55% dintre site-urile verificate de Comisia Europeana dau de banuit, apropo de recenziile online
La finalul lunii ianuarie, Comisia Europeana a anuntat rezultatele unei verificari la nivelul a 223 de website-uri din Uniunea Europeana, apropo de recenziile publicate online. La verificare au participat autoritati din 26 de state membre (inclusiv Romania), dar si din Islanda si Norvegia. Concluziile? Cel putin 55% dintre site-urile analizate incalca Directiva privind practicile comerciale neloiale, conform careia consumatorilor trebuie sa li se prezinte informatii adevarate, care sa le permita sa aleaga in cunostinta de cauza. Inca 18% dau si ele de banuit.
Aproape doua treimi dintre magazinele si marketplace-urile online, site-urile de rezervari, motoarele de cautare si comparatoarele de servicii analizate au generat indoieli cu privire la fiabilitatea recenziilor: pe 144 dintre cele 223 de site-uri verificate, autoritatile nu au putut confirma ca respectivii comercianti au depus suficiente eforturi pentru a se asigura ca recenziile sunt autentice (a.k.a. ca au fost postate de consumatori care chiar au utilizat produsul/serviciul evaluat).
Alte constatari facute in urma verificarii recenziilor online de pe cele 223 de website-uri:
- 104 dintre site-uri nu informeaza consumatorii cu privire la modul in care se colecteaza si prelucreaza recenziile; numai 84 publica aceste informatii chiar pe pagina cu recenziile, iar restul le includ in sectiunea de Termeni si conditii juridice
- 118 site-uri nu contin informatii legate de modul in care sunt evitate recenziile false, deci consumatorii nu pot verifica daca textele au fost scrise de consumatori care au utilizat efectiv produsul/serviciul respectiv
- 176 site-uri nu mentioneaza faptul ca recenziile recompensate financiar sunt interzise prin politicile lor interne
Pasii urmatori? Autoritatile nationale de protectie a consumatorilor vor contacta website-urile cu probleme, pentru repararea acestora (si, daca este cazul, vor initia si proceduri legale la nivel national, pentru a rezolva situatia). „Consumatorii se bazeaza foarte des pe review-uri, cand fac shopping sau rezervari online. Nu vreau ca acestia sa fie pacaliti. Vreau sa poata interactiona intr-un mediu onest. Insist asupra unui anumit punct: afacerile online trebuie sa le ofere consumatorilor informatii clare si vizibile apropo de increderea in astfel de review-uri. Rezultatele de astazi sunt un semnal clar de alarma. Ne vom asigura ca legea UE este respectata”, a transmis Didier Reynders (Comisar pentru justitie, Comisia Europeana).
Leave a reply