INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Videt.ro
Videt.ro a fost lansat online in vara lui 2011 si afacerea a fost initial una de optica medicala cu vanzari exclusiv pe Internet (lentile de contact si solutiile aferente, ochelari de soare si de vedere, accesorii diverse). In cei 8 ani de existenta, ne-a povestit Alexandru Alecu (foto, fondator videt.ro), site-ul e-commerce fondat de el in timpul facultatii a ajuns sa aiba afaceri de peste 1 milion € si un showroom in Capitala (Calea Dorobantilor, nr. 126-130).
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Alexandru Alecu: Am vrut ca numele business-ului sa fie in stransa legatura cu produsele pe care le vindem, insa fara ca acest lucru sa fie evident. Asa ca am optat pentru un cuvant de inspiratie latina, usor de retinut si cu o sonoritate aparte. In limba latina „videt” este forma de indicativ prezent a verbului „video”, care inseamna „a vedea”.
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Am stiut dintotdeauna ca imi doresc un business e-commerce, insa nu aveam o nisa clara in minte. In 2011 pregateam proiecte de afaceri alaturi de alti voluntari ai Business Club, un ONG studentesc. Facand research, am vazut ca in Marea Britanie se vindeau ochelari online, in timp ce in Romania nu era niciun business care sa faca inca acest lucru. Acesta a fost momentul de „bingo” pentru mine. Am profitat de oportunitate si am inceput proiectul videt.ro. In timp ce lucram la site, am aflat ca exista o cerere mare si pentru lentile de contact medicale, asa ca am decis sa le includ in portofoliul de produse. In final, videt.ro a fost prima optica medicala din online-ul romanesc, primul loc de unde romanii isi puteau cumpara ochelari sau lentile de contact online. Am avut un configurator online de ochelari inca de la inceput si, surprinzator, prima comanda a fost de rame de ochelari de vedere, cu lentile pentru ochelari. Ulterior, ne-am dezvoltat foarte mult pe partea de lentile de contact medicale si am devenit magazinul cu cea mai mare oferta in piata si cel mai bun timp de livrare. Am investit si dezvoltat si mai mult experienta cumparatorului online de ochelari – practic poti vedea cum iti vine orice pereche de rame cu ajutorul unui „virtual try on” sau al unei „oglinzi virtuale”.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Inca din scoala generala mi-era clar ca vreau sa fiu antreprenor. A fost un puternic sentiment intuitiv ca voi avea propria afacere. Am pornit la drum singur, insa pe parcurs am format o echipa de incredere, fara de care optica medicala Videt nu ar fi ceea ce este astazi.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Fiind pasionat de antreprenoriat de cand eram copil, m-am indreptat catre o facultate de specialitate. Am urmat cursurile Facultatii de Administrare a Afacerilor (din cadrul Universitatii Romano-Britanice din Bucuresti), dupa care m-am inscris la masteratul de Consultanta in Afaceri de la Universitatea din Bucuresti. Insa cunostintele din facultate nu au fost niciodata de ajuns, asa ca, in timpul liber, citesc o articole si carti de business, din care am descoperit povesti antreprenoriale de succes, dar si povesti cu final mai putin fericit, ce mi-au servit drept exemple pentru propriul business.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Investitia initiala in business a fost de cateva sute de euro, bani pe care i-am strans in timpul masteratului, din bursa de merit pe care o primeam. Nu am avut un capital de afacere foarte mare, insa am fost indeajuns de norocos sa am prieteni care se ocupau cu creare de site-uri si fotografie de produs. Astfel, am reusit sa lansez un site cu un buget mult mai mic decat as fi avut nevoie in mod normal. Acum investitiile sunt la alt nivel si totul se indreapta catre a ne pozitiona in mintile romanilor ca cel mai bun si accesibil loc unde poti sa-ti gasesti perechea de ochelari de brand dorita la cel mai bun pret.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
La momentul respectiv, piata avea foarte putini competitori online, asa ca barierele de intrare pe piata nu erau foarte mari. Crearea platformei e-commerce si obtinerea stocurilor au fost cele mai mari provocari pe care le-am intampinat la inceput de drum si care s-au rezolvat in timp. Cel mai dificil a fost sa gasesc un furnizor serios, care sa ofere brand-urile de lentile la un pret competitiv. Singurul retailer online important era un lider din Ungaria, iar preturile lui de vanzare erau mai mici decat preturile oferite de distribuitorii B2B din Romania. In 2012, am primit o prima investitie de la un coleg de masterat, iar in 2016 a intervenit o schimbare majora si pozitiva pentru noi – asocierea cu unul dintre cei mai mari jucatori la nivel european pe partea de lentile de contact, Alensa. Asta ne-a ajutat sa depasim foarte multe bariere si sa scalam business-ul: proceduri interne mult mai bune, eficienta, un site mai bun.
Care sunt avantajele si dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Cel mai mare avantaj este satisfactia pe care o simti atunci cand privesti in urma si realizezi cat de mult a crescut business-ul tau datorita muncii si efortului pe care le-ai depus. Faptul ca ai construit ceva care, daca ar disparea, ar lasa foarte multi oameni dezamagiti si lipsiti de un serviciu care le usureaza viata. Un alt avantaj este programul flexibil si libertatea pe care o poti avea atunci cand propria afacere ajunge sa functioneze operational foarte bine, fara implicarea ta. Pe partea de dezavantaje – desi nu l-as numi asa – trebuie sa fii pregatit pentru orice. Intotdeauna apar situatii neprevazute sau complet noi, pe care – ca antreprenor – trebuie sa stii sa le gestionezi, indiferent ca ai sau nu datele necesare pentru o decizie informata. Trebuie sa te formezi sa iei decizii bune cu foarte putine informatii. De asemenea, chiar daca iti faci propriul program, responsabilitatea antreprenoriala nu tine cont de el. Cand cresti un business, rolul tau nu se termina atunci cand pleci de la birou, responsabilitatile si planurile te insotesc peste tot.
Care este publicul tinta al site-ului?
La nivel macro, practic oricine are probleme de vedere. Desi avem clienti extrem de diversi, de toate varstele si din toate categoriile de putere de cumparare, ne concentram pe cei de peste 25 ani, atat femei, cat si barbati, care locuiesc in mediul urban si care au venituri medii si mari. Strategia noastra de preturi face accesibila orice rama de brand, pentru oricine cu un venit mediu. De exemplu, ramele de vedere Ray-Ban, unul dintre cele mai cautate branduri, au un pret de pornire de 334 lei (rame pentru adulti), iar o pereche de ochelari de soare pentru adulti, marca Polaroid, porneste de la 164 lei. Un segment foarte important il reprezinta audienta din Bucuresti, unde avem si un showroom, situat in zona centrala, pe Calea Dorobanti, in care am investit foarte mult pentru a putea pune la dispozitia clientilor mii de rame, pe care le pot incerca atunci cand vor sa-si gaseasca perechea (sau perechile) preferate de rame si ochelari de soare.
De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Avem mai multe beneficii concrete pentru clienti. Livram cel mai rapid din piata comenzile cu lentile de contact. Multe din lentilele sferice pleaca de la noi chiar in ziua comenzii. La lentilele speciale (multifocale, torice), stocul companiei mama – Alensa – ne permite sa expediem peste 90% din produse in 2-3 zile lucratoare. In domeniul nostru, acest lucru este rar intalnit – in alte optici lentilele torice pot sa ajunga si in 3-4 saptamani. Dispunem de o tehnologie care ii permite clientului sa probeze ochelarii online, ca sa se asigure ca i se potrivesc, si ne apropiem foarte mult de realitate. Avem preturi avantajoase tot timpul, nu pentru ca facem discount-uri la toate produsele, ci pentru ca pur si simplu oferim un pret mic din start. Oferim livrare si retur gratuit in 30 zile, iar returul este fara batai de cap pentru client: noi trimitem curierul sa preia produsele.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Fata de alte optici medicale, noi avem si un medic oftalmolog care ofera consultatii gratuite in showroom-ul nostru din Bucuresti, pentru toti clientii, indiferent daca aleg sa cumpere de la noi sau nu. In plus, oferim lentile de proba pentru adaptari de lentile de contact. Avem, totodata, cel mai scurt timp de livrare din Romania pentru lentilele de contact. Pe langa faptul ca avem toate produsele de optica intr-un singur loc, dispunem de o selectie foarte variata de brand-uri, iar preturile sunt pur si simplu mai mici, mai ales fata de opticile din mall-uri, unde preturile sunt cu 25-100% mai mari pentru client, la aceleasi produse. Fata de concurentii din online, oferim preturi mici din start si nu folosim tactici de marketing artificiale – nu folosim tactica discount-urilor la toate produsele, mai exact afisarea unor preturi foarte mari, carora li se ofera un discount mare pentru a se ajunge la un pret „mic”. Clientii nostri se pot bucura de preturi avantajoase tot timpul, nu trebuie sa astepte Black Friday sau sezoane clasice de reduceri pentru a avea ochelarii pe care si-i doresc. Am investit si intr-un showroom elegant, intr-o zona centrala, ca sa fie accesibil nu doar ca pret, ci si ca mod de a ajunge la noi.
Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Videt.ro este un site e-commerce sanatos, care foloseste toate canalele de vanzare disponibile. Am avut acest mindset inca de la inceput, cand bugetele de marketing erau foarte mici. Pana in 2019 am investit foarte mult in digital – si, desi vom continua sa o facem, anul acesta am facut un mare pas catre offline. Aveam nevoie de o abordare mixta in dezvoltarea afacerii, cu prezenta online si offline. Showroom-ul devine astfel un nou canal de vanzare si pentru clientii care doresc sa fie consiliati vs. a alege online: ii asteptam intr-un spatiu primitor, unde pot gasi si proba produse diferite (atat in ceea ce priveste gama, brandul, cat si pretul); isi pot verifica gratuit dioptriile si, cu ajutorul specialistilor nostri, vor gasi varianta optima in ceea ce priveste lentilele de contact, ochelarii de vedere sau de soare doriti. Noul showroom din Dorobanti ne ofera si o expunere stradala foarte buna, care preconizam ca va contribui la cresterea vanzarilor offline. Cele mai multe vanzari au loc insa online, unde folosim canale de marketing precum Google organic (SEO), Google Ads, remarketing si Facebook/Instagram Ads, fiind vorba de produse foarte potrivite pentru medii vizuale.
Cati angajati aveti?
Luna aceasta, Videt ajunge la 10 angajati in Romania, insa Alensa (compania-mama) are peste 100 de angajati in Cehia, resurse la care avem acces si cu care impartim foarte mult knowledge.
Cum va merge in perioada asta?
Avem constant cresteri in numarul de persoane care ne viziteaza site-ul, iar business-ul continua sa creasca. Vanzarile sunt constante pe segmentul lentile de contact, cu cateva perioade de varf, in special vara, datorita concediilor. Pe segmentul ochelari de soare, lunile de primavara sunt cele mai bune.
Ati participat la Black Friday 2018? Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2018?
Pe durata campaniei de Black Friday 2018, am vandut in 3 zile echivalentul a 2 saptamani. Am considerat campaniile de Vinerea Neagra ca o oportunitate de a fi descoperiti de noi clienti, care poate nu au mai cumparat de la noi pana atunci. Majoritatea clientilor de atunci s-au fidelizat, au experimentat serviciul, au primit un discount sanatos si au ramas impreuna cu noi, datorita timpului de livrare, suportului si preturilor mici din restul anului. Perioada Craciunului nu influenteaza vanzarile produselor pe care ne-am axat pana acum – lentilele de contact medicale.
Cum si unde va promovati site-ul?
Promovam site-ul oriunde exista oportunitatea de a-l promova. Bineinteles, prioritatile sunt Google (atat in rezultatele organice, cat si prin reclame platite) si Facebook. Suntem prezenti pe Facebook si Instagram si postam constant articole pe blogul Videt, unde am investit foarte multe resurse in a crea cel mai bun ghid de lentile de contact de pe piata. Credem foarte mult a ne promova cu ajutorul continutului informativ, pentru ca foarte multi clienti fac research inainte de a cumpara.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Avem o pagina de Facebook, unde clientii nostri interactioneaza indeaproape cu noi – avem un timp de raspuns foarte bun si ne ajuta cum ne-am organizat intern ca sa putem veni cu raspunsuri atat utile, cat si rapide. Bineinteles, facem si campanii platite pe Facebook si Instagram, mi se par obligatorii intr-un mix sanatos de marketing. O parte din comunicarea online este interna, iar cealalta parte externalizata. Investim anual cateva zeci de mii de euro in promovarea online.
Aveti versiune de mobile?
Da, este obligatoriu. Site-ul nostru nu doar ca poate fi accesat si de catre utilizatorii de mobil, dar este chiar o prioritate pentru noi. Traficul din mobile nu mai este viitorul, ci prezentul. Incercam constant sa imbunatatim experienta de navigare si achizitionare de pe mobil, simplificam pasii cat mai mult, facem teste si ne punem in pielea clientilor nostri atunci cand incearca sa comande ochelari sau lentile de pe telefon, ca sa descoperim ce putem optimiza ca sa le facem procesul de cumparare mai comod si mai rapid.
Cum credeti ca veti incheia anul curent, in crestere fata de cel precedent, cu cat anume?
Odata cu deschiderea showroom-ului si cu adaugarea a mii de perechi de ochelari de vedere si de soare, estimam incasari de 2,2 milioane € pentru anul curent, o crestere de 100% fata de anul precedent.
In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Este un subiect care m-a preocupat foarte mult, inca de cand am lansat business-ul. Noi am descoperit ca eficienta in logistica poate sa reduca mult din cheltuielile unui magazin online. Procesele din depozit trebuie sa fie cat mai clare si automatizate, sa existe proceduri, iar managementul stocurilor trebuie sa fie foarte bun.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Cea mai mare provocare pentru Videt.ro a fost sa ramana relevant in online, unde, desi clientii cumpara de multe ori fara a cerceta, se simte o lipsa de incredere in magazinele online. Multi competitori au toate produsele la discount, insa de multe ori pretul afisat nu reflecta adevarata valoare a produsului. Incercam sa avem preturi competitive si sa ramanem onesti fata de clienti, fara sa apelam la astfel de discounturi artificiale. Mai mult, la foarte multe produse reusim sa avem preturi mai mici chiar fata de varianta cu discount de la competitori.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Ne-am dorit o livrare de calitate, asa ca am ales sa lucram doar cu firme de curierat despre care stim de la clienti ca au servicii foarte bune, chiar daca existau optiuni mai ieftine pe piata. Cred ca livrarea face parte din experienta pe care clientii o au cu Videt – treaba noastra nu se termina atunci cand trimitem un pachet. Lucram cu doua firme de curierat, pe care le-am impartit pe zone, in functie de feedback-ul pe care l-am primit de la clientii din zona respectiva. De exemplu, atunci cand clientii din Cluj au fost nemultumiti de serviciile uneia dintre firme, am optat sa atribuim acea zona celeilalte firme de curierat. Suntem mereu atenti la ce spun clientii, de la ei invatam cel mai mult.
Ce planuri de viitor aveti in online?
Planuim sa ne marim portofoliul online de produse cu mii de modele de ochelari de vedere si de soare noi si sa promovam mai mult marca privata de ochelari a companiei-mama. Credem mult in tehnologia de a proba ochelari online: chiar daca si acum ne apropiem foarte mult de realitate cu acea „oglinda virtuala” care iti permite sa vezi exact cum ti-ar veni o pereche de ochelari, vrem sa perfectionam si mai mult tehnologia, ca sa le oferim clientilor o experienta de cumparare cat mai placuta. Softul nostru utilizeaza aceeasi tehnologie pe care o folosesc si aplicatii precum Snapchat, Instagram sau Facebook – realitatea augmentata care suprapune obiecte 3D peste imagini reale, pentru a crea senzatia ca se afla chiar in fata ta. Tot pe partea de functionalitate, luna aceasta vom implementa configuratorul de lentile pentru ochelari, astfel incat clientii sa poata face o achizitie completa online (rama + lentile).
Leave a reply