INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Vegis.ro
Vegis.ro a aparut in online-ul autohton la inceput de 2012 si vinde produse naturiste, bio sau vegane, pentru cei interesati de un stil de viata sanatos si o nutritie bazata pe produse ecologice si naturale, ne-a povestit Mihai Bucuroiu (foto, Fondator si Director Dezvoltare Vegis.ro). a pornit magazinul virtual cu 5.000 € si acum a ajuns sa aiba furnizori in toata lumea (iar 30% dintre produsele noi provin de la producatori romani, mici producatori artizanali sau afaceri de familie), adauga/elimina lunar producatori si livreaza in maxim 48 ore in orice colt al tarii. In primele 6 luni din 2018 site-ul a atins o cifra de afaceri de 6 milioane lei, cu o crestere de 50% fata de aceeasi perioada a anului trecut, iar Mihai are planuri mari pentru viitor.
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici.
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online? Ce reprezinta? Cum te-ai gandit la el?
Mihai Bucuroiu: Numele este legat de tipul produselor comercializate, produse naturiste, majoritatea cu ingrediente de natura vegetala. Se incadreaza in linia vegetal – vegan – vegetarian – vegis J si ni s-a parut ca reprezinta foarte bine ceea ce ne propuneam noi.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Printr-o conjuctura favoribila, mi s-a dat oportunitatea sa pornesc nu un proiect, ci o intreaga afacere de la zero. Inspiratia o am de la sotia mea, care era și este în continuare pasionata de produsele naturiste si care si-a dorit foarte mult sa lucreze in domeniu.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
M-a ajutat fundatia din Facultate (ASE – Relatii Internationale), am invatat enorm din experienta, am completat cu cateva cursuri si multe carti. Nu cred ca exista o singura cale de a te forma ca antreprenor. Tine mult de stilul personal, de motivatie, de felul in care te raportezi la lucruri.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare, a fost greu? Ai investit mult?
Investitia initiala a fost de 5.000 €, un spatiu in chirie de 80m2, 2 calculatoare si stoc de 1.000 de produse, dar binenteles ca in primul an a fost nevoie de o permanenta finantare in stocuri si reclama. Insa, in total, nu am depasit 25.000 € la inceput, dupa care afacerea a inceput sa se sustina de la sine si nu ne-am mai oprit din trendul ascendent. Putem spune ca proiectul este actualizat saptamanal. Mereu inovam si vrem sa aducem cele mai bune informatii, servicii si produse clientilor nostrii. Si pe de alta parte, piata este intr-o evolutie continua, astfel incat trebuie sa ne adaptam mereu.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Intr-un business de nisa, principiul este „test and try”. Nu stii de la inceput daca o campanie va merge sau nu. Dar trebuie sa incerci, sa evaluezi, sa tragi concluzii si sa iei decizii permanent, sa te adaptezi. Asta facem de aproape 7 ani. Pentru a depasi barierele, trebuie sa fii deschis sa inveti permanent, in special de la clienti, care ne surprind in fiecare zi. Daca ramai fidel unor principii sanatoase de business, nu ai cum sa nu depasesti provocarile inerente ale pietei… Principalul criteriu este calitatea. Vegis.ro a pus mereu accent pe calitate si nu pe pret, ci pe relatia win-win cu productorul si clientul. Un pret mic de multe ori ascunde si anumite probleme de calitate, nu intodeauna atentie, desi desigur exista si produse excelente la un pret mic. Primim saptamanl cereri de colaborare, insa foarte putine se materializeza, asta pentru ca sunt anumite criterii de calitate si servicii ce trebuiesc respectate pentru a avea o relatie foarte buna de colaborare. Ascultam foarte mult clientii si le analizam reactiile, astfel ca lunar adaugam producatori noi sau eliminam producatori cu produse fara rulaj.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Din perspectiva mea, principalul avantaj al antreprenoriatului este controlul asupra echilibrului munca – viata personala, care este la tine in totalitate. Ca dezavantaj, teoretic este riscul asociat dezvoltarii unui business, insa daca faci lucrurile cu pasi ganditi, fara graba, fara sa te arunci si dezvolti strategic si pe o fundatie solida, acest dezavantaj dispare destul de repede.
Care este publicul tinta al site-ului?
Clientii sunt cei care inteleg importanta unui stil de viata sanatos. Spre deosebire de alti jucatori din piata, noi nu promitem vindecari miraculoase peste noapte, incercam sa le oferim o gama cat mai larga de produse, precum si informatii relevante pentru fiecare produs, astfel incat clientul sa fie bine informat si sa ia singur decizia cea mai buna pentru sanatatea sa. Peste 60% dintre clienti sunt femei, ce par a fi mai preocupate de adoptarea unui stil de viata sanatos. Fac parte din categoria activa de varsta, 25 – 45 ani, preponderent mediul urban.
De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
In primul rand, ne mandrim cu dinamica fantastica. Suntem cel mai activ site de produse naturiste din Romania. Saptamanal, aducem zeci de noutati, avem promotii diferite si campanii prin care educam publicul privind produsele mai putin cunoscute. Apoi, pentru ca livram din stoc absolut toate produsele. Spre deosebire de alte site-uri, tot ce vezi pe vegis.ro exista fizic in depozitul nostru din Brasov, ceea ce ne permite o livrare foarte rapida (maxim 48 ore) a comenzilor catre orice punct al tarii, prin cele mai mari firme de curierat din Romania (Fan si Cargus). Apoi, pentru ca punem foarte mare accent pe relatia cu clientul si pe respectul fata de el. Ne dorim foarte mult sa informam corect clientii cu privire la produsele pe care le gasesc pe vegis.ro. Investim permanent in documentarea produselor, astfel incat clientul sa poata singur sa discearna ce i se potriveste. Nu promitem vindecari miraculoase prin folosirea produselor naturiste, ci lasam clientul sa decida care sunt produsele care i-ar asigura contextul pentru un stil de viata sanatos. Este important ca ei sa se cunoasca, sa isi stie corpul, preferintele, iar noi sa le oferim cat mai multe informatii referitoare la ingrediente, utilizare, mod de administrare. Echipa noastra de customer support este alaturi de client in deciziile de cumparare. Conform strategiei noastre, nu incearca sa vanda un produs sau altul clientilor, ci sa ii ghideze pe acestia catre diferite optiuni ce ar putea fi utile, provocandu-i sa fie curiosi, sa descopere produsele, sa citeasca descrierile amanuntite si review-urile si sa isi bazeze decizia pe acesti factori.
De unde va cumparati produsele?
Avem furnizori in toata lumea. Din Noua Zeelanda, pana la mici producatori locali. Cautam permanent produse eficiente, de calitate. Aproximativ 30% dintre produsele noi provin de la producatori romani, mici producatori artizanali sau afaceri de familie.
Cati angajati aveti?
Suntem 20 persoane cu viziuni foarte apropiate, credem in puterea naturii si in impactul pe care il are in abordarea unui stil de viata sanatos. Suntem consecventi in misiunea noastra de a ajuta oamenii sa faca alegeri sanatoase, cand aleg produsele pe care care le consuma.
Cum va merge in perioada asta?
Sezonul rece este sezonul de varf pentru noi, deci suntem la inceputul perioadei de agitatie. Vanzarile merg bine, avem cresteri cu doua procente fata de anul anterior.
Ati participat la Black Friday 2017? Cum au aratat, comparativ cifrele de Black Friday si Craciun, in 2017?
Da, suntem activi in perioada Black Friday, anul trecut am avut reduceri de pana la 90% la produse naturiste. Si pentru anul acesta pregatim reduceri considerabile.
La ce va asteptati de Black Friday si Craciun anul acesta?
Ne asteptam la un numar record de comenzi. Numarul tot mai mare de comenzi este si unul dintre motivele care ne-au determinat sa investim intr-un nou depozit (cu un cost de 600.000 €, la Brasov – n.r.), care ne va permite eficientizarea operatiunilor.
Cum si unde va promovati site-ul?
Folosim toate mediile de comunicare disponibile, atat online, cat si offline: media, social media, blog, endorsements, video. Recent am demarat si o campanie de educare, desfasurata sub hashtag-ul #TraiesteVerde. Este un proiect educativ realizat in colaborare cu specialisti din diverse domenii (nutritie, dermatologie, sport, mindfulness si nu numai), care urmareste sa dezbata probleme actuale legate de sanatatea familiei si de frumusete. Demersul Vegis.ro urmareste intelegerea importantei unui stil de viata echilibrat, care sa imbine alimentatia corecta, sanatoasa, cu sportul, dar si cu echilibrul intre toate aspectele vietii de zi cu zi.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Este un canal important pentru informarea si proiectele educative. Pe langa acestea, sigur ca este si un canal foarte important de sales, unde experimentam diferite campanii de ads. Este administrata intern.
Aveti versiune de mobile?
Desigur. Anul acesta am inregistrat crestere foarte mari pe versiunea de mobile, traficul fiind chiar dublu fata de perioada similara din 2017.
Cum credeti ca veti incheia anul curent, in crestere fata de cel precedent, cu cat anume?
Primele 6 luni ale acestui an au avut o dinamica foarte incurajatoare. Am atins o cifra de afaceri de 6 milioane de lei, cu o crestere de 50% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Nu sunt tocmai de acord cu generalizarea ca afacerile e-commerce au costuri mai mici. Depinde foarte mult de modelul de business, de nisa. Noi avem mii de produse in stoc, toate comenzile sunt livrate din stoc, deci avem nevoie de un depozit incapator, cu conditii de stocare adecvate, iar intretinerea stocurilor presupune costuri mari. De asemenea, costurile de marketing pentru o companie online sunt foarte mari. Cred ca nu trebuie sa ne punem intrebarea privitor la reducerea cheltuielilor, cat la eficienta cu care cheltui banii. Atat timp cat genereaza o valoare pentru business, pe termen scurt, mediu sau lung, orice cost este supus analizei. Din perspectiva aceasta nu cred ca e atat de diferit ce se intampla in online, versus alte medii, ci doar indicatorii sunt diferiti.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Chiar si dupa 6 ani de functionare, in 2018, sunt inca putini producatori care inteleg ca trebuie sa acorde o atentie diferita mediului online si sa sprijine magazinele online care aloca bugete importante de marketing pentru a le face conoscute produsele. Unii ne considera chiar competitori, nu au departamente specializate pentru online, nu ofera detalii suficiente despre produse si nu ofera un suport magazinelor online. Exista insa si multi care au inteles cat de important este online-ul si investesc in acest domeniu. Din partea noastra beneficiaza de o promovare sporita si, astfel, de vanzari mai mari si o notorietate crescuta a produselor.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Avem o relatie buna, de parteneriat, cu firmele de curierat.
Ce planuri de viitor aveti in online?
In primul rand, cresterea pietei romanesti de produse bio este o oportunitate de care vom putea profita in urmatorii ani. Totodata, procentul romanilor care fac achizitii online este inca sub nivelul pietei mondiale, dar cu tendinta de crestere, iar acesta este inca un avantaj pentru noi. Cea mai importanta investitie din aceasta perioada este cea in noul depozit, care presupune investitii de 600.000 € si este amplasat intr-o zona premium din Brasov.
Leave a reply