Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

Round-up ECOMpedia.ro: comertul online romanesc vs. COVID-19 – Home & Deco (II)

Continuam noua noastra serie de materiale de sinteza, axata pe impactul pandemiei COVID-19 asupra industriei e-commerce autohtone, cu interviuri cu InteriorOnline.ro, Mobiera.ro si Bonami.ro. Acestea au participat deja la seria noastra de interviuri generaliste cu magazine online romanesti (lansata acum 2 ani), care este publicata pe site in fiecare marti. Aceste magazine axate pe produse Home & Deco au fost fie norocoase in perioada izolarii sociale (cu vanzari in crestere), fie la polul opus (cu vanzari in scadere) – descoperiti mai multe in cele ce urmeaza!

1. ECOMpedia.ro: Cum a fost afectat magazinul vostru online de pandemia COVID-19?
Mihaita Basu (foto st., Manager general Mobiera.ro): Incepand cu luna martie, chiar de la debutul pandemiei, s-a resimtit o scadere semnificativa in vanzari, atat cele online, cat si cele offline. Din analiza noastra, inclusiv traficul pe site a fost scazut, ceea nu ne-a surprins chiar foarte tare. Era normal ca o perioada oamenii sa fie preocupati de alte aspecte si nicidecum de achizitia de mobilier.
Milena Taranu (foto, Arhitect interior & Co-fondator InteriorOnline.ro): La inceputul pandemiei, odata cu situatia de urgenta, vanzarile au fost blocate aproape total, atat pe zona de produse, cat si pe zona de servicii. In acele luni am functionat pe baza proiectelor incepute deja in februarie-martie. Noi am perceput-o ca pe o perioada guvernata de frica, in care oamenii au asteptat sa vada care sunt urmarile economice si viitoarele masuri impuse de autoritati. O perioada, clientii nostri nu au mai fost dispusi sa investeasca in casa: mobila, decoratiuni, proiecte de (re)amenajare, dar stiam ca acest lucru se va schimba. Dupa 3 luni de stat in casa, in acelasi mediu, incepi sa-i simti neajunsurile si disfunctionalitatile, mai ales daca imparti acel spatiu cu toata familia.
Pavel Voparil (foto, CEO Bonami): Initial, vanzarile au scazut (la jumatatea lunii martie), dar in urmatoarele doua saptamani au crescut repede si trend-ul s-a mentinut, de la mijlocul lunii aprilie ne aflam parca in sezonul tipic al Sarbatorilor de iarna.

2. Ce strategii online ati adoptat in pademie, pentru a va adapta noii situatii?
Mihaita Basu: Noi suntem unul din magazinele care vinde doar organic. Poate e destul de atipic, insa ce vine organic ne-a fost suficient pentru capacitatea noastra de productie. Daca, in mod normal, foarte multa lume ne cauta pentru mobilier rezidential, odata cu pandemia a fost o pauza de circa o luna si jumatate, in care cererile in aceasta zona au fost mult mai mici. Pentru a ne adapta (si spunem noi ca am facut-o cu succes), am introdus noi produse in portofoliu si le-am listat pe site. Ele au si urcat repede in Google, intrucat site-ul nostru – de regula – are pozitionari foarte OK in cautarile pe Google. De exemplu, am introdus panourile de protectie din plexiglas si chiar au fost comenzi bune din aceasta zona. Am introdus mesele pentru laptop, unde – de asemenea – a fost cerere. Practic, am incercat sa venim cu produse adaptate noii situatii. Iar daca, cum spuneam, de regula vindem organic si nu facem reclama nici pe Facebook, nici pe Google, odata cu pandemia a fost o perioada cand am facut eforturi suplimentare si am investit in e-mail marketing, vanzari prin telefon si campanii pe Facebook. De pe la finalul lunii aprilie, lucrurile par a fi revenit la normal in nisa noastra. Iar lumea incepe sa caute tot mai mult mobilier rezidential.
Milena Taranu: La inceputul situatiei de alerta, dupa ce masurile impuse de autoritati s-au mai relaxat, am inceput sa programam campanii pentru vanzarea produselor si serviciilor online. Din fericire, eram pregatite deja pentru a muta toata activitatea de proiectare si design in mediul online, datorita aplicatiei dezvoltate in anii de dinainte. Lumea a fost chiar mai deschisa si mai receptiva in comparatie cu inceptul anului, chiar inainte de lunile de izolare. Multi clienti au stat in expectativa, au economisit, au facut planuri si au asteptat momentul in care sa poata actiona, in sensul unor achizitii sau proiecte. Cei mai hotarati au fost cei care si-au anulat planurile de vacanta sau aveau de gand sa faca o investite in casa, dar au fost opriti de situatia de urgenta.
Pavel Voparil: Masurile au fost numeroase: livrare sigura fara contact direct, organizarea speciala pentru personalul ce lucreaza in depozit, home office pentru restul companiei, inceperea vanzarii de produse tip drogherie, creearea unui stoc mai mare, din cauza deficitelor in lantul de aprovizionare.

3. Ce produse proprii s-au vandut cel mai bine in perioada pandemiei? La polul opus, ce produse nu s-au vandut deloc bine?
Mihaita Basu: Produsele care s-au vandut cel mai bine au fost panourile de protectie din plexiglas, scaunele ergonomice, mesele pentru laptop. La polul opus, clar mobilierul rezidential a luat o pauza. Insa recupereaza acum puternic.
Milena Taranu: Dupa o perioada lunga de izolare, lumea a simtit nevoia de a sta in aer liber, in natura. Cei cu gradina, terasa sau chiar balcon au inceput sa comande mobilier si decoratiuni de exterior. Cea mai mare cerere a fost pe acest segment, de gradina. Apoi a fost o cerere pe serviciile de design interior si pe implementarile de proiect. Nu a fost un interes prea mare pentru personalizarea amenajarilor de interior, deci pentru decoratiuni sau alte mici accesorii.
Pavel Voparil: Piesele de mobilier si produsele pentru organizarea caminului au fost cele mai de succes categorii. Pe de alta parte, accesoriile de moda si-au incetinit vanzarile.

4. Cum s-a comportat valoarea medie a comenzii in perioada pandemiei?
Mihaita Basu: In martie-aprilie, a scazut foarte mult. Practic, in martie-aprilie, cu produsele pe care le aveam pe site, vanzarile au reprezentat doar un sfert din vanzarile din februarie. Ce ne-a avantajat a fost ca aveam magazin online si am putut adapta productia din fabrica. Dar am avut la indemana si canalul de vanzare. Deci la acel moment, cu resurse in-house, am reusit mult mai usor sa ne promovam.
Pavel Voparil: A crescut putin, datorita faptului ca s-au vandut mai multe produse din categoria de mobilier.

5. Cum au evoluat comenzile pe mobile in perioada pandemiei?
Mihaita Basu: Acelasi trend ca si comenzile pe desktop. Mai putine comenzi, cel putin pe martie-aprilie.
Pavel Voparil: Evolutia a fost constant pozitiva si, exceptie facand primele saptamani de la inceputul crizei, nu a existat un trend descrescator.

6. Cat de mult au crescut platile prin card, in defavoarea rambursului?
Mihaita Basu: In perioada martie-mai, am scos de tot plata ramburs si nu am avut plangeri. A ramas ca optiune doar plata cu cardul sau transfer bancar.
Pavel Voparil: Foarte mult – 15% dintre clientii Bonami ce foloseau plata ramburs au inceput sa plateasca in avans si discutam despre toata tarile unde compania este prezenta. In luna aprilie, plata ramburs a reprezentat doar o treime din totalul comenzilor.

7. V-a crescut sau scazut cifra de afaceri in perioada martie-iunie 2020?
Mihaita Basu: Cu multe eforturi si adaptare la perioada pandemiei, vanzarile au crescut usor. Daca e sa ne raportam la aceeasi perioada a anului anterior, am avut o crestere a cifrei de afaceri de circa 5%.
Milena Taranu: Fata de anul trecut, incasarile au fost mai mari pentru aceasta perioada.
Pavel Voparil: Cu siguranta a crescut fata de aceeasi perioada a anului trecut, mai precis cifra de afaceri a fost cu 60% mai mare.

8. Ce modificari au aparut in relatia cu fir­mele de curierat?
Mihaita Basu: Nu am avut modificari. Noi avem o colaborare buna cu cei de la Nemo Express, care au agreat sa duca si colete mai voluminoase.
Pavel Voparil: As aminti livrarea fara contact direct.

9. Care credeti ca sunt tendintele aparute in pandemie care se vor mentine pe termen lung, in comertul online?
Mihaita Basu: Cred ca lumea va fi tot mai deschisa la a face comenzi online. Cred ca pe viitor in nisa noastra de Home & Deco se va investi tot mai mult in VR si din acest motiv. Cred ca pandemia a fost o lectie ca nu e bine sa ai un singur canal de vanzare pentru ca nu se stie cand e compromis. Firma noastra online a reusit sa creasca cifra de afaceri, sa diversifice canalele de vanzare, sa diversifice gama de produse din portofoliu si – implicit – si sursele de venit si sa creeze noi oportunitati. Deci pentru noi faptul ca am investit in online (beneficiile majore ni le aduce Google si pe urma Facebook) a fost cea mai buna strategie. Daca trebuia sa cream acum un magazin online ar fi fost crancen, pentru ca si asa firmele s-au chinuit sa supravietuiasca. Dar, totusi, un magazin online presupune cateva sute sau mii de euro. Iar faptul ca noi am creat shop-ul online acum 3-4 ani si am investit treptat, luna de luna, in el a fost foarte inspirat.
Milena Taranu: Cererea de achizitii online a crescut si va creste in continuare. Daca partea de vanzari servicii online era inca la inceput, odata cu aceasta pandemie clientii au inteles nevoia si utilitatea unui serviciu la distanta, chiar si pentru design interior. Multi prefera din ce in ce mai mult lucrul de acasa si, de aceea, spatiile trebuie adaptate activitatilor diverse, suplimentate cu o zona de lucru si cu una de relaxare, cat mai aproape de natura. Aici venim noi cu oferta de servicii online, la distanta, atat pentru produse (mobila, decoratiuni), cat si pentru serviciile de design interior.

Leave a reply