INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Monom.studio
Site-ul Monom.studio a fost lansat in decembrie 2016 si vinde online bijuterii artizanale din aur si argint, arhitecturale, rafinate si sustenabile, realizate in atelierul propriu, in serie limitata sau personalizate. In spatele brandului de bijuterii minimaliste se afla Georgiana Ciceo (foto, Fondator si Designer Monom.studio), care ne-a povestit ca pornit la drum cu 2.500 €, ce probleme are in relatia cu firma de curierat si ca investeste si in showroom-uri fizice. Aflati mai multe din interviul de mai jos!
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru brandul tau?
Georgiana Ciceo: Am ales ca brandul sa poarte alt nume decat al meu in primul rand pentru ca sunt o introvertita ca la carte si, bineinteles, ma simteam mai confortabil astfel. Am ales cuvantul „Monom” pentru ca imi placea grafica si sonoritatea lui, dar si pentru ca defineste si o expresie algebrica, si o insiruire de unul cate unul, in spatele celuilalt (si am simtit ca se potriveste cu ceea ce imi imaginam ca vreau sa fac – bijuterii geometrice, arhitecturale, legate de aceeasi dragoste fata de geometrie si forme simple).
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Nu am avut un model anume de business, am insa branduri care imi plac si pe care le urmaresc si le apreciez pentru ceea ce fac. In 2014 am fondat, impreuna cu cativa prieteni, ZAIN – Design Expressions, festivalul de creativitate de la Cluj. Scopul festivalului era de a aduce in fata publicului larg creativii clujeni si nu numai. Aveam, in cadrul ZAIN, un proiect in care designerii lucrau cu mestesugari locali, pentru a dezvolta produse cu design contemporan si, in urma unei astfel de colaborari, am redescoperit o pasiune mai veche – aceea a crea bijuterii pe gustul meu. Le-am lansat intr-un shop online si am decis ca, daca vor fi bine primite, imi voi da demisia de la jobul pe care il aveam, ma voi dedica cu totul si voi incerca sa transform asta intr-o afacere. A fost mai mult o incercare a marii cu degetul, poate ca acum as proceda altfel, dar la momentul respectiv aveam prea putina experienta antreprenoriala sau educatie financiara ca sa fi procedat altfel.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
Eu sunt arhitect (in sine, oricum o profesie liberala), aveam si un birou de arhitectura fondat cu cativa colegi, astfel ca nu era departe de mine acest gand, doar ca nu sub forma aceasta. Am pornit (si am continuat) sprijinita de partenerul meu (Alexandru Chis, programator), care in continuare se ocupa de partea de site, SEO, coordoneaza activitatile de marketing si campaniile de ads.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
Nu am avut parte de educatie antreprenoriala, am prins multe din mers, m-au ajutat mult si anii de voluntariat din timpul facultatii, insa si acum ma stradui sa acopar lacunele existente. Partenerul meu este cel care are mai multa experienta in acest domeniu si m-am bucurat de sprijinul sau si pe partea aceasta.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Am pornit cu 2.500 €, economii proprii. In primii ani am reinvestit tot profitul Monom si profitul meu din proiecte, pe langa Monom (proiecte de arhitectura, design interior, etc.), ulterior am apelat si la fonduri europene, pentru dotarea atelierelor. In total, am investit in jur de 100.000 €.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?ÂNe lovim de bariere tot timpul, la inceput a fost mai greu, avand si mai putine cunostinte in domeniu si, evident, mai putina experienta. Cu trecerea timpului, nu stiu daca neaparat devine mai usor, cat le iei mai usor si inveti sa iei fiecare provocare pe rand si sa ii gasesti o rezolvare.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Principalul dezavantaj este faptul ca, pentru un antreprenor, munca nu se termina niciodata. Chiar daca pleci la pranz de la birou, gandul tau e tot acolo si, orice se intampla, la orice ora, tu esti persoana care va trebui sa gaseasca o solutie. Nu poti pleca in concediu fara laptop, nu are sens sa ai ambitii ca nu vei raspunde la e-mail-uri in vacanta, odata ce ai propria afacere (pana cand creste suficient de mare – ramane sa vedem asta peste cativa ani), pentru tine jobul nu se termina niciodata. Pe de alta parte, daca esti angajat, la ora 17:00 (cand ai terminat programul), poti sa nu mai ai nicio grija cu privire la munca (nu toata lumea este asa, dar ai aceasta optiune). Pe de alta parte, dezavantajul de a fi angajat, pentru mine, a constat in dificultatea de a-mi gasi motivatia de la un punct incolo. Am avut mereu nevoie de motivatie in ceea ce fac si, din postura de angajat, imi era greu sa o mai gasesc de la un moment dat.
Care este publicul tinta al site-ului?
Clientii nostri sunt femei cu varste intre 24 si 50 de ani, cu studii superioare, venit mediu spre ridicat, care isi doresc sa poarte accesorii aparte, care au o poveste de spus si pe care nu le poti intalni oriunde.
De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Pentru ca oferim bijuterii deosebite, pe care nu le intalnesti peste tot. Pentru ca sunt lucrate manual, in atelierele proprii si pentru ca increderea lor in noi inseamna un business local, care se dezvolta si care ofera locuri de munca.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Cred ca principalul diferentiator al produselor noastre este designul deosebit, care ne apartine. Apoi vine calitatea produselor si grija noastra permanenta pentru a pastra sau chiar ridica acest standard de calitate. Avem chiar si un serviciu de „refresh” al bijuteriilor, astfel ca, in orice moment, clientii nostri ne pot trimite bijuteriile pentru o refinisare si replacare, daca este cazul, pentru ca ele sa arate cat mai bine, cat mai mult timp (argintul e un metal moale, care lucreaza, in timp – prezinta oxidari si zgarieturi in urma purtarii, expunerii la umezeala, chimicale sau chiar aer).
De unde va cumparati produsele vandute pe site?
Toate bijuteriile pe care le vindem sunt produse in atelierele noastre din Romania. Materiile prime si consumabilele, in schimb, le cumparam din Viena, Germania si (mai putin, in ultimele luni) din Marea Britanie.
Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Inca din 2016 vindem in principal pe shop-ul online propriu. Pe parcursul timpului, am legat diverse colaborari cu magazine online si offline – intre timp, am intrat si in Romanian Corner (al celor de la Fashion Days), pe platforma internationala Limango. Momentan ne concentram pe lansarea unor showroom-uri fizice – am lansat deja la Bucuresti showroom-ul Monom, in cadrul magazinului AlbAlb (de pe Str. Locotenent Aviator Serban Petrescu, nr. 1), iar acum pregatim un showroom in orasul natal Monom (Cluj-Napoca), pe care speram sa il lansam inainte de finalul lui 2021 (interviul a fost realizat in luna octombrie – n.r.).
Cati angajati aveti?
Monom e o echipa de 6 oameni.
Cum va merge in perioada asta?In general, afacerea s-a mentinut pe o panta ascendenta, de crestere, chiar in ciuda pandemiei si a intregii situatii mondiale. Momentan, avem un inceput de luna cu mai putine vanzari decat in mod normal, situatie care se datoreaza, cel mai probabil, instabilitatii la nivel national si intregului context pandemic.
Ati participat la Black Friday 2021?
Nu participam la genul acesta de campanii.
Cum si unde va promovati site-ul?
In general, canalele de social media sunt cele pe care ne promovam cel mai mult (Instagram, Facebook), urmate de Google Ads.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Da, indeosebi pentru clienti din Romania, pagina de Facebook este inca foarte importanta.
Aveti versiune de mobile?
Da.
Cate dintre comenzile voastre vin de pe dispozitive mobile?
Aproximativ 45% dintre comenzile noastre vin de pe dispozitive mobile.
Cum credeti ca veti incheia anul 2021?
Pentru 2021 estimam o crestere de aproximativ 30% fata de 2020.
Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Aici cred ca depinde foarte mult si de natura magazinului si ce vinde el. Businessul nostru e mai mult decat un magazin online si, din aceasta cauza, si deciziile de aceasta natura sunt mai complexe. Generic, strict referindu-ne la magazin, as recomanda optimizarea platformei care gazduieste site-ul: exista astfel de platforme cu abonament lunar si comision/vanzare, comision care, dublat de comisionarea bancara, poate sa insemne sume considerabile, anual. De asemenea, recomand folosirea de imagini concludente si descrieri cat mai relevante, in asa fel încât sa se evite confuziile si – implicit – sa scada rata de retur si costurile de transport si ambalare.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Provocarile sunt diverse, bineinteles. Un magazin online poate fi cu usurinta atacat, deci trebuie mereu sa ai backup facut si sa fii bine protejat. Pana recent erau si oamenii mai reticenti la a cumpara online, situatie care s-a ameliorat mult din cauza pandemiei, e drept. Te poti lovi de proasta interpretare a imaginilor si de retururi repetate, din acelasi motiv. Devii dependent de functionarea retelelor de socializare (caderea recenta de cateva ore a platformelor sociale ne-a demonstrat din nou, daca mai era nevoie, cat de tare depindem de astfel de retele si de buna functionare a lor), dar si de sistemele si algoritmii lor de a te afisa si, implicit, de angrenajul presupus de reclamele de pe platformele social media si de finantarea lor continua, pentru a-ti pastra vizibilitatea in fata clientilor.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Momentan suntem chiar in procesul de analizare a unor oferte, in vederea schimbarii contractului cu firma de curierat. Problemele sunt – bineinteles – diverse: de la colete nelivrate la timp, la intarzieri in livrarea de consumabile, la colete ajunse avariate la destinatie si lista poate continua. In general, nu putem influenta prea mult comportamentul firmei de curierat si al angajatilor sai. Putem sa optam pentru serviciile unei alte firme, dar asta nu ne va scuti de incidente. Incercam, pe cat posibil, sa ne revansam fata de clienti, chiar daca si noi (si, de cele mai multe ori, si ei) stim ca nu e vina noastra. S-a intamplat chiar sa trimitem un alt colet, cu alta bijuterie, refacuta de la zero, catre clienti ale caror pachete s-au ratacit pe drum, sa oferim servicii de reparatii sau chiar sa inlocuim produsul, in cazul pachetelor avariate si asa mai departe. Un fel de „crisis management”, sa ii spunem. 😊
Ce planuri de viitor aveti in online?
In ceea ce priveste businessul, sa crestem, bineinteles – pe cat se poate, si international. In ceea ce priveste online-ul, imi doresc sa ne imbunatatim prezenta si sa diversificam materialele de prezentare.
Leave a reply