Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

Roundup ECOMpedia: platforme e-commerce – 5 raspunsuri de la 3 experti (II)

Saptamana aceasta continuam seria de interviuri Roundup ECOMpedia, despre platforme e-commerce, cu o noua serie de raspunsuri de la 3 experti. Invitatii nostri de astazi sunt:

  • Adina Nichitean (foto 1, Head of e-Commerce Solutions la Zitec.com, care ofera consultanta IT, dezvoltare de proiecte online, optimizare SEO si marketing)
  • Adrian Ilovan (foto, CEO Netlogiq.ro, agentie de servicii e-commerce)
  • Roxana Olaru (foto 3, partener Creadiv.ro, agentie digitala care ofera servicii de web development, web design si promovare online)

Pentru a descoperi ce alte raspunsuri au dat expertii in cadrul seriei Roundup ECOMpedia, intrati aici.

1. ECOMpedia.ro: Care este cel mai important element pe care trebuie sa il luam in considerare atunci cand vrem sa alegem o platforma e-commerce?

Adina Nichitean: Principalul element este nevoia de business: ce ne propunem sa obtinem, in ce perioada de timp si cum ma va ajuta platforma sa imi indeplinesc acest obiectiv. Astfel depinde de ce imi propun sa realizez: daca sunt la inceput de drum si vreau sa testez piata si ulterior sa investesc mai mult in dezvoltarea magazinului online, ar trebui sa ma orientez catre o solutie care imi permite acest lucru. Daca am planuri mari de dezvoltare in perioada urmatoare, ar trebui sa aleg o solutie care va deservi nevoile actuale, dar care va putea creste impreuna cu afacerea mea si va putea face fata provocarilor din ce in ce mai mari din piata.

Adrian Ilovan: Nu cred ca exista un singur element important, intotdeauna este o combinatie intre setul de functionalitati si calitatea echipei de implementare. Platforma trebuie sa aiba functionalitati care sa se potriveasca cerintelor pragmatice actuale si viitoare ale viitorului proprietar. Echipa de implementare trebuie sa aiba specializarile si maturitatea necesare finalizarii cu succes a proiectului si evoluarii ulterioare a magazinului online.

Roxana Olaru: Modul in care ea ne acopera nevoile de business. Nu exista un anume element-cheie valabil pentru toate business-urile. Pentru diversi oameni exista diverse aspecte importante. Consider ca trebuie sa luam in calcul: ROI-ul (Return On Investment) si planurile de dezvoltare pe termen scurt/mediu/lung. ROI-ul: in cat timp ne recuperam investitia, costul de oportunitate, cati bani economisim in alte aspecte ale business-ului etc. Planurile de dezvoltare: cati bani dorim sa investim in marketing, unde vrem sa ajungem in 1 – 2 – 5 ani, cati oameni dorim sa angajam si multe altele. Sa dau niste exemple:

  • pentru un artizan, care vrea sa aiba repede un magazin in care sa-si prezinte cateva produse, pentru ca isi testeaza ideea, cel mai important element poate fi pretul sau timpul
  • pentru un magazin online deschis de un mare lant de retail, cel mai important element poate fi integrarea foarte buna cu sistemul de gestiune sau potentialul de personalizare
  • pentru un manager intr-o companie multinationala, cel mai important element poate fi nivelul de efort depus sau credibilitatea in fata managerilor sai
  • pentru un antreprenor foarte organizat, care are un plan si un buget de investitii foarte clar definite si deadline-uri clare, cel mai important element poate fi nivelul de automatizare al proceselor-cheie

Pentru majoritatea business-urilor, deciziile sunt luate si sub influenta parerilor persoanelor in care au incredere.

2. Pentru business-urile mici, cu mai putin de 500 de produse si buget mic, ce platforma este cea mai potrivita?

Adina Nichitean: Principalul obiectiv trebuie sa fie in zona de promovare, iar platforma aleasa sa reprezinte un pilon in procesul de dezvoltare a business-ului. Astfel, o platforma SaaS (cea mai rapida si ieftina modalitate de a deschide un magazin online) ar fi potrivita in acest caz. Timpul pe care il castigi din zona de instalare si configurare a unei alte platforme il poti investi in implementarea strategiei de marketing digital, care te va ajuta sa-ti cresti business-ul. Un alt avantaj in a alege o platforma SaaS este ca nu trebuie sa-ti faci griji cu partea de mentenanta a aplicatiei, iar cei care ofera solutia sunt responsabili si de uptime, performanta, rezolvarea problemelor raportate, actualizari de software, etc.

Adrian Ilovan: Cel mai probabil o platforma SaaS. De retinut ca, pana la un anumit volum de produse, bugetul este un factor mai important decat numarul de produse, in alegerea platformei. Poti avea 5.000 de produse si sa iti fie suficienta o platforma precum WooCommerce sau sa ai 100 de produse, dar sa ai nevoie de functionalitati complexe, precum cele din Magento.

Roxana Olaru: In primul rand, as vrea sa mentionez ca marimea afacerii nu e neaparat direct corelata cu numarul de produse, ci cu nivelul de vanzari. Exista business-uri cu 150 de produse, care vand de milioane de euro, prin urmare au nevoie de platforme cu functionalitati complexe. Cele mai ieftine solutii sunt: platformele SaaS sau cele Open Source cu teme cumparate de pe internet si fara personalizari prea multe. Nu se pot face in general personalizari cu bugete mici.

3. Cat de usoara este implementarea unor functionalitati noi in platforma SaaS/Open Source/Custom?

Adina Nichitean: In primul rand depinde de specificul noii functionalitati, daca si cum interactioneaza cu functionalitatile core ale platformei. In cazul platformelor SaaS, poti adauga noi functionalitati prin plugin-uri puse la dispozitie de furnizor, insa gradul de personalizare al acestora este redus. Pentru platformele Open Source, majoritatea feature-urilor si integrarilor third party sunt disponibile in cadrul comunitatii (developeri sau companii care dezvolta module gratuite/contra cost pentru acea platforma). Astfel, functionalitati noi pot fi rapid integrate si, ulterior, personalizate pe nevoile de business. In acelasi timp, magazinele custom asigura cea mai mare flexibilitate pentru ca pot fi facute optimizari acolo unde este nevoie, in functie de specificul afacerii si de nevoile de business si nu sunt necesare compromisuri in a integra noua functionalitate in aplicatie, insa timpul de implementare poate fi mai mare.

Adrian Ilovan: O platforma OpenSource este in avantaj net din acest punct de vedere: cele consacrate dispun de marketplace-uri cu mii de module, care pot fi adaugate de pe o zi pe alta, la costuri accesibile. Unele platforme SaaS au si ele module optionale, dar sunt in numar mic (zeci), in timp ce la o platforma custom trebuie facuta programare – costisitoare si de durata.

Roxana Olaru: Platformele SaaS au diverse functionalitati dezvoltate de creatorii lor, care sunt ready-made si asteapta sa fie instalate. Personalizarea lor sau crearea unor functionalitati noi sunt insa foarte putin accesibile pentru clientii standard. Asadar, poate fi foarte usor (daca functionalitatile exista deja) sa le adaugam proiectului sau foarte greu (daca trebuie create/personalizate). Platformele Open Source au baze foarte mari de developeri, care dezvolta tot felul de functionalitati si plugin-uri pentru ele. Prin urmare, acestor platforme mi se pare cel mai usor sa adaugam functionalitati noi. E important de inteles insa ca aceste plugin-uri nu functioneaza tot timpul exact cum ne dorim, situatii in care trebuie sa investim in personalizarea lor (avand tot timpul in vedere daca dupa personalizari vom mai putea actualiza platforma en Source sau nu). As spune ca solutiile pe Open Source au, pentru majoritatea business-urilor, un raport bun calitate-pret, cand vine vorba de o paleta larga de potentiale functionalitati si personalizari. Platformele Custom sunt, pentru programatori, cel mai usor de extins, de personalizat. Practic, ofera cel mai mare potential de adaptare si personalizare. Pentru platformele Custom, functionalitatile noi trebuie insa dezvoltate, ceea ce atrage costuri si timp.

4. Cat de sigure sunt platformele SaaS? Exista frica unora ca, in cazul in care compania care furnizeaza serviciul dispare de pe piata din diverse motive, o sa dispara instant si magazinul lor. Cum eliminam aceasta frica a comerciantilor?

Adina Nichitean: O platforma SaaS profesionista si cu experienta va elimina aceasta frica a comerciantilor prin:

  • portofoliu
  • studii de caz
  • politica de securitate
  • parteneri

Indiferent de platforma aleasa, trebuie sa aveti o relatie de incredere cu furnizorul ales, care sa va asigure ca va puteti baza pe aceasta pentru dezvoltarea business-ului dumneavoastra.

Adrian Ilovan: In principiu, daca iti poti exporta datele (produse, clienti, comenzi) din platforma SaaS, nu ar trebui sa fie o problema foarte mare – oricand poti trece la o alta platforma. Evident, vor fi intreruperi, dar daca actiunea de migrare este bine organizata, intreruperile ar trebui sa fie minime (cateva ore). Asta daca presupunem ca platforma SaaS care dispare da totusi perioada de gratie abonatilor sai, in care sa poata face migrarea.

Roxana Olaru: Avem 2 aspecte ale securitatii: securitatea efectiva a platformei si „securitatea” definita ca in intrebare, mai bine zis dependenta de dezvoltatori. Din punct de vedere securitate, as face urmatorul clasament: platforme Custom, SaaS, Open Source. Din simplul motiv ca „atacatorii” ataca in masa. Cine dezvolta un program malware, mai repede il dezvolta pentru un Magento, ajungand la mai multe magazine simultan, decat pentru un magazin Custom (unde cineva chiar trebuie sa vrea sa iti creeze probleme). Cele mai multe security breaches le-am intalnit la platforma WordPress. Din punct de vedere al dependentei de dezvoltatori: pentru orice alegere ai o dependenta de oameni buni. Echipa mea poate prelua si dezvolta mai usor un proiect inceput BINE, pe o platforma Custom, intr-o tehnologie pe care o cunoastem, decat, de exemplu, un proiect pe PrestaShop, scris foarte prost. Prin urmare, mi se pare o frica in parte inventata. Clientii sunt dependenti de dezvoltatori buni. Nu cred ca pe lista de criterii de alegere ar trebui sa existe acest aspect al dependentei, cat celalalt, al securitatii, detaliat in paragraful anterior.

5. Cat de mult conteaza gradul de educare al clientului in e-commerce?

Adina Nichitean: Evolutia tehnologica joaca in rol important in dezvoltarea magazinelor online si in adaptarea acestora la cerintele si asteptarile clientilor finali. Daca acum 20 de ani eram obisnuiti sa facem cumparaturile doar offline si poate nici nu ne imaginam ca va veni ziua in care poti sa comanzi orice online, astazi creativitatea noastra nu mai are bariere si ne gandim cum ar fi ca frigiderul nostru inteligent sa comande online toate ingredientele de care avem nevoie. Cred ca ne educam si reajustam constant asteptarile de la piata de e-commerce, iar business-urile cauta noi metode de a-si tine clientii aproape intr-o perioada in care concurenta este acerba. Daca ne referim la ownerii de business-uri e-commerce, cred ca cel mai important este sa gasesti o echipa tehnica pe care sa te poti baza ca intelege nevoile de business si care sa-ti ofere consultanta in identificarea platformei optime, care sa stea la baza afacerii online, care sa te poata ajuta cu dezvoltarea si implementarea unei strategii de dezvoltare si promovare a business-ului in mediul online.

Adrian Ilovan: Destul de mult – cu cat intelege mai bine ce il asteapta si ce va avea de facut (atat el, cat si echipa de implementare), cu atat proiectul are mai multe sanse de reusita (atat pe perioada implementarii, cat si dupa). Un client care a mai trecut printr-un proiect de implementare si are deja experienta gestionarii unui magazin online stie mai clar unde vrea sa ajunga, care sunt functionalitatile de care are intr-adevar nevoie si cum trebuie sa comunice cu echipa de implementare. In lipsa experientei si educatiei in domeniu, poate risca sa obtina un proiect incomplet/foarte intarziat sau sa nu stie ce sa faca dupa ce lanseaza magazinul online.

Roxana Olaru: Toti furnizorii spun ca ofera calitate. Toti spun ca ofera personalizari. Clientul trebuie sa aiba un minim nivel de intelegere, pentru a cunoaste daca ceea ce a contractat a si primit, pentru a putea intelege ofertele primite si a le corela cu cerintele sale, pentru a gestiona, daca este cazul, evolutia proiectului. In rest, e important sa isi cunoasca bunsiness-ul – nu e necesar ca un client sa fie om bun tehnic sau bun pe design… a contractat un serviciu cu niste specialisti, e bine sa ii lase sa-si faca treaba. In rest… cu cat mai multa educatie in lume, cu atat mai bine!

Citeste si celelalte sesiuni de Roundup ECOMpedia despre platforme e-commerce: I si III.

Despre Monica-Ioana Buzea

Cofondator, PR Consultant & Social Media Manager la CreativeCreature.ro (agenție de PR și comunicare). Mă ocup de ştiri, analize și interviuri relevante din domeniul comerţului online autohton şi internaţional pentru ECOMpedia.ro de la finalul lui 2015.

Follow Me

Leave a reply