Pretul minim recomandat: top 5 tips&tricks de monitorizare MAP
Monitorizarea pretului minim recomandat (MAP) este un concept e-commerce care afecteaza clientii, vanzatorii si producatorii. Ca vanzator online, stii ca ai control asupra pretului produselor tale si ca uneori trebuie sa le scazi, pentru a-ti depasi competitorii. Esti preocupat de relatia client-vanzator, dar, pe de alta parte, te-ai gandit la cea producator-vanzator? Exact despre asta vorbim in articolul de fata.
Pretul minim recomandat (MAP) este o modalitate prin care producatorii seteaza preturi minime la care vor sa le fie vandute produsele, pentru a le permite si lor sa faca profit. Daca un producator isi seteaza MAP-ul la 100 $, atunci tu ca vanzator nu poti vinde sub acest pret, pentru ca ai incalca termenii MAP. Pentru asta, afacerile folosesc de obicei software de monitorizare a MAP. Urmeaza cele 5 tips-uri de mai jos pentru a intelege bine importanta MAP-ului si a ramane intre limitele acestuia.
Ce este MAP-ul?
Pretul minim recomandat este un acord legal scris sau verbal intre vanzator si producator, care le permite acestora sa seteze reguli specifice legate de preturi si le permite sa isi controleze posizionarea de brand si afacerea. Daca producatorul isi vinde marfa catre 11 magazine online diferite, printre care si al tau, are 11 surse de venit.
Daca tu ii platesti 5 $ pentru produsul respectiv si ti se spun e ca nu il poti vinde sub 10 $, dar totusi il vinzi cu doar 5,5 $, atunci vei avea cel mai mic pret de pe piata, dar iti vei afecta producatorul. Daca ceilalti 10 vanzatori online nu pot concura cu tine, nu vor mai cumpara de la respectivul producator, are va pierde bani.
Top 5 tips-uri de monitorizare MAP
1. Asigura-te ca site-ul tau e-commerce nu incalca termenii MAP.
Primul (si poate cel mai important tip) este usor de respectat, dar nu multa lume face asta: asigura-te ca magazinul tau online nu incalca termenii MAP impusi de producator. Acestia sunt de obicei incacati de vanzatorii neautorizati, care nu au cazul la un acord cu producatorii si vand produsele acestora la orice pret vor, nefiind stimulati in niciun fel sa ramana deasupa unui anume prag. Asta are un efect negativ asupra vanzatorilor autorizati, care se bat cu ei pe aceeasi piata. Producatorii trebuie sa se asigure constant ca identifica astfel de incalcari.
2. Urmeaza sfaturile producatorului.
Fie ca ai un acord verbal sau unul scris, asigura-te ca intelegi clar tot ce stipuleaza. Acest acord trebuie sa fie clare si sa incurajeze transparenra. Daca nu intelegi anumite elemente ale acordului, cere lamuriri producatorului! Asigura-te ca acordul explica ce se intampla in cazul in care sunt incarcati termenii, pentru a sti ce poti pati tu, competitorii si vanzatorii neautorizati care fac asta. De obicei, lucrurile stau asa in cazul incalcarii termenilor:
- cand producatorul observa prima data ca produsele ii sunt vandute la un pret mai mic decat MAP-ul, trimite o avertizare, amintind conditiile acordului si pretul de vanzare minim
- daca este ignorat si produsele se vand in continuare la preturi mai mici decat se stipuleaza in acord, va trimite o a doua avertizare, pentru a anunta ca – daca se va continua asa – produsele lui nu vor mai fi disponibile
- daca, dupa 2 mesaje, comportamentul continua, respectivul vanzator nu va mai putea cumpara acel produs de la producatorul cu pricina
E important de spus ca un producator poate oricand modifica politica MAP proprie, pentru ca a gasit materie prima mai ieftina/mai scump ori pentru ca ia in considerare anumite perioade din an in care reducerile sunt mai dese (Black Friday sau Craciunul). Producatorul va anunta din timp vanzatorul de schimbarile MAP, pentru a se asigura ca acesta are timp sa se pregateasca si sa calculeze pretul de vanzare propriu si se asigura ca respecta mereu acordul MAP. Daca producatorul tau nu iti ofera un timeframe pentru lansarea noului MAP, cere-i tu unul!
3. Setand un MAP te asiguri ca pretul acopera valoarea produsului.
La fel cum pe tine te costa vanzarea online, producerea marfii costa si ea, iar producatorul va crea produsele in functie de acest cost si de calitatea acestora. Prin urmare, daca vrei ca produsele vandute de tine sa isi pastreze valoarea, respecta regulile MAP. Producatorii vor ca oti vanzatorii produselor proprii sa faca profit si nu diferentiaza intre ei, permitnd si nou-venitilor in domeniu e-commerce sa inceapa sa vanda, stiind ca nu vor fi eliminati de pe piata din cauza preturilor veteranilor in domeniu.
In exemplul de mai sus, toti retailerii vand acelasi produs, la preturi intre 49,99 si 75 £. In mod clar, producatorul a setat un MAP. Cum crezi ca ar fi afectata piat de un nou-venit i-ar vinde la doar 19,99 £?
4. Intelege importanta monitorizarii MAP.
Motivul pentru care monitorizarea MAP a devenit atat de importanta e legat de modul in care facem cumparaturi, cautand mereu cel mai mic pret pentru produsul dorit.De cate ori ai intrat online sa cumperi ceva si ai setat cautarea cu pret crescator? Asta inseamna ca nu ai ajuns la produsele de la finalul listei, cele mai scumpe. Evident, vanzatorii isi scad preturile pentru a evita asta, dar ce se intampla cand fiecare le scade, intr-o competitie constanta cu ceilalti? Aceasta cursa catre cel mai mic pret de vanzare nu ajuta pe nimeni.
5. Monitorizarea MAP asigura o competitie sanatoasa intre vanzatori.
Producatorul intelege ca vrei un profit cat mai mare, dar – in acelasi timp – esti unul dintre multii vanzatori care activeaza pe aceeasi piata, deci nu ar fi corect fata de ceilalti si fata de producator sa o domini. De aceea exista acordul MAP, pentru a promova o relatie sanatoasa intre toti vanzatorii. La fel cum tu poti utiliza preturile competitorilor de pe piata cu un software specific, producatorii pot verifica respectarea MAP-ului de catre vanzatori. Daca nu poti respecta acest MAP, iti poti produce singur produsele, patentandu-le si transformandu-le intr-unele marca proprie, la care setezi ce pret vrei.
Concluzii
Daca urmezi sfaturile de mai sus, vei fi in acord cu MAP-ul impus de producator. Negociind un pret mai mic de cumparare de la producator, iti poti creste profitul, dar daca ai un istoric de incalcare a MAP-ului, producatorul nu va fi dispus sa negocieze nimic cu tine. MAP-ul este esential atat pentru succesul producatorului, cat si pentru al vanzatorului. Iar un tracker al istoricului de pret e mai mult decat necesar. Intelegand si urmand regulile MAP e usor, dar nu uita sa tragi un semnal de alarma daca observi ca alti vanzatori le incalca. In fond, totul e permis in dragoste si in razboi, nu?
Leave a reply