6 pasi pentru a crea o audienta super targetata pe Facebook
Principalele beneficii ale unei targetari reusite sunt costurile reduse ale advertising-ului si o rata de conversie mai mare. Lucruri pe care le asteapta orice advertiser. Sunt cateva milioane de bussines-uri care folosesc Facebook pentru a-si face cunoscute serviciile sau produsele, insa doar o parte dintre acestea apeleaza la specialisti sau stiu cum sa se promoveze eficient. Fara a ajunge la audienta potrivita, bugetul tau se va chelui fara folos, pentru ca reclama ta va ajunge la oameni care nu au nevoie sau nu sunt interesati de ceea ce oferi, iar pentru a sti cum sa ajungi la cei care se afla in profilul tau de client, va trebui sa inveti sa faci o targetare corecta.
Inainte de a ajunge la etapele crearii unei audiente relevante, trebuie sa vorbim putin despre secventionarea reclamelor. Mai exact despre ordinea in care acestea vor ajunge in fata consumatorului. Iti prezint un model de secventionare in 3 etape. E foarte important sa vedem cum functioneaza aceasta etapizare pentru a intelege cum ne poate ajuta sa ajungem la audienta potrivita.
- In prima etatpa voi dori sa atragi atentia oamenilor interesati, fara a le cere sa faca o actiune anume. Aici atentia este pe engagement si ii pregatesti pentru a doua serie de reclame.
- In etapa a doua, reclamele vor viza o conexiune cu userul, poate un schimb de informatii, poate ii vom oferi ceva gratis, cautam sa ii castigam increderea ca sa putem merge mai departe si sa il ducem mai departe in funnel.
- In a 3-a etapa ii vom targeta pe cei care au interactionat in etapa a doua si vom incerca sa le facem o oferta pentru a ne vinde produsul/serviciul.
Mai departe, sa trecem la pasii care ne ajuta sa gasim audienta perfecta pentru noi.
In primul rand, unul dintre cele mai urate lucruri care se poate intampla in advertising este sa targetezi pe cine nu trebuie. De aici pleaca problemele, iar ROI-ul o ia la vale. E si o vorba in sensul asa, care spune asa “when you try to target everyone, you target no one”., asadar, daca vrei sa iti atingi obiectivele cu ajutorul reclamelor pe Facebook, va trebui sa te adresezi celor interesati.
1. Stabileste obiectivul/obiectivele
Acest prim pas implica si raspunsul tau la unele intrebari, printre care:
- Care e obiectivul tau principal?
- Ce doresti sa obtii cu ajutorul Facebook Ads?
- Cum poti sa ajuti oamenii?
- Ce vrei ca acestia sa faca?
- Unde vrei ca oamenii sa ajunga?
Obiectivul principal al unei reclame este acela de a face oamenii sa recurga la o actiune dupa ce o vad (reclama). Daca iti doresti sa cresti traficul, atunci vei vrea sa trimiti oamenii pe site.
Obiectivele de advertising ar trebui sa se imparta in 3 categorii mari si late:
- Awareness – creezi interes vis-a-vis de produse/serviciile tale, le vorbesti oamenilor despre cum le oferi solutii si despre cum business-ul tau le poate aduce plus valoare. Acest obiectiv e in varful funnel-ului
- Consideration – mergi mai departe si ii faci pe oameni si mai interesati de tine astfel incat sa caute mai multe informatii, atragandu-i pe site
- Conversions – odata ce te cunosc si le-ai crescut interesul, nu-ti mai ramane decat sa le faci oferta de vanare
Foarte, foarte important e sa iti cunosi profilul de client (buyer persona). Pe baza acestor informatii iti vei putea crea si audienta.
2. Creeaza audienta potrivita
Ma gandesc ca nu vrei sa te adresezi tuturor utilizatorilor Facebook. Asta ar implica costuri enorme in primul rand. ? Pe de alta parte, nu are niciun rost ca reclama ta sa apara unor oameni care nu au absolut niciun interes fata de ce oferi tu. Asadar, trebuie sa creezi o audienta si sa definesti un grup sau mai multe grupuri de persoane care ar putea fi potentiali clienti, care pot fi activati si incalziti cu ajutorul reclamelor pentru a te ajuta sa iti atingi obiectivele de advertising in primul rand si mai apoi cele de business.
E bine sa ai in vedere si regula celor 7 atingeri – mai exact, conform unor studii, o persoana are nevoie sa auda sau sa vada de minim 7 ori o reclama pentru a merge mai departe si a face o achizitie. Pe baza asta iti poti face si un calcul estimativ, in functie de marimea audientei careia te vei adresa, inmultind numarul persoanelor din respectiva audienta cu 7, iar apoi cu CPM-ul mediu.
Ex. CPM mediu = 1 leu
Audienta 10.000 persoane
10.000 x 7 = 70.000
70 x 1 = 70 lei (acesta ar fi costul, in aceasta situatie ipotetica, pentru a ajunge la 10.000 de oameni de 7 ori)
Cand targetezi persoanele potrivite si le servesti un mesaj relevant, sansele ca aceste costuri sa scada sunt destul de mari. Facebook ofera o varietate de posibilitati pentru targetare, in functie de criterii demografice, zone, plasamente pentru reclama, interese etc. Iti recomand sa folosesti si sa testezi cat mai multe dintre aceste variante pentru a ajunge la rezultate cat mai bune. Poti suprapune anumite interese pentru a rezulta un nucelu care le include pe toate, acea mica portiune putand fi audienta ta ideala. Desigur, conteaza foarte mult si felul in care impachetezi mesajul, dar despre asta in alt articol.
3. Creeaza continut relevant
E indicat sa personalizezi continutul in functie de context si de locul din funnel in care se afla consumatorul. Ca sa le vezi mai clar, etapele despre care am vorbim mai sus la obiectivele de advertising, gandeste-le asa:
- etapa de awareness, atunci cand clientul isi da seama ca are o problema
- in etapa de considerare, clientul cauta solutii pentru a rezolva problema
- in etapa de conversie, clientul ia o decizie in privinta acelei solutii
Tu, ca om de marketing, va trebui sa iti dai seama, sa intelegi in care dintre aceste etape se afla clientul si sa ii servesti mesajul potrivit. Aici, ca bonus, iti pot spune ca in prima etapa, cea de awareness unde vorbim despre probleme, merg foarte bine ad-urile video pentru a incalzi audienta.
4. Creeaza o audienta custom
Audienta custom o putem defini ca un grup de persoane care cunosc deja business-ul, au interactionat deja cu el sau avem deja relatii de colaborare. Poti crea aceasta audienta pe baza unor date pe care le-ai adunat deja despre oameni. Aici ne putem referi la vizitatori ai site-ului, oameni care au interactionat cu postarile noastre, oameni care au vizionat video-urile postate etc. In legaturi cu cei care au facut engagement la video-uri, as recomanda sa ii alegi doar pe cei care au vazut peste 90% din durata unui video, pentru a fi mai relevanti deoarece rata lor de interes e mai mare si asa cum am spus la inceput, incercam sa ajungem la audienta ideala.
5. Ruleaza reclama pana ai cel putin 1000 de persoane in audienta
Aici, in functie de eficienta ta si de relevanta reclamei, poate dura mai mult sau mai putin. Daca vorbim despre un video de cateva minute, ca sa ajungi la minim 1000 de persoane care au urmarit cel putin 90% din clip, s-ar putea sa dureze putin mai mult timp. Da partea buna e ca odata ce i-am adunat ne vor fi de folos. E nevoie de aceasta minima audienta pentru a trece mai departe, conditie impusa de Facebook.
Mecanismul care analizeaza relevanta reclamelor recompenseaza campaniile care folosesc audiente custom. Este o tehnica de analiza pe care o foloseste Facebook ca sa-si dea seama cat de relevanta e o reclama pentru audienta respectiva. Si desigur, un scor de relevanta mai mare inseamna costuri mai mici si rezultate mai bune. Asta si vrem, nu?
6. Creeaza o audienta lookalike de 1-2%
Pentru a crea o audienta lookalike e nevoie sa avem deja o alta audienta custom sau o sursa pentru audienta. Dar odata ce am rulat reclama noastra si am strans acele minimum 1.000 de persoane, vom putea crea o audienta lookalike pe baza lor. Facebook permite stabilirea unei marimi pentru audienta lookalike (intre 1 si 10%): pe masura ce o audienta mai mare ne poate creste reach-ul, dar un numar mai mic de persoane e mult mai probabil sa se potriveasca cat mai bine cu ceea ce cautam noi, sa fie mai relevant.
Atunci cand se creeaza o audienta lookalike, se compara datele celor din audienta noastra: demografice, interese, caracteristici, cu cele ale altor persoane. Pe masura ce se gasesc similitudini, se creeaza o audienta asemanatoare cu ceea ce avem noi, lucru ce ne scuteste de a-i gasi noi prin alte metode, cum ar fi rularea reclamelor mai mult timp. Un alt avantaj al acestui tip de audienta e ca ne putem adresa ca unei audiente deja gata incalzita.
Mai departe trebuie doar sa dam drumul reclamelor din a doua etapa, cea de considerare, unde putem alege, de exemplu, un testimonial pentru a crea trust (incredere). Acesti pasi trebuie repetati pana vom ajunge la audienta perfecta, care ne va aduce rezultatele pe care ni le dorim, la costuri minime. Odata cu experienta vei dobandi cunostinte tot mai bune in targetarea audientei ideale si rezultatele nu vor intarzia sa apara. Succes!
Leave a reply