INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu AlbAlb.com
Site-ul e-commerce AlbAlb.com a aparut in toamna lui 2018 si promoveaza creatorii romani, printr-o „selectie curatoriata de bijuterii de designer, obiecte din ceramica, ilustratii si tablouri, accesorii si creatii vestimentare”, ne-a explicat Cristina Olteanu (foto, Fondator AlbAlb.com). Brandul colaboreaza cu peste 100 de creatori romani, are si un showroom fizic (in zona Piata Dorobanti, din Bucuresti), 75% dintre vizitatori si comenzi ii vin de pe dispozitive mobile, iar firma de curierat prin care face livrarile are grija la produsele fragile pe care le transporta (fiind aleasa nu in functie de cel mai mic pret, ci de calitatea serviciilor oferite). Aflati mai multe in interviul de mai jos!
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Cristina Olteanu: Numele „AlbAlb” surprinde esenta proiectului, intai de toate un spatiu in care predomina simtul vizual, un concept creativ romanesc si original. Alb simbolizeaza cadrul neutru pe care noi l-am creat, acel fundal aproape insesizabil, dar atat de vital pentru promovarea produselor noastre.
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea de business se bazeaza pe experienta mea anterioara in domeniul artei, unde am lucrat cu oameni care isi exprima ideile si creativitatea prin intermediul obiectelor pe care le creeaza. Mi-am dorit ceva mai accesibil publicului larg, astfel ca am trecut de la arta la design si obiecte cu o anumita utilitate practica. Modelele de business care m-au inspirat sunt multe si difera de la modul de organizare a business-ului, la imaginea si structura platformei online. Astfel, in domeniul creativ de la noi admir Artmark (pentru perseverenta si determinarea de a construi un business viabil in domeniul artei), magazinul Dizainar (pentru ca au fost probabil primii de la noi care au promovat obiectele de designeri locali si continua sa o faca), E.Pretext (pentru gustul desavarsit in expunere). International admir net-a-porter.com si 1stdibs.com, pentru modul cum isi organizeaza si promoveaza platformele online.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
Curajul de a incepe propria afacere a venit dupa mai multi ani de experienta in munca, intai in mediul corporate si apoi in domeniul comertului si promovarii artei. Am dorit sa fac lucrurile un pic diferit si intr-un domeniu care este mai aproape de inima mea. Afacerea am pornit-o singura, dar cu sustinere din partea familiei.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
Am studiat la o facultate cu profil economic, ceea ce m-a ajutat sa dezvolt o baza de intelegere a mediului de business. Au urmat apoi anii de experienta in mediul corporate si in proiecte antreprenoriale creative. Mereu a existat un interes viu de cunoastere si dezvoltare personala, pentru a acoperi golurile de cunoastere care – inevitabil – vor continua sa apara.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Am incercat sa pastrez costurile initiale la un minim necesar si sa testez apele, inainte de a investi mai mult. A fost o abordare mai prudenta. Am beneficiat de sustinerea familiei si a prietenilor cu expertiza si am reusit sa pornesc business-ul fara sa apelez la finantari externe.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Cel mai greu a fost pana am reusit sa fac cunoscut conceptul AlbAlb celor interesati de acest domeniu si am trecut de o baza critica de clienti fideli. La inceput este nevoie de multa rabdare si perseverenta, dar cred ca daca proiectul este gandit cum trebuie, facut cu pasiune, incredere si determinare, la un moment dat rezultatele incep sa se vada.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Cred ca depinde foarte mult de firea fiecaruia. Pentru cei cu un caracter independent, multe idei si perseverenta, antreprenoriatul poate fi calea potrivita. Avantajele pentru mine sunt libertarea de a lua deciziile si asumarea lor, de a crea ceva ce ti se potriveste pe deplin, de a beneficia direct de pe urma rezultatelor muncii tale. Posibile dezavantaje sunt nesiguranta, riscul, raspunderea deplina si stresul pe care aceasta il poate genera.
Care este publicul tinta al site-ului?
Publicul tinta este format din persoane intre 25 si 60 de ani, preponderent femei din mediul urban, cu o educatie superioara, cu un venit mediu si peste medie si un interes aparte pentru frumos si lucruri deosebite.
Ce atuuri are site-ul vostru, de ce ar trebui cineva sa va devina client?
Atuurile site-ului nostru vin din incercarea de transpunere in online a experientei aparte din magazinul nostru fizic. Indiferent daca vorbim de offline sau online, la AlbAlb primeaza respectul fata de obiect (povestea din spatele acestuia, atentia cu care sunt selectate si prezentate obiectele) si grija fata de client (de la informare, la onorarea comenzilor, rapiditate, personalizare, grija la detaliu).
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Principala diferentiere este selectia atenta a produselor si exeperienta la cumparaturi, sentimentul specific de boutique shopping. Fata de majoritatea site-urilor de la noi, produsele comercializate de AlbAlb sunt create toate de designeri romani, cele mai multe sunt lucrate manual, unicat sau in serii limitate. Ele sunt produse de nisa, vin cu o poveste si sunt puternic individualizate. Nu sunt produse de masa, creatii ale unui sistem globalizat, care face ca multe magazine sa arate la fel in tari si orase diferite.
De unde va cumparati produsele vandute pe site?
Toate produsele de pe site vin de la creatori romani, ateliere de 1-5 persoane, din diverse parti ale tarii, in principal Bucuresti, Cluj, Timisoara si Brasov. In prezent, colaboram cu peste 100 de creatori romani.
Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Cele mai multe vanzari le realizam in magazinul nostru fizic din Bucuresti, apoi pe site-ul albalb.com. Canalele social media sunt principalul mediu de promovare.
Cati angajati aveti?
AlbAlb functioneaza momentan cu un angajat permanent.
Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna iulie – n.r.)?
Magazinul este in perioada de crestere, in toamna sarbatorim 4 ani de la lansare. Proiectul s-a dezvoltat foarte mult in ultima vreme, ajungand cunoscut unui public tot mai mare, care a dus la cresterea constanta a cifrei de afaceri si a numarului de vizitatori (si de vanzari) pe site. Din fericire, business-ul nostru nu a fost afectat puternic de pandemie, in afara de cele doua luni si jumatate cat am avut magazinul fizic inchis si comenzile pe site au fost mai redus; in rest, lumea s-a indreptat mai mult spre sustinerea producatorilor locali si a avut mai mult timp sa navigheze online si sa descopere optiuni noi pentru cumparaturi. Desi site-ul a crescut mult in vizibilitate, vanzarile generate online se situeaza inca sub cele din magazinul fizic. Acest lucru se datoreaza partial naturii produselor comercializate: multe dintre ele sunt unicat, ceea ce nu face eficienta vanzarea lor online. Pe albalb.com se gaseste doar o parte mica din produsele disponibile in magazin.
Ati participat la Black Friday 2021?
Noi, de obicei, nu facem campanii de reduceri si nu participam la evenimente de tipul Black Friday. Nu credem ca lucrurile create manual, unicat sau in serii foarte mici se potrivesc cu sistemul de vanzare la reducere, in masa. Stocurile noastre pe un produs (in cazul in care exista mai multe bucati) este extrem de limitat, iar adaosul comercial practicat in acest domeniu de nisa este mult prea mic pentru a permite campanii de reduceri. In acelasi timp, nu incurajam cumpararea in masa, ci ne dorim o achizitie documentata si cu pasiune pentru poveste si mestesug.
Cum au aratat cifrele de Craciun 2021?
Craciunul este perioada cea mai aglomerata la AlbAlb, cu vanzari care pot depasi 3 luni obisnuite. Deoarece produsele noastre au un public specific, nu suntem afectati foarte tare de concurenta existenta online, in perioada Black Friday. Segmentul nostru de clienti apreciaza mai mult povestea si unicitatea produsului si nu face alegeri ghidate de reduceri.
Cum si unde va promovati site-ul?
Cel mai mult ne promovam in social media, pe Instagram si Facebook.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Retelele de socializare sunt medii foarte importante de comunicare cu publicul nostru. Pastram un dialog permanent cu clientii, prin postari, comentarii si mesaje private. Si pagina de Facebook, si cea de Instagram sunt administrate intern. Derulam campanii platite pe ambele retele de socializare.
Aveti versiune de mobile?
Site-ul a fost dezvoltat de la inceput pentru a acomoda ambele tipuri de experienta, desktop si mobile.
Cate dintre comenzile voastre vin de pe dispozitive mobile?
Cea mai mare parte dintre comenzile noastre este de pe dispozitive mobile. Aproximativ 75% dintre vizitatori acceseaza site-ul pe dispozitive mobile, pastrandu-se cam aceeasi proportie si pentru comenzi.
Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Anul acesta ne asteptam sa incheiem cu 50% peste anul trecut.
Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Cred ca depinde de fiecare magazin cum este organizat si pe ce anume pune accentul. Costul cu ambalajul si livrarea este important, la fel cum este si costul de administrare a platformei, cu tot ce presupune ea: intretinere, actualizare, publicarea produselor, procesarea vanzarii si derularea campaniilor de promovare. Toate acestea pot fi eficientizate, ducand la o reducere de costuri, fara a afecta calitatea experientei de cumparare.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Cea mai mare provocare ramane competitia mare pentru timpul cumparatorului din mediul online si, mai specifice business-ului nostru, caracteristicile produsului, unicitatea celor mai multe piese, care face ineficienta prezentarea lor in online.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Deoarece pentru noi experienta de cumparare este foarte importanta, am incercat inca de la inceput sa alegem firma de curierat nu in functie de cel mai mic pret, ci in functie de calitatea serviciilor, bazandu-ne si pe recomandarile primite de la alte magazine online, care aveau deja experienta in domeniu. Multe dintre bunurile comercializate de noi sunt fragile si, din fericire, alegand un furnizor mai serios (dar si un pic mai scump) nu am avut probleme cu modul in care au fost manevrate coletele. Pentru noi acest aspect este extrem de important. Exista o competitie foarte mare pe zona de curierat si primim des oferte de servicii foarte atractive, dar prioritizam seriozitatea, punctualitatea si grija fata de colete.
Ce planuri de viitor aveti in online?
Speram sa reusim sa diversificam mai mult oferta de produse existente in mediul online si sa ne extindem plaja de clienti si in afara tarii.
Leave a reply