Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Obio.ro

Obio.ro a aparut in 2012 si vinde online produse bio organice, „in armonie cu natura si cu cei din jur” (alimente, bauturi, suplimente, cosmetice si detergenti), ne-a povestit Adrian Cadar (foto, Fondator si CEO Obio.ro). In interviul de mai jos am descoperit cat de mare a fost investitia initiala, ca site-ul se aprovizioneaza din peste 20 de tari (inclusiv de la cativa producatori romani), care este relatia cu firmele de curierat romanesti si cum arata planurile de viitor in online ale magazinului virtual.

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Adrian Cadar: Pentru ca era vorba de un magazin specializat in produse bio certificate, am cautat cuvinte care sa contina si „bio”. Am considerat ca „obio” suna bine ca si brand, e un nume scurt, usor de tinut minte.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea a venit din faptul ca la acea vreme nu prea gaseam produse bio pe piata romaneasca si atunci am inceput sa aducem noi. Asa am lansat Obio.ro, ca magazin specializat in produse bio. Pe langa asta, mai important a fost faptul ca si eu si sotia am fost si suntem pasionati de ceea ce inseamna o viata sanatoasa, pornind de la alimentatie, pana la emotii, relatiile cu noi, cu semenii nostri si cu ceea ce ne inconjoara. De aici si sloganul folosit pe produsele marca Obio, „In armonie cu natura si cu cei din jur”. 🙂

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Intotdeauna am cautat sa fiu independent, inca din liceu mi-a incoltit gandul ca o sa am propria afacere candva. Am pornit la drum singur, dar cu suportul neconditionat al sotiei.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Toata viata am fost autodidact, inca din liceu am inceput sa citesc carti de transformare personala, educatie antreprenoriala.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Banii i-am strans pe parcursul celor 5 ani cat am lucrat intr-o multinationala. Am pornit cu vreo 5.000 € si am reinvestit an de an tot profitul. Financiar nu pot spune ca a fost greu, pentru ca aveam banii de start, mai greu e sa stii sa fii echilibrat si sa nu cheltuiesti mai mult decat trebuie.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Chiar la inceput, barierele erau mai mult tehnice, pentru ca am pornit pe o platforma Open-Source si, cum eu nu eram de profesie programator, a trebuit sa invat singur un basic de html, ca sa pot sa fac anumite modificari de cod. Le-am invatat si vreo 2-3 ani eu am gestionat si partea tehnica a magazinului.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Depinde de ce asteptari are fiecare. Pentru mine e important sa am un echilibru intre viata de business si cea personala si, sigur, si o siguranta financiara. Insa astea apar doar dupa ce afacerea trece de un anumit prag de maturitate. Avantajul de a fi salariat este ca nu te expui deloc riscurilor la care te expui ca si antreprenor, este un avantaj major si poate si motivul pentru care doar o mica parte dintre angajati sunt dispusi sa-si asume riscurile aferente demararii unei afaceri.

Care este publicul tinta al site-ului?
Fiind un magazin in care vindem aproape exclusiv produse bio, tinta noastra sunt familiile cu copii, cu venituri medii si mari si, in special, persoanele de sex feminin. Mai sunt si persoanele vegane, dar acestea nu pun neaparat accentul pe calitate, adica nu cauta neaparat ca un produs sa fie bio, ci doar sa fie vegan. Si, nu in ultimul rand, toti cei interesati de mai putina poluare, toti cei care vor sa consume alimente de calitate si cosmetice de calitate, curate.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Pentru ca avem o experienta importanta in tot ce tine de produsele bio, putem oferi consiliere adecvata clientilor cu privire la produsele noastre, avem o gama foarte variata de produse bio (de la alimente, la cosmetice si detergenti bio), clientul putandu-si cumpara de la noi cam tot ce are nevoie in casa in materie de produse bio.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Diferentierea o face pana la urma clientul :). Noi spunem ca punem accentul mai mult pe serviciile oferite, consiliere, usurinta in a plasa comenzile. Clientul are garantia ca la noi va gasi intotdeauna ultimele noutati in materie de produse bio. Piata online de produse bio a explodat in ultimii 2-3 ani, insa deocamdata suntem cateva magazine mai mari care dominam aceasta piata. S-au dechis prea multe magazine fata de cerere, cererea este in crestere, dar nu in ritmul in care se deschid magazinele online de produse bio. Motiv pentru care unele magazine dispar la fel de repede precum au aparut.

De unde va cumparati produsele?
Pe langa Obio.ro, noi si distribuim produse bio, astfel ca ne aprovizionam din peste 20 de tari. Avem si cativa producatori romani cu care colaboram. Din pacate insa, producatorilor romani (si aici ma refer in special la cei mici) le lipseste aproape in totalitate un minim de cunostinte antreprenoriale si, de cele mai multe ori, este destul de greu in negocierile cu ei, pentru ca ei nu inteleg cum functioneaza o piata, o afacere. Mai multa educatie antreprenoriala pentru producatorii mici si mijlocii ar fi binevenita.

Care sunt cananelele de vanzare pe care le folositi?
Folosim aproate tot ce se poate folosi in prezent in materie de comert online.

Cati angajati aveti?
Suntem o echipa de 18 persoane in prezent.

Cum va merge in perioada asta?
Perioada verii este mai slaba pentru noi, dar atata timp cat avem o crestere formata din doua cifre, fata de anul trecut, suntem in grafic.

Ati participat la Black Friday 2018?
Da, sigur, participam in fiecare an.

Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2018?
Avand in vedere perioada scurta dintre Black Friday si Craciun, majoritatea covarsitoare a comenzilor au fost plasate de Black Friday. E aglomeratie mare de Black Friday pe site, clientii stiu deja ca oferim reduceri pe bune si atunci isi fac stocurile care le ajung pana dupa Sarbatori. Din acest motiv, de Craciun nu vindem foarte mult, nici nu facem campanii foarte mari, clientii fiind aprovizionati de la Black Friday.

Cum si unde va promovati site-ul?
Il promovam acolo unde consideram ca putem avea rezultate, preponderent online, dar si offline (in unele reviste). Insa vorbind de un magazin online, marea majoritate a bugetului de marketing e alocat promovarii online.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Da, avem pagina de Facebook. Este un canal important de crestere a notorietatii brand-ului, pe care am dori sa-l exploatam mai mult in perioada urmatoare. Pagina de Facebook o administram intern, partea de campanii platite fiind externalizata.

Aveti versiune de mobile?
Mai sunt magazine online care nu au asa ceva? 🙂

Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Pe Obio.ro vom avea sigur o crestere din doua cifre, daca nu intervin cutremure majore in economia nationala/europeana.

In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Costurile mici genereaza vanzari mici si profit mic. Nu putem vorbi de costuri mici daca vrem sa vindem mult, vorbim de mii de euro lunar, doar pe marketing. E greu sa reduci cheltuielile, in ultimul an companiile (la modul general) au avut vanzari mai mari, dar cheltuielile au fost si mai mari, punand presiune pe marja de profit. Solutii sigur ca sunt si una dintre ele este automatizarea magazinului online, pe care se va pune accent tot mai mult, apoi externalizarea unor servicii sau, din contra, renuntarea la unele servicii externalizate si efectuarea acestora in-house.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Provocarile cele mai mari sunt in a tine pasul cu iuresul de modificari si actualizari care se produc azi cu o viteza ametitoare in online, trebuie sa reactionam rapid. Aici intampinam unele dificultati, avand platforma inchiriata nu avem acces la cod, deci nu putem noi schimba imediat ceva, trebuie sa asteptam ca firma de la care avem platforma sa efectueze modificarile, iar uneori dureaza mai mult decat ne-am fi dorit noi. Provocarile mai tin si cultura noastra romaneasca, de „capra vecinului”, de presiunea tot mai mare pe costurile de promovare, de instabilitatea legislativa, de birocratie.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Dupa 7 ani in online, am lucrat cu mai toate firmele de curierat. Problemele apar la toti, in special la produsele din sticla, care sunt deteriorate cel mai frecvent. Insa ne-am perfectionat si noi tehnica de pregatire a coletelor, asa ca putem spune ca astazi avem o relatie buna cu cei doi curieri cu care lucram, fara probleme majore.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Ne propunem sa ramanem printre cele mai mari magazine bio din Romania, sa ne extindem portofoliul de produse si sa oferim servicii mai bune clientilor nostri. Vom lucra si la modernizarea platformei, peste 2-3 ani cu siguranta vom schimba si layout-ul. Tot printre planurile de viitor se numara si dorinta noastra de a mari numarul de clienti fideli ai magazinului, respectiv de a creste mai mult rata de retentie a clientilor.

Leave a reply