INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Inspirel.ro
Inspirel.ro a fost lansat pe 29 noiembrie 2013 si este un magazin online care vinde „cadouri inspirate” pentru ea, pentru el, pentru casa, gradina si birou, cadouri personalizate si cutii de cadou cu vino-ncoa’. Raluca Mihaila (foto, Fondator Inspirel.ro) ne-a povestit cum a lasat PR-ul intr-o agentie cunoscuta pentru a-si pune la treaba talentul de a gasi cadoul potrivit pentru oricine, cum de descurca in relatia cu firmele de curierat si care sunt atuurile magazinului ei e-commerce, comparativ cu cele concurente.
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Raluca Mihaila: Tot cautam un nume legat de bucurie sau de inspiratie, ceva original, verificand si site-urile, si brand-urile existente. Stiam ce doream sa transmit prin numele magazinului: un cadou inspirat aduce multa bucurie! Imi plus, imi doream ceva casual, simpatic, prietenos, fara sa dea in derizoriu. Iar numele mi-a venit intr-o noapte – Inspirel :). Mi se intampla foarte des sa imi vina idei noaptea si atunci mi le notez repede, sa nu le uit. Si proba e simpla: daca a doua zi, pe lumina, mi se par in continuare idei bune, atunci le pun si in practica :).
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Am lucrat 10 ani intr-o agentie de PR de top si, pentru ca organizam evenimente, creasem baza de date cu toti furnizorii pentru produse sau servicii/experiente. De fiecare data cand era ziua unui client, trebuia sa venim cu o idee, cat mai originala, dar si adaptata preferintelor sarbatoritului. Si incepeam sa ma uit in baza, apoi imi veneau idei, in functie de persoana respectiva. Eram sursa de inspiratie preferata :). Prietenii mei, pentru ca stiau cu ce ma ocup, ma intrebau tot timpul ce cadouri sa cumpere: „Hai, ca tu sigur ai o idee buna!”. Si mi-am dat seama ca imi place foarte mult sa fac asta – sa gasesc exact cadoul potrivit, sa aduc bucurie atat celui care primeste, cat si celui care ofera cadoul.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
In momentul cand am plecat din agentie, in vara lui 2013, am continuat sa am colaborari pe partea de comunicare, dar nu doream sa ma angajez. Simteam nevoia sa construiesc ceva de care sa ma ocup personal, sa am un proiect care sa imi aduca placere, sa fie un serviciu util pentru oameni si care sa constituie si o sursa suplimentara de venit. Am tot cochetat cu ideea vreo 2 luni, pana cand, tot intr-o noapte, m-am decis: „Gata, ma apuc de magazin!”. Si in 2 saptamani aveam site-ul gata si am inceput comunicarea. Am pornit la drum singura, m-am gandit ca trebuie sa incerc sa vad daca ma descurc in antreprenoriat, altfel o sa regret. Am avut tot timpul in minte plasa de siguranta privind experienta dobandita – puteam oricand sa ma angajez intr-o agentie de PR/evenimente. Ulterior, am diversificat afacerile si am fondat o agentie de comunicare si evenimente (pe sport si wellness) si un ONG (impreuna cu o fosta colega de agentie), am devenit nutritionist acreditat si, mai nou, scriu review-uri pentru carti. Asa functionez eu, trebuie sa gasesc mereu o directie noua J. Cred ca este foarte greu, daca nu imposibil, sa iti dai seama daca esti sau nu potrivit sa fii antreprenor, la modul teoretic. Trebuie mai intai sa incerci, sa treci de inceputul greu, care te duce de la extaz (adica entuziasmul debutului pe scena antreprenoriatului), la agonie (de ce nu vin vanzarile?!?!?!), trebuie sa te lovesti de probleme, sa le depasesti si sa iti doresti totusi sa continui. Unii oameni se opresc undeva in cadrul acestui proces. Si nu este nimic in neregula cu ei, doar ca nu sunt facuti sa fie antreprenori, fiecare isi gaseste locul, mai devreme sau mai tarziu.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
Cred ca este mult spus educatie antreprenoriala, am facut Facultatea de Management, unde am acumulat niste notiuni teoretice, generale. Care m-au ajutat sa imi formez un anumit mod de gandire si, cu siguranta, au fost de ajutor in intelegerea notiunilor – de exemplu, contabilitatea m-a ajutat foarte mult in partea de planificare, creare buget, facturare si evaluare. Dar m-a ajutat foarte mult si experienta practica din PR, pentru ca deja ma ocupam de o parte dintre aspectele necesare dezvoltarii unei afaceri, dar pentru clienti.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare, a fost greu? Ai investit mult?
Nu am investit mult, am inceput modest, cu ajutorul economiilor stranse pana in acel moment. Un site basic, colaborare in regim de dropshipping, ma ocupam singura de comunicare. Imi doream sa profit de luna decembrie, sa fiu operationala, asa ca am preferat sa incep rapid, cu lucrurile de baza si sa cresc treptat, investind pe parcurs.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Au fost multe lectii, si inca mai sunt – legate de furnizori si relatia cu ei, gestiune stocuri, decizia de a alege intre dropshipping si stocuri (momentan functionez cu un mix), identificare produse noi si diversificare constanta, gestiunea financiara. De exemplu, este util pentru clienti sa ai produse handmade, personalizate, doar ca este un domeniu foarte volatil si greu de gestionat. O parte dintre furnizorii acestui gen de produse nu au firma/factura, uneori nu sunt de incredere si nu respecta deadline-urile pe care le dau chiar ei pentru realizarea produselor, uneori iti schimba pretul. De multe ori, beneficiile sunt depasite de dezavantaje, dar lucrurile variaza de la caz la caz. Mindset-ul este foarte important, din experienta mea. O atitudine pozitiva (dublata de o atitudine practica privind rezolvarea problemelor) m-a ajutat de multe ori sa depasesc un moment dificil. Experienta in cat mai multe zone tangente ajuta foarte mult. Orice input nou te ajuta sa castigi prospetime in abordare si poate aduce si o rezolvarea atipica. Experienta si sfaturile altora nu sunt de neglijat, grupurile de suport (comert online), webinariile, prezentarile, participarea la evenimente din industrie – toate iti pot extinde orizontul. Sfatul meu este sa mesteci mai intai bine toate informatiile, sa vezi care dintre ele iti ajuta concret afacerea, sa nu sa te grabesti sa le aplici pe toate :). Nu in ultimul rand, cred ca este important sa ceri sprijin din partea unor profesionisti, pe zone pe care nu le stapanesti foarte bine, in felul acesta castigi bani si timp pretios.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Avantaje: libertatea de a-ti gestiona programul si timpul, un aspect foarte important pentru unii oameni; satisfactia muncii depuse (muncesti pentru afacerea ta, nu iti impune nimeni, este alegerea ta, lucrezi cu alt entuziasm); castigarea increderii si a stimei de sine. Dezavantaje: lipsa unei securitati financiare sau a predictibilitatii situatiei financiare (exista fluctuatii si uneori contextul general – de exemplu, situatia COVID-19 – te loveste mai tare in postura de antreprenor, comparativ cu situatia in care esti doar angajat); muncesti poate mai mult (a fi antreprenor nu inseama ca te prefaci ca muncesti 8 ore, apoi te relaxezi, trebuie tot timpul sa inovezi, sa schimbi lucruri, sa te adaptezi la schimarile pietei sau la concurenta); responsabilitatea mai mare (pentru angajati/colaboratori/parteneri, pentru business). Consider ca este egalitate de scor: pentru a inclina balanta intr-o parte sau alta, trebuie sa vezi exact care dintre aceste aspecte conteaza cel mai mult pentru tine.
Care este publicul tinta al site-ului?
Definitia core target-ului este: femei si barbati (un procent usor mai ridicat de femei), 25-45 ani, cu studii medii/superioare, din mediul urban, persoane care vad valoarea adaugata intr-un cadou facut cu grija si preocupare pentru recipient, nu iau un cadou la intamplare, apreciaza accentele personale, persoane care iubesc obiectele originale, produsele handmade, calatoriile, cititul, decoratiunile interioare, care fac miscare si adopta un stil de viata sanatos, pasionate de gastronomie.
De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Suntem singurul magazin care ofera posibilitatea de a obtine un cadou personalizat, unic, pentru cineva drag: un produs care sa aiba o eticheta personala, este el insusi personalizat sau care are un ambalaj special creat. Client service-ul este unul dintre motivele principale care ne recomanda in fata clientilor – ii tratam cu atentie si grija (si nu sunt vorbe goale). Facem un efort suplimentar pentru a-i ajuta sa obtina cel mai potrivit cadou, in timp util. Nu in ultimul rand, clientul poate gasi la noi un cadou calitativ potrivit pentru cineva drag sau poate chiar un obiect util pentru sine, fara sa piarda timp sa caute (de exemplu, ma duc la mall si intru in toate magazinele sa caut un cadou).
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Produse personalizate si client service de exceptie. Suntem unici prin faptul ca oferim consultanta gratuita – clientul are posibilitatea de a lasa un „brief” prin care sa spuna mai multe informatii despre recipientul cadoului, despre preferintele sale si bugetul alocat, iar noi venim cu sugestii de cadouri. In plus, oferim implementarea la un cost minim (uneori clientul are ideea, dar nu stie unde sa il personalizeze sau plateste un pret disproportionat, din cauza cantitatii reduse). Stiu ca pare de la sine inteles, dar am constatat ca sunt magazine online cunoscute, care nu raspund la mail-uri sau la telefon (si nu ma refer ca nu raspund in 5 minute, nu raspund niciodata) sau iti ofera informatii contradictorii. Cred ca principala problema a pietei este comunicarea sau, mai bine zis, lipsa ei. Poate pare idealist, dar eu nu privesc magazinul ca o afacere din care trebuie sa scot bani si atat. Imi face placere sa ajut oamenii, sa le ofer exact ce au nevoie si ma pun tot timpul in locul lor. Cred ca multe magazine online sunt doar surse de venit, iar asta se vede foarte clar. Ma intereseaza calitatea, nu cantitatea produselor din magazin – aduc produse din Marea Britanie, desi exista si copii mai ieftine in China. Iar acest lucru se reflecta si in pret, bineinteles. Stiu ca pentru anumiti clienti pretul este important, dar in target-ul meu sunt clientii care inteleg valoarea unui produs de calitate si sunt de acord sa plateasca pretul potrivit. Si care inteleg sensul unui cost de curierat :).
De unde va cumparati produsele/pachetele de servicii vandute pe site?
Din tara, dar si din Europa (Marea Britanie).
Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Online, in principal (site propriu si magazine tip marketplace), dar am avut si cateva produse in magazine fizice, in regim de consignatie.
Cati angajati aveti?
2.
Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna august – n.r.)?
Este o perioada ciudata pentru toata lumea, cu suisuri si coborasuri, dar am profitat de pandemie ca sa explorez alte modalitati de promovare (inscriere in eMAG si alte magazine tip marketplace). In general, vara este o perioada de top vanzari pentru magazin, alaturi de Craciun (pentru ca vara sunt multe zile de nastere). In iulie si august au mai scazut vanzarile, comparativ cu anul trecut, de exemplu, dar ne-am mai revenit fata de perioada martie-aprilie, cand am inregistrat cea mai mare scadere (atat in ceea ce priveste traficul, cat si vanzarile).
Ati participat la Black Friday 2019?
Nu am participat.
Cum au aratat cifrele de Craciun 2019?
Finalul lui 2019 a nu a fost la inaltimea asteptarilor in ceea ce priveste vanzarile, am fost usor sub nivelul inregistrat in 2018.
Cum si unde va promovati site-ul?
In afara de social media (Facebook si Pinterest), am desfasurat punctual diverse activari cu influenceri (concursuri, articole de recomandari, testari de produse), parteneriate cu alte site-uri sau comunitati. Am comunicat si catre corporate, am trimis prezentari si propuneri companiilor din diverse domenii (publicitate, evenimente, comunicare, IT, banking, etc), pentru cadouri oferite in cadrul evenimentelor si pentru cadouri corporate.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Da, inca de la inceput am comunicat prin intermediul Facebook. Este importanta, nu atat pentru vanzare, cat mai ales pentru awareness. Dar si aici este de dorit sa existe o strategie de comunicare, sa facem si un pic de educatie, nu doar sa postam produsele din magazin sau ofertele speciale. Efectuam periodic campanii de Facebook Ads, dar nu ne intereseaza sa crestem artificial numarul de aprecieri si sa aducem oameni care nu sunt in target. Preferam sa ii crestem organic si sa cream o comunitate. Avand in vedere ca lucrez in comunicare, ma ocup personal de administrarea paginii.
Aveti versiune de mobile?
Nu avem o versiune special creata pentru mobile, doar versiunea desktop optimizata pentru mobile.
Cate dintre comenzile voastre vin de pe dispozitive mobile?
Aproximativ 30 %.
Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Depinde si de evolutia pietei in ultima perioada a anului si mai ales de luna decembrie. Dar sper totusi sa depasim nivelul lui 2019.
Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Prin eficientizarea proceselor, in functie de specificul magazinului, modul de lucru specific. Dar mai intai trebuie facuta o analiza si o evaluare, fiecare magazin este diferit si trebuie identificate exact acele lucruri care merg. Testezi, evaluezi, tragi concluzii si apoi decizi ce e de facut – continui in acelasi fel sau faci schimbari.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Provocarea de a gasi cele mai produse noi, care sa ofere un raport bun calitate-pret si sa fie atractive pentru un numar cat mai mare de clienti. Relatia cu furnizorii, comunicare facila si rapida, care sa ne permita sa raspundem clientilor la fel de rapid. Firmele de curierat.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Probleme sunt, in general: ridicarea intarziata, lipsa comunicarii, facturarile gresite sau variatiile nejustificate la costurile de transport. Solutia pe care am identificat-o a fost sa avem mai multe contracte cu diversi curieri, pentru a exploata beneficiile fiecaruia (lipsa km suplimentari, procedura facila de preluare de la tert, cost redus de transport, relatia cu agentul zonal). Verificam fiecare factura cu atentie si incercam sa nu ne enervam :). Mi-ar placea sa dezvolt o firma noua de curierat, bazata pe cu totul alte valori. Dincolo de management, logistica si proceduri, cred ca cel mai important aspect care genereaza probleme in cadrul pietei de curierat este calitatea angajatilor, mai ales a curierilor. Stiu ca exista un deficit de forta de munca si aceasta este scuza invocata de companii pentru nerespectarea unor standarde. Dar eu cred ca firmele ar avea numai de castigat daca ar oferi salarii decente si, in acelasi timp, ar filtra riguros angajatii, din punct de vedere al modului de prezentare si comunicarii. Si sper ca cineva sa isi asume aceasta directie cat mai curand. Prefer oricand sa dau o sansa unei firme mici, aflate la inceput de drum, dar care incearca sa schimbe ceva in domeniu.
Ce planuri de viitor aveti in online?
Sa ne diversificam gama de produse si sa imbunatatim constant experienta consumatorului, atat pe desktop, dar mai ales pe versiunea mobile.
Leave a reply