Inregistreaza-te

Conectare

Parola pierduta

Ti-ai uitat parola? Introdu adresa de email asociata contului si vei primi instructiuni pentru recuperarea parolei.

Adauga intrebare

Ne pare rau dar nu ai permisiunea sa adaugi intrebari.
Trebuie sa te conectezi pentru a adauga o intrebare.

Conectare

Inregistreaza-te

Pentru a avea acces in toate sectiunile site-ului este nevoie sa ai cont.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Lentiamo.ro

Lentiamo.ro vinde lentile de contact, solutii, ochelari de soare si accesorii de pe 1 iulie 2015 si apartine de compania Maternia S.R.O., care si-a lansat afacerea online in februarie 2008, in Cehia, cu domeniul vasecocky.cz. De atunci, s-au extins in alte 14 tari din Europa, iar Tomas Bartek (foto, Marketing Director Maternia S.R.O.) ne-a povestit mai multe despre fondatorii Martin Blaha si Vlasta Vavru, despre cum au ajuns la denumirea cu iz italian, cum s-a pornit la drum cu 1.000 € si au ajuns in vara aceasta sa depaseasca recordul vanzarilor zilnice si cum trateaza problemele aparute in relatia cu firmele de curierat.

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici.

ECOMpedia.ro: De ce s-a ales acest nume pentru magazinul online?
Tomas Bartek
: Numele nostru a luat nastere de la o competitie interna, pe vremea in care ne extindeam in Italia. Cautam un nume unic, care sa aiba succes pe pietele internationale. Ideea a venit de la echipa italiana, deoarece numele este format din „Lenti” („lentile”) şi „amo” („iubesc”). In opinia mea, numele isi are valoarea in unicitatea, tonul si apropierea de publicul-tinta (in special femei). Cu toate acestea, are si un dezavantaj in regiune, deoarece este in mod clar un brand italian (acest lucru ar putea fi o problema in unele tari). In mare parte, avantajele sunt mai mari decat dezavantajele, asa ca am decis sa pastram numele asa cum este.

De unde a venit ideea de business? Ati avut vreun model in domeniu?
Ideea de business a inceput atunci cand proprietarii nostri initiali (Martin Blaha si Vlasta Vavru) au luat cina impreuna si au analizat diverse idei de afaceri care ar fi putut avea potential pentru viitor. Martin facea audit financiar, asa ca a avut o privire de ansamblu asupra afacerilor in diferite domenii, iar Vlasta era un programator priceput, cu experienta in vanzarile pe Internet, asa ca stia ce ar putea fi de succes. Dupa cina, s-au dus acasa, s-au uitat la exemple din Occident si au gasit companii din SUA si Marea Britanie care operau deja in domeniu, deci au decis sa inceapa afacerea si in Republica Ceha.

Ce i-a motivat sa inceapa propria afacere?
Motivatorul principal al afacerii a fost spiritul antreprenorial.

Au avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacti?
Amandoi aveau diploma de masterat, dar nu si educatie antreprenoriala. Au invatat pe parcurs, prin anii de functionare a companiei.

Cum au reusit sa strangi bani pentru finantare, a fost greu? Ai investit mult?
Cea mai mare investitie initiala a fost timpul lor. Vlasta a programat e-shop-ul si Martin a pregatit un plan de afaceri pentru anumite procese. La inceput, au reusit sa inceapa cu putini bani pe care i-au obtinut din economiile personale si ajutor din partea familiilor (aici vorbim despre aproximativ 1.000 €).

S-au lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-au depasit?
Au fost unele obstacole la inceput, dar nimic nu i-ar fi impiedicat sa-si atinga obiectivul. Una dintre cele mai mari probleme pe care le-au intampinat a fost legata de livrarile de bunuri, deoarece, la inceput, isi cumparau produsele de la principalul concurent din Republica Ceha. Au rezolvat problema cautand produsele in tarile invecinate si au gasit un partener in Germania. Al doilea obstacol cel mai mare a venit in 2014, cand Vlasta a murit intr-un accident de masina. Vlasta conducea compania in acel moment, deci Martin a trebuit sa selecteze un nou CEO si sa stabilizeze situatia din Maternia. De asemenea, a trebuit sa preia restul companiei si sa devina unicul proprietar al Maternia. In afara de asta, am fost dati in judecata de un concurent si de un vanzator din Germania, deoarece am avut probleme cu livrarile de la furnizori in Suedia si Franta, dar toate au fost rezolvate si chiar imbunatatite, fiind sustinuti de catre colegii de echipa competenti din cadrul companiei.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Ca proprietar, esti intotdeauna parte a procesului de decizie, ai ultimul cuvant cu privire la lucrurile majore din companie. De asemenea, poti modela compania in felul in care este important pentru tine. Cel mai mare dezavantaj este riscul si responsabilitatea pe care tu, ca proprietar, ti le asumi in fiecare zi. Cand iei o decizie gresita, risti bunastarea altora.

Care este publicul-tinta al site-ului?
Publicul-tinta il reprezinta femeile cu varsta cuprinsa intre 24 si 40 de ani, cu studii superioare, venituri medii sau mai mari, care au probleme cu vederea si prefera sa aiba o viata confortabila.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Cei care cumpara produsele de la cabinetele de optica, pot cumpara produse de pe site-ul nostru cu 30% – 50% mai ieftin. Pentru cei care cumpara online, oferim o cantitate mare de bunuri, gata sa le trimitem clientilor in aceeasi zi (peste 90% din comenzi sunt expediate in 24 de ore). Oferim 30 de zile de garantie pentru returnarea banilor, preturi competitive si sistem de bonus pentru clientii fideli.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Marele nostru avantaj fata de concurenti il reprezinta serviciul clienti, care are un grad de satisfactie intre 95% – 99% in toate tarile. Managerii nostri de tara vin cu idei cum sa pastreze si sa imbunatateasca satisfactia clientilor nostri si cum sa ne imbunatatim pozitia pe piata. In plus, clientii apreciaza sistemul nostru de bonusuri, pentru ca intotdeauna obtin un pic mai mult decat ar face-o de la concurentii nostri. Altfel, avand in vedere ca operam in 15 tari, concuram cu mari jucatori precum VisionDirect, MisterSpex sau Lensbest, dar si cu jucatori locali, cum ar fi Lensa.ro. Indiferent unde suntem, lucram in permanenta pentru oferirea celei mai bune experiente posibile pentru client, astfel incat sa-i putem pastra loialitatea. Credem ca furnizarea unui serviciu de incredere este cel mai bun diferentiator, deoarece acest serviciu este intotdeauna recomandat organic in randul comunitatilor locale.

De unde va cumparati produsele?
Cumparam direct de la furnizorii nostri.

Cati angajati aveti?
In prezent, in jur de 65.

Cum va merge in perioada asta? Sunt vizitatori pe site? Dar vanzari?
In prezent, avem sezonul principal, iar in ultimele luni am depasit recordul vanzarilor zilnice, deci facem bine pana acum :).

Ati participat la Black Friday 2017?
Da, am participat, dar vanzarile nu au fost semnificative, in principal pentru ca am listat doar produsele pe care trebuia sa le scoatem din stoc.

Cum au aratat, comparativ, cifrele de BF si Craciun de anul acesta?
Vanzarile noastre nu sunt afectate de BF sau de Craciun. Lentilele de contact si ochelarii de soare au sezon vara, deci decembrie este de fapt cea mai putin buna luna a anului.

Cum si unde va promovati site-ul?
In principal pe Google, Facebook si Compari.ro. De asemenea, avem activitati PR pe principalele medii online, pe affiliate marketing (cu diferite site-uri cu discount si cashback), plus cooperarea cu cativa influenceri.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Da, avem pagina de Facebook. Desfasuram in mod regulat concursuri pentru clientii nostri si, de asemenea, folosim pagina ca loc unde putem informa si obtine feedback de la ei. Am folosit campaniile platite in principal pentru remarketing, dar de la intrarea in vigoare a GDPR, a trebuit sa oprim campaniile platite.

Aveti versiune de mobil?
Da. Deoarece mai mult de 40% din traficul nostru vine de pe mobil, este necesar.

Cum credeti ca veti incheia anul curent, in crestere fata de cel precedent, cu cat anume?
Cresterea estimata pentru intreaga companie este de 10%, vom vedea daca vom depasi acest numar.

In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Inovatia si automatizarea conduc la reducerea costurilor. De asemenea, obtinerea unor preturi mai bune pentru servicii (pretul de livrare, taxele financiare) si stocul (cumpararea in vrac sau negocierea unor preturi mai bune).

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Cele mai mari provocari din ultima perioada sunt birocratia UE (in special GDPR) si concurentii care scad preturile bunurilor.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Cele mai mari probleme cu companiile de curierat sunt ca reprezentantul lor de vanzari promite anumite servicii si compania nu respecta promisiunile. Foarte adesea, sunt supraincarcati si coletele nu pot fi livrate la timp, mai ales inainte de Craciun si in sezonul de vara. Daca suntem dezamagiti de compania de curierat, analizam piata si schimbam compania.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Din pacate, nu va pot furniza aceste informatii :).

Raspunde la aceasta intrebare