici e partea frumoasa si stufoasa cum ii zic eu. In functie de complexitatea contului pe care il administrezi, poti avea zeci, mii sau chiar mai multe cuvinte cheie, la care ai de urmarit tipul de potrivire, canibalizarea, forme de plural (nu mai sunt recomandate), duplicari, fraze de cautare, cuvinte negative si chestii de fineturi la nivel granular, ce o sa iti ocupe o buna parte din timp.

E important sa analizezi si sa observi daca sunt anumite tipare, modele sau tendinte dupa care e administrat contul. Si e de preferat sa nu incepi sa modifici din mers, inca de acum, nimic. Nu e momentul, acum trebuie doar sa analizezi si sa notezi. Continua sa analizezi cuvintele cheie din fiecare campanie si grup de anunturi, in principal. Aici se intampla magia practic, in relatia cuvant cheie-anunt (ad) si relevanta acestora.

Daca ai un cont stufos, cu multe grupuri de anunturi si totodata mii de cuvinte cheie, urmareste indicatorii acestora pentru a gasi tipare (dupa cum am zis mai sus) sau probleme. Poate fi o varianta mai buna si utila decat sa studiezi fiecare cuvant in parte.

Ce aspecte analizezi la cuvintele cheie:

  • Sunt relevante pentru cautarile specifice?
  • Au quality score bun, peste 7?
  • Sunt cuvinte cu 0 conversii, dar cu multe impresii si CTR bun?
  • In cazul strategiei de bid manuala, e setat corect CPC-ul pentru fiecare cuvant cheie?
  • Sunt cuvinte depasite/irelevante, cu CTR mic si putine impresii?
  • Sunt alese cu grija cuvintele negative, pentru a optimiza bugetul si CTR-ul?

Cuvintele cheie sunt alese pentru a detecta ce ad-uri vor fi afisate userilor, in urma unor catari pe care acestia le fac. Tocmai alegerea precisa si eficienta a acestor cuvinte (inclusiv cuvintele negative) pot face diferenta dintre un CTR urias, cu o rata de conversie super buna, si un CTR care iti poate strica toata media intr-un raport.

Dupa ce analizezi aceste cuvinte si vezi care sunt principalele probleme si ce modificari trebuie facute, poti trece la urmatorul punct.

6. Analizeaza anunturile (ad-urile).

De obicei, asa cum am citit in mai multe publicatii de specialitate sau site-uri de profil, aceste anunturi sunt create, pornite si de foarte putine ori se intervine asupra lor sau mai e si varianta in care sunt testate in nestire. Chiar daca Google are un algoritm cu ajutorul caruia decide procentul cu care afseaza un anumit anunt, nu e chiar indicat sa le pornesti si sa uiti de ele.

O alta varianta este aceea de a seta rotatia anunturilor – Default va folosi setarile campaniei, insa poti alege optimizarea pentru a folosi cele mai perfromante ad-uri, optimizarea pentru conversii sau afisarea in mod egal a tuturor anunturilor.

Ce ar trebui sa urmaresti aici:

  • Sunt minim 3 variante de ad-uri in fiecare grup de anunturi?
  • Folosesti Dynamic Search Ad?
  • Folosesti Responsive Search Ad?
  • Folosessti dynamic keywords pentru titlul ad-urilor?
  • Folosesti CTA in titluri?
  • Fosesti USP-uri in titluri?
  • Descrierile sunt relevante si ating cele mai importante puncte?
  • Anunturile au landing page-ul corelat cu informatia prezentata si cuvintele cheie alese?

Cum am spus si mai sus, magia circula pe relatia cuvant cheie-anunt. A treia variabila care intra in ecuatia asta este Landing Page-ul, pe care il vei revizui la urmatorul punct.

7. Analizeaza landing page-urile.

Chiar daca nu e o functionalitate a platformei Google Ads, ci a site-ului, paginile de destinatie au un impact direct asupra performantei anunturilor, grupurilor de anunturi si a campaniei in general, putand influenta mai multi indicatori.

In primul rand, landing page-ul trebuie sa fie cel mai relevant pentru anuntul care directioneaza userii spre el. Ce cuvant cheie alegi, urmat de ce anume prezinti in anunt trebuie sa se regaseasca mult mai detaliat in acel landng page. Altfel spus, daca ai ales cuvantul cheie „camera wireless”, iar in anunt prezinti „Gama completa de camere wireless acum in oferta”, iar cand ajungi pe site iti este prezentat noul model de bicicleta Pegas, e o problema. Iar aceasta problema iti va afecta de la quality score, pana la CTR, rata de conversie, ROAS si ROI.

Asta e primul lucru pe care trebuie sa il analizezi pentru ca lucrurile sa functioneze bine in platforma. Sigur ca aici mai trebuie analize si din punct de vedere UX/UI, pentru a vedea daca pagina nu converteste, care e problema, ce trebuie modificat, e destul de persuasiva, sunt prezentate suficiente informatii, butonul de CTA e vizibil si multe alte lucruri ce tin de aceasta parte.

Iti poti da seama ca e o problema cu landing page-ul daca ai un numar mare de vizualizari pe anunt, un CTR la fel de mare, deci aduci oamenii pe site, insa rata de conversie e scazuta. Mergi mai departe si analizeaza din doua perspective: UX/UI si pret. Undeva sigur e problema.

Creeaza planul de actiune

Acum ca ai facut toate aceste verificari, ai analizat amanuntit fiecare punct, ai descoperit unde sunt problemele si ti-ai notat solutiile pentru a le rezolva si a optimiza contul astfel incat sa cresti profitabilitatea, e timpul sa faci un plan de actiune si sa treci la treaba. E important ca totul sa fie pus pe foaie (vorba vine) intr-un document frumos structurat, cu pasii necesari, ordonat, ca sa stii cum, de ce sa te apuci si cand.

Nu e o munca simpla, mai ales daca e un cont pe care nu il cunosti, iti va lua ceva timp, astfel ca trebuie sa fii organizat, sa prioritizezi, sa programezi task-urile de optimizare, astfel incat sa nu dai peste cap tot contul si sa ai in vedere si celelalte lucruri pe care mai trebuie sa le faci, dar nu trebuie sa uiti ca la final vei avea un cont Google Ads optimizat, curat, care iti va aduce plus valoare si un ROI mai bun.

Spor la treaba!

alex-jivan-spyshop

Alex Jivan – Marketing Manager @ Spy Shop Romania

Despre Alex Jivan

Marketing Manager at Spy Shop. 50% creative - 50% analytical. I love Digital Marketing and working with datas, reports, making data analysis and taking decisions based on conclusions: if you can measure, you can improve. Currently focused on Social Media, PPC and improving myself.

Follow Me

Leave a reply