Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

Roundup ECOMpedia: platforme e-commerce – 5 raspunsuri de la 3 experti (III)

 

Saptamana aceasta continuam seria de interviuri Roundup ECOMpedia despre platforme e-commerce, cu o noua serie de raspunsuri de la 3 experti. Invitatii nostri de astazi sunt:

Pentru a descoperi ce alte raspunsuri au dat expertii in cadrul seriei Roundup ECOMpedia, intrati aici.

1. ECOMpedia.ro: Ce trebuie sa aiba o platforma e-commerce potrivita pentru business-ul meu?
Doina Vilceanu:
Depinde foarte mult de tipul si nivelul actual al afacerii. Solutia tehnica si functionalitatile trebuie ajustate necesitatilor reale pe termen scurt. Daca vorbim de un business B2C clasic, cu produse tangibile, la inceput de drum in e-commerce, atunci vom urmari aspectele „de bun simt”. Sa indeplineasca criteriile de bune practici in e-commerce, sa ajute clientii/utilizatorii/vizitatorii sa navigheze cat mai usor,  sa ofere senzatia de transparenta si incredere, sa ajute clientii sa-si plaseze comenzile si sa comunice cu brand-ul oricand doresc. Sa asigure, pe langa toate functionalitatile de care aveti nevoie, si o serie de instrumente menite sa asigure cresterea business-ului in cele mai bune conditii.  Au devenit un standard minim functionalitati ca: integrarea curierilor si procesatorilor de plati, operatiuni legate de catalogul de produse (importuri, exporturi, reguli de adaos/discount), trasabilitatea stocurilor (de la adaugare in site pana la finalizarea comenzii), setarea filtrelor avansate pentru usurinta in navigare.
Din punct de vedere al marketingului, online-ul ofera marele avantaj al trasabilitatii si masurarii fiecarui leu investit in promovare. Deci magazinul online trebuie sa permita: adaugarea codurilor urmarire Google Analytics for eCommerce, Facebook Pixel (pentru analiza tipurilor diferite de campanii prin Facebook Ads), crearea listelor de remarketing si retargeting (pentru ca doar  1% dintre vizitatori cumpara din prima vizita), optimizari SEO on page. Pentru optimizarea costului de achizitie al unei comenzi/client e nevoie de recurenta – doar fidelizarea clientului va creste Life Time Value of a Customer – deci fidelizarea clientului e ce trebuie sa urmareasca orice magazin online, pe termen mediu si lung. Orice unealta care faciliteaza acest proces complex trebuie sa faca parte din strategie si din functionalitatile platformei: voucere si cupoane, generator de newslettere, posibilitatea de a segmenta clientii in diferite grupuri (oferind avantaje celor fideli), etc.

Adrian Ilovan: La modul ideal, facand abstractie de buget, ar trebui sa indeplineasca destul de multe conditii, iata o lista non-exhaustiva:

  • stabilitate – platforma ar trebui sa fie matura, sa nu prezinte defecte care ii pot determina pe cumparatori sa abandoneze procesul de cumparare sau sa fie frustrati. Nicio platforma nu e perfecta din acest punct de vedere si aici apare nevoia de a avea o echipa de programatori care sa reactioneze in timp util daca apar probleme.
  • extensibilitate – sa i se poata adauga relativ repede functionalitati, la costuri rezonabile. Acesta este unul dintre avantajele platformelor Open Source. Nu exista platforme care sa aiba toate functionalitatile de care ai putea avea nevoie, iar pe masura ce businessul online se maturizeaza, apar nevoi noi de functionalitate.
  • scalabilitate – sa aiba in continuare viteza rezonabila (considerata normala/buna de  vizitatori) in conditii de crestere a numarului de vizite/afisari, produse, atribute, functionalitati. Diversele platforme au grade diferite de scalabilitate, care trebuie sa fie adaptate specificului business-ului. Daca ai o afacere de nisa, cu putini vizitatori si putine produse, e suficienta si o platforma mai putin scalabila, daca are costuri mai mici.
  • pregatita pentru indexare Google – sa aiba functionalitatile necesare pentru a facilita indexarea corecta de catre Google si pentru a-i ajuta pe cei care se vor ocupa de SEO, fie ca e o activitate interna sau externalizata.
  • functionalitati adaptate nevoilor business-ului si promovarii

Nu am mentionat chestiuni care tin de implementarea platformei: timpul de incarcare (2 site-uri pe aceeasi platforma pot avea viteze de incarcare diferite), proiectarea/designul si modul in care corespunde uzantelor din e-commerce si best practice-urilor, gradul de optimizare pentru o rata de conversie buna etc. Un ultim aspect important: platforma trebuie sa fie insotita de o echipa care sa o stapaneasca, sa propuna si sa poata implementa solutii bune la provocarile care apar pe parcurs si care sa reactioneze intr-un timp rezonabil (proportional cu urgenta si importanta), cand este nevoie de ajutor. Platforma cea mai buna poate deveni o frana puternica in lipsa echipei (sau a unui programator).

Vlad Ilie: Platforma e-commerce potrivita trebuie sa imi ofere cea mai buna optiune de a imi pune in aplicare strategia de business pe termen scurt si mediu, cu posibilitatea adaptarii la noi cerinte in viitor, la un nivel al costurilor pe care sa il pot sustine. Alegerea platformei vine ulterior unui proces extensiv de documentare, analiza, concepere a strategiei si planificare, pentru a identifica punctele in care cerintele mele se intalnesc cu posibilitatile oferite de platforma si furnizorii de servicii pentru aceasta platforma. Intrebarile de tipul „Ce platforma imi recomandati pentru un magazin cu pana in x produse?”, fara a oferi un context mai amplu, nu vor genera decat raspunsuri subiective si care ma pot indruma intr-o directie gresita. La fel de important de retinut este si faptul ca, in cele din urma, platforma nu este decat o unealta cu anumite specificatii. Dincolo de acele specificatii, diferenta este facuta de echipa cu care voi colabora pentru realizarea magazinului si nivelul de experienta al acesteia.

2. SaaS, Open Source sau Custom? Care este platforma care se pliaza cel mai bine pe nevoile business-urilor?
Doina Vilceanu:
Nu cred ca este o lupta reala intre cele 3 optiuni, cum pare din discutiile publice. Alegerea intre SaaS, Open Source sau Custom depinde de cerintele afacerii fiecarui client, de resursele tehnice pe care le are si de bugetul alocat. Custom ar inseamna de fapt sa angajezi programatori, de obicei in-house, care sa-ti dezvolte un site de la zero – optiune valida si accesibila doar companiilor foarte mari care au fluxuri atipice. Costurile de dezvoltare, testare si mentenanta sunt enorme. Astfel de solutii sunt rarisime.
Tendinta e catre SaaS sau Open Source. Open Source merita cand ai cunostinte tehnice si vrei sa mesteresti tu/o agentie in continuu la magazinul online. Exista avantajul comunitatilor mari internationale, care dezvolta module. Alege platforma care are functionalitatile de care ai tu nevoie, instaleaza-le si testeaza-le, adauga modulele, rezolva conflictele dintre ele si astepta sa apara noi functionalitati. Insa, la nivel international, tendita pentru toate tipurile de software este SaaS (Software as a Service). Cresterea adoptiei unei astfel de solutii este de peste 70% anual. Avantajele principale: de obicei, un cost initial de achizitie mult mai mic; timp de lansare (time to market) mult redus; daca este un jucator de pe piata locala, adaptarea la legislatie si furnizoti terti locali este cu siguranta mult mai avansata decat in cazul unor solutii de tip Open Source internationale; modulele si functionalitatile sunt dezvoltate de aceiasi programatori, deci se potrivesc unele cu celelalte nativ. Urmariti numarul de clienti si marimea echipei – acestia vor fi indicatori clari despre nivelul de servicii pe care le poate oferi furnizorul.
Si nu uitati, cel mai important la o platforma e-commerce e sa fie mereu la zi. Algoritmii  Google se schimba mereu, tendintele in UX si UI sunt in continua evolutie si sa nu uitam de partea legislativa (vezi modificarile obligatorii odata cu intrarea in vigoare a GDPR), deci asigurati-va ca orice tip de platforma ati alege, veti beneficia de mentenanta, garantie si update-uri.

Adrian Ilovan: Tipul de platforma depinde foarte mult de stadiul in care se afla business-ul, de obiectivele sale si de bugetul alocabil. De exemplu, daca vrei sa lansezi o afacere in care esti la inceput de drum, nu stii daca va merge sau nu, vrei sa experimentezi si nu vrei sa investesti un buget initial mare, o platforma inchiriabila (SaaS) e potrivita. Si poate sa ramana potrivita pana cand ii atingi limitele sau pana cand constati ca, datorita cresterii businessului tau, costurile lunare de inchiriere sunt mari si ti-ar fi mai rentabil daca ai avea site-ul propriu. Un business mic poate functiona ani de zile cu o astfel de platforma, cu limitari suportabile. Platformele SaaS au avantajul investitiei intiale reduse, cu limitari in ce priveste extensibilitatea viitoare. E posibil ca, daca vei dori anumite functionalitati, acestea sa fie implementate dupa o perioada mare de timp sau deloc, sau sa fie foarte costisitoare. O platforma SaaS este de obicei un produs standardizat, care tine in mica masura cont de particularitatile business-ului tau. De asemenea, site-ul este al tau doar atata timp cat platesti chiria lunara si nu il poti muta in alta parte (sunt si exceptii).
Alegerea unei platforme Open Source este similara cu alegerea intre a sta in chirie sau a-ti cumpara o casa. Daca ai cerinte mai speciale, care necesita investii continue in imbogatirea functionalitatii platformei, vei decide probabil sa folosesti o platforma Open Source. In propria-ti casa te simti mai confortabil sa investesti decat intr-un apartament inchiriat. Platformele Open Source permit si sa iti schimbi echipa de programatori, firma de gazduire. Si dupa cum spuneam adineauri, au marele avantaj al extensibilitatii – poti adauga relativ rapid si la costuri mai mici functionalitati noi, sub forma de module de extensie.
O platforma Custom poate sa insemne doua lucruri: o platforma asa-numita proprietara, care este dezvoltata de o singura firma si care nu e folosita pe scara larga de alti implementatori, respectiv un magazin online croit de la zero pe nevoile business-ului tau. Ca sa fiu sincer, nu recomand prima varianta – astfel de platforme combina dezavantajele SaaS (dependenta de producator, extensibilitate dificila) cu cele ale unui site facut cu o platforma Open Source (cost initial mai mare), la care de obicei se adauga si diverse probleme de stabilitate (defecte), design deficitar etc. Un magazin online creat de la zero din punct de vedere al functionalitatii iti poate fi potrivit doar daca ai multe particularitati fata de magazine online clasice, daca ai analizat platformele majore si nu au functionalitatile de care ai nevoie, si daca ai un buget de 2 – 10 ori mai mare decat pentru o platforma Open Source. De obicei recurg la aceasta solutie firme care au un anumit nivel de maturitate (eMag.ro) si pentru care platformele Open Source necesita mult prea multe modificari pentru a corespunde nevoilor proprietarului de site, din punct de vedere al functiilor si performantei.

Vlad Ilie: Este greu de generalizat, nu exista o delimitare absoluta. Toate pot fi folosite pentru realizarea unui magazin online. Depinde de contextul in care ma regasesc si de particularitatile business-ului. Daca fortam putin comparatia, as spune ca alegerea unei platforme se aseamana cu alegerea intre a locui intr-o camera de hotel/apartament inchiriat, a cumpara un apartament si a construi o casa de la zero – in momentul in care analizez posibilitatea de a ma muta in alt oras.

  • SaaS = camera de hotel/apartament inchiriat
  • Open Source = apartament cumparat
  • Custom = casa construita de la zero

Camera de hotel imi da drept de folosire (inchiriere) asupra spatiului la un pret, in general, accesibil. Desi exista si hoteluri de lux, asa cum exista si platforme SaaS cu preturi ridicate (VTEX, Salesforce Commerce Cloud, etc). Pot sa „testez” orasul (daca imi place, daca imi gasesc job), fara o investitie initiala prea mare. Pot sa aleg intre mai multe tarife, in functie de marimea si dotarile camerei. Pot sa ma mut imediat ce imi este confirmata rezervarea. Infrastructura e asigurata de proprietar, nu trebuie sa imi bat capul cu intretinerea instalatiilor. Pretul este accesibil, datorita modalitatii de plata recurenta si distribuirii costurilor intre toti clientii hotelului. Utilitatile sunt incluse in pret. Voi avea acces gratuit la sala de fitness a hotelului. Pot sa intreb la receptie unde se mananca bine si sa primesc recomandari.
Daca sunt inca in faza de testare a viabilitatii business-ului, nu vreau sa risc o investitie prea mare la inceput si nevoile mele se incadreaza in functionalitatile oferite de platforma, o optiune buna este sa imi lansez magazinul pe o platforma SaaS. Cumpararea unui apartament presupune o investitie initiala mai mare, deci trebuie sa am ceva bani pusi deoparte. Trebuie sa stiu sigur ca vreau sa ma mut aici si ca imi voi putea gasi un job pe termen lung. Trebuie sa ma documentez bine inainte de a cumpara si sa aleg o zona cu potential de dezvoltare. Fiind proprietar, eu aleg cui sa dau copii dupa cheia de la intrare. Prietenii nu trebuie sa mai treaca pe la receptie cand ma viziteaza. Pot sa imi aleg furnizorii de utilitati. Pot sa sparg peretele de compartimentare si sa maresc spatiul, fara sa cer acordul proprietarului. Va trebui sa platesc un meserias sa ma ajute cu intretinerea instalatiilor, dar il pot alege eu. Pot sa inlocuiesc cada cu o cabina de dus. Pot sa imi iau catel, fara a avea nevoie de aprobare. Nu trebuie sa imi fac griji pentru scumpirea chiriei sau falimentul hotelului. Trebuie sa imi caut singur sala de fitness. Pot sa vand apartamentul ulterior si sa folosesc banii in alte scopuri.
Daca am deja un business viabil, pe care vreau sa il cresc rapid, fara a fi restrictionat la nivel de implementari, integrari si personalizari, este recomandat sa merg pe varianta unei platforme Open Source. Ma apuc sa construiesc o casa de la zero atunci cand stiu exact ce vreau sa obtin si imi doresc ca totul sa fie proiectat conform cerintelor mele, pana la cel mai mic detaliu. Sunt constient ca volumul de munca, bugetul si timpul aferent implementarii vor fi semnificativ mai mari. Va trebui sa ma documentez mai mult. Trebuie sa cumpar terenul si sa obtin autorizatii si certificate. Trebuie sa ma asigur ca arhitectul si inginerii sunt experti si pot lucra rapid si eficient impreuna. Trebuie sa ma racordez la retelele de utilitati. Voi avea mai mult spatiu si o curte pentru catel. Nu mai am probleme cu infiltratiile de apa din cauza vecinilor. Nu trebuie sa mai vanez locurile de parcare. Trebuie sa ma ocup singur de achizitionarea mobilei si a electrocasnicelor. Aleg sa o fac pe comanda ca sa se potriveasca perfect in spatiul existent. Imi transform mansarda in birou ca sa pot lucra si de acasa. Imi pun acoperis cu panouri fotovoltaice. Pot sa vand casa ulterior si sa folosesc banii in alte scopuri. Daca pentru business-ul meu este prioritara autonomia si am nevoie sa controlez si sa optimizez in detaliu fiecare componenta a magazinului online, atunci trebuie sa iau in considerare o platforma Custom.

3. Care este costul real al unei platforme e-commerce (SaaS, OpenSource, Custom)? Si cat de mult conteaza pentru client pretul unei platforme?
Doina Vilceanu:
Depinde. Din nou, ajustat nevoilor si nivelului actual al afacerii. Ideal este sa fie cat mai mic, pentru a pastra un buget cat mai mare pentru promovare. Oricat de buna ar fi platforma, magazinul online nu va avea niciun rezultat daca daca nu investeste in promovare. Prin urmare, costul real depinde de dimensiunea, functionalitatile si setarile fiecarui magazin online.
Varianta StartUp de la ContentSpeed ofera mai multe tipuri de abonamente, in dependenta de numarul de produse si functionalitati incluse. Primul abonament este chiar gratuit – pentru cei care fac primii primii pasi in e-commerce si abia se obisnuiesc cu specificurile acestui canal de vanzare. Apoi, clientul are la dispozitie zeci de module optionale din care sa-si creeze propria configuratie de functionalitati. Poate incepe cu strictul necesar (integrarea curierilor si a unui procesator de plati), adaugand noi module pe masura ce apare nevoia: generator de newsletter, cosuri abandonate, Facebook Store… Si dezvoltam in continuu, noi functionalitati pentru a pune la dispozitia sutelor de clienti toate uneltele necesare cresterii. Aici e marea responsabilitate si garantia succesului si a competitivitatii unei platforme SaaS: daca nu sunt multumiti, costul initial al magazinului online fiind atat de redus, clientii pot oricand migra la un alt furnizor. Prin urmare, nivelul de servicii si dezvoltarea continua este un „must”.

Adrian Ilovan: Costul real este TCO (Total Cost of Ownership), costul total al construirii si detinerii platformei. Acesta include multe componente: costul initial a construirii magazinului online, plus costurile suplimentare din primii 3 ani (aferente remedierii problemelor si adaugarii functiilor noi, de gazduire, etc.). Ar fi de luat in calcul si costuri de oportunitate: vanzari pierdute in perioade de functionare lenta/defectuoasa, costuri cu inlocuirea platformei (daca se constata ca e necorespunzatoare), etc. Pretul platformei conteaza pentru orice client – doar ca unii pot aloca un buget mai mare decat altii, permitandu-si functionalitati superioare sau o echipa mai buna, cu beneficii in ce priveste cresterea mai rapida a volumului vanzarilor.

Vlad Ilie: In linii mari, costul real al unei platforme e-commerce este compus din costurile mele directe, costurile cu furnizorii de servicii si costul de oportunitate, pe care mi-l asum inerent prin alegerea facuta. In general, acestea pot fi traduse in: bani, timp, un factor de calitate (a produsului, a serviciilor, a vietii – stress, etc) si un grad de personalizare. Cu aceste ingrediente trebuie sa jonglez pana ajung la reteta potrivita pentru business-ul meu. Trebuie sa fim totusi constienti ca ele respecta niste „legi ale naturii”. Asa cum nu putem slabi rapid, mancand ce/cat vrem si fara sa depunem efort, nici in cazul platformelor nu ma pot astepta la un magazin online ieftin, livrat rapid, de calitate si personalizat pe specificul afacerii mele.
Din experienta noastra, pentru majoritatea clientilor din Romania factorul de decizie cu cea mai mare pondere il reprezinta pretul. Nu neaparat ca o consecinta a resurselor limitate, cat mai ales datorita faptului ca pretul este, in general, cel mai usor de estimat in mod direct – ne uitam pe site-urile platformelor SaaS sau cerem oferte de la agentii. In cazul celorlalti factori exista un grad mai mare de incertitudine, trebuie sa estimam indirect, nu exista neaparat un raspuns evident. In momentul in care nu putem sa diferentiem foarte bine intre acesti factori de o incertitudine mai mare, avem tendinta sa ne rezumam la o alegere „safe”, pe baza criteriilor care ne sunt clare = cat ne costa.
Recomandarea este sa nu ne mai orientam spre alegerile „safe”, care reprezinta de fapt minimizarea riscului pe baza unor informatii insuficiente, pentru ca acestea ne pot pacali si au sanse mari sa se transforme in esecuri. E adevarat ca din esecuri se invata, dar se si pierd bani, si timp. Alternativa de preferat este sa le inlocuim cu alegerile „potrivite”, bazate pe informatii suficiente (complete nu vom avea niciodata). Astfel, ne documentam, concepem o strategie cat mai bine definita, un brief cat mai detaliat, testam produsul (in cazul platformelor SaaS), incercam sa ne documentam asupra furnizorilor de servicii si rezultatelor obtinute de acestia in trecut, etc. Apoi, pe baza informatiilor pe care le avem, stabilim un interval de costuri aferente platformei pe care estimam ca le putem sustine, identificam posibilele solutii in acel interval si facem alegerea – nu in functie de cel mai mic pret, ci in functie de cel mai bun raport cost-beneficii.

4. Care sunt cele mai importante specificatii pe care ar trebui sa le aiba orice platforma?
Doina Vilceanu:
Usurinta in utilizare, mularea pe fluxurile de business existent si asigurarea mentenantei si garantiei. Ne dorim sa ajutam cat mai multi clienti sa-si creeze usor si rapid magazinul online, platforma are sute de functionalitati, zeci de Teme de Design, create pentru game diferite de produse. Toate functionalitatile sunt configurabile pentru a personaliza orice element, de aceea pretul este diferit, dar transparent. Nu percepem comision din vanzare, nu „captivizam” clientul (cum au renumele platformele SaaS), utilizatorul poate oricand sa exporte intregul catalog de produse, tot istoricul de comanzi si facturi, toata baza de date de clienti. Prin urmare, preconceptia ca daca alegi un Open Source poti schimba agentia „ca pe sosete”, iar daca alegi SaaS esti blocat la furnizorul respectiv a ramas doar o legenda. Specificatiile pe care trebuie sa le acopere o platforma sunt in continua schimbare. Intr-adevar, este esentiala posibilitatea de scalare a propriului business, pe care ti-o oferta platforma. Incepi de la ceva mic, insa trebui sa stii ca poate „creste” odata cu business-ul tau, preferabil sa stii si costurile pe care le implica aceasta crestere.
Platforma ContentSpeed ofera sute de functionalitati, pachete de dezvoltare la comanda, o echipa intreaga de suport tehnic, cloud hosting sigur. In plus, odata cu cresterea business-ului, se poate trece la varianta cu Licenta Proprie, care ofera si mai multa libertate. Marele avantaj (pentru care si suntem cunoscuti de 15 ani) sunt dezvoltarile customizate de care au beneficiat sutele de clienti din portofoliu. Daca o companie are fluxuri interne complexe, foloseste alte tipuri de platforme: ERP/WMS/CRM/SFA (si toate trebuie sa comunice intre ele, pentru a elimina riscurile).

Adrian Ilovan: Daca ar fi sa o luam detaliat, ar fi o lista lunga, care ar putea face subiectul unui interviu separat :). Asa ca sintetizez: probabil cea mai importanta parte a unui magazin online este zona catalogului de produse – acea parte in care clientii navigheaza in categorii, vad produse, filtreaza, sorteaza si cauta. Aici isi petrec cea mai mare parte a timpului si aici intra cea mai mare parte a bugetului unui magazin online. Catalogul de produse trebuie facut in asa fel incat vizitatorii sa se miste foarte usor, sa inteleaga organizarea, sa ajunga rapid la produsele pe care le doresc, sa ii fie clarificate toate obiectiile. Daca vizitatorul nu se simte confortabil si eficient in aceasta zona, nu va trece in zona urmatoare – cea a comandarii. Zona de comandare consta din cosul de cumparaturi si checkout (finalizare comanda) si aici trebuie indeplinite conditii precum: fluenta trecerii prin zona, simplitate si claritate, reducerea cantitatii de munca pentru cumparator si eliminarea temerilor.

Vlad Ilie: In primul rand, se va porni de la niste specificatii de baza, fara de care nu imi pot realiza activitatea. In functie de tipul business-ului, unele dintre ele pot varia (pentru produse digitale nu voi avea nevoie de curier; daca accept doar plata ramburs, nu am nevoie de procesator de plati cu cardul, etc). In continuare vin restul specificatiilor, majoritatea, pe care trebuie sa le stabilesc pe baza strategiei concepute. Cu cat mai multe, cu atat mai bine. Imi va fi si mie, si colaboratorilor mei mai clar ce trebuie facut. Dupa ce le stabilesc, trebuie sa le prioritizez. O varianta ar fi tehnica MoSCoW (mai multe informatii aici sau aici).
M = must have
S = should have
C = could have
W = won’t have, cu alternativa wish to have
Nu trebuie sa uit ca atunci cand stabilesc specificatiile si prioritatile, sa tin cont si de diferentiatorii pe care ii am fata de concurenta si sa incerc sa ii valorific cat mai rapid, mergand pe ideile conceptului Blue Ocean Strategy (mai multe informatii aici).

5. Care este timpul de implementare in cazul unei platforme SaaS, OpenSource, resprectiv Custom?
Doina Vilceanu:
Platformele SaaS, daca ofera standard modulele si functionalitatile dorite, au cel mai scurt timp de implementare. Clientii nostri au la dispozitie tutoriale, manuale de utilizare, video-uri despre cum sa personalizeze si configureze fiecare sectiune din magazinul online. Pentru cei care nu distpun de timpul necesar, oferim pachete de servicii aditionale de tipul  „magazin online la cheie”. In dependenta de nevoi si buget, pot alege pachetul cu numarul si tipul potrivit de servicii oferite de echipa noastra. Cu astfel de pachete, magazinul online poate fi gata in cateva zile, fara batai de cap.

Adrian Ilovan: Platformele SaaS, fiind un produs foarte standardizat, sunt cele mai usor si mai rapid de implementat – de la cateva secunde, la cateva zile (daca e nevoie de mici personalizari si daca acestea sunt posibile). La extrema cealalta, ar fi platformele Custom, create special pentru un client cu cerinte deosebite; aici poate sa dureze 6 – 18 luni. Platformele Open Source au timpi de implementare de 1 – 3 luni, in functie de platforma, modalitatea de implementare (cu design de la 0 sau pe baza unui template) si a complexitatii functionalitatilor suplimentare.

Vlad Ilie: In general, ma pot astepta la un timp mai scurt in cazul platformelor SaaS, apoi platformele Open Source si, la sfarsit, platformele Custom, cu durata cea mai mare. Dar pot exista si implementari pe platforme SaaS pentru magazine complexe, la nivel enterprise, care vor dura mai mult decat un magazin basic pe platforma Open Source. Timpul de implementare este influentat si de tipul de business, gradul de detaliere al brief-ului, prioritizarea specificatiilor, resursele puse la dispozitie de client (branding, poze, continut, etc.), daca este necesar un audit al activitatii anterioare, gradul de personalizare, implicarea si timpul de raspuns al clientului. Ca o regula, cu cat stiu mai bine ce vreau sa obtin si ofer mai multe informatii si resurse, cu atat durata de implementare va fi mai scurta. Din cate cunosc, cred ca cel mai scurt timp de implementare il va avea solutia Blugento Express.

Citeste si celelalte sesiuni de Roundup ECOMpedia despre platforme e-commerce: I si II.

Despre Monica-Ioana Buzea

Cofondator, PR Consultant & Social Media Manager la CreativeCreature.ro (agenție de PR și comunicare). Mă ocup de ştiri, analize și interviuri relevante din domeniul comerţului online autohton şi internaţional pentru ECOMpedia.ro de la finalul lui 2015.

Follow Me

Leave a reply