Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

GPeC: cumparaturi online de 5,6 miliarde €, +30% YoY, in 2020 (raport)

Potrivit estimarilor ARMO (Asociatia Romana a Magazinelor Online), sectorul e-commerce autohton a atins pragul de 5,6 miliarde €, la finalul anului 2020, cu 30% mai mult decat in 2019 (4,3 miliarde €), anunta gpec.ro, in raportul anual propriu. Cresterea a fost cu aproximativ 500 de milioane € peste previziunile initiale, pe fondul pandemiei COVID-19, care a accelerat ritmul cumparaturilor online si procentul platilor online prin card. In medie, asta inseamna ca romanii au cheltuit pe cumparaturi pe Internet peste 15 milioane € in fiecare zi a anului trecut, in crestere de la 12 milioane € – media zilnica din 2019.

Valoarea de 5,6 miliarde € reprezinta produsele fizice (tangibile) cumparate pe Internet. Nu sunt incluse serviciile, plata facturilor la utilitati, continutul digital, biletele de avion/ spectacole/evenimente, vacantele, calatoriile, rezervarile hoteliere (categorii care s-au redus considerabil in 2020, din cauza restrictiilor sociale).

„Cu exceptia verticalelor afectate de efectele pandemiei, precum HoReCa sau Travel, sectorul de e-commerce din Romania a cunoscut o crestere accelerata in 2020 (…), procentul de crestere fiind semnificativ mai mare decat in 2019 vs. 2018, cand acesta s-a situat la aprox. 20-22%. Romania este printre tarile UE cu cel mai mare procent de crestere anual al comertului online, fapt care arata potentialul semnificativ de dezvoltare a sectorului e-commerce si in viitor, intr-o piata care nu a atins inca nivelul de maturitate al altor tari din nordul si vestul Europei”, transmite Andrei Radu (foto, CEO & Fondator GPeC).

„Pentru sectorul comertului electronic, anul 2020 a fost unul ce a marcat o evolutie spectaculoasa, fiind atinse tinte planificate uneori chiar peste 2-3 ani. (…) Un numar foarte mare de romani si-a invins in 2020 teama de a comanda online si a descoperit cat de simplu, comod si sigur e, in timp ce altii, familiarizati deja cu cumparaturile pe Internet, si-au extins categoriile de produse pe care le comanda. Odata castigati, acesti clienti vor ramane fideli acestei modalitati de a-si face cumparaturile”, completeaza Florinel Chis (Director Executiv ARMO).

Alte cifre interesante din raportul GPeC:

  • potrivit Eurostat, in ultimele 12 luni, 85% dintre romani au utilizat Internetul cel putin 1 data in ultimele 12 luni, iar 45% dintre internautii locali au facut cel putin o achizitie online (deci Romania se situeaza la coada clasamentului UE, fiind urmata doar de Bulgaria – cu 42%)

  • cosul mediu de cumparaturi online, in 2020 – conform 2Performant, valoarea medie a tranzactiilor online din tara noastra a crescut usor (comparativ cu 2019) in cazul achizitiilor facute de pe desktop (61,5 € vs. 57,5 €, in 2019), dar s-a pastrat la o valoare similara in cazul celor facute de pe telefonul mobil (43,5 € vs. 43,9 €, in 2019)
  • cat au cheltuit romanii pe diferite categorii de produse – potrivit 2Performant, comanda medie nu a suferit fluctuatii mari fata de 2019, cu exceptia categoriei Auto & Moto, unde valoarea cosului mediu s-a dublat (148,1 € vs. 72,19 €, in 2019); si la categoria Sanatate & Ingrijire personala s-a remarcat o crestere semnificativa a comenzii medii, mai mare pe dekstop decat pe mobile

  • pe toate categoriile de produse, comanda medie e mai mare pe desktop vs. tableta/telefonul mobil (cu exceptia verticalei Electro-IT&C, unde raportul e de 53% desktop vs. 47% mobil), dar cele mai multe cumparaturi online se fac de pe smartphone – 65,6%; in general, unde este necesara o documentare detaliata asupra specificatiilor produselor, pretul acestora este mai mare sau sunt comparate mai multe produse similare, ponderea tranzactiilor mobile tinde sa scada, in favoarea desktop-ului; pe de alta parte, cand vorbim despre cumparaturi din impuls, romanii cumpara preponderent de pe telefon (de aceea optimizarea e-shop-urilor pentru device-urile mobile e prioritara – strategia ar trebui sa fie „mobile first, desktop second”, explica Andrei Radu)
  • si din punct de vedere al valorii totale a vanzarilor online, mobilul ramane pe primul loc (57,4%), comparativ cu 42,6%, pe desktop (similar cu procentele inregistrate in 2019)

  • 71,9% din traficul magazinelor online a fost generat de dispozitive mobile (in reteaua 2Performant), in timp ce 28,1% de desktop (procente similare cu 2019); in cazul magazinelor online consacrate consultate de GPeC, traficul mobile depaseste pragul de 80% (similar cu 2019)

  • rata medie de conversie este de 1,97% (in cazul magazinelor din reteaua 2Performant) – 2,26% pe desktop si 1,68% pe mobile (in crestere YoY)
  • cand se cumpara cel mai mult online –  cele mai multe vanzari se fac in intervalul 11:00-15:00 pe desktop si 20:00-22:00 pe mobil (conform 2Performant); vinerea este ziua in care romanii cumpara cel mai mult online, iar la polul opus este sambata (confomr eMAG.ro); in 50% dintre cazuri, decizia de cumparare se ia in prima ora de cand cumparatorul ajunge in magazinul online (procent in crestere, de la un an la altul); in 66% din cazuri, decizia de cumparare se ia in primele 24 de ore de la click
  • potrivit 2Performant, categoria de Articole sportive a crescut spectaculos la inceputul pandemiei (aprilie-mai 2020), cu peste 1.500%; numarul de comenzi in categoriile Articole pentru copii & jucarii si Sanatate & Ingrijire personala a fost dublu pe mobil fata de desktop si triplu, in categoria Farma
  • la finalul lui decembrie 2020, in eMAG Marketplace erau inregistrati peste 23.000 de comercianti online activi (data de 20.119, in decembrie 2019)
  • 2020 a fost al zecelea an in care comertul electronic romanesc organizat Black Friday; conform ARMO, de Black Friday 2020, romanii au facut cumparaturi online in valoare de peste 300 de milioane € (+20% YoY); eMAG.ro a avut, intr-o singura zi, 12,4 milioane de vizite (cu 1,6 milioane de vizite mai mult YoY) si comenzi in valoare de 120 de milioane € (+17% YoY si de 17 ori mai mult fata de Black Friday din 2010); potrivit procesatorului de plati PayU, valoarea medie a cosului de cumparaturi a fost de 647 de lei (-8% YoY), a cosului in rate a fost de 1.028 de lei (+2% YoY) si numarul de tranzactii platite online prin card a ajuns la 539.000 (+95% YoY)
  • pe langa achizitiile locale, o treime dintre romani prefera cumparaturile online transfrontaliere, din China (27%), tari membre UE (23%) si SUA (4%), conform iSense Solutions
  • conform iSense Solutions, 73% dintre romani cauta activ review-uri despre produsele pe care vor sa le achizitioneze, 37% au incredere in review-uri publicate pe website-uri independente de magazinul online, 36% in parerile din social media si 27% in testimonialele afisate de magazinele online pe paginile proprii
  • conform iSense Solutions, 7 din 10 cumparatori online au lasat un review la solicitarea magazinului online, dupa procesarea comenzii (67%), din proprie initiativa (39%) sau la solicitarea unui serviciu tert, in numele magazinului de la care au cumparat (16%); 3 din 10 nu acorda review-uri deoarece nu obisnuiesc sa faca asta (60%), nu s-au gandit, pentru ca nu le-a cerut nimeni (38%), nu considera ca review-urile sunt importante (14%), nu au fost recompensati pentru asta (10%); potrivit TRUSTED.ro, la inceputul pandemiei, clientii magazinelor online au fost mult mai dornici sa ofere feedback la comenzi, astfel ca opiniile primite aproape ca s-au triplat YoY, in martie-aprilie 2020
  • conform studiului iSense Solutions, aplicatiile de livrare au fost solutia salvatoare, in pandemie – 45% dintre respondenti au folosit cel putin o data o astfel de aplicatie, pentru cumparaturi/comenzi online, iar 27% le folosesc cel putin 1 data/saptamana
  • platformele de livrare utilizate cel mai des (mai si octombrie 2020) sunt foodpanda (32%), Glovo (28%), Takeaway si Bringo (13%), TAZZ by eMAG (3%)
  • pandemia a avut un efect pozitiv major asupra cresterii procentului platilor online prin card, Romania fiind pana acum o piata in care plata ramburs (la livrare) era metoda preferata de 80% din clienti – volumul total al platilor online prin card procesate de PayU aproape s-a dublat, iar numarul tranzactiilor procesate a crescut cu 61% (pana la 72 de tranzactii/minut); valoarea medie a unei tranzactii a crescut cu 22% (pana la 46 €); NETOPIA Payments a inregistrat o crestere de 60% YoY a volumului procesat in 2020; pe eMAG.ro, peste 40% dintre comenzi au fost platite cu cardul
  • in 2021, comertul online local va depasi pragul de 6,5 miliarde €, conform specialistilor in domeniu

Comentarii ( 3 )

  1. […] online. Conform GPeC si ARMO, in 2020, sectorul e-commerce din Romania a depasit valoarea de 5,6 miliarde € si 45% dintre utilizatorii de Internet au facut cel putin o achizitie online in ultimul […]

  2. […] raportului GPeC despre piata e-commerce locala, in 2020, valoarea acesteia a ajuns la 5,6 miliarde €, iar numarul total de cumparatori online a crescut la 45% din totalul utilizatorilor de Internet […]

  3. […] raportului GPeC despre piata e-commerce locala, in 2020, valoarea acesteia a ajuns la 5,6 miliarde €, iar numarul total de cumparatori online a crescut la 45% din totalul utilizatorilor de Internet […]