INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu UrbanBag.ro
Magazinul online urbanbag.ro a fost lansat spre sfarsitul anului 2016 si vinde pe Internet genti, rucsacuri, agende si accesorii din piele si canvas. Din februarie 2022, brandul are si prezenta offline – un magazin fizic aflat in Mega Mall (Bucuresti). Dorin Tambrea (foto, Fondator UrbanBag.ro) ne-a povestit ca a investit din resurse proprii 20.000-30.000 € (la care s-a adaugat un credit de 41.000 €), ca in jur de 50% dintre produse sunt realizate in Romania, ca 75% dintre vizitatori acceseaza site-ul de pe dispozitive mobile si ca estimeaza ca vor incheia anul 2022 cu o cifra de afaceri de peste 260.000 €. Aflati mai multe in interviul de mai jos!
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Dorin Tambrea: Inainte de nume au aparut produsele. URBAN BAG inseamna genti, rucsacuri si accesorii din piele naturala (portofele, portcarduri, agende, curele pentru ceas sau brelocuri). Acestea sunt – in mare parte – o combinatie de materiale naturale (piele neprelucrata si material textil canvas), care le confera un aspect old school, vintage si clasic, iar designul le face foarte vizibile. Numele unui brand pare, in cele mai multe cazuri, o provocare foarte grea, dar in cazul brandului nostru a venit foarte firesc si natural. Nu aveam cum sa numim altfel o geanta urbana decat URBAN BAG.
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea URBAN BAG a venit in timp ce dadeam gres cu alt business. Este vorba despre un magazin online de Fashion, pe care l-am lansat in urma cu peste 16 ani si care a esuat, prin 2015-2016, din cauza unor greseli datorate unei pozitionarii gresite a brandului si a unei concurente tot mai puternice. In mare, ceea ce am invatat din urma acelui esec a fost faptul ca trebuie sa-mi gasesc o nisa pe care sa activez si sa creez un brand. Experienta pe care am capatat-o m-a ajutat sa identific o nisa pe care, in scurt timp, am si reusit sa o exploatez.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
De cele mai multe ori, o nevoie este cea care ne determina sa incepem anumite business-uri. Totul a inceput prin adolescenta, cand am identificat o nevoie atat personala, cat si a celor din jurul meu (mai precis, din cartierul marginas al Bucurestiului in care locuiam), pentru incaltamintea sport de firma. Atunci (si chiar acum) le mai spunem „adidasi”. Mai lipsea furnizorul, pe care l-am gasit in Statele Unite, iar impreuna cu bunul meu prieten Radu Catanescu (care a fost si cel care a venit cu finantarea) am facut primele importuri. De acolo, urmatorul pas a fost deschiderea unui magazin online si apoi lucrurile au mers mai departe, natural.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Chiar daca sunt absolvent al Academiei de Studii Economice (mai precis al Facultatii de Comert), cred ca cel mai mult mi-am dezvoltat abilitatile din experienta pe care am dobandit-o de-a lungul anilor. Categoric, educatia are un rol foarte important in dezvoltarea mea personala si antreprenoriala, fiind o conditie necesara dar nu si suficienta. Un rol important in dezvoltarea mea ca antreprenor cred l-au avut si esecurile. Important a fost sa identific greselile si apoi sa reusesc sa nu le mai repet pe viitor.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Primii bani investiti in URBAN BAG au provenit din ceea ce am reusit sa realizez cu business-ul anterior. Apoi, tot profitul realizat a fost reinvestit si cred ca in momentul de fata suma totala investita din resurse proprii, de-a lungul timpului, se ridica la 20.000-30.000 €. Spre sfarsitul lui 2020 am reusit chiar sa accesam o finantare de la o banca unde tocmai se lansase un program de sprijinire a micilor antreprenori. Dupa prezentarea unui plan de afaceri si dupa cateva interviuri, am reusit sa obtinem un credit in valoare de 41.000 €, care ne-a ajutat sa diversificam gama de produse si sa investim mai mult in marketing si astfel, in 2021, cifra noastra de afaceri aproape ca s-a dublat fata de anul anterior.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
In prima faza, in momentul in care lansezi un produs sau un brand ai nevoie ca acestea sa fie validate de piata. Este un lucru destul de costisitor din punct de vedere financiar, mai ales in conditiile in care posibilitatile financiare sunt destul de limitate. Calea cea mai accesibila pentru mine a fost aceea de a investi intr-un stoc destul de mic de materii prime si produse finite, iar mai apoi sa le listez pe propriul site si pe marketplace-ul eMAG, unde vizibilitatea era destul de mare si aveam control asupra costurilor. Dupa ce am realizat ca exista cerere pentru astfel de produse, am inceput sa maresc si sa diversific gama de produse si am alocat un buget pentru marketing (Facebook Ads si Google Ads). Chiar daca produsele/serviciile pe care le oferi clientilor tai sunt foarte bune, ajungi la o etapa din dezvoltarea afacerii in care daca nu ai finantare, nu poti merge mai departe. Un alt moment dificil a fost acela in care bancile mi-au refuzat finantarea. Business-ul era la inceput de drum, iar cifrele nu erau extraordinare. Am reusit sa depasesc acest moment prin acceptul primit in programul Factory, al celor de la Raiffeisen Bank.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Pentru a putea raspunde la o astfel de intrebare trebuie sa fi trecut prin ambele situatii, lucru care mie nu mi s-a prea intamplat. Am fost angajat o perioada foarte scurta, tot timpul am avut propria mea afacere (intr-un fel sau altul). Pretuiesc foarte mult libertatea, iar acest business mi-o poate oferi.
Care este publicul tinta al site-ului?
Publicul tinta al URBAN BAG este repezentat de femei si barbati cu varsta cuprinsa intre 25 si 45 ani, cu venituri medii si peste, cu studii superioare si care traiesc in mediul urban. Sunt antreprenori, corporatisti, persoane care calatoresc si pun pret pe calitatea produsului si a serviciilor si sunt atrase de brandurile locale.
Ce atuuri are site-ul vostru, de ce ar trebui cineva sa va devina client?
Pe langa calitatea produselor si serviciile oferite (livrare in aceeasi zi si gratuita pentru Bucuresti, prin curierul cu bicicleta, servicii de reparatii postgarantie pentru produsele noastre si nu numai), cred ca si designul este unul special, iar combinatia de piele naturala neprelucrata si material textil (simplu sau cerat) le face foarte vizibile. In plus am reusit sa cream si o mica comunitate a prietenilor Urban Bag, care ne trimit poze cu produsele din calatorii, de la iesirile la o cafea cu prietenii sau o activitate draga lor.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Noi activam pe o nisa. Aceasta piata este foarte mica, cu o concurenta nu foarte puternica. Ma refer strict la genti si rucsacuri realizate din piele naturala uleiata si material textil. Oferim produse de calitate, un customer service bun, iar produsele sunt livrate foarte rapid, din stoc.
De unde va cumparati produsele vandute pe site?
Daca in momentul lansarii business-ului produsele erau importate in proportie de 100%, in momentul de fata am ajuns ca un procent de aproximativ 50% dintre produse sa fie realizate in Romania. In 2019, chiar am reusit sa deschidem si un mic atelier, in care realizam accesorii din piele naturala (portofele, portcarduri, agende, etc.), iar in 2021, am lansat o colectie de articole handmade fabricate in Romania, realizate de catre persoane aflate in dificultati financiare, printr-o colaborare cu o fundatie. Pentru anii urmatori avem ca si obiectiv realizarea in proportie de 80-90% a produselor in Romania, in propirul atelier sau in colaborare cu mici ateliere.
Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Principalul canal de vanzare este reprezentat de site-ul www.urbanbag.ro, dar am facut si un pas in offline, prin deschiderea primului magazin. Acest lucru s-a intamplat la inceputul lui februarie 2022, printr-un program de sprijinire a business-urilor locale initiat de Mega Mall (Bucuresti). Suntem, de asemenea, prezenti si pe cel mai mare marketplace din Romania (eMAG Marketplace), si pe unul dintre cele mai mari site-uri de fashion (Fashion Days), cu activitati in alte 2 tari in afara de Romania.
Cati angajati aveti?
Odata cu deschiderea magazinului fizic, am ajuns la un numar de 5 persoane care fac parte din echipa Urban Bag. 2 colegi sunt la magazinul fizic, iar ceilalti 3 au grija de online.
Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna iulie – n.r.)?
Contextul actual nu este unul foarte favorabil business-ului nostru. Spre deosebire de anul 2021, cand inca treceam printr-o pandemie, dar am reusit sa avem cea mai mare cifra de afaceri de pana acum, in momentul de fata pr,ima jumatate a anului este sub aceeasi perioada a anului trecut, ca si vanzari online. Cresterea preturilor materiilor prime si produselor finite, cresterea costurilor legate de transport si scaderea puterii de cumparare si-au pus amprenta si asupra business-ului nostru. Daca vorbim, in schimb, de online plus offline, suntem pe o crestere cu 10-15% YoY, cand activam doar in mediul digital.
Ati participat la Black Friday 2021?
Din 2019, participam in fiecare an la Black Friday. De fapt, este singura zi din an in care avem reduceri. Este o singura zi cu reduceri, dar o zi cu reduceri reale, in care putem cobori preturile cu pana la 20-30%.
Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2021?
Pentru Black Friday 2021, in conditiile in care reducerile au fost mai mici decat in anii precedenti, iar sumele investite in promovarea acestei campanii au fost aproape zero, rezultatele au fost cu aproximativ 20% mai bune decat in 2020. De asemenea, si in decembrie 2021 am avut rezultate tot cu aproximativ 20% mai bune YoY. Cred ca acest lucru se datoreaza in mare parte increderii pe care clientii au inceput sa o aiba in brandul si produsele noastre, dar si faptului ca am inceput sa devenim mai cunoscuti.
Cum si unde va promovati site-ul?
Principalele canale raman in continuare Facebook Ads si Google Ads. La SEO am renuntat dupa mai multe incercari, intrucat nu am gasit agentia care ne poate aduce si rezultatele dorite. Intrucat bugetele noastre de promovare nu sunt foarte mari, incercam sa ne concentram catre oferirea de produse si servicii de calitate si astfel sa crestem organic, pas cu pas. Incercam sa cream si o comunitate de „Prieteni Urban Bag” (cum ne place noua sa o numim), in cadrul careia purtatorii de Urban Bag ne trimit poze cu ei si produsele care-i insotesc in calatorii, vacante sau activitatile dragi lor.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
In domeniul in care activam, o pagina de Facebook este obligatorie. Pana in acest moment, am ajuns la un numar de aproximativ 21.000 de followeri destul de activi. Momentan, pagina este administrata de mine, personal, dar – odata cu schimbarea platformei pe care este instalat site-ul – vom incepe colaborarea cu o agentie de marketing digital specializata.
Aveti versiune de mobile?
In momentul de fata, schimbam platforma pe care functioneaza site-ul. Pana acum foloseam WooCommerce, care avea o varianta de mobile, iar acum trecem la ceva mai profi. Este vorba despre un Magento 2, cu o versiune mult mai buna de mobile. Nu cred ca am putea avea un site fara versiune de mobile, in conditiile in care 75% dintre vizitatorii nostri acceseaza site-ul de pe dispozitive mobile.
Cate dintre comenzile voastre vin de pe dispozitive mobile?
Pentru anul 2022, de la 1 ianuarie si pana in prezent, aproximativ 60% dintre comenzi au venit de pe dispozitive mobile. Fata de acceasi perioada a anului trecut, nu se observa nicio modificare a procentului.
Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Ca si cifra de afaceri, preconizam o crestere, favorizata in mare parte de deschiderea magazinului fizic. Cresterea ar putea fi de 20% fata de 2021, adica speram la o cifra de afaceri de peste 260.000 €.
Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
In primul rand, trebuie sa automatizam cat mai mult posibil procesele si sa crestem eficienta. Trebuie sa ne concentram si pe promovare si sa o facem cat mai eficienta. Odata cu relansarea noului magazin, vom incepe o colaborarea cu o agentie de marketing digital, care se va ocupa de promovarea brandului pe Facebook, Google, Instagram, Pinterest si chiar TikTok.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Cred ca la noi inca este o lipsa de incredere a consumatorului in cumparaturile online. Poate din cauza unor experienta neplacute din trecut legate de calitatea produselor, siguranta tranzactiilor sau a timpilor de livrare. Produsele noastre sunt diferite (ca design si materiale folosite), fata de ceea ce este acum pe piata, de aceea, clientul prefera sa vada live si sa atinga materialele. Astfel, prin deschiderea magazinului fizic, am reusit ca – in Bucuresti – sa-i facem pe clienti sa se apropie mai mult de produsele noastre. In tara, prin serviciile oferite (transport gratuit, posibilitatea de retur in 30 zile, fara costuri suplimentare) si prin descrieri mai detaliate, poze de la clienti sau continut video cu prezentari ale produselor, clientii incep sa aiba din ce in ce mai mare incredere. O alta provocare este aceea de a reduce costurile/conversie. In acest sens, de curand am semnat un contract cu o agentie de marketing digital cu care vom incepe de indata ce vom lansa noul site. Pana acum, tot marketingul era facut de noi, intern. Acum insa este timpul sa lasam profesionistii sa-si faca treaba.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Firmele de curierat le-am tot schimbat de-a lungul timpului. Intotdeauna exista nemultumiri, atat din partea noastra, cat si din partea clientilor nostri, cu privire la serviciile de livrare ale firmelor de curierat. In momentul de fata credem ca am gasit cea mai buna varianta, iar pentru Bucuresti am reusit sa lansam propriul nostru serviciu de livrare al comenzilor, in aceeasi zi, cu bicicleta. Volumul nu foarte mare al comenzilor (deocamdata) ne permite si un control mult mai bun cu privire la gestionarea acestora.
Ce planuri de viitor aveti in online?
In acest moment suntem in cautare de noi furnizori locali pentru materii prime si produse finite (pentru o marire a gamei de produse comercializate) si dorim sa crestem bugetul dedicat marketingului. Apoi, dupa lansarea noului site, vom incerca intrarea si pe alte piete. Dorim sa incepem in prima faza cu 2-3 tari cu piata de desfacere mare, din blocul comunitar.
Leave a reply