Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

Cum implementezi elasticitatea preturilor in e-commerce

Fie ca esti un proprietar de magazin online cu experienta sau abia intrat pe piata, iti dai seama rapid ca peisajul e-commmerce este unul extrem de competitiv, indiferent de nisa pe care activezi. De aceea te incurajam sa apelezi la un software dinamic de pret cu ajutorul caruia iti poti sa iti cresti profitul si sa iti depasesti competitorii. In acest articol vom analiza elasticitatea preturilor e-commerce.
Elasticitatea preturilor mai este numita si „elasticitatea cererii” si se refera la cat de mare este cererea pentru un anume produs. Cand un produs este superelastic, o mica schimbare de pret va afecta drastic cererea. Invers, in cazul unui produs lipsit de elasticitate, schimbarea pretului nu afecteaza deloc cererea. In acest articol, vom analiza cateva cazuri de elasticitate a preturilor, explicand cum poate fi ea folosita in propriul magazin virtual si cum iti dai seama cat de eleastice sunt propriile produse.

Ce este elasticitatea preturilor e-commerce?
Cum am spus deja, elasticitatea preturilor se refera la cererea pentru un anume produs. In general, cand un produs e scump, mai putini oameni vor fi interesati sa il cumpere, iar cand e mai ieftin va fi cumparat de mai multi. Dar e crucial sa intelegem exact cati oameni il vor cumpara cand pretul scade si cati cand acesta creste.
Elasticitatea preturilor ne ajuta sa obtinem raspunsul: aceasta indica efectul asupra cantitatii cumparate, dupa o schimbare a pretului, este o masura cantitativa a probabilitatii ca un consumator sa cumpere un produs, la un anumit pret, pe piata. Produsele cu elasticitate ridicata vor inregistra schimbari mari in cerere dupa o schimbare mica de pret. Produsele slab elastice nu vor fi afectate de schimbarea de pret, indiferent de cat de mica/mare e aceasta.

Ca proprietar de magazin online, intelegi cat de dificil e sa iti stabilesti preturile: nu vrei sa le pui prea mari, pentru ca risti sa iti indepartezi clientela, dar nici prea mici, pentru ca nu vei mai avea profit. La Prisync, discutam mult despre avantajele preturilor dinamice, ca modalitate de a-ti optimiza preturile online, deci este logic sa vorbim si despre elasticitatea acestora.

Cand intelegi bine elasticitatea preturilor si legatura acesteia cu propriile produse, vei putea sa faci teste de pret mai eficiente si sa stii cum sa le optimizezi.

Cum calculezi elasticitatea preturilor e-commerce?
Elasticitatea preturilor e-commerce implica o formula (NU MERGI LA GHICI): elasticitatea cererii = schimbarea procentuala a cantitatii cerute/schimbarea procentuala de pret. Inainte sa analizam detaliat formula, e important sa stim de ce trebuie ea calculata. Produse diferite vor avea grade diferite de elasticitate, pentru ca raspund diferit la schimbarile de pret. Daca intelegi clar piata pe care incerci sa vinzi vei intelege mai bine de ce un produs se va vinde bine la un anumit pret, dar foarte prost la altul. In general, un produs va fi elastic daca:

  • Ai cel mai mare pret de pe piata. Daca toata lumea vinde un stilou cu 1$, iar tu il dai cu 8$, iti vor scadea vanzarile, pe baza cererii externe a competitorilor tai.
  • Produsul tau nu e unul esential. Produsele de acest tip sunt foarte elastice si sensibile la orice schimbare de pret, oricat de mica ar fi (produsul nu e necesar, iar cand pretul lui e e mare, consumatorul refuza sa il cumpere).
  • Poate fi inlocuit cu un produs similar. Daca vrei sa iti cumperi un telefon, iar unul dintre cele doua produse asemanatoare se scumpeste brusc cu 400$, vei alege celalalt model.

Unele produse nu sunt deloc elastice, deci cand pretul creste, cererea ramane la acelasi nivel: benzina, de exemplu (oamenii vor avea mereu nevoie de ea, indiferent de pret). Deci, revenind la formula noastra, elasticitatea cererii = schimbarea procentuala a cantitatii cerute/schimbarea procentuala de pret.
Sa luam exemplul unul magazin de scule si unelte. Daca maresti pretul unei bormasini de la 100$ la 165$ (adica o crestere de 65%), te poti astepta ca vanzarile sa scada. Calculand schimbarea cererii, vei observa ca numarul de unitati vandute a scazut de la 100 la 30, deci procentul de schimbare e de -70%. Formula va fi, deci, urmatoarea: -0,70/0,65 = -1,08. Deci elasticitatea pretului bormasinii este de 1,08 (nota: idaca rezultatul e negativ, ignora minusul si concentreaza-te pe cifra, important e cat de aproape de 0 e aceasta, nu daca e cu + sau -).
Numerele apropiate de 0 nu sunt elastice.
Numerele indepartate de 0
sunt elastice.

Analistii grupeaza rezultatele in urmatoarele 3 categorii:

  • 0 – 1: produse in majoritate lipsite de elasticitate (schimbarea pretului aduce schimbari minore in cerere, clientii sunt predispusi sa cumpere in ciuda pretului ridicat); exemplu – un inhalator pentru astmatici
  • =1: produse „elastice unitar” (schimbarea pretului vine cu o schimbare procentuala egala in cerere)
  • 1+: produse elastice (schimbarea pretului are un impact direct asupra cantitatii cumparate de clienti, produsul putand fi inlocuit usor cu altele); exemplu – guma de mestecat

Cum testezi elasticitatea preturilor e-commerce pe propriile produse?
Degeaba stii cat de eleastic sunt produsele tale, daca nu folosesti aceasta informatie pentru a lua decizii legate de testarea preturilor acestora. Produsele cu elasticitate mare pot fi testate de multe ori, pana gasesti pretul optim, dar cele cu elasticitate 0 au o fereastra mult mai mica de optimizare a pretului.  Cand intelegi clar cat de elastice sunt produsele tale, daca vrei sa le poti schimba pretul fara a afecta negativ cererea, poti construi o imagine de brand mai puternica, pozitionandu-ti produsele drept unele necesare: asa poti sa cresti pretul fara sa pierzi clienti.

Concluzii
Intelegand clar elasticitatea preturilor este un pas crucial in a determina cu acuratete cat de mari iti poti stabili preturile si cum va afecta acea schimbare de pret veniturile totale. E o unealta utila pentru orice magazin online care te ajuta sa iti maresti marja de profit. Implementarea formulei  elasticitatii preturilor in strategia online proprie te ajuta sa fii proactiv (nu reactiv) vizavi de strategiile eficiente de pret. Cand intelegi si piata pe care incerci sa vinzi, si elasticitatea propriilor produse, iti faci o idee mai clara legat de cat de mult poti creste/scadea pretul, pornind de la publicul tau tinta.
Consumatorii au mult mai multe optiuni la dispozitie, petrec mai mult timp cautand cea mai buna oferta, deci majoritatea produselor vor fi elastice. Scopul trebuie sa fie construirea unui brand in jurul produselor vandute, pentru ca unele dintre ele sa isi piarda elasticitatea. Evidentiindu-ti produsul in marea concurentei (prin caracteristici, oferte sau serviciul clienti), vei putea creste pretul fata a scadea cererea.

Daca vrei sa incepi sa iti monitorizezi propriile preturi, pentru a te compara cu restul pietei, incearca gratuit Prisync, cel mai bun software de tracking al preturilor competitorilor din lume.

Despre Yigit Kocak

Marketing Manager

Follow Me

Leave a reply