Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Obor21.ro

 

Munca la platforma online Obor21.ro a inceput in iulie 2019, iar lansarea a avut loc la finalul lui februarie 2020, cu o investitie de peste 80.000 €. Prima cooperativa taraneasca digitala din Romania vinde online la carne si specialitati din carne, pe baza unui concept unic in tara noastra: meatbooking/rezervare inainte de sacrificare. Majoritatea produselor provin din gospodarii din judetele Botosani si Suceava, fiind livrate prin curier, la temperatura controlata, in cel mult 72 de ore de la sacrificare. Dupa 10 luni de la lansare, obor21.ro atingea o cifra de afaceri de 100.000 €, iar Florian Mateita (foto, Fondator Obor21.ro, alaturi de sotia lui, Iunia) ne-a povestit recent  mai multe despre afacerea proprie.

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Florian Mateita: Am simtit ca este nevoie sa recladim puntea de legatura seculara dintre urban si rural, intre crescatorii de la tara si consumatorii din orase. Obor21 s-a nascut din reinventarea  (concomitent cu actualizarea) conceptului de „obor” (targul de animale crescute in curte; locul in care mergi sa cumperi/din care pleci cu produsul acasa). Obor21 este targul digital cu livrare din secolul XXI – aducand produsele proaspete, naturale, autentice direct la usa oamenilor. Produsele sunt aceleasi ca pe vremea bunicilor nostri, targul – in schimb – este readaptat, pentru a se alinia cu obisnuintele de cumparare ale consumatorului urban, din secolul XXI. In centru sta nevoia a cumpara  produse exceptionale de la tara, in conditii sanitar-veterinare sigure si actuale si (de ce nu?) de a achita simplu, cu cardul, produse integral fiscalizate.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Nu cred sa fie om in Romania care sa nu fi gustat carne de la tara. De la pasari, pana la vita: orice au gospodarii in curte. Calitatea si gustul deosebit al carnii sunt incontestabile si inconfundabile, insa direct proportionale cu efortul de a o procura. Eram nevoiti sa burdusim congelatoarele cu animale intregi, transate pe masa din bucatarie. De la aceasta realitate am pornit cand am dezvoltat conceptul Obor21. Iar acum, prin Obor21.ro, locuitorii din Bucuresti si Ilfov (intre timp, platforma a extins livrarile in alte 6 orase din taran.r.) au posibilitatea de a cumpara carne care intruneste cateva conditii-cheie: este de la tara, transata in bucati mici, ultraproaspata, are trasabilitate, este in pachete vidate, urmarita in circuit sanitar-veterinar pana la usa, integral fiscalizata. Aceste lucruri sunt posibile datorita modelului nostru de business (rezervare inaintea sacrificarii), prin care garantam prospetimea si trasabilitatea carnii. Putem afirma ca este un model de business unicat. Suntem primii, din cunostintele noastre, care pun in valoare un asemenea model de business care, odata ce va capata amploare, va distribui eficient plus-valoarea creata in orase si catre zonele rurale.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Amandoi, sotia mea (Iunia) si eu, avem experienta antreprenoriala anterioara. Eu sunt partener intr-o alta companie, insa – la nivel personal – am avut de mult ideea de a face altceva, de a crea o oportunitate comunitatilor, de a innoda traditii, de a aduce zambetul pe fata oamenilor din jurul nostru. In general, suntem persoane optimiste si sta in firea noastra sa gasim solutii. Fiecare dintre noi a trait sentimentul ca unele solutii trec de nivelul teoretic, de comentarii, de „Ar trebui…” si simti ca vine momentul sa le pui tu in practica, sa le transformi in realitate. Asa s-a intamplat si in cazul nostru: am simtit ca Obor21 poate fi pus in practica numai de noi.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Am absolvit, colegi de facultate fiind, in anul 1996, Academia de Studii Economice, Facultatea de Management. Facultatea din acea perioada era un amestec deloc consistent de informatii comuniste si capitaliste, iar perioada ambientala din timpul studiilor a fost una salbatica, cu replici ale Revolutiei din ’89, cu inflatie, concedieri si inchideri de intreprinderi, cu celebrele angro-uri… Insa noi am experimentat inca de pe bancile facultatii latura antreprenoriala, apoi am trecut prin corporatii, ne-am intors in antreprenoriat…

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Am folosit surse proprii pentru a sustine investitia. Cifrele arata circa 80.000 €.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Ne-a luat ceva timp sa armonizam componentele business-ului, sa pricepem specificul si reglementarile, sa cunoastem oamenii cei mai potriviti si sa incepem sa lucram in echipa. Ca orice noua verticala, este nevoie de timp si experimentare, pentru a intelege mecanismele si principiile, pentru a lua cele mai bune decizii (in functie de context, sezonalitate, factori externi ce influenteaza activitatea de zi cu zi, etc.).

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
As porni de la o realitate evidenta: dupa 5 ani, statistic vorbind, 85% dintre firme sunt inchise sau abandonate. Asadar, antreprenoriatul este – in general  –  un pariu cu mediul exterior, cu piata ta, cea care trebuie sa accepte nu numai ideile tale, ci si modul tau de a fi, de a lucra, de a te prezenta si de a rezolva echilibrat si predictibil crizele inerente in viata oricarei companii. Conteaza si incapatanarea antreprenorului (luata pe latura pozitiva), si robustetea calculelor de alocare a resurselor. Inclusiv increderea in oameni. In ceea ce priveste angajarea, nu stiu cati dintre angajati raman la aceeasi companie dupa 5 ani si nici cat de fericiti sunt cu munca, programul si colectivul in care se afla. Probabil ca fiecare om, unic fiind, simte din cand in cand nevoia de a crea pe cont propriu, de a-si pune amprenta si de a-si asuma riscuri si responsabilitati suficiente cat sa-l faca sa simta ca este cu adevarat util societatii.

Care este publicul tinta al site-ului?
Credem ca rezonam cu mare parte din populatia oraselor. In viziunea noastra, viata celor care cumpara produsele Obor21 este una linistita, frumoasa, in care sunt inconjurati de familie si de prieteni. Le place sa experimenteze lucruri noi si au suficienta energie incat sa gateasca acasa. Datorita calitatilor produselor pe care le propunem, avem in vedere cateva tipologii de public. Ne adresam consumatorilor de hrana sanatoasa, neprocesata, bio&eco, traditionala, provenita din surse sigure. Exista apoi clientii pasionati de food, gatit acasa, de produse diferite, alte tipuri de bucatarie si experiente culinare. Apoi sunt parintii, care cauta surse de hrana de calitate pentru copii si familie. Si, desigur, iubitorii de carne, care nu gasesc in alte magazine diversitatea de tipuri de animale sau piesele de produse pe care le-am inclus noi in site.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Pentru gustul ca la bunici, in format de secol XXI. Produsele Obor21 sunt deosebite pentru ca sunt din carne de la tara, cu originea animalului identificata pe eticheta, extrem de proaspete (cel mult 72 de ore de la sacrificare), ambalate in vid, cu circuit sanitar-veterinar controlat pana la usa, integral fiscalizate.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Sunt cateva trasaturi care ne caracterizeaza pe noi, pe care le-am insuflat in business-ul Obor21:

  • creativitate/ingeniozitate (de la solutiile gasite pentru a reanima comertul cu hrana sanatoasa, la forma de prezentare/ambalajele produselor si comunicare)
  • cumpatare in sacrificarea animalelor (doar atunci cand si doar cat este necesar)
  • trasabilitate (consumatorii stiu exact de unde isi procura hrana, cum a fost aceasta crescuta si pregatita pentru livrare)
  • autenticitate (natural, crescut de moda veche si adaptat prezentului, faciliteaza tranzitia de la vechi la nou; un mix prielnic de traditionalism si modernism, ce pastreaza obiceiurile culinare vechi, fuzionand cu noile tendinte de preparare a alimentelor)
  • pionierat pe o piata in formare, prin apartenenta la un curent nou de cooking, healtly food & lifestyle
  • pionerat (inventiv si priceput, este deschizator de drumuri, sustinand gospodariile taranesti si consumatorii finali)

De unde va cumparati produsele vandute pe site?
De la taranii crescatori de animale din zonele cu traditie in cresterea animalelor, mai precis din nordul Moldovei.

Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Vanzarea online pe platforma e-commerce www.obor.21.ro, precum si zona B2B – restaurante si bacanii traditionale.

Cati angajati aveti?
In medie, 3 angajati permanenti, iar restul activitatilor sunt externalizate catre parteneri colaboratori.

Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna februarie – n.r.)?
Este o perioada aproape la fel de buna ca in luna decembrie, avand in vedere ca produsele din portofoliul Obor21 (manzat, oaie, capra, miel, ied) vin ca alternativa la produsele traditionale de Craciun (porc). Numarul de vizitatori este in continua crestere de la luna la luna, prin campaniile de comunicare, ca urmare a consolidarii brandului Obor21 pe piata online. Estimam ca vanzarile sa creasca in ritmul pe care-l dorim, evident influentat de sezonalitate.

Ati participat la Black Friday 2020?
Nu, nu a fost focusul nostru acest tip de actiune.

Cum si unde va promovati site-ul?
Pe toate canalele de comunicare online potrivite conform strategiei si planificarii actiunilor, strans legate de obiective de vanzari si de marketing: social media (Facebook, Instagram, Pinterest, etc.), SEM (Google Ads) & SEO,  PR,  e-mail marketing. Dar si offline, prin parteneriate in zona HoReCa sau sponsorizari, in calitate de furnizori de materie prima.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Da, exista. Facebook reprezinta cel mai important canal de comunicare online in social media, fiind urmat de Instagram pe audienta noastra target, prin urmare exista o atentie sporita acestui tip de comunicare. Administrarea este asigurata si intern, cat si extern (prin parteneri colaboratori cu vasta experienta, de peste 10 ani). In bugetul de marketing, pe langa campaniile organice, avem alocat buget si pentru campanii paid media. De asemenea, avem si parteneriate care sunt promovate pe social media.

Aveti versiune de mobile?
Site-ul este optimizat pentru mobile. Nu avem aplicatie de mobile inca.

Cate dintre comenzile voastre vin de pe dispozitive mobile?
Estimat intre 50-60%.

Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Estimam o cel putin o dublare, dar obiectivul este o triplare a cifrei de afaceri in 2021.

Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Reducerea cheltuielilor nu este, in sine, un indicator si un obiectiv, cel putin nu in acest moment in care business-ul este in stadiul de crestere si consolidare. Obor21 are in plan  investitii pentru cresterea atat pe verticala, cat si pe orizonatala (crestere exponentiala). Cheltuielile in sine se raporteaza la nivelul de cifrei de afaceri, iar modalitatea de reducere cea mai benefica pentru companie o reprezinta cresterea cifrei de afaceri, astfel incat ponderea cheltuielilor, in special a celor fixe, sa reprezinte o pondere cat mai mica in structura de cost. Reducerea cheltuielilor poate insemna, in acest caz, optimizari de fluxuri logistice (transport, picking, ambalare, etc.) si optimizari de costuri prin cresterea in volume (cantitativ, valoric).

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Educarea consumatorului de a-si anticipa nevoia carne, in functie de anumite evenimente sau intentii de a gati bucate deosebite. Cultivarea increderii in furnizorul online de produse, in calitatea carnii de la tara. Rezervarea online a carnii inainte de sacrificare si plata acesteia in avans.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Prin partenerii selectati, din fericire nu a existat nicio problema de la inceputul colaborarilor, procentul de reusita fiind 100%. Mai mult, toate posibilele probleme generate de informatii eronate transmise de clienti la crearea contului (numarul de telefon sau adresa de e-mail gresite) au fost rezolvate intr-un interval de cel mult 2-3 ore, astfel incat livrarea a fost facuta in aceeasi zi. De la lansare, o singura comanda nu a fost livrata in aceeasi zi, fiind livrata (la solicitarea clientului) a doua zi, in aceleasi conditii de siguranta alimentara.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Referitor la infrastructura magazinului nostru, vom continua sa investim in imbunatatrea experientei clientilor pe platforma. Practic, o vom dezvolta impreuna cu partenerii nostri, pentru a raspunde feedback-ului clientilor, pentru a o face intuitiva si proactiva intr-o masura mai mare, dinamic vorbind. Din punct de vedere al marketingului online, ne propunem sa continuam sa comunicam in piata planurile si actiunile noastre care, in esenta, se refera la a pune umarul la sanatatea, buna dispozitie si starea de bine a cat mai multor oameni, locuitori in din ce in ce mai multe orase.

Despre Monica-Ioana Buzea

Cofondator, PR Consultant & Social Media Manager la CreativeCreature.ro (agenție de PR și comunicare). Mă ocup de ştiri, analize și interviuri relevante din domeniul comerţului online autohton şi internaţional pentru ECOMpedia.ro de la finalul lui 2015.

Follow Me

Leave a reply