Romania, codasa Europei la e-commerce: interviu cu Liviu Taloi [integral]
Doar 11% dintre romani au facut cumparaturi online in anul care s-a incheiat, scria ecompedia.ro in decembrie, cand datele furnizate de oficiul european de statistica Eurostat aratau ca Romania este pe ultimul loc in UE cand vine vorba despre shopping-ul pe Internet. Atunci, Digi24 l-a luat la intrebari in legatura cu subiectul pe Liviu Taloi (consultant servicii online):
[VIDEO] http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Economie/Stiri/Romanii+codasi+la+cumparaturile+pe+internet
Mai jos, cititi pe larg interviul acordat de Liviu Taloi postului de televiziune, pentru o viziune clara si extinsa asupra situatiei e-commerce-ului autohton.
Cum arata comertul online in Romania, in acest moment?
Liviu Taloi: Dintr-un punct de vedere, este clar ca nu facem inca ceea ce trebuie si mai avem de crescut, dar avem unde creste. Avem de lucrat la nivelul de trai si la modul in care functioneza industria si economia.
Din punctul meu de vedere, suntem exact unde trebuie sa fim. Este o oportunitate foarte mare pentru afaceri de a trece in online, este o metoda de a-si mari profitul, de a avea un nou canal de dezvoltare.
Daca ne uitam la ritmul de crestere, nu mai suntem codasi, la rata de crestere suntem fruntasi. Crestem precum Praslea in 7 ani, este o crestere de 2 cifre.
Datele Eurostat arata ca 67% dintre romani cumpara articole vestimentare. De ce?
Interesul pentru haine in Romania a inceput sa creasca dupa ce fetele au intrat mai mult pe Internet, pana acum ceva vreme erau baietii la putere, faceau jocuri, cumparau carti… sau computere, placi grafice. Fetele fiind acum mai multe (ca procent de internauti), intra si cumpara. Si e clar ca site-urile care au produse pentru ele, fashionul si site-urile de copii, au mare cautare.
Pe locul doi, cu 22%, se afla biletele de vacanta, iar pe locul trei cartile (21%).
Turismul… e foarte usor sa faci un click si sa iti faci o vacanta in Honolulu sau unde vrei. Peste 50% dintre comenziile din turism sunt online, nu offline. De asemenea, la carti e un procent mai mare decat media sondajului anuntat de Eurostat.
De unde vin motivele reticentei conationalilor nostri vizavi de shopping-ul online, legate de faptul ca vor sa vada produsul inainte de cumparare (75%) si se tem de platile cu cardul (27%)?
Toti oamenii vor sa vada produsul fizic, nu doar romanii, doar ca in afara au experienta mai mare, noi am sarit niste etape. Vrem sa pipaim produsul, nu neg, dar asa cum vrem noi sa-l pipam vrea si un francez.
Procentul de frauda in Romania este de 0,003% mult mai mic decat media europeana de 0,1 %. 3D secure a fost implementat in Romania prima data. Ar trebui sa comunicam mai des ce facem bine.
Se poate cumpara online in siguranta, e mult mai sigur decat la hipermarket unde ne uitam la procentul incidentelor de tipul furat portofelul, care e mult mai mare.
Apetitul de cumparaturi este crescut, nu la fel de mare ca anul trecut, daca ne uitam la Black Friday (o crestere de doar 5%), de Craciun ma astept sa fie vanzari ceva mai mari, sunt magazine care vand foarte bine acum, de fashion, de IT&C, turismul vinde bine…
Ce impact va avea asupra vanzarilor online scaderea TVA?
Nu va fi un impact mare, de fiecare data cand este un impact mare oamenii pun o pauza pe cumparaturi, stau sa vada ce se intampla. Va creste consumul, dar cresterea anuala nu va influentata prea mult de scaderea TVA-ului.
Cum ti se pare ca arata piata magazinelor fizice, care se mareste anual cu noi mall-uri?
Mai e loc in piata de mall-uri pe offline. Este o nevoie acuta de a merge impreuna la cumparaturi, de a lucra impreuna, de a vizita impreuna, nu de a cumpara neaparat. Cei care construiesc mall-uri se duc prima oara acolo unde e lumea mai animata, trebuie dezvoltate si alte zone, ar trebui sa mearga si mai in sud, este nevoie de cineva care sa faca o miscare mai indrazneata. Exista conceptia ca in nord sunt mai multi bani decat in sud, dar se va remedia si chestia asta.
Leave a reply