INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu ZenMarket.ro
ZenMarket.ro a aparut in e-commerce-ul autohton pe 16 martie 2020, dar la proiect s-a lucrat de la finalul anului trecut, ne-a povestit Catalin Ciprian Pop (foto, Co-fondator ZenMarket.ro). Acesta este unul dintre cei 3 fondatori ai site-ului care vinde produse alimentare, bauturi, miere, dulciuri, produse pentru imunitate sau fara zahar de la producatori artizanali din Romania. Si ne-a dezvaluit cum a rezolvat problemele legate de livrarea de produse alimentare prin intermediul curierilor autohtoni si ce planuri de viitor are pentru brand-ul propriu. Descoperiti mai multe in interviul de mai jos!
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online? Ce reprezinta? Cum te-ai gandit la el?
Catalin Ciprian Pop: Proiectul de viitor este unul mai complex, iar platforma ZenMarket.ro reprezinta doar inceputul. Am incercat sa gasim un nume usor de retinut, care sa rezoneze cu produsele pe care le comercializam. „Zen” presupune o stare de bine, ceea ce credem cu tarie ca ofera si produsele pe care le comercializam. Totodata am vrea ca, pe viitor, „Zen” sa reprezinte mai multe linii de business plecand, cum am spus, de la platforma online.
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea noastra de business a luat nastere dintr-o analiza a pietei industriei alimentare din Romania. Cautand produse naturale cu gust, bazate pe retete traditionale, am realizat ca acestea se regasesc in productia micilor producatori artizanali, care – din pacate – nu beneficiaza de sprijinul unei retele moderne de vanzari. Discutand cu multi producatori artizanali, am concluzionat ca problemele lor sunt la comercializarea marfii, fiecare dintre ei alocand resurse importante pentru a vinde productia. Prin ZenMarket.ro ne-am propus sa oferim un real ajutor micilor producatori din Romania. Ne asumam stocul de marfa cumparand de la producatori cu plata pe loc si oferim o platforma moderna de prezentare si comercializare a produselor. Fiecare producator cu care colaboram are sansa sa isi faca cunoscuta povestea si sa isi prezinte produsele, prin intermediul platformei. Pe langa aceste aspecte comerciale, am decis sa oferim gratuit colaboratorilor nostri servicii de asistenta in domenii precum marketing, operational si dezvoltare de business, astfel impartasim o parte din cunostintele acumulate in cariera.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Cea mai buna decizie pe care am luat-o in momentul in care am hotarat sa pornesc pe cont propriu a fost sa ma asociez cu alte persoane, care pot compensa lipsa mea de cunostinte in anumite zone din business. Suntem 3 asociati in ZenMarket, fiecare dintre noi motivati de dorinta de a reusi intr-un business pornit de la 0, din resurse proprii.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Nu am avut parte de educatie antreprenoriala, facultatea terminata neavand nimic in comun cu domeniul in care am muncit. Am activat peste 15 ani in domeniul vanzarilor, urcand treptat fiecare treapta manageriala, iar inainte de a porni ZenMarket am condus o companie care anul trecut a avut o cifra de afaceri de 1,5 milioane €.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Am pornit exclusiv din fonduri proprii. Cum am spus, suntem 3 asociati si fiecare dintre noi a contribuit in mod egal la pornirea business-ului. Avand in vedere ca am inceput cu un numar de peste 300 de sortimente in stoc, chirie la depozit, dezvoltare de platforma, bugete de marketing, pentru noi investitia a fost una semnificativa.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Am intampinat probleme pe fiecare plan. Am intampinat probleme operatinale, de finantare, chiar si pe partea de promovare am avut mici probleme, dar de fiecare data am cautat solutii (unele chiar inovatoare) si astfel am trecut cu bine peste fiecare hop.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Principalele dezavantaje sunt lipsa sentimentului de siguranta si lipsa unui venit lunar constant, dar acestea sunt asumate in momentul in care pornesti pe acest drum. La avantaje as mentiona libertatea in luarea deciziilor si sentimentul de bucurie venit din depasirea unor hopuri sau atingerea unor obiective.
Care este publicul tinta al site-ului?
Cand am pornit la drum, am creionat un avatar de client, dar – spre surprinderea si bucuria noastra – clientii sunt din toate zonele sociale si de toate varstele. Clientii nostri sunt persoane care pretuiesc un stil de viata natural si sanatos, persoane care au grija de alimentatia lor si a celor dragi, care apreciaza produsele traditionale, cu gust, si care inteleg ca o vom duce cu totii mai bine daca sprijinim economia locala.
De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Consideram ca suntem atat un furnizor de produse de calitate, cat si un furnizor de servicii de calitate. Fiecare produs din oferta noastra este atent selectionat si respecta stricte standarde de calitate, avem o oferta de produse extrem de bogata (alimente de baza, alimente traditionale, zeci de sortimente de bere artizanala, bauturi) si ne laudam cu cea mai variata gama de miere si produse apicole. Un alt motiv important pentru care clientii trebuie sa aleaga ZenMarket.ro este faptul ca asiguram transportul gratuit pentru comenzi de doar 100 lei. Avem o gama bogata si variata de produse, astfel incat clientii nostri pot realiza cosul minim pentru transport gratuit foarte usor. Livram din stoc comenzile in 24 de ore oriunde in tara si asiguram garantia calitatii si satisfactia achizitiei unor produse de calitate.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Ne diferentiem fata de concurenta prin gama variata de produse si calitatea serviciilor. Majoritatea platformelor similare functioneaza in sistem marketplace, dar noi ne asumam stocuri si astfel reusim sa livram rapid produsele comandate. Pe langa asta, avem si cea mai mica valoare a cosului de cumparaturi pentru care oferim transport gratuit –doar 100 lei.
De unde va cumparati produsele?
Produsele noastre in acest moment provin 100% de la producatori artizanali autohtoni, certificati, care produc dupa retete traditionale, transmise din generatie in generatie. Avem peste 500 de produse si peste 50 de mici producatori cu care lucram, printre acestia chiar si o manastire care realizeaza miere si produse apicole. Produsele de la Manastirea Movilita se afla in topul vanzarilor, la noi pe site.
Care sunt cananelele de vanzare pe care le folositi?
In acest moment, singurul canal de vanzare este online, dar luam in calcul o prezenta si offline, in viitor.
Cati angajati aveti?
In acest moment, avem 3 angajati.
Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna mai – n.r.)?
Startul este unul promitator. Probabil am fost ajutati si de migrarea spre online, motivata de Coronavirus, dar vanzarile noastre au crescut constant si este imbucurator faptul ca toti cei care cumpara s-au intors si s-au reaprovizionat de la noi. Asta confirma calitatea produselor si a serviciilor noastre.
Cum si unde va promovati site-ul?
Ne promovam produsele exclusiv online, in Google si pe canalele de social media.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Sigur ca avem pagina de Facebook si Instagram, iar investitia este una semnificativa, atat din punct de vedere financiar, cat si ca timp alocat pentru comunicare.
Aveti versiune de mobile?
Sigur ca da, iar 65% din trafic vine de pe mobil.
Cate dintre comenzile voastre vin de pe dispozitive mobile?
Proportia este cam aceeasi ca si cea de trafic, 65% dintre comenzi vin de pe mobil.
Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Nu putem estima, pentru ca nu avem experienta anului trecut.
Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Cred ca este doar un mit faptul ca in online cheltuielile sunt mai mici decat in offline. Optimizarea cheltuielilor cred ca sa poate face intr-un moment de maturitate si asezare a companiei.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Odata cu restrictiile aduse de Coronavirus, pot spune ca o problema a fost cresterea costurilor de promovare, datorata migarii tuturor spre online, iar o alta problema ar fi calitatea serviciilor de curierat.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Firmele de curierat in Romania nu sunt optimizate pentru livrarea de produse alimentare. Grija cu care sunt manipulate coletele lasa de dorit. O alta problema ar fi faptul ca tarifele firmelor de curierat se majoreaza mereu cand costul combustibilului creste, dar nu scad cand costul combustibilului scade, mai ales acum, ca este aproape de un minim istoric. Identificand aceste probleme, am hotarat sa luam masuri de precautie in ambalarea coletelor si in a tine costurile cu livrarile sub control. Pe raza municipiului Bucuesti, am decis sa facem livrarile cu resurse proprii, pentru a fi mai prompti si mai eficienti.
Ce planuri de viitor aveti in online?
Planurile noastre de viitor presupun permanenta largire a gamei de produse, crearea unei game de produse private label si o posibila prezenta in offline.
Leave a reply