Romania: Black Friday 2023 – cifre si recorduri (UPDATE)
De Black Friday 2023 (10 noiembrie), am stat – ca in fiecare an – cu ochii pe datele si cifrele primite de la procesatorii de plati (apropo de valoarea volumelor tranzactionate sau numarul de tranzactii online) si nu numai. Am inclus toate comunicatele de presa primite intr-un singur articol. Vom completa lista de mai jos, pe masura ce primim noi informatii legate de acest eveniment dedicat promotiilor, pentru a avea o privire de ansamblu asupra Black Friday 2023.
PayU Romania (10 noiembrie):
ORA 08:45:
- valoarea totala a volumelor tranzactionate – 185,52 de milioane RON (dintre care 63% au fost tranzactii realizate cu cardul salvat)
- numarul de tranzactii – 296.709
- minutul de aur – 7.431 tranzactii (ora 08:45)
- valoarea medie a cosului de cumparaturi – 619 RON
- valoarea cumparaturilor in rate – 54 de milioane RON
- categorii preferate – IT&C (electrocasnice mici si mari, laptopuri, TV, audio-video si telefoane), Beauty si ingrijire personala, Bauturi si bacanie, Home & Deco, Fashion; la categoria Servicii, s-au cumparat Food & Delivery, abonamente restaurante, servicii medicale & nopti de cazare, aur, abonamente pentru companii aeriene
- top 3 tranzactii efectuate pana la ora 08:45 – industria IT&C ocupa primele 2 locuri (tranzactii in valoare de 798 RON), industria de eTail (31.842 RON)
ORA 12:34:
- valoarea totala a volumelor tranzactionate – 352,92 de milioane RON (dintre care 43,4% au fost tranzactii realizate cu cardul salvat)
- numarul de tranzactii – 625.011
- valoarea medie a cosului de cumparaturi – 625 RON
- valoarea cumparaturilor in rate – 99,2 milioane RON
- top 3 tranzactii efectuate pana la ora 12:34– industria IT&C (54.129 RON), industria de eTail ocupa urmatoarele 2 locuri (cu doua tranzactii, in valoare de 47.700 RON si 43.887 RON)
ORA 14:37:
- valoarea totala a volumelor tranzactionate – 396,91 de milioane RON (dintre care 53,6% au fost tranzactii realizate cu cardul salvat)
- numarul de tranzactii – 721.763
- valoarea medie a cosului de cumparaturi – 549 RON
- valoarea cumparaturilor in rate – 110,59 milioane RON
- top 3 tranzactii efectuate pana la ora 14:37 – industria de eTail ocupa primul si al treilea loc (55.313 RON, respectiv 47.700 RON), industria IT&C ocupa locul 2 (54.129 RON)
ORA 17:01:
- valoarea totala a volumelor tranzactionate – 438,82 de milioane RON (dintre care 52,9% au fost tranzactii realizate cu cardul salvat)
- numarul de tranzactii – 812.119
- valoarea medie a cosului de cumparaturi – 539 RON
- valoarea cumparaturilor in rate – 120,53 milioane RON
- top 3 tranzactii efectuate pana la ora 17:01 – industria de eTail ocupa primul si al doilea loc (57.600 RON, respectiv 53.313 RON), industria IT&C ocupa locul 3 (54.129 RON)
ORA 18:32:
- valoarea totala a volumelor tranzactionate – 458,92 de milioane RON (dintre care 52,7% au fost tranzactii realizate cu cardul salvat)
- numarul de tranzactii – 857.300
- valoarea medie a cosului de cumparaturi – 538 RON
- valoarea cumparaturilor in rate – 124,34 milioane RON
- top 3 tranzactii efectuate pana la ora 18:32 – industria de eTail ocupa primele doua locuri (57.600 RON, respectiv 55.313 RON), industria IT&C ocupa locul 3 (54.129 RON)
eMAG.ro (10 noiembrie):
- in primul minut de la start au fost comandate produse in valoare de 7 milioane lei
- campania (ajunsa la a 13-a editie) a inceput la ora 07:15, iar in primele 15 minute, clientii au comandat 280.000 de produse (18.600/minut, cu 17% mai mult, comparativ cu anul trecut), 8,82% dintre comenzi fiind plasate de clienti cu abonament Genius (dublu fata de 2022)
- dupa primele 30 de minute, s-au inregistrat vanzari de 180 milioane de lei (+19% YoY), comandandu-se 472.000 produse din oferta eMAG si a comerciantilor de pe marketplace (+20% YoY); 28% dintre produsele comandate in primele 30 de minute se aflau in listele de favorite ale clientilor; 83% dintre comenzile facute online in prima jumatate de ora au fost platite cu cardul si 89% au fost plasate in aplicatia eMAG; oeste 10.000 de selleri au inregistrat comenzi
- minutul de aur – 07:19, 9 milioane de lei (in crestere de la 6,3 milioane lei, anul trecut)
- secunda de aur – 07:17:16, 452 de produse comandate
- dupa 3 ore – comenzi de 417 milioane de lei (+22% YoY) si 1,5 milioane de produse vandute; primele 5.000 de comenzi au plecat catre easybox si vor ajunge astazi la clienti, iar 453.000 de comenzi sunt pregatite sa fie livrate pe parcursul zilei de astazi; cele mai multe comenzi au inclus electrocasnice mici, jucarii, produse cosmetice si de ingrijire personala, produse de bacanie si bauturi, telefoane mobile, laptopuri si produse IT; clientii Genius au pus in cos, in medie, 6 produse; plata cu cardul a atins cel mai ridicat nivel de pana acum (de la 63%, anul trecut, la 75,2%); comanda cu numarul cel mai mare de produse – 22 (jucarii, cafea, imbracaminte, accesorii de bucatarie, cosmetice si igiena personala, produse pentru casa)
- in primele 10 ore s-a vandut cat in toata ziua de Black Friday 2022 – 2,2 milioane de produse (+22% YoY); s-au plasat comenzi in valoare de peste 610 milioane de lei, comerciantii din marketplace au vandut peste 580.000 produse (iar peste 600 dintre ei au realizat vanzari mai mari decat intr-o luna obisnuita); cea mai mare comanda a avut valoarea de 61.929,91 lei (2 televizoare, 2 laptopuri, 2 tablete si un sistem audio-video)
- Black Friday 2023 a totalizat cel mai mare numar de clienti de cand evenimentul exista in Romania – 600.000 (cu aproape 50.000 mai multi YoY), care au comandat 2,8 milioane de produse (+26% YoY), in valoare de 731 de milioane lei (+87 milioane lei YoY, cea mai mare crestere de cand evenimentul exista in Romania)
- in total, 11.600 de comercianti din marketplace au participant la eveniment (cel mai mare numar de pana acum), care au vandut 818.000 de produse
- clientii au alocat un buget mai mare si au cumparat atat bunuri de folosinta indelungata, cat si articole pentru nevoile zilnice – s-au plasat comenzi de peste 1 milion de produse din categoriile bacanie, bauturi, parfumuri, ingrijire personala si cosmetic
- clientii Genius au pus in cosul de cumparaturi 6,6 articol, in medie
- record la plata cu cardul – 7 din 10 romani au achitat cu cardul
- majoritatea comenzilor (58,49%) au fost plasate la easybox
- produse speciale cumparate de pe eMAG.ro –1.800 de nopti de cazare, peste 5.600 de vouchere de bilete de avion, 22 de automobile, 35,5 tone de carne de porc, 1.700 de servicii de sanatate si frumusete
- top 10 categorii de produse comandate online – Bauturi, bacanie si petshop (607.000), Parfumuri, ingrijire personala si cosmetice (501.000), Jucarii si articole pentru copii (360.000), Electrocasnice mici si mari (204.000), Mobila si casa (193.000), Telefoane, tablete si gadget-uri (162.000), Laptopuri, IT, birotica si papetarie (124.000), TV, audio-video, gaming si carti (115.000), Fashion si sport (103.000), Bricolaj, gradina si auto (109.000)
- in premiera de Black Friday, Bucurestiul a iesit din top 5 judete dupa valoarea medie/client, plasandu-se pe locul 6; in topul judetelor cu cele mai mari Comenzi/client se claseaza Iasi, Salaj, Cluj, Bistrita-Nasaud si Dolj
MerchantPro:
- in 2023, Black Friday a devenit Black Week – vanzarile au stagnat vineri si au crescut cu 13,5% YoY, la nivel de saptamana; analiza realizata de platforma de solutii SaaS pentru e-commerce (pe datele a aproape 1.000 de magazine online locale care folosesc MerchantPro) arata ca Black Friday s-a transformat intr-o intreaga saptamana de reduceri si promotii, schimbare care a avut ca efect distribuirea vanzarilor pe parcursul intregii saptamani si – per total – a generat mai multe comenzi fata de 2022
- se remarca o stagnare a vanzarilor in ziua traditionala de Black Friday (10 noiembrie), din perspectiva numarului de tranzactii si a valorii acestora; in prima parte a zilei, s-au plasat mai putine comenzi fata de anul trecut, dar dupa-amiaza decalajul a fost recuperat; cele mai semnificative cresteri s-au inregistrat intre 18:00-19:00 (+27% YoY) si 19:00-20:00 (+23% YoY)
- Black Week 2023 (7-13 noiembrie) a inregistrat o crestere de 10% YoY a numarului total de tranzactii/comenzi plasate, iar veniturile au crescut cu 13,5% fata de 2022 (indicand o crestere solida a cheltuielilor consumatorilor); extinderea perioadei de reduceri a dat clientilor ocazia sa analizeze mai atent ofertele, alegand sa cheltuie mai mult, semn ca acestia sunt mai maturi si mai rationali, nu mai cumpara impulsiv
- cea mai buna zi, comparativ cu Black Week 2022, a fost sambata (11 noiembrie), cu +20% YoY ca numar de tranzactii si +36% YoY din perspectiva valorica.
- Black Week 2023 a adus o crestere in numarul si valoarea tranzactiilor, dar valoarea medie a cosului de cumparaturi s-a mentinut la un nivel similar cu cel inregistrat in 2022 – 60 €
- la nivel de platforma, cele mai mari cresteri au inregistrat categoriile Beauty si Sport (+47%, respectiv +37% YoY, din punct de vedere al numarului de tranzactii, la nivel de perioada); dinamica pozitiva in aceste categorii s-a mentinut in fiecare dintre zilele saptamanii analizate
- segmentele cu traditie apropo de achizitiile de Black Friday (Fashion si Home&Deco) au inregistrat rezultate similare fata de anul trecut, dar se remarca un comportament interesant de consum – pe niciunul dintre aceste segmente nu au avut loc cresteri vineri; pe segmentul Fashion, cresterile semnificative au fost joi (+20% YoY), iar pe segmentul Home&Deco weekend-ul de dupa a adus dinamica pozitiva, cu cresteri ca numar de tranzactii sambata (+20% YoY) si duminica (+17% YoY)
NETOPIA Payments:
- cel mai utilizat procesator de plati online din Romania a avut rezultate record, in ceea ce priveste tranzactiile online de Black Friday 2023 – in perioada 8-18 noiembrie, numarul tranzactiilor online cu cardul a inregistrat o crestere de aproximativ 27% YoY, valoarea totala a tranzactiilor a crescut cu 32% YoY, iar suma medie cheltuita a fost cu aproximativ 30% mai mare decat media anuala a cosului de cumparaturi virtual
- pe 10 noiembrie 2023, minutul de aur a fost inregistrat in intervalul orar 13:00-14:00, cand procesatorul de plati a intermediat 280 de tranzactii, iar suma medie cheltuita a fost de 425 RON; in aceeasi zi, cea mai mare tranzactie a avut o valoare de aproximativ 8.500 € (efectuata in cadrul unui magazin de articole sportive si ciclism)
- cea mai mare tranzactie din perioada 8-18 noiembrie a fost achizitia unui autovehicul; au fost inregistrate tranzactii semnificative pentru materiale educationale, mobila speciala pentru gradinite si produse din domeniul agriculturii
- in materie de dispozitive folosite pentru cumparaturile online, 75,1% dintre romania au finalizat procesul de plata pe smartphone (in 2022, procentul era de 68,5%); 24,4% dintre tranzactii au fost efectuate de pe desktop, iar 0,5% de pe tableta; 43 de comenzi au fost plasate de pe Smart TV, in crestere fata de anul precedent
- peste 62% din comenzile digitale au fost plasate de catre femei
- cele mai multe coomenzi e-commerce au fost realizate in Bucuresti, Cluj-Napoca, Brasov, Ploiesti, Timisoara si Iasi
- topul tarilor din care s-au facut achizitii online – Romania, Marea Britanie, Germania, Italia si Austria
- grupa de varsta cu cele mai multe achizitii a fost 35-44 ani (26,92%), urmata de 25-34 ani (24,71%), 45-54 ani (20,04%), 18-24 ani (14,6%), 55-64 ani (7,73%) si 65+ (5,9%)
- cele mai populare categorii de produse si servicii, de Black Friday – retail, cosmetice, sali de sport, teatru, transport aerian, incaltaminte, turism, electronice si magazine de mobila; incaltamintea a inregistrat cea mai mare crestere, cu aproape 300% in numarul de comenzi si o crestere de aproape 360% in valoarea tranzactiilor; numarul abonamentelor platite la sali de sport a crescut cu aproape 50% YoY, iar valoarea tranzactiilor pentru produsele din magazine cu specific sportiv au avut o crestere de aproape 320%
Sameday:
- in perioada 10-22 noiembrie, au fost livrate peste 4,1 milioane de colete; in aceeasi perioada, Sameday a livrat cu succes peste 200.000 de colete in Bulgaria si Ungaria
- cea mai aglomerata zi a perioadei a fost 13 noiembrie, cand s-au inregistrat peste 550.000 de comenzi din partea magazinelor online
- in intervalul amintit, aproximativ 2,5 milioane de colete au ajuns la clienti cu ajutorul retelei easybox, marcand o crestere de peste 30% fata de aceeasi perioada a anului precedent; dintre acestea, aproximativ 335.000 de comenzi au fost livrate vineri (10 noiembrie)
- peste 65% dintre coletele care au tranzitat reteaua Sameday in intervalul 10-12 noiembrie au avut drept destinatie unul dintre cele peste 3.900 de easybox-uri din Romania
- in intervalul 10-14 noiembrie, timpul mediu de stationare al unui colet in locker a fost de aproximativ 4 ore, iar cea mai rapida ridicare a fost inregistrata in doar cateva secunde
- la fel ca anul trecut, Bucurestiul a fost lider la numarul de comenzi (peste 1,2 milioane de livrari), urmat de Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara si Brasov
- cele mai mari volume de vanzari pentru clientii Sameday au fost inregistrate in categoriile Fashion, Ingrijire personala si cosmetica, IT&C, Jocuri, Carti si Birotica
evoMAG.ro (27 octombrie – 27 noiembrie):
- comenzi de 6,5 milioane €, in crestere cu aproximativ 10% fata de anul trecut
- numarul total de vizite pe site a fost de peste 1,5 milioane, cu un varf de trafic in weekendul 10-12 noiembrie
- 75% din traficul inregistrat pe site pe durata campaniei a venit de pe dispozitivele mobile (+15% YoY)
- cele mai vandute produse – electrocasnicele, telefoanele mobile, laptopurile, televizoarele si monitoarele
- companiile au generat aproximativ 25% din totalul comenzilor de Black Friday (+20% YoY)
- cea mai mare comanda, in valoare de peste 632.000 de lei, a fost facuta de o companie, care a achizitionat laptopuri de gaming; a doua cea mai mare comanda a fost plasata tot de o companie, care a cumparat laptopuri si televizoare de peste 350.000 de lei
- persoanele fizice si-au extins sfera de achizitii, cu focus pe diversificare, cele mai vandute produse fiind – in caul lor – electrocasnicele mari si mici; cea mai mare comanda a fost de aproape 26.000 de lei si a vizat achizitia unui laptop Apple McBook Air 13, a unei console PS5 si a mai multor telefoane iPhone 15
- pentru 60% dintre comenzi, clientii au ales plata cu cardul (+10% YoY), in rate (15%) sau intr-o singura transa
- peste 40% dintre comenzi au fost livrate la easybox, iar 4% au fost expediate prin platformele de livrari rapide Glovo, Bringo si Tazz
Qoobiss (10 noiembrie):
- Black Friday 2023 (10 noiembrie) a generat o crestere cu peste 80% a numarului de cereri de credite online de consum inregistrate, fata de o zi obisnuita, potrivit unei analize realizate de Qoobiss (dezvoltatorul Qoobiss Identify, care ofera un proces securizat si digitalizat de verificare a identitatii la distanta, folosind mijloace video)
- suma medie finantata a crescut cu peste 35%, semn ca romanii au avut nevoie sa achizitioneze produse mai scumpe, pe care sa le achite intr-o perioada mai lunga, platind rate cat mai mici – creditele contractate au vizat o perioada medie de rambursare de 29 de luni
Gomag (10 noiembrie):
- pe tot parcursul zilei oficiale, platforma digitala a inregistrat o crestere de peste 32% YoY, in numarul de comenzi
- topul oraselor din care s-au inregistrat cele mai multe comenzi – Bucuresti, Constanta, Cluj si Timisoara
- cea mai mare comanda inregistrata a fost de 50.860 RON (in domeniul IT&C)
Comentariu ( 1 )
[…] Categoriile preferate au fost electrocasnicele, jucăriile, produsele cosmetice și cele IT(ECOMpedia, […]