Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

Round-up ECOMpedia.ro: comertul online romanesc vs. COVID-19 – magazine online mari (I)

Saptamana aceasta dam startul unei noi serii de materiale de sinteza, care este axata pe impactul pandemiei COVID-19 asupra industriei e-commerce autohtone. Pe masura ce vom primi noi raspunsuri din partea magazinelor online invitate, vom continua sa publicam materiale noi. In round-up-ul de fata, am stat de vorba cu 3 dintre cele mai mari e-shop-uri romanesti, care au participat deja la seria noastra de interviuri din fiecare zi de marti (lansata acum 2 ani).

Descoperiti mai jos ce strategii au adoptat WatchShop.ro, Libris.ro si Obio.ro in aceste luni problematice, ce produse s-au vandut bine, cum au evoluat comenzile mobile, ce tendinte se prefigureaza post-pandemie si nu numai!

1. ECOMpedia.ro: Cum a fost afectat magazinul vostru online de pandemia COVID-19?

Catalin Floarea (foto st., CEO WatchShop.ro): Daca initial ne-am confruntat cu o scadere a vanzarilor in primele saptamani de pandemie, surpriza placuta in luna aprilie a fost aceea ca am castigat clienti noi, in urma inchiderii magazinelor fizice. Vanzarile noastre au fost in crestere cu 10-15% in fiecare saptamana din perioada aprilie-mai (fata de 2019) si trend-ul se mentine ascendent. Circa 60% dintre clientii din aceasta perioada au fost clienti noi.

Laura Teposu (foto, CEO Libris.ro): Pandemia ne-a facut sa fim si mai atenti la masurile de sanatate in munca, iar imperativul „distantare sociala” ne-a organizat activitatea in doua schimburi, asa incat contactele intre cei 103 angajati sa fie reduse la maximum. Am pus sanatatea si siguranta oamenilor pe primul loc si ne-am desfasurat, in rest, activitatea in conditiile unei cresteri cu 30% fata de perioada similara a anului trecut. Am fost la datorie, suntem la datorie, oamenii au avut nevoie de carti care sa ii ajute sa se deconecteze, sa se relaxeze, de carti pentru copii care sa ii sutina in activitatile de invatare desfasurate de acasa, de jocuri pentru recreere, etc. La inceputul crizei sanitare, trend-ul nu a fost crescator. Lumea s-a concentrat pe asigurarea nevoilor de baza, a asteptat, cel mai probabil, sa vada cum influenteaza viata aceasta pandemie, la nivel global si la nivel personal, dar dupa primele saptamani a inceput cresterea si pe sectorul nostru de activitate si s-a mentinut pana in ziua de azi. Vorbim si astazi, in conditii mai relaxate din punct de vedere al restrictiilor dictate de pandemie, de un +30% YoY, dovada ca oamenii aleg lectura si pe perioada in care isi programeaza, timid fata de anii trecuti, concediile.

Adrian Cadar (foto, CEO Obio.ro): Apropo de vanzari, a fost afectat in mod pozitiv – vanzarile au crescut. Probleme am intampinat din punct de vedere operational, o perioada am lucrat in schimburi de doua echipe si am avut intarzaieri de cateva zile la livrari. De asemenea, unii furnizori au sistat livrarile sau le-au micsorat si am ramas fara stoc la anumite produse, in special in luna martie.

2. Ce strategii online ati adoptat in pademie, pentru a va adapta noii situatii?

Catalin Floarea: Am realizat destul de rapid ca pentru e-commerce situatia a fost o oportunitate de a castiga noi clienti si de a castiga increderea celor care considerau ca magazinele online prezinta un grad mare de risc si nu comercializeaza intotdeauna produse originale. Am schimbat comunicarea (tocmai pentru a ne adresa unei categorii de public care nu a mai cumparat online pana acum) si am pus accentul pe beneficiile pe care le oferim la WatchShop – livrare rapida in Bucuresti, transport gratuit, retur gratuit timp de 365 zile, garantia extinsa pentru anumite brand-uri, servicii de ceasornicarie si programul Noul Ceas (rabla pentru ceasuri – program in cadrul caruia poti aduce un ceas vechi si primesti voucher pentru a achizitiona unul nou).

Laura Teposu: In primul rand, am pus accent (in conditiile evidente ale unei cresteri care putea fi exploatata pana la prea plin) pe respectarea promisiunilor facute clientilor: livrare imediata, in conditii de siguranta maxima. De aceea, am preferat la un moment dat sa limitam canalele de marketing, pentru a ramane siguri si a creste sanatos.

Adrian Cadar: Am suplimentat bugetul de marketing online, oarecum contrar instinctului de a conserva cash-ul, dar pana la urma s-a dovedit ca am ales o carte castigatoare.

3. Ce produse proprii s-au vandut cel mai bine in perioada pandemiei? La polul opus, ce produse nu s-au vandut deloc bine?

Catalin Floarea: Cel mai bine s-au vandut smartwatch-urile, iar o alta crestere semnificativa a fost inregistrata pe categoria de ceasuri de dama. Brand-urile de ceasuri care au crescut cel mai mult ca vanzari in aceasta perioada au fost Tissot, Garmin, Marc Jacobs, Guess, Seiko, Polar si Casio.

Laura Teposu: Topul vanzarilor fost ocupat de beletristica, titlurile pentru copii (+81%), cartile de dezvoltare personala. Cresterea cea mai accentuata a fost pe segmentul 18-24 ani, unde atat traficul, cat si rata de conversie au avut o dinamica pozitiva, ducand la o crestere de 85% a comenzilor plasate. Orientarea tinerilor catre achizitiile online de carte a dus la cresteri semnificative si in categoriile preferate in special de acest segment de varsta. Astfel, vanzarile de carte Young Adult au crescut cu 110%, in timp ce vanzarile de SF & Fantasy au crescut cu 145%. Jocurile pentru copii au avut mare cautare in aceasta perioada si au inregistrat o crestere cu 66%, fata de perioada similara a anului trecut. O usoara scadere (11,71%) am observat pe cartile de parenting. Probabil parintii au acordat mai mult timp activitatilor alaturi de copii si mai putin timp lecturii pe aceasta tema.

Adrian Cadar: Evident a fost un boom pe conserve si alimente de baza. Nu mai vorbim de dezinfectanti si sapunuri lichide. Nu am avut sa livram, cata cerere am avut. Vanzarile au scazut pe tot ce nu a fost produs de baza (gen dulciuri, pudre proteice).

4. Cum s-a comportat valoarea medie a comenzii in perioada pandemiei?

Catalin Floarea: Valoarea medie a comenzii a crescut cu peste 50% fata de o perioada obisnuita. Noi credem ca motivul din spatele acestei cresteri tine tot de atragerea unui public nou.

Laura Teposu: Valoarea medie a comenzii a crescut cu 22,6%.

Adrian Cadar: In luna martie, a crescut cu pana la 50%. In mai si la inceput de iunie, valorile au revenit la normal in cea mai mare masura, cu mici fluctuatii.

5. Cum au evoluat comenzile pe mobile in perioada pandemiei?

Catalin Floarea: Majoritatea comenzilor au fost plasate tot de pe device-uri mobile, dar s-a observat o crestere a procentului de comenzi plasate de pe desktop.

Laura Teposu: Nu am sesizat  diferente semnificative legate de optiunea clientilor mobile/desktop in perioada aceasta. In continuare  exista o tendinta de crestere pe mobile. In prezent, pe Libris.ro mobilul inseamna 71% din trafic si 55% din vanzari, dar fara a avea vreo legatura cu evenimentele recente.

Adrian Cadar: Comenzile pe mobile oricum dominau si inainte de pandemie si domina si acum, din acest punct de vedere nu am observat fluctuatii mari.

 6. Cat de mult au crescut platile prin card, in defavoarea rambursului?

Catalin Floarea: Numarul de comenzi platite online prin card s-a dublat in perioada pandemiei si trend-ul se mentine constant, momentan.

Laura Teposu: Pentru ca am incurajat plata cu cardul atat prin mesaje pe site, cat si prin bonificatii, si pentru ca oamenii au fost constienti ca acest tip de plata inseamna un contact redus cu curierul, 50% dintre comenzile plasate in perioada pandemiei au fost platite cu un card.

Adrian Cadar: S-au dublat efectiv, in anumite perioade, iar ponderea ramane ridicata si acum, fata de perioada de dinaintea pandemiei.

7. V-a crescut cifra de afaceri in perioada martie-iunie 2020?

Catalin Floarea: Cifra de afaceri a fost in crestere in perioada martie-iunie 2020, per total, fata de anul trecut.

Laura Teposu: Da, cu aproximativ 30% YoY.

Adrian Cadar: Da, datorita in mare parte domeniului in care activam.

8. Ce modificari au aparut in relatia cu fir­mele de curierat?

Catalin Floarea: Partenerii nostri de la Team Courier au fost alaturi de noi in aceasta perioada, pentru a putea oferi cele mai bune servicii catre client. Cumva aceasta criza a fost un pas inainte si a fost un bun moment pentru a implementa proceduri mai clare si procese de comunicare mai transparente si mai eficiente. Per total, a fost micsorat timpul de ridicare, a fost marit nivelul de protectie si au existat o mai buna comunicare si proceduri mai clare. Cea mai buna veste este ca, odata implementate, noile procese si proceduri vor ramane in picioare si pe viitor in colaborarea noastra.

Laura Teposu: Nu au aparut modificari. Am avut mereu relatii bune cu partenerii nostri din zona de transport, relatii care s-au mentinut si in aceasta perioada.

Adrian Cadar: Nu s-au intamplat lucruri semnificative, in afara de regulile simple de protectie privind contactul cu curierii. Poate faptul ca unii au majorat tarifele.

9. Care credeti ca sunt tendintele aparute in pandemie care se vor mentine pe termen lung, in comertul online?

Catalin Floarea: In opinia mea, comertul online va avea de castigat pe termen mediu si lung. Cel mai mare castig in aceasta perioada este faptul ca multe persoane au luat acum pentru prima oara contact cu Internetul si comertul online si sunt convins ca mare parte dintre acestia vor cumpara online si pe viitor. De asemenea, procentul cumparaturilor platite online prin card a crescut foarte mult.

Laura Teposu: Pandemia a adus in comertul online un public nou si o parte din el va ramane cu siguranta in online. Este importanta experienta aceasta pentru cei care nu obisnuiau sa cumpere astfel, pentru cei care poate ca nu aveau suficienta incredere. Noi am incercat sa le aratam ca online e sigur, ca promisiunile din online se respecta, ca este comod, rapid, la indemana, o experienta de repetat.  Poate ca si in ceea ce priveste plata cu cardul se va mentine trend-ul ascendent.

Adrian Cadar: Cresterile aparute pe online in pandemie se vor pastra si pe viitor. Au comandat in pandemie persoane care poate nu erau fanii cumparaturilor online, dar s-au convins ca lucrurile sunt in regula si e o varianta comodă de a intra in posesia produselor dorite, fara sa te deplasezi la magazinul fizic. Plata cu cardul, de asemenea, se va mentine mai ridicata si pe viitor, fata de perioada de dinaintea pandemiei.

10. Ce alte detalii interesante vreti sa ne povestiti despre cum v-a afectat COVID-19?

Catalin Floarea: Alte lectii importante din perioada COVID-19 au fost legate de echipa WatchShop – mai mult ca niciodata am realizat importanta unei echipe unite, iar una dintre cele mai mari realizari din 10 ani de WatchShop este cu siguranta echipa. Avem colegi care sunt alaturi de noi de la inceput si acest lucru s-a simtit in moralul echipei si in actiunile din aceasta perioada. Echipa s-a mobilizat mai bine ca niciodata, pentru a fi eficienta in aceste conditii atipice si pentru a veni cat mai bine in intampinarea unui public nou, care cumpara pentru prima oara un ceas online sau care cumpara pentru prima oara un ceas de la noi.

Adrian Cadar: A fost interesanta si grea pentru noi perioada in care am lucrat pe echipe. Practic cu jumatate de echipa a trebuit sa facem fata in fiecare zi la un volum mult mai mare de munca decat faceam inainte, in echipa intreaga. A fost o lectie buna despre productivitate, care ne va ajuta, cu siguranta, pe viitor.

Despre Monica-Ioana Buzea

Cofondator, PR Consultant & Social Media Manager la CreativeCreature.ro (agenție de PR și comunicare). Mă ocup de ştiri, analize și interviuri relevante din domeniul comerţului online autohton şi internaţional pentru ECOMpedia.ro de la finalul lui 2015.

Follow Me

Leave a reply