Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu SemintePlante.ro

 

SemintePlante.ro a aparut in februarie 2009 si face e-commerce cu seminte (de flori, legume, plante furajere si aromatice), bulbi, insecticide si ingrasaminte, echipamente pentru sera si solar, substrat si instrumente de gradinarit, pentru amatori si profesionisti. Silviu Alexandru Bogdan (foto, Director General si Administrator SemintePlante.ro) ne-a povestit cum a pornit la drum, fara prea multe cunostinte despre comertul electronic sau agricultura, ce provocari presupune segmentul de farming din Romania si ce planuri de viitor are.

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Silviu Alexandru Bogdan: In perioada 2008-2009 circula ideea ca un site era mai bine indexat de Google daca avea numele produsului/categoriei de produse pe care o vindea in denumire. Plecand de la ideea de a vinde seminte profesionale si, ulterior, accesorii de gradinarit si (de ce nu?) – cand vom fi pregatiti – si plante, am ales „SemintePlante.ro” ca nume pentru site.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea de business a aparut in facultate. Eram student la ASE, la Cibernetica, si partea de web era cam singura care se lipea de mine. De prin 2008 incepuse sa imi trezeasca interes ideea de a vinde ceva online, insa nu stiam exact ce. Eu am crescut intr-o zona cu traditie in cultura de pepeni (comuna Gheorghe Doja, jud. Ialomita) si, intr-o primavara, i-am spus tatalui meu ca vom cumpara semintele pentru ferma de pepeni de pe Internet. Atunci am observat ca, pentru acest domeniu, nu erau site-uri conventionale de comert electronic, site-uri care macar sa aiba un cos de cumparaturi si o functie de „Trimite comanda”. Desigur, existau reprezentantele si importatorii care exista si astazi (cu pagini de contact pe site-urile lor) si puteai plasa comanda telefonic. Atunci s-a infiripat ideea lansarii unui astfel de site. Initial, am pornit cu gandul de a vinde exclusiv produse adresate profesionistilor (legumicultorilor care isi valorifica productia in angrouri/la supermarket-uri sau celor care o vand direct in magazine mici si piete), insa ulterior am extins portofoliul de produse, introducand si produse hobby.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Am pornit la drum singur, fara foarte multe cunostinte nici despre comertul electronic, nici despre agricultura. Gandul de a face ceva pe cont propriu ma atragea din facultate. Pe langa faptul ca ma gandeam ca voi face banii mai repede decat daca m-as angaja undeva, imi placea ideea de a fi propriul sef, de a-mi stabili singur programul si de a avea puterea de a decide ce fac in orice moment.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
In facultate am facut un singur curs de antreprenoriat, un singur semestru, cred ca undeva prin anul 2. Probabil perioada a coincis sau a fost apropiata de lansarea SemintePlante.ro. Cursul m-a atras foarte mult, dar acum, privind in urma, constat ca era insuficient pentru pregatirea de care ai nevoie. Practic, in acel semestru am invatat sa fac un plan de afaceri, cursul terminandu-se cu un proiect in care trebuia sa prezentam acel plan. Ulterior, odata cu dezvoltarea afacerii, au inceput sa apara problemele si am inceput sa citesc carti de business, finante, contabilitate, marketing, etc. Am inceput SemintePlante.ro fara sa stiu ce inseamna un bilant, o balanta, un cont de profit si pierdere. Planul de afaceri facut la lansarea site-ului era o schita care lega furnizorii de produse si de modul de prezentare al acestora in site si trasa cateva linii privind modul de lucru, cu prea putine informatii despre promovare, logistica, situatii exceptionale, cash-flow. In familie, parintii sunt functionari publici, asa ca nici de la ei nu am avut parte de prea multe informatii in ceea ce tine de antreprenoriat si administrarea afacerii. Tatal meu a vrut, in 2006, sa inceapa o afacere in domeniul distributiei de produse de protectie a plantelor si seminte pentru cultura mare, dar planul s-a sfarsit imediat dupa intocmirea formelor juridice (nu stiu de ce). Pe atunci aveam 17-18 ani si stiu ca eu am ales numele societatii – Ceres Union S.R.L. Tot eu am preluat societatea in 2012, cand am inceput sa o folosesc pentru SemintePlante.ro. Pana atunci, Ceres Union S.R.L. nu a avut activitate.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Am pornit afacerea din nimic. Primul site a fost achizitionat in 2009, cu doar 500 de lei, bani pe care ii avem de la bunica mea. Ulterior, prin 2010, am lansat a doua versiune a site-ului – un PrestaShop configurat de mine, pe care l-am folosit si la lucrarea de licenta. Ulterior, am investit o lunga perioada de timp toti banii pe care ii scoteam. Pana in 2012, activitatea se desfasura de acasa, cu un birou improvizat. Eu primeam comenzile, eu faceam facturile, AWB-urile, rezolvam e-mail-uri, etc. Tot eu duceam si coletele catre Posta Romana (cu ei am inceput, o mare parte dintre clienti fiind din mediul rural, curierii nu acopereau asa de bine acele zone, pe atunci).  In 2012, am inchiriat un mic spatiu in Calarasi, pe care il foloseam atat ca showroom, cat si ca depozit pentru comenzile primite online. Tin minte ca, din cauza unui buget redus, am construit alaturi de tatal meu tot mobilierul acelui magazin. In 2014, am luat decizia de  a ma muta si eu, si activitatea firmei in Bucuresti. Am inceput cu un spatiu de 30 m2 (in Pipera) si de atunci am tot crescut suprafata folosita. Tot incepand cu aceasta perioada au inceput sa creasca investitiile. Momentan folosim un spatiu de 400 m2 (in zona Baicului), ce dispune si de showroom, zona de ambalare, zone de incarcare/descarcare, rafturi pentru marfa mica si rafturi pentru paleti. Investitiile au inceput sa creasca dupa mutarea activitatii in Bucuresti. Regula a fost aceeasi – tot ce obtineam in plus, bagam inapoi in firma. Nu cheltuiam foarte mult pe langa. Lucrand cu produse agricole, am avut si avantajul creditului oferit de furnizor si o lunga perioada de timp alegeam sa promovam doar produsele pe care nu eram nevoiti sa le platim pe loc. In ultimii ani, ne-am folosit de un credit bancar pentru investitii si de un produs tip over-draft al bancii cu care lucram. Varianta actuala a website-ului este din 2017 (cred) si a presupus, pe langa investitia initiala – costul aplicatiei – investitii constante, in functie de functiile noi pe care voiam sa le adaugam, ajustarea vitezei de lucru, creearea de automatizari, module de integrare cu curierii, etc.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Pe langa lipsa pregatirii antreprenoriale, lipsa finantarii pot spune ca a redus foarte mult din viteza de dezvoltare a site-ului si a afacerii, in general. Spuneam mai sus ca ne-am folosit de creditul oferit de furnizor pentru a putea obtine niste avantaje. Practic, cumparam produse cu termen de plata de 60 de zile (de la furnizorii de la care puteam obtine rapid acest termen), le vindeam pe cash (prin intermediul site-ului) si banii veneau inapoi pe posta in aproximativ 1-2 saptamani. Ca sa extindem portofoliul de produse, am inceput sa adaugam pe site si produse de la furnizori ce nu ofereau termen de plata. Pentru achizitia acestora ne foloseam de banii obtinuti din incasarea produselor cu termen de 60 de zile si astfel reuseam sa facem vanzarea. Desigur, pentru a face contractele cu termen de plata mai lung cu furnizorii, aveam nevoie de instrumente de plata (de obicei, bilete la ordin) pe care sa le lasam acestora ca garantie. Niciuna dintre bancile mai mari si mai cunoscute din Romania de la acea vreme (2012) nu au vrut sa imi acorde bilete la ordin, spunadu-mi ca au nevoie de minimum cateva luni de rulaj prin banca lor, pentru a isi putea da seama ce numar de bilete sa imi acorde. Am avut noroc cu o banca mica, ce nu se lansase de multa vreme in Romania, ce mi-a oferit un numar destul de mare de instrumente de plata si cu care lucram si in momentul de fata.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Greu de spus. N-am fost niciodata angajat in alta parte. Contractul meu de munca este tot la firma pe care o administrez (Ceres Union S.R.L.), deci imi e greu sa privesc din partea cealalta. In cazul meu, trebuia sa compensez lipsa de bani cu un efort mai mare, asa ca am lucrat ore suplimentare cu duiumul (in perioada 2014-2017 erau destul de frecvente zilele in care stateam la birou chiar si pana la 11:00 noaptea), am petrecut si petrec foarte multe sambete la munca (uneori si duminici, in functie de nevoi). Pe langa timpul petrecut la munca, ca antreprenor la inceput de drum, trebuie sa stii toate procesele care se intampla in firma, sa te ocupi de relatia cu institutiile statului, cu furnizori de marfa, curieri, furnizori de echipamente, etc.

Care este publicul tinta al site-ului?
Am pornit ca un serviciu de comert cu produse profesionale, destinat in principal fermierilor. La inceput, vindeam catre persoane fizice/juridice, care valorificau productia obtinuta in angro, piete, supermarketuri, etc. Ulterior, am introdus game noi de produse si am inceput sa atragem si clienti pasionati de gradinarit (produse hobby, destinate persoanelor fizice) sau ferme de animale (comercializam de cativa ani si seminte de plante furajere). Suntem la inceputul dezvoltarii unei retele de re-selleri pentru produsele importate de noi, asa ca impartim pe mai multe segmente publicul tina, in functie de produsele distribuite. Clientii au fost initial persoane fizice sau juridice care administreaza ferme mici sau ferme medii. Ulterior, am castigat si clientii hobby, introducand in gama noastra de produse comercializate multe produse de tip DIY. Cu toate ca o mare parte din produsele pe care le comercializam se folosesc in mediul rural, 65% din clienti au adrese de livrare a marfii in orase.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Incercam constant sa imbunatatim experienta de cumparare a clientului. Pe partea de profesional, am pornit la drum cu un blog nou, in care (incepand de aceasta luna) vom oferi informatii despre fiecare daunator in parte, moduri de indentificare si solutii de combatere. Tot pe partea de profesional (in principal la seminte), testam noile varietati introduse la fermierii pe care ii cunoastem si cu care lucram de foarte multa vreme, dar si in ferma noastra, astfel incat sa avem dinainte detaliile despre caracteristicile soiului si rezistentele acestuia. Recent am implementat o serie de masuri de tipul automatizarilor in soft-urile de gestiune, astfel incat sa putem face fata la un volum mai mare de comenzi, venit intr-un timp mai scurt (ne-am lovit de problema intarzierii livrarilor, in aprilie). Preturile sunt competitive si incercam constant sa oferim promotii atractive, corelate cu sezonul in care se folosesc produsul/produsele aflate la promotie. Partea de produse exclusive poate si ea sa reprezinte un factor decisiv in optiunea cumparatorului de a cumpara sau nu de la noi.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Avem un aspect curat si placut al site-ului. Oferim consultanta telefonica sau pe e-mail privind alegerea produselor – in cazul celor profesionale. Avem patru ingineri agronomi, pregatiti sa dea raspunsurile cele mai potrivite situatiei. Testam foarte multe dintre varietatile introduse si incercam sa oferim clientilor poze cu varietatile, dar si informatii valabile conditiilor de clima din tara noastra. Pentru fermierii mai mari exista posibilitatea de a discuta si negocia discount-uri, in functie de cantitatea comandata. Lucram constant si incercam sa imbunatatim sistemul de filtrare al produselor profesionale, astfel incat clientul sa poata gasi rapid varietatea pe care o cauta. In cazul clientilor pentru produse hobby si al pasionatilor de horticultura, avem o paleta foarte mare de produse exclusive, pentru care suntem unici importatori in Romania. Cautam mereu noutati la targuri, atat in tara, cat si internationale.

De unde va cumparati produsele?
Avem atat furnizori interni, cat si furnizori externi. Suntem reprezentanti exclusivi in Romania pentru doua firme producatoare de seminte profesionale de legume, din Olanda (Bakker Brothers) si Italia (Semiorto Sementi), pentru o gama de seminte hobby de legume, flori, plante aromatice si seminte profesionale de gazon (Kiepenkerl, Germania) si avem si colaborari fara exclusivitate cu alte firme din Italia, Germania, Spania, Bulgaria si Marea Britanie. Pana in 2020, am lucrat doar cu firme din spatiul Uniunii Europene insa, incepand din acest an, avem discutii si cu companii din Coreea de Sud si Turcia si speram ca acestea sa se concretizeze in relatii comerciale benefice. Pentru companiile ce deja au reprezentanta in Romania suntem distribuitori autorizati, avand contracte de distributie cu cele mai cunoscute brand-uri de pe piata de seminte si inputuri din Romania.

Care sunt cananelele de vanzare pe care le folositi?
Website, vanzare directa in showroom, vanzare prin re-selleri, vanzare prin intermediul Facebook, vanzare prin marketplace-uri (momentan suntem listati doar pe eMAG.ro).

Cati angajati aveti?
8 .

Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna mai – n.r.)?
Vanzarile au crescut cu aproximativ 40% in fiecare luna, de la inceputul anului si pana in prezent. Exceptie a fost luna aprilie, in care cresterea (comparativ cu aceeasi luna a anului trecut) a fost de aproximativ 60%. In aprilie, am castigat foarte multi clienti pentru gama de produse hobby/DIY, probabil si din cauza restrictiilor impuse de combaterea COVID-19. Traficul a urmat, in mare parte, acelasi trend de crestere descris mai sus.

Ati participat la Black Friday 2019?
Nu. Intentionam o prima incercare in 2020. O mare parte dintre produsele noastre se vand in intervalul ianuarie-iunie, neavand aplicabilitate in afara acestui interval.

Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2019?
Nici Black Friday si nici Craciunul nu sunt perioade in care produsele comercializate de noi sa se vanda.

Cum si unde va promovati site-ul?
Ne promovam online prin intermediul campaniilor Google Ads, Facebook Ads si prin articole pe diferite site-uri de specialitate. Pe partea de offline. am aparut pe reclama de tip pagina intreaga/half in diverse publicatii printate (suplimentul „AGRO” al „Jurnalului National”, catalogul „InfoFerma”, etc.) si am si participat la INDAGRA 2019. Incercam anul acesta si un spot video (la un post de televiziune din domeniul Agro).

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Avem o pagina de Facebook, pe care am strans 14.000 Like-uri. Nu am avut pana acum o pozitie dedicata in firma pentru administrarea paginii, insa vom avea nevoie de asa ceva pe viitor, deoarece incepem sa primim din ce in ce mai multe mesaje acolo, plus ca trebuie sa raspundem si comentariilor primite de la abonati. Facem campanii platite pe Facebook. Nu ne ocupam noi de implementarea si setup-ul acestora, ci lucram cu o agentie pentru asta.

Aveti versiune de mobile?
Site-ul este responsive.

Cate dintre comenzile voastre din de pe dispozitive mobile?
Aproximativ 60% dintre comenzile de pe site vin de pe dispozitive mobile si tablete.

Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Estimam ca vom incheia cu o crestere a CA de 30-35%.

Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Automatizarea proceselor din birou si depozit, gasirea celor mai bune solutii de ambalare, informatii cat mai corecte despre produse (pentru o rata cat mai mica de retur), alegerea solutiilor de livrare cu cel mai bun raport calitate-pret.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Concurenta este tot mai mare pe segmentul de farming, ceea ce face ca preturile sa scada uneori foarte mult. Monitorizarea preturilor si pastrarea unei oferte cat mai corecte, precum si faptul ca trebuie sa fim la curent cu toate noutatile din domeniu, sa le colectam si sa le prezentam frumos, pun presiune pe noi in acest moment.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Problemele sunt relativ izolate. Desigur ca nu ne place cand avem situatii de colete nelivrate pe perioade lungi de timp, dar sunt cazuri pe care le intelegem si care se incadreaza in contextul economic si social din aceasta perioada. Pentru a putea rezolva situatiile exceptionale, noi lucram momentan cu 4 firme de curierat, astfel ca, daca pe o zona avem o problema cu unul din ei, mutam pe celalalt.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Extinderea portofoliului de produse, lansarea unei versiuni a site-ului doar pentru revanzatori (B2B), lansarea unui canal de YouTube cu video-uri de tipul tutorialelor, pentru produsele de tip DIY hobby.

Leave a reply