Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

Optimized: cele mai bune platforme online pentru PPC marketing, in Romania

Agentia specializata in campanii PPC pentru e-commerce Optimized a analizat care sunt cele mai utilizate platforme online disponibile in Romania, din perspectiva de PPC marketing, și transmite concluziile, intr-un comunicat de presa. In prezent, cele mai populare tipuri de reclame platite din tara noastra sunt: Facebook Ads, Instagram Ads, Google Ads, Waze Ads si LinkedIn Ads. Primele doua sunt controlate de aceeasi companie, la nivel national si global Facebook si Google fiind cei mai mari jucatori din industrie. Descoperiti mai jos ce optiuni ofera fiecare platforma online in parte si ce recomandari are agentia pentru cei care vor sa apeleze la acestea.

Facebook Ads – avantaje si tipuri de reclame disponibile

Facebook este cea mai populara platforma de social media din lume. In 2020, a ajuns la o cota de piata de 72% la nivel mondial, iar in Romania e la 95,21%. Este in stransa competitie cu Google, dar cand vine vorba de New Brand Discovery, ratia este de 36% pentru Google si 27% pentru social media, conform raportului „Digital 2021: Global Overview Report”, marca datareportal.com. Astfel, cel putin in Romania, Google aduce o mai mare incredere pentru utilizatori cand vor sa descopere branduri noi de pe piata sau sa se documenteze despre ele (59% Google vs. 37% social media).

In cazul tipurilor de reclame, acestea sunt structurate in functie de obiective:

  • Awareness (unde se pot face reclame pentru Brand Awareness si Reach)
  • Consideration (unde se pot face reclame de tip Traffic, Engagement, App Installs, Video Views, Lead generation si Messages)
  • Conversion (unde se pot implementa reclame cu scop de conversii, vanzari din catalogul de produse sau redirectionare catre magazin fizic)

Ca avantaje, acestea sunt fundamentate pe urmatoarele idei:

  • crearea unei comunitati in jurul brandului
  • propagarea eficienta a brandului si a reclamelor la cat mai multi utilizatori, cu un target personalizat (interese, comportament online, varsta, locatie, statut social si economic, etc.)
  • flexibilitatea crearii unei audiente asemanatoare (lookalike) clientilor deja existenti, bazate pe diferite actiuni pe care acei clienti le-au intreprins in raport cu acea companie (Achizitie, Vizualizare produse, Remarketing, evenimente specifice luate in site, etc.)
  • propagarea brandului si a produselor companiei cu orientare catre client, cu scopul de a-l informa, de a crea interes si, in final, de a-i determina decizia de cumparare
  • mai multe posibilitati de formate de reclama fata de alte platforme asemanatoare

Recomandarea Optimized pentru promovarea pe Facebook e crearea unei identitati in paralel cu promovarea serviciilor, intr-o forma simpla si eficienta, bazata pe demograficele relevante. Campaniile vor trebui sa fie bine structurate, in functie de scop si interesele utilizatorilor, avand in vedere vizibilitatea mare a competitiei.

Pentru a avea mai mult succes, reclamele pe Facebook vor trebui sustinute si pe alte platforme: Google, Instagram, TikTok, etc. Trebuie tinut cont, in special, ca decizia de cumparare a utilizatorului este mult mai mica fata de celelalte platforme. Platforma are ca prim scop informarea utilizatorilor asupra evenimentelor si subiectelor de care sunt interesati, evenimente sociale si informatii din cercul de cunostinte. Astfel, succesul consta in integrarea non-invaziva a reclamelor printre acel flux de informatii.

Google Ads – avantaje si tipuri de reclame disponibile

Google Ads ofera servicii diferite de PPC fata de platformele social media, in special datorita algoritmului diferit de livrare a reclamelor. Decizia de cumparare sau de actiune a utilizatorului exista deja, iar daca nu este bine definita, este intarita prin reclame plasate intr-un mod natural, in procesul de research al acestuia. Locatiile de afisare sunt mai multe si mai bine definite in propria retea: YouTube, Gmail, Search, Maps, Play Store, etc.

Formatele de reclame disponibile in Google Ads sunt grupate pe obiective:

  • Sales
  • Leads
  • Website traffic
  • Product and Brand consideration
  • Brand awareness and Reach
  • App installs
  • Local store visits and promotions

Apoi, pentru acestea se pot folosi diferite tipuri de campanii cu formatele aferente:

  • Search
  • Display
  • Shopping
  • Video
  • Smart
  • Discovery
  • App
  • Local

Avantajul utilizarii platformei este potentialul de reach al utilizatorilor. In Romania, motorul de cautare are o cota de piata de 97,7%. De asemenea, 81,6% din utilizatorii de telefoane inteligente folosesc unul cu Android. Totodata, spre deosebire de platformele social media, setarea audientelor in Google Ads este mai amanuntita si contine informatii mai relevante despre obiceiurile utilizatorului. Platforma Google Ads poate fi folosita la potentialul ei maxim, pentru orice tip de strategie. In general, prezenta pe motorul de cautare Google (SEO) este un beneficiu imens pentru brand, din considerente de brand awareness, dar si de conversii.

Instagram Ads – avantaje si tipuri de reclame disponibile

In Romania, Instagram avea, in decembrie 2020, peste 5 milioane de utilizatori. Ponderea majora e in demograficul tanar: 18-24 de ani, apoi 25-34 ani. Tool-uri ca IGTV sau Reels au menirea sa mentina aceasta audienta pe platforma, in defavoarea altei platforme relativ noi in Romania, TikTok. Spre deosebire de Facebook, Instagram pluseaza foarte mult pe impactul audio-vizual al continutului si mai putin pe date sau text. De aceea, formatele de reclama se bazeaza pe acelasi lucru.

Avantajul rularii reclamelor pe Instagram este ca, desi e asemanator cu Facebook, formatul este livrat mai natural si pune mai mult accent pe reclama in sine decat pe comportamentul utilizatorului dupa ce a interactionat cu o reclama. Tipurile de formate pentru reclama platita pe Instagram sunt:

  • Single Image
  • Video
  • Carousel
  • Stories Carousel
  • Slideshow
  • Stories Image
  • Stories Video

Instagram foloseste acelasi sistem de masurare a performantei ca Facebook, dar cu mai putini metrici indicativi. Totodata, ca pe Facebook, reclamele platite pe Instagram au rolul de a influenta decizia de cumparare sau de actiune a utilizatorului (spre deosebire de reclamele pe Google, unde utilizatorul are deja o decizie formata). Ca urmare, Instagram este cel mai bine folosit pentru showcase de produse si brand awareness, construind in acelasi timp o comunitate in jurul brandului, care este mai stabila din punct de vedere al fidelizarii, comparativ cu Facebook. Continutul si calitatea reclamelor sunt cheia pe aceasta platforma.

Waze Ads – avantaje si tipuri de reclame disponibile

Waze este alternativa la Google Maps, controlata tot de Google, dar care are si o componenta sociala pentru interactiunea intre soferi. Implementarea reclamelor tip PPC in aplicatie este relativ noua, in comparatie cu celelalte platforme. Fiind o aplicatie de navigare, campaniile se construiesc in jurul locatiilor fizice. Astfel, sunt 4 tipuri de formate care pot fi folosite in Waze:

  • Branded pins  un billboard digital, care le arata utilizatorilor locatia fizica a brandului, pe ruta lor
  • Promoted search – locatiile brandului sunt afisate cand utilizatorii cauta puncte de interes sau cuvinte care au legatura cu nisa brandului
  • Zero Speed takeovers – pancarte digitale, care sunt afisate cand utilizatorii aplicatiei stationeaza mai mult de 4 secunde; pot fi folosite pentru brand awareness, fara a le lega de o locatie fizica
  • Nearby arrow – o sageata care indica prezenta locatiei brandului in apropiere, cand utilizatorul deschide pentru prima oara aplicatia

Avantajul utilizarii platformei in scopuri PPC este ca afiseaza si dirijeaza intentia utilizatorului catre locatia fizica a businessului. Aceste reclame pot fi personalizate prin banner si text, cu cateva optiuni de butoane call-to-action (CTA). Reclamele se integreaza usor si non-invaziv in interfata. Astfel, ad-urile pe Waze sunt foarte utile cand exista locatia fizica a business-ului, dar poate fi folosit si pentru brand awareness (prin formatul de reclama Zero Speed takeover).

LinkedIn Ads – avantaje si tipuri de reclame disponibile

LinkedIn e un portal social media de nisa, controlat de Microsoft. Arhitectura platformei se aseamana cu cea a Facebook-ului: utilizatorul isi poate crea un profil, poate avea acces la un feed de informatii si isi poate crea o retea de followers/cunostinte. Serviciile PPC oferite de LinkedIn se integreaza in mod natural in feed-ul utilizatorilor, astfel incat sa nu distraga foarte mult de la scopul initial al companiei: de a centraliza si cauta informatii legate de colaborari, angajari sau servicii ale companiilor.

Formatele de reclama PPC care pot fi folosite pe LinkedIn sunt:

  • Sponsored Content – postare sau update sponsorizat, cu posibilitatea targetarii de interese si audiente clare
  • Sponsored Messaging – mesaj sponsorizat, personalizat, care are ca scop interactiunea directa cu audienta
  • Text Ads – format mic de reclama, in lateralul feed-ului, la care se poate adauga si o imagine de 50×50 pixeli
  • Dynamic Ads – reclame livrate dinamic, bazate pe interesele utilizatorilor si datele de profil ale acestuia

Avantajul utilizarii reclamelor PPC pe LinkedIn este ca acestea pot ajunge direct catre companii/utilizatori cu interese si intentii de achizitie bine definite. Desigur, nisa businessului care ruleaza aceste tipuri de reclame este bine sa fie apropiata de fluxul general al audientei tinta. Campaniile  pe LinkedIn au cel mai mare impact si performanta cand sunt folosite de business-uri care ofera prestari de servicii sau doresc sa creeze un brand awareness de tip networking.

Concluzii

In timp ce Instagram, LinkedIn sau Waze ofera cadrul de promovare pentru scenarii clare, Facebook si Google sunt solutiile care permit utilizarea pentru cat mai multe nevoi de publicitate platita. Optimized noteaza ca, din punctul de vedere al vizibilitatii brandului, combinatia Facebook Ads + Google Ads sporeste si intareste vizibilitatea si increderea in brand. Totodata, realizarea unei strategii de PPC in paralel poate aduce mult mai multe date despre potentialii clienti si despre clientii deja existenti, care pot fi retargetati dintr-o sursa in alta. Nu in ultimul rand, variantele de targetare a intereselor pe Facebook aduce o baza bruta de clienti catre brand, in timp ce targetarea pe Google poate intari si directiona acea baza de clienti care isi manifesta dorinta de actiune (cumparare) si interesele catre un anume tip de produs/serviciu.

Leave a reply