Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Marcoser.ro

Marcoser.ro este un magazin online de nisa aparut in 2006 si primul site din Romania care a comercializat produse si a oferit consultanta in legumicultura, ne-a povestit in interviul de astazi Marius Petrache (foto, Manager General Marcoser.ro). „Am fost intotdeauna atenti la semnalele pietei, mereu cu un pas inainte (sau macar in acelasi rand cu tendintele tehnologiei din Romania), ne-am adaptat din mers, am invatat ce a aparut nou, astfel incat sa oferim o experienta cat mai fructuoasa in online”, explica acesta. Magazinul virtual vinde seminte, ghivece, ingrasaminte, pesticide, echipamente pentru sere, solarii si irigatii, instrumente de gradinarit.

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

 

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Marius Petrache: Oferind consultanta, numele companiei a intrat rapid in mintea si reflexul legumicultorilor, iar cand a venit momentul de a lansa site-ul nu am stat pe ganduri si, oarecum logic, am transformat numele companiei in domeniu de Internet.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Nu am avut un model de urmat in Romania. Nevoia de consultanta in legumicultura lipsea cu desavarsire si am fost foarte entuziasti sa incepem ceva de la zero.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Am sesizat oportunitatea de a incepe un business in zona de oferire de consultanta in legumicultura si asa a inceput totul. Am pornit la drum cu un coleg de facultate, imediat ce am terminat studiile. La scurt timp, au venit alaturi de mine sotia si fratele. Ne-am dat repede seama ca nu e suficient sa oferim agricultorilor consultanta privind tehnologii de cultura a legumelor, ci trebuie sa le asiguram si materialele de calitate
de care aveau nevoie, de la seminte de legume si ingrasaminte profesionale, pana la folie profesionala de acoperire sere si solarii.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Nu am avut parte de niciun fel de educatie anteprenoriala. A fost mai mult autoeducare din carti si din experienta castigata in fiecare zi, infruntand si rezolvand problemele care apar dupa ce pornesti o afacere si pe care nu ti le imaginezi inainte de a incepe. Este un proces continuu de invatare.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Daca vorbim de site, nu am avut nevoie de foarte mare capital. Pot sa spun ca am facut o pagina web, care a avut un cost relativ mic, iar continutul l-am creat si introdus eu si partenerul meu de atunci.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Am intampinat foarte multe probleme la inceput de drum, in ceea ce priveste neincrederea clientilor ca un asemenea site le poate trimite produsele acasa. Aveam in mod regulat comenzi care ni se intorceau pe motiv ca respectivul client voia sa vada doar daca primeste coletul. Am depasit aceste bariere investind timp in crearea legaturii dintre noi si clientii nostri, legatura despre care spunem ca si in momentul de fata este una foarte stransa.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
A avea propria afacere inseamna ca business-ul face parte din tine, este unul dintre primele tale ganduri dimineata si ultimul la sfarsitul zilei. Este familia ta, trecutul tau, prezentul si viitorul. Implicarea in proiect este completa si traiesti totul (momentele bune si rele) cu multa pasiune. Cu siguranta, atunci cand esti angajat, poti simti cu adevarat ca proiectul face parte din tine si poti avea o implicare ridicata in el, dar cred ca il experimentezi la un nivel diferit si esti capabil sa te deconectezi de la munca, atunci cand ajungi acasa sau cand esti in vacanta. Cand munca ta este, de asemenea, proiectul tau de viata, a ta deconecta 100% nu este posibil.

Care este publicul tinta al site-ului?
Publicul tinta al site-ului sunt toti cei care cultiva legume (si nu numai) in gradinile lor. Am putea sa spunem insa ca ne adresam cu  precadere legumicultorilor profesionisti din Romania, care au nevoie de cele mai bune produse, la preturile corecte, pentru culturile lor si vor sa isi imbunatateasca tehnicile si sa isi faca mai bine treaba, urmand sfaturile noastre din sectiunea de consultanta.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Un legumicultor care intra la noi pe site gaseste o gama larga de inputuri profesionale pentru legumicultura, necesare in toate etapele de dezvoltare a culturii (de la infiintare si pana la recoltare), dar si produse hobby sau produse profesionale microambalate, pentru cei ce vor sa exploreze acest domeniu, toate din stocul propriu. De asemenea, oferim preturi corecte, la toate produsele comercializate. Acestea sunt adaptate conditiilor si nevoilor din tara noastra, pentru a ajuta legumicultorul, din momentul infiintarii culturii legumicole si pana la valorificarea ei. Vor plati intotdeauna un pret corect pentru produsele profesionale pe care aleg sa le foloseasca. Este modul nostru de a arata ca le suntem alaturi si ca ne pasa de culturile lor. Un alt aspect foarte important tine de partea de suport tehnic, la plasarea comenzii. Consultantii nostri de vanzari pun la dispozitie informatii detaliate, pentru ca legumicultorul sa faca cea mai buna alegere la achizitionarea inputurilor de care are nevoie. Oferim informatii relevante (incepand cu alegerea semintelor si continuand cu pregatirea solului, modele de plantare, modele de palisare, sisteme de irigare, planuri de fertilizare, alegerea pesticidelor in functie de stadiul de dezvoltare a culturii, de natura si specificul ei).

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Consideram ca cel mai important diferentiator fata de concurenta consta in experienta practica in domeniul legumiculturii, acumulata in cei 15 ani de activitate. Toate tehnologiile si produsele noi pe care le introducem pe piata din Romania sunt in prealabil riguros analizate si testate stiintific, atat la ferma noastra din bazinul legumicol Matca, cat si in bazinele importante din tara. Putem spune fara echivoc ca noi adaptam cele mai noi tehnologii si produse la conditiile locale, specific romanesti si impartasim din experienta acumulata clientilor nostri, pentru a le usura si a le netezi calea catre obtinerea recoltelor bogate si sanatoase.

De unde va cumparati produsele?
Reprezentam cu succes in Romania peste 70 de furnizori din tari cu radacini puternice in legumicultura, ca Spania, Grecia, Turcia, Italia, Olanda, Israel, Marea Britanie, de la care comercializam seminte de legume profesionale, ingrasaminte profesionale, folie profesionala de acoperire sere si solarii, instalatii de irigare prin picurare, tavi alveolare, ghivece si substraturi pentru rasaduri de flori și legume, folie microporoasa tip agril, plase de umbrire. Pentru unele din aceste companii suntem unici importatori in Romania a produselor lor. De asemenea, calatorim foarte mult in strainatate pentru schimburi de experienta, targuri si expozitii, unde intram in contact cu ultimele noutati in domeniu, pentru a le putea apoi testa si introduce pe piata din Romania.

Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
In momentul de fata comercializam produsele din portofoliu prin intermediul magazinului online, al magazinului fizic din bazinul legumicol Matca si al retelei de peste 100 de distribuitori, la nivel national.

Cati angajati aveti?
In momentul de fata avem 50 de angajati. Insa compania este in continua dezvoltare, iar acest numar este in crestere.

Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna iunie – n.r.)?
In aceasta perioada suntem in plin sezon pe nisa noastra. Atat zona de online, cat si celelalte merg foarte bine. Avem foarte multi vizitatori pe site, care lanseaza comenzi atat prin intermediul site-ului, cat si la telefon. De obicei, la telefon suna cei care doresc si o recomandare de produs sau cei care se simt mai comod utilizand aceasta optiune in detrimentul comenzii online.

Ati participat la Black Friday 2019?
Am participat la campania de Black Friday in anii trecuti, insa pe nisa noastra acest eveniment este in extrasezon. Dorim sa ne concentram toata atentia pe satisfacerea tuturor cerintelor clientilor in timpul sezonului si la Targul INDAGRA.

Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2019?
Cum spuneam si mai sus, atat Black Friday cat si campaniile de Craciun sunt in extrasezon, iar publicul nostru tinta isi desfasoara activitatea la un nivel redus.

Cum si unde va promovati site-ul?
In momentul de fata ne promovam site-ul prin canalele proprii de social media (Facebook, LinkedIn, YouTube) si prin evenimentele offline pe care le organizam – si aici ma refer la simpozioane (unde invatam legumicultorii despre noile tehnologii) sau la Targul Indagra, la care participam. Nu avem campanii platite in Google sau Facebook, special create pentru a promova site-ul.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Da, avem pagina de Facebook. Este principalul nostru canal de social media. Este foarte importanta pentru noi aceasta pagina, deoarece ne da posibilitatea de a discuta cu clientii in timp real. Ne cer sfaturi, ne trimit fotografii cu problemele pe care le intampina si le oferim sfaturi si solutii pentru a rezolva aceste probleme. De curand am lansat si un grup, tot pe Facebook (Jurnal de Gradinar), pentru a pune in contact legumicultorii, iar in caz de nevoie sa le oferim informatii pretioase. De administrarea ei ne ocupam intern si pana acum rezultatele sunt foarte bune. In ceea ce priveste campaniile platite, le utilizam pentru a promova produse noi sau de interes, intr-un anumit moment din sezon.

Aveti versiune de mobile?
Da, site-ul nostru este responsive si se adapteaza in functie de dispozitivul utilizat. Ultimul update adus la interfata grafica a fost gandit plecand de la dispozitivele mobile.

Cate dintre comenzile voastre din de pe dispozitive mobile?
In momentul de fata, majoritatea comenzilor noastre vin de pe dispozitivele mobile. Cum spuneam si mai sus, ne-am adaptat din mers, am invatat ce a aparut nou, astfel incat sa oferim o experienta cat mai fructuoasa in online, iar acum cand trend-ul la nivel mondial este spre zona de mobile, pentru toate schimbarile si imbunatatirile pe care le aducem in experienta de utilizare a site-ului, punctul de plecare  este varianta mobile.

Cum credeti ca veti incheia anul curent, in crestere fata de cel precedent, cu cat anume?
Il vom incheia foarte bine, din punctul meu de vedere, deoarece website-ul ofera clientilor o experienta foarte buna in utilizare si finalizarea comenzilor, adaugam continut nou, iar cel vechi este actualizat si optimizat, pentru a raspunde nevoilor utilizatorilor. Aici putem vorbi de o crestere cu aproximativ 50% a traficului fata de anul anterior. De asemenea, pe zona de social media am crescut foarte mult, ne-am diversificat continutul, modalitatea in care interactionam cu publicul nostru si cum relationam cu el. Aici deja se vede o crestere foarte frumoasa – tocmai am trecut de 15.000 de abonati pe Facebook si ne apropiem de 3.000 de abonati pe YouTube. Tin sa mentionez ca ne bazam pe trafic si interactiune organica, atat pentru site, cat si pentru Facebook si YouTube.

Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Avand un plan concret cu ceea ce vrem sa facem, fara a lasa loc de improvizatii, care ar duce la cresterea costurilor. Incercand sa facem cat mai multe lucruri in-house, pentru a avea control foarte bun si a rezolva problemele care apar cat mai repede, fara a afecta vanzarile. Aceste lucruri (care sunt baza unui bussines) nu afecteaza vanzarile, ci dimpotriva, ajuta la cresterea lor.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Cele mai mari provocari in mediul autohton (si in special pe nisa noasta) le intampinam prin prisma faptului ca, pana acum, publicul nostru nu a fost foarte familiarizat cu tehnologia, nu a avut foarte multa incredere in informatiile gasite pe Internet si in a comanda online. Din fericire, acest lucru se schimba, odata cu schimbarea generatiilor si a evolutiei tehnologiei. Am observat ca, odata cu explozia si accesibilitatea telefoanelor inteligente, din ce in ce mai mult trafic vine de aici. Noi am observat schimbarea ponderii intre desktop si mobile undeva la mijlocul anului 2017, iar de atunci traficul si interactiunile din mobile au crescut continuu. Cautam sa discutam continuu cu publicul nostru si sa ramanem conectati, pentru a le imbunatati experienta si a le usura accesul la informatiile pe care le impartasim cu ei.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Problemele cu firmele de curierat apar pe partea logistica a acestora. Din pacate, sunt anumite zone in care unii au probleme in a livra la timp coletele. Pentru a depasi aceste probleme am cautat sa includem in portofoliu mai multi curieri, pentru a putea gestiona livrarea fara probleme. Un lucru foarte important este comunicarea continua cu clientul. Urmarim comenzile, identificam problemele care apar si luam masuri imediate, pentru a le rezolva.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Pe viitor avem in plan realizarea si distribuirea de continut cat mai bun (text, video, imagine), special creat pentru nisa noastra, prin care sa impartasim din experienta noastra cu legumicultorii si clientii nostri si a-i ajuta sa devina mai buni. De asemenea, urmarim cresterea numarului de categorii si de produse disponibile spre a fi achizitionate online. Mentinerea aceleiasi cresteri a numarului de utilizatori ai site-ului nostru si cresterea numarului de urmaritori pe retelele sociale: Facebook (in primul rand) si YouTube.

Leave a reply