Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Pestre.ro

Pestre.ro vinde, in peisajul e-commerce autohton, produse pentru casa, curte, terasa (mobilier, gratare, electroncasnice, hamace, corpuri de iluminat, sisteme de climatizare, sanitare), gradina si ferma (seminte, plante, masini unelte, pesticide, ingrasaminte), echipamente de constructii, produse sportive si camping, echipamente HoReCa. Adrian Dogaru (foto, Sales & Marketing Director) ne-a povestit cum a inceput afacerea axata initial pe mediul rural (si cum a ajuns la peste 200.000 de produse listate pe site), de ce nu poti castiga teren in e-commerce fara sa investesti sustinut si cum isi promoveaza afacerea online.

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Adrian Dogaru: Am plecat de la ideea de a gasi un nume cat mai scurt, usor de pronuntat si care sa fie reprezentativ pentru business. Asa am ajuns la „pestre.ro” de la „pesticide” – substantele care combat bolile si daunatorii ce ataca plantele, in procesul lor de dezvoltare.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Este o idee mai veche, care s-a conturat intr-o anume forma prin prisma unui proiect in care m-am implicat cu ceva ani in urma si pe care am vrut sa o duc la un alt nivel, superior. Intrand in industrie, am realizat ca furnizorii din zona agri-business ofereau un nivel de servicii redus din punct de vedere al livrarii, al recomandarii produselor si al suportului oferit clientilor, asa ca dezvoltarea unui business exclusiv online a fost un pas natural la acel moment.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Principala motivatie a venit din dorinta de a face lucrurile altfel in aceasta industrie. De a aduce tehnologiile noi din e-commerce in afacerile de dimensiuni mici si medii din agricultura.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Am avut norocul sa lucrez in companii care incurajeaza autonomia manageriala si spiritul antreprenorial, iar acest lucru m-a ajutat foarte mult sa ma dezvolt si sa evoluez in toti acesti ani. Tocmai de aceea cred ca pasul spre antreprenoriat a fost cumva natural, firesc.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Am pornit cu fonduri proprii, apoi atragerea banilor a venit dupa ce am putut demonstra bancilor ca avem un business viabil, profitabil, pe care stim sa il monetizam si ca avem o idee clara referitoare la ceea ce vrem sa facem si unde vrem sa ajungem. Nu poti castiga teren in e-commerce fara sa investesti intr-un mod sustinut, astfel incat sa tii pasul cu nevoile clientilor si cu nivelul de dezvoltare al concurentei.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Principala bariera a fost legata de nevoia de finantare. Pentru a putea fi acoperita, trebuia sa demonstram indicatori financiari buni, ceea ce e destul de greu daca vrei sa cresti repede. Stiam (in principiu) ce avem de facut insa, la inceput, a fost nevoie sa fim foarte atenti la fiecare ban investit din fonduri proprii, pentru a genera un ROI pozitiv, cu randamente cat mai bune.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Propria afacere iti aduce cel putin un beneficiu extrem de valoros, care nu se poate compara/compensa cu nici un altul pe care l-ai putea avea in calitate de angajat – libertatea. Pentru asta, merita toate celelalte: eforturi, frustrari, nesiguranta, emotii, neliniste (stari pe care, in calitate de angajat, nu le simti niciodata cu atata intensitate, indiferent de pozitia pe care o ai in companie).

Care este publicul tinta al site-ului?
Initial, publicul tinta a fost format din clienti care locuiesc in mediul rural si care faceau achizitiile pentru a genera venituri cu rol de subzistenta sau pentru a-si sustine propriile mici afaceri agrigole. Intre timp, ca urmare a nevoilor exprimate de clientii nostri, am inceput sa dezvoltam produse si pentru clientii care locuiesc in mediul urban.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?

In acest moment suntem probabil unul din cele mai mari site-uri specializate pe zona de Casa, gradina si ferma din Romania, cu peste 200.000 de produse listate pe site. In plus, ar trebui sa ne viziteze pentru ca le oferim suport specializat pe fiecare categorie de produse. Avem o echipa de oameni  cu o experienta vasta in domeniu si ne mandrim foarte mult cu ei. Si, nu in ultimul rand, amintesc pretul: oferim un pret corect pentru produsele de care are clientul nevoie.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Un diferentiator important este legat de suportul specializat pe care il oferim clientilor, faptul ca le raspundem rapid, le oferim consultanta gratuita, comunicam cu ei direct si ii ajutam in solutionarea oricarei probleme pe care ne-o aduc la cunostinta. Nivelul de interactiune pe care il avem cu clientii nostri depaseste cu mult standardul in Romania.

De unde va cumparati produsele?
In acest moment, colaboram cu peste 300 de furnizori interni si internationali.

Care sunt cananelele de vanzare pe care le folositi?
Folosim toate canalele pe care le poate avea un business exclusiv online.

Cati angajati aveti?
Avem 14 angajati care se ocupa exclusiv de sales si, partial, de logistica. In plus, avem colaboratori catre care am externalizat partial sau total restul operatiunilor.

Cum va merge in perioada asta?
Crestem constant, astfel incat sa sustinem anual o  profitabilitate pozitiva.

Ati participat la Black Friday 2018?
Inca din 2015 participam la fiecare editie Black Friday si in fiecare an crestem expunerea produselor noastre.

Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2018?
Si in aceasta industrie, ca si in multe altele, discutam despre sezonalitate. Primavara este o perioada de varf, urmeaza toamna (care culmineaza cu cea mai buna luna – noiembrie, in care inregistram venituri foarte mari, datorita participarii la Black Friday). De exemplu, anul trecut, luna noiembrie a fost cea mai buna luna din an, depasind pentru prima data luna martie a anului respectiv, ceea ce demonstreaza inca o data ca este nevoie sa te pliezi pe nevoia si, mai ale, comportamentul clientilor tai tinta.

Cum si unde va promovati site-ul?
Incercam sa exploatam toate canalele de promovare digitale, incepand cu Newsletter, continund cu Facebook & Google Ads; in plus, avem colaborari cu diversi influenceri & bloggeri din industrie, afiliere.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Avem pagina de Facebook si acest instrument este unul dintre principalele canale pentru a genera brand awareness. Il folosim destul de mult, in primul rand datorita nivelului foarte bun de segmentare pe care il ofera. Pagina de Facebook este administrata intern, pentru a putea oferi si aici un nivel de servicii cat mai ridicat, doarece clientii nostri folosesc acest canal ca sursa de informare si asteapta feedback cat mai rapid.

Aveti versiune de mobile?
Website-ul nostru este responsive si, pentru mobil, aceasta functionalitate ne ajuta sa le oferim clientilor nostri o experinta cat mai placuta in procesul de cautare si identificare a produselor de care au nevoie.

Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Ne-am propus sa incheiem anul acesta cu o crestere de circa 20% a cifrei de afaceri, bazata (in primul rand) pe diversificarea produselor si cresterea apetitului de cumparare pentru acest gen de produse.

In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Incercam sa eficientizam cheltuielile si sa le transformam in investitii, masurand pe fiecare categorie de cheltuieli impactul pe care il aduce in profitabilitate. Astfel, anual am reusit sa scadem procentul cheltuielilor in cifra de afaceri, desi ele au crescut in valoare bruta, asa cum –de fapt – este normal in procesul de dezvoltare al unui business.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Cele mai mari provocari tin de legislatie, in contextul in care aceasta se modifica constant; nici antreprenorii si nici clientii nu pot sa isi faca un plan pe termen mediu si lung.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Firmele de curierat… in acest moment, cred ca reprezinta poate cea mai slaba veriga in lantul magazine online-curieri-clienti. Acest lucru se intampla nu pentru ca nu vor sa isi dezvolte nivelul serviciilor, ci pentru ca nu mai au cu cine sa lucreze. Exodul masiv al romanilor din ultima perioada incepe sa se simta in adevaratul sens al cuvantului si, din pacate, companiile care activeaza in aceasta industrie (sau in altele) nu pot decat sa constate aceasta lipsa.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Ne propunem sa ne dezvoltam in continuare, atat prin prisma diversificarii gamei de produse, cat si prin noi abordari de comunicare in relatia cu clientii nostri. In paralel, prin prisma suportului specializat, vrem sa ne pozitionam cat mai clar pe aceasta piata, astfel incat sa devenim o referinta in zona de Casa si gradina, in Romania.