INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu GiftForYou.ro
Incepem anul cu un nou interviu marca ECOMpedia.ro, cu Raluca Pencu (foto, Administrator si Responsabil cu Departamentele Marketing si Vanzari giftforyou.ro). Lansat in noiembrie 2014, site-ul a aniversat recent 3 ani si la finalul anului 2017 (cand a avut loc interviul) estima o crestere fata de precedentul de aproximativ 82%.
Magazinul online se adreseaza femeilor (74% din publicul tinta) de 25 – 34 de ani, urmate indeaproape de categoria de varsta 35 – 44, si vinde cadouri de tot felul (articole fashion, bijuterii, cadouri pentru casa sau amuzante), ambalate gratuit si livrate gratis daca pretul le depaseste 200 lei. Afacerea este una de familie, Raluca povestindu-ne ca investitia comuna a fost 100.000 €. Aflati mai jos de ce crede ea ca antreprenoriatul are numai avantaje, cand se va lansa aplicatia de mobil a brand-ului, de ce legislativul autohton le aduce cele mai mari provocari si cat de importanta e comunicarea in relatia cu firmele de curierat si clientii.
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Raluca Pencu: Este numele ideal, zic eu, al unui magazin de cadouri. Ulterior a aparut si sloganul („Placerea de a darui”) ce intregeste acest concept. Este dovedit stiintific ca actul de a oferi cadouri imbunatateste in special starea de spirit a celui ce ofera, asadar este o adevarata placere sa oferi daruri celor dragi.
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea a venit intr-un moment in care simteam nevoie de o schimbare in plan profesional. Am avut modele inca de mica in acest sens, parintii mei fiind antreprenori.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
Am pornit alaturi de familie, de matusa si de sotul meu. Am simtit noi ca este momentul sa construim o afacere de familie, sa abordam nisa cadourilor, pentru ca este o zona deosebita, care aduce bucurie celor din jur, intareste relatiile sociale. De la momentul in care clientul suna pentru consiliere in alegerea cadoului perfect sau plaseaza comanda pe site, pana la momentul daruirii, suntem parte din proces, iar pentru noi acest lucru este o multumire in sine.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
Am urmat Facultatea de Sociologie – sectia Marketing din cadrul Universitatii Bucuresti, apoi am urmat cursurile de Master Sociologia Consumului si Marketing, ce m-au ajutat sa inteleg consumatorul, procesul decizional de cumparare si importanta cercetarii in ceea ce priveste consumul. Pentru toate celelalte arii antreprenoriale am fost autodidacta, am citit mult, am participat la conferinte, am incercat sa construiesc relatii cu alti antreprenori din domeniu.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Banii provin din fondurile familiei. Din fericire nu a trebuit sa ne imprumutam ☺. Pana in prezent am investit aproximativ 100.000 €, reprezentand in principal stocurile proprii si cheltuielile de constructie/dezvoltare continua/administrare site si promovare.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
In lumea antreprenoriatului este inevitabil sa te lovesti de bariere. Este un proces normal de invatare si dezvoltare. Cu atat mai mult cu cat noi veneam din alte domenii, iar e-commerce-ul a fost o provocare, un teritoriu total nou. Am invatat din greseli, am citit mult, ne-am documentat si cel mai important, ne-am pastrat entuziasmul si dorinta de a le oferi clientilor nostri produse si servicii de calitate.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Din propria experienta, antreprenoriatul a prezentat numai avantaje. In perioada in care eram angajata, nu aveam o privire de ansamblu asupra intregii companii. Stiam in detaliu doar departamentul din care faceam parte si ce aveam de facut. In momentul in care am inceput propria afacere am avut ocazia de a experimenta multe lucruri noi, de a intelege mult mai bine business-ul, de la piatra de temelie pana la momentul actual. Totul se leaga, este o entitate, un mecanism in care fiecare rotita este esentiala, iar tu ca antreprenor, trebuie sa cunosti fiecare particica si implicit efectul pe care una il are asupra celeilalte. Este o practica intalnita in Asia, si anume aceea ca un angajat nu poate promova pe un post managerial pana nu lucreaza prin toate departamentele companiei. Am invatat lucru acesta in facultate si mi se parea curios. Acum inteleg perfect principiul acesta pentru ca observ cat de important este sa iti cunosti in detaliu afacerea.
De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Gama diversificata de cadouri interesante si de calitate, ambalate gratuit si livrate rapid, stocuri actualizate, consilierea pentru a alege cadoul perfect, grija fata de client si comunicarea permanenta cu acesta (atat in procesul de vanzare, cat si post-vanzare) fac ca procesul de cumparare sa fie o experienta placuta, cred eu. Si cred ca seriozitatea noastra si respectul fata de client au determinat 100% din clientii care au avut amabilitatea sa ne dea feadback sa declare ca ar recomanda magazinul nostru.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata de la noi si cum arata aceasta piata?
Nisa noastra de cadouri este destul de competitiva, dar avem norocul ca jucatorii importanti din aceasta nisa stiu sa faca un business frumos. Sunt cu adevarat profesionisti, ofera servicii de calitate, iar asta ne permite sa castigam increderea cumparatorilor si implicit, sa crestem frumos nisa, in interesul tuturor jucatorilor, pana la urma. Principala diferenta fata de competitori este ca GiftForYou dispune de o gama foarte variata de produse.
De unde va cumparati produsele?
Achizitia o facem in mare parte din Europa, dar si din Asia.
Cati angajati aveti?
In prezent sunt 3 angajati permanenti si ne bazam si pe o echipa numeroasa de colaboratori.
Cum au aratat, comparativ cifrele de Black Friday si Craciun 2017?
Am participat la Black Friday 2017, insa pentru noi acesta nu este atat de important, miza fiind Sarbatorile de iarna. Pentru perioada Craciunului, cresterile au fost de 80%, comparativ cu perioada similara a anului trecut.
Cum si unde va promovati site-ul?
Promovam site-ul printr-un mix de marketing, unde includem AdWords, Facebook, marketing afiliat, blog-uri, reviste online, dar si publicitate indoor.
Aveti pagina de Facebook?
Avem o pagina de Facebook a brandului, pentru noi comunicarea cu clientii este foarte importanta. Incercam sa le oferim si informatii utile, recomandari de cadouri in functie de zodie, de destinatar sau ocazie, astfel incat, pe langa latura comerciala, sa le oferim si o experienta frumoasa, recomandari utile si sfaturi practice in ceea ce priveste ambalarea cadourilor.
Aveti versiune de mobile?
Site-ul nostru are un design responsive pentru mobile. Suntem constienti de importanta mobile-ului in comportamentul actual de consum al clientilor si cautam permanent solutii pentru a-l optimiza, astfel incat sa le raspundem prompt nevoilor. Pentru a le usura procesul de cumparare avem in lucru chiar si o aplicatie pentru mobil, pe care speram sa o lansam cat mai curand.
In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Consider ca este important inca de la inceputul afacerii in mediul online sa gandesti pe termen lung un plan de optimizare si eficientizare a cheltuielilor, iar asta se poate realiza prin actiuni de crestere a brand awareness-ului, o strategie SEO eficienta, care sa urmareasca cresterea traficului organic, dar si o atentie deosebita acordata retentiei clientilor. Este foarte importanta si optimizarea ad-urilor tip CPC, pentru a eficientiza campaniile, dar si de a scadea costurile aferente acestora.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Ca pentru orice business din Romania, nu neaparat online, cele mai mari provocari consider ca vin din partea legislativului in primul rand, prin modificarile frecvente de legislatie cu care trebuie sa tii pasul si la care trebuie sa-ti adaptezi business-ul. Iar apoi, intrarea unor jucatori mari internationali pe piata locala. Pe masura ce piata online din Romania se va dezolta, va deveni cu siguranta atractiva si pentru companiile internationale.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
De-a lungul celor 3 ani de existenta au aparut diverse probleme cu firmele de curierat, situatii cu care se confrunta toti antreprenorii din mediul online: colete intarziate, pierdute sau deteriorate in timpul transportului. Pentru nisa noastra este primordial ca pachetele sa fie livrate prompt, asa ca intarzierea unui colet poate insemna ratarea oferirii unui cadou, ceea ce pentru noi e inacceptabil. De aceea, comunicam mult si des cu firma de curierat, care de cele mai multe ori este rezonabila si rezolva in timp util problema. De asemenea, in perioada Craciunului, de exemplu, le recomandam clientilor sa plaseze comenzile cu cel putin 2 zile inainte pentru a fi siguri ca vor fi livrate la timp. Comunicarea este foarte importanta, atat cu firma de curierat, cat si cu clientul. Clientul trebuie sa fie intotdeauna la curent daca exista o problema si venim intotdeauna cu propuneri pentru a salva situatia in favoarea clientului.
Leave a reply