INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu AlcoolDiscount.ro
Magazinul online AlcoolDiscount.ro a aparut in 2018, insa treaba a inceput ca la carte abia de la mijlocul anului 2019, ne-a povestit Iulia Margarit (foto, E–Commerce & Marketing Manager AlcoolDiscount.ro). „De fapt, primul eveniment realmente de e-commerce a fost de Black Friday, timid… dar cu ganduri marete”, spune aceasta. Site-ul vinde bauturi alcoolice si non-alcoolice diverse, de colectie si pachete cadou, de calitate (nu neaparat ieftine) si se axeaza pe patru tipuri diferite de public. Descoperiti mai multe despre culisele acestei afaceri, ale carei radacini au fost plantate in 1994, in interviul de mai jos!
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ati ales acest nume pentru magazinul online?
Iulia Margarit: „Alcool Discount” este destul de intuitiv. Ne dorim ca oamenii sa inteleaga ca vindem bauturi/produse alcoolice la preturi mici, nu neaparat cu discount. Faptul ca am ales termenul de „discount” vine mai degraba de la faptul ca business-ul este exponentul afacerii offline Procer Company, importator si distribuitor de bauturi alcoolice originale catre retailerii romani inca din 1994. Procer Company este inca furnizor pentru Auchan, Metro, Lidl. Insa, daca ne gandim bine, poate ca nu a fost cea mai fericita alegere pentru online. Unii oameni pot intelege ca avem produse ieftine, dar nu este asa. Noi avem bauturi de calitate, probabil cea mai buna selectie de bauturi si brand-uri internationale, la nivel online. Asadar, putem spune ca avem preturi corecte, mici in raport cu piata, insa de multe ori brand-urile renumite sau bauturile de colectie… costa.
De unde v-a venit ideea de business? Aveti vreun model in domeniu?
Dupa cum spuneam, pe offline facem asta de mult timp. Insa trend-urile s-au schimbat. Retailerii cumpara acum si direct de la producatori. In plus, indiferent de business, trebuie sa existi si in online. Asa ca, ne-am adaptat! ?
Ce v-a motivat sa incepeti propria afacere? Cum ati pornit la drum?
Eu sunt doar manager pe online. Ownerul are mai multe business-uri, insa acesta chiar este unul de suflet si a pornit de la pasiunea sa pentru vinuri, mai ales. Din aceste considerente, poate ca nu ne-am dezvoltat atat de rapid pe cat am fi putut. Echipa Alcool Discount tine foarte mult la calitate, la expunerea corecta a brand-urilor mai putin cunoscute in Romania, la – de ce nu? – educarea publicului cu privire la brand-urile noastre, la tipurile de bauturi, la diferentele dintre acestea, la soiurile de vinuri si la modalitatile de productie.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
In ceea ce ma priveste, incerc sa aplic ceea ce am invatat in peste 10 ani de marketing si comunicare la REWE, Bergenbier, Altex, la industria online de bauturi alcoolice. Este drept ca mai am multe de invatat, mai ales ca incercam sa fim altfel intr-o piata concurentiala online unde deja exista un lider, iar experienta AD pe offline nu este vazuta inca de clienti. Din pacate (sau din fericire), in online conteaza foarte mult promotia. Iar daca nu doresti sa te axezi in primul rand pe aceasta si nici nu esti inca foarte cunoscut (clientii nu fac legatura intre Procer si Alcool Discount), totul se intampla mai greu. Dar avem incredere ca va fi substantiala schimbarea.
Cum ati reusit sa strangeti bani pentru finantare?
Investitia nu a fost foarte mare (in principiu, a fost vorba despre realizarea site-ului) si s-au folosit bani din business-ul offline.
V-ati lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ati depasit?
Barierele sunt aceleasi de la inceput: este un domeniu dificil, cel putin controversat. Nu poti promova alcool oricum: nici la nivel tehnic (reguli Google), nici la nivel etic si este foarte greu, mai ales atunci cand audienta este diversa. Unii clienti cauta promotii/pretul, altii cauta calitatea. Dar sunt foarte putini cei care fac diferenta intre tipurile de bauturi, de aceea este atat de greu. Cu atat mai mult cu cat majoritatea nu inteleg de ce intre acelasi tip de bauturi, acelasi gramaj/brand-uri diferite exista o anumita diferenta de pret (valoarea unui brand).
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Salariile trebuie platite indiferent de profit, atunci cand esti antreprenor. Si mai esti si responsabil pentru oameni. Am vazut asta in contextul pandemiei: cum le poti explica ca e greu sa sustii cheltuielile? Cu toate acestea, este frumos pentru ca poti pune accent pe ceea ce doresti. Alcool Discount nu face orice pentru profit. Face lucrurile intr-o anumita maniera, pentru a oferi clientilor o gama internationala de bauturi, la preturi avantajoase, de calitate superioara. Aducem noutate in acest segment de business.
Care este publicul tinta al site-ului?
Dupa cum am mai spus, exista mai multe tipuri de public. Cred ca 5% dintre acestia sunt bautorii cunoscatori, care cumpara de la noi pentru stiu diferenta intre un Jack Daniel’s si un Macallan, de exemplu. Cam 20% sunt cei care vaneaza oferte si cumpara doar in promotie si produse ieftine. Iar restul sunt cei cu varsta intre 18 si 50 de ani, corporatisti, care au cunostinte tehnice/online si care cumpara periodic (saptamanal, lunar, de cateva ori pe an), pentru barul propriu, pentru o aniversare anume sau pentru un cadou. Si am uitat sa mentionez: mai sunt cei de pe B2B, care au mici afaceri, insa acestia anul acesta, in mod evident (contextul pandemic) au fost mai putini la numar.
De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Din punctul de vedere al clientului, sunt 3 motive principale, dupa mine: avem preturi corecte in raport cu concurenta, avem peste 1.800 de bauturi, brand-uri internationale (multe se gasesc doar la noi – Faxe, berea nr. 1 in Danemarca; vinul Maison Castel, nr. 1 in Franta), avem livrarea gartuita la comenzi de peste 200 RON.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Nu desfasuram campanii cu promotii exagerate – 80% la bauturi, asa cum au unii operatori online (noua, ca specialisti, ni se par exagerate, cel putin). Incercam sa aducem brand-urile care nu se gasesc in alte magazine online.
De unde va cumparati produsele vandute pe site?
Avem parteneri externi inca din 1994. Suntem de parere ca parteneriatele se realizeaza pe termen lung si se onoreaza de fiecare data, cu aceeasi responsabilitate.
Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Folosim tot ceea ce se poate la nivel online: PPC, affiliate si e-mail marketing, site-ul. De exemplu, pana la finalul anului 2020, prioritatea a fost rezolvarea problemelor tehnice la nivel de website, in back-end. Am crescut deja foarte mult pe organic si speram sa o tinem tot asa.
Cati angajati aveti?
Este destul de greu sa spun in total. Multe activitati se leaga de echipa veche de offline. Strict pe online avem 5 angajati, insa lucram cu foarte multi parteneri de incredere pe online (crearea de continut, monitorizare campanii, etc.).
Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna octombrie – n.r.)?
Noi avem asteptari mari. Insa, din pacate, in contextul pandemiei, cred ca nici de Black Friday si nici de Craciun nu va fi asa cum am sperat. Personal, cred ca si daca s-ar intampla din nou o inchidere totala a centrelor comerciale, vanzarile online nu ar mai exploda ca in aprilie 2020. Este un an cu totul diferit si ciudat. Lucrurile nu mai au neaparat o logica, insa speram ca va fi o crestere de cel putin 20% fata de anul 2019.
Ati participat la Black Friday 2020?
Am avut campanie de Black Friday, sigura ca da. Comparativ cu celelalte site-uri de profil, care au „furat” startul, noi am ales sa facem Black Friday pe 13 noiembrie, asa cum au organizat si magazinele mari din online. Am marsat pe preturi corecte in piata si – in plus – am acordat ca bonus promotionale cadou, actiune care cred eu ca a prins destul de bine, desi multi cred ca este destul de old fashioned pe online. In ceea ce priveste Black Friday, in 2020 numarul de comenzi fost de 3 ori mai mari fata de 2019. Iar daca ne referim la comanda medie, aceasta a fost cu mult mai mare decat anul trecut, o surpriza chiar. Probabil ca oamenii se pregatesc deja de Sarbatori. Personal, eu speram la un numar mai mare de comenzi decat a fost in realitate, insa valoric target-ul a fost indeplinit cu brio, semn ca eforturile de promovare pe online din ultima vreme se vad.
Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2019?
Asa cum va asteptati, probabil, la bauturi (mai ales in ceea ce priveste sampania, vinul si bauturile spirtoase) vanzarile sunt mai mari de Craciun decat de Black Friday. Asa a fost si anul trecut, de altfel, este un trend natural.
Cum si unde va promovati site-ul?
Avem diversi parteneri care ne ajuta si scriu despre noi. Ca si canale uzuale, avem Google si Facebook. Affiliate-ul este un canal nou pentru noi, dar unul destul de productiv.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Avem pagina de Facebook, avem un colaborator extern care posteaza in conformitate cu stratgeia noastra interna. Ca si investitie, nu e mare. Avem si campanii de PPC in Facebook, dar ne concentram mai mult pe Google, pe partea aceasta. Pe Facebook in schimb, incercam sa educam pe tematici de business, sa fim aproape de consumatori, sa cream o comunitate, sa cream awareness. Este foarte important sa raspundem prompt intrebarilor clientilor nostri. Asta este unul dintre lucrurile care ne diferentiaza, cred eu. Suntem mereu aproape! Avem inclusiv si pagini de locatii (avem si 3 magazine fizice in Bucuresti – Titan, Tineretului, Tei).
Aveti versiune de mobile?
Nu avem o versiune de mobil, insa site-ul este responsive. Nu am avut feedback-uri negative in acest sens, desi avem de lucrat si la acel nivel. Incercam sa facem update in acord cu vremurile pe care le traim, mai ales pe mobil.
Cate dintre comenzile voastre vin de pe dispozitive mobile?
Peste 40% dintre comenzi vin de pe mobil, iar traficul este conform trendului, peste 70% mobile. Pe mine ma mira chiar si faptul ca sunt foarte multe accesari din Safari. In general, la site-urile la care am mai lucrat, prevalau cele de pe Android.
Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Cu siguranta vom termina anul cu o crestere fata de anul anterior. Preconizam ca undeva la +30%, sa vedem in ianuarie (cand se trage linie) daca am avut dreptate. ?
Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Va pot raspunde la aceasta intrebare destul de exact. Pana sa vin eu la Alcool Discount, nu a fost o persoana specializata pe online/e-commerce cu precadere. Costurile erau destul de mari. Sincer, urmarind rapoartele si facturile, am reusit sa scad cheltuielile cu peste 25%. Nu se urmarea in detaliu ce furnizor aduce plus-valoare, de exemplu. Nu cu aceeasi acuratete. Erau si foarte multe lucuri de monitorizat. De asemenea, din campaniile PPC, cu aceleasi costuri, am marit numarul de tranzactii. La care am adaugat si tranzactiile din organic, dupa o optimizare eficienta a structurii de site.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul vostru, in mediul online autohton?
Una dintre provocari este de tema. Platforma necesita upgrade si apoi dorim sa facem un redesign. Viteza de incarcare este alta problema. Am mai optimizat, incercam mereu sa fim mai rapizi, insa Google reactionreaza atat de repede, incat tot timpul este ceva de optimizat in plus. ?
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Marea problema in ceea ce priveste industria de bauturi o constituie volumul/greutatea produselor. Este foarte greu sa gasesti preturi avantajoase, cand nu ai rulaj mare pe zi. Noi livram personal in Bucuresti si zonele limitrofe (cu angajatii nostri) si astfel mai scadem costurile si diminuam timpul de livrare. Avem si serviciul de comanda cu ridicare din magazin – locatiile Titan, Tineretului, Tei. Iar cu firmele de curierat am incercat sa avem acoperire cat mai mare in toate localitatile din tara, la preturi cat mai mici. Mergem pe parteneriate pe termen lung si mai gasim intelegere. Dar greu, din pacate.
Ce planuri de viitor aveti in online?
Dorim sa ajungem la 400 de comenzi/zi. Avem un obiectiv indraznet, dar realizabil. Desi, perioada pandemiei a dat peste cap orice trend-uri si planuri. Si – de ce nu? – numarul 1 pe bauturi, in online! Ma refer aici la nivel de magazin online specializat, nu la marketplace-ul eMAG.
Leave a reply