INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Delicatessen.ro
Delicatessen.ro a fost lansat pe 1 martie 2020 si – asa cum ii spune si numele – vinde pe Internet delicatese culinare (trufe, gemuri, miere, dulciuri, ulei de masline, sosuri, otet, condimente, paste artizanale). Toate pot constitui un cadou delicios facut tie insati/insuti sau altcuiva, dar si cadouri corporate, iar Mihaela Toma (foto, Owner Delicatessen.ro) ne-a povestit ca atuul magazinului ei online il reprezinta produsele de foarte buna calitate, ambalate modern. Intrati in culisele e-shop-ului plin de bunatati, in interviul de mai jos!
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Mihaela Toma: Numele l-am ales in disperare de cauza, pentru ca tot ce-mi placea mie cu adevarat era, desigur, in proprietatea altcuiva. Dar, pana la urma, it grew on me… 🙂 Acum mi se pare chiar foarte potrivit, memorabil si reprezentativ. Pentru ca noi importam si vindem delicatese de prin toata Europa, ce nume putea fi mai bun decat „delicatessen”?
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Eu lucrez in domeniu de 14 ani, deci nu este o noutate, doar ca pana in 2017 aveam alt tip de business: mai degraba orientat spre distributie/cadouri corporate. Online-ul reprezenta o infima parte din cifra de afaceri. De ce? Pentru ca era confortabil. 🙂 Si pentru ca nu gaseam niciodata timpul necesar pentru a face ceea ce stiam ca va trebui facut, la un moment dat: un magazin online serios, orientat catre clientul final, persoana fizica. 🙂
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
Prima afacere am inceput-o acum fix 20 de ani, iar motivatia a fost triviala, dar puternica: un sef abuziv. Ii sunt si acum recunoscatoare. 🙂 Primul business, o agentie de brokeraj de media, l-am inceput singura, insa ulterior am avut o asociata in alte doua mici businessuri. In acest nou business sunt unic asociat.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
Chiar daca fac asta de – iata – 20 de ani, nu stiu daca sunt cu adevarat un antreprenor. In niciun caz unul cu viziune. Pentru mine, micile businessuri pe care le-am avut au fost doar o solutie de castiga bani facand fix ce imi placea, de fiecare data. Insa nu am motivatii de crestere, expansiune, nu sunt agresiva si nici nu imi plac banii atat de mult pe cat ar trebui. 🙂 Dar raspunsul la intrebare este ca, in afara de cateva cursuri mai interesante (de marketing, de advertising), restul facultatii a fost o imensa pierdere de timp. Tot ce am invatat, am invatat de la oameni, din carti si de pe Internet, nu de la scoala.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Am investit 25.000 €, bani imprumutati de catre un prieten. Inca nu i-am returnat imprumutul, dar muncesc (si) pentru asta.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Nu mi s-a parut nimic cu adevarat greu. Cred ca provocarile sunt aceleasi pentru toata lumea: sa gasesti angajati buni, furnizori profesionisti, sa ai grija de cash flow si sa gasesti tot timpul solutii pentru a creste vanzarile. Dar nu este greu, este doar foarte interesant. 🙂
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Inca nu am gasit avantajele in a fi angajat. Este posibil sa fie si din cauza faptului ca ultimul meu job a durat 10 luni si asta s-a intamplat in 2001.
Care este publicul tinta al site-ului?
Oameni interesati de gatit, de experimentat cu gusturi noi, dar si oameni care isi doresc sa ofere cadouri originale, gustoase si cu un design modern. In cifre: 80% dintre cumparatori sunt femei, 43% dintre ele au varsta intre 35 si 44 de ani si au absolvit o facultate.
De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Pentru ca importam tot felul de produse interesante si gustoase: miere din floare de portocal (cel mai bine vandut produs de pe site), crema de hribi si trufe, fudge din Anglia si conserve de caracatita din Spania, dar si smochine in ciocolata cu caramel sarat sau trufe cu merisoare. In plus, cadourile pe care le poti face cu produsele noastre sunt absolut memorabile (o spun clientii/destinatarii cadourilor). Incercam sa fim prompti, amabili, sa rezolvam orice doleanta – impachetam cadouri, scriem mesaje pe carduri dragute, livram a doua zi, etc. Iar orice colet care pleaca de la noi contine un mic cadou: o trufa delicioasa, poate cateva pliculete de ceai sau o smochina in ciocolata.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Eu lucrez in domeniu din 2007. Am inceput cu un magazin de ciocolata, fara sa am vreun pic de experienta in retail, si am migrat natural spre piata cadourilor corporate, distributie si online. Piata produselor gourmet a evoluat foarte mult, acum sunt firme specializate in anumite tipuri de produse (trufe de padure, ciocolata) sau in importuri dintr-o singura zona geografica. Cred ca ceea ce ma diferentiaza de competitie sunt doua aspecte care sunt, de fapt, conditiile dupa care imi selectez portofoliul: produse de foarte buna calitate, ambalate modern.
De unde va cumparati produsele vandute pe site?
In urma mai multor calatorii, de-a lungul timpului, am descoperit bogatia gastronomica a Spaniei. Desigur, fiecare tara are specificul si delicatesele ei, insa de Spania ma simt foarte apropiata din multe puncte de vedere si am o mare admiratie pentru stilul lor de viata. Astfel incat acum import patru branduri de produse gourmet din Spania, trufe de ciocolata din Franta si Letonia, panettone din Italia (bineinteles), un brand senzational de dulciuri din Anglia, turta dulce din Germania si Polonia. Pregatesc cateva noutati interesante din Belgia si Germania, imi doresc ca 2021 sa fie un an al produselor noi.
Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Vanzarile din 2020 arata astfel: 35% vanzari online pe www.delicatessen.ro, 35% cadouri corporate, 30% distributie (online si offline).
Cati angajati aveti?
Doi + colaboratori.
Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna februarie – n.r.)?
Ianuarie a fost o luna mai buna decat am anticipat, adica vanzarile au fost cele dintr-o luna obisnuita – septembrie, sa zicem.
Ati participat la Black Friday 2020?
Nu, pentru ca este mai complicat sa organizezi Black Friday atunci cand lucrezi cu distribuitori online. Poate in 2021 voi gasi o solutie pe care sa o implementam din timp.
Cum au aratat cifrele de Craciun 2020?
In 2020, 55% din vanzarile online au fost in lunile noiembrie si decembrie. Nu pot sa compar cu Black Friday, insa este evident ca sarbatorile de iarna sunt foarte importante pentru noi.
Cum si unde va promovati site-ul?
Am inceput sa-l promovez singura pe Facebook, prin campanii platite, dupa care Google Ads si mici actiuni de PR.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Pagina de Facebook este foarte importanta pentru mine, mi-am dorit mult sa am o comunicare originala, care sa nu plictiseasca sau sa fie (prea) auto-laudativa. Sunt incantata de colaborarea cu un copywriter extraordinar, pe care il admiram cu mult inainte de a lucra impreuna si care a transformat pagina de Facebook intr-un spatiu plin de umor, de povesti, exagerari si traznai.
Aveti versiune de mobile?
Da.
Cate dintre comenzile voastre vin de pe dispozitive mobile?
In 2020, 65% dintre comenzi au venit de pe mobil.
Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Mi-e greu sa fac un forecast: pentru ca 2020 a fost, evident, un an atipic, site-ul a inceput sa vanda destul de tarziu (luna mai), dar ma astept totusi la o crestere de cel putin 10%, in 2021.
Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Depinde de nivelul la care este. Noi suntem mici, la inceput. Ce pot sa spun este ca, daca reducem cheltuielile, nu taiem din cheltuielile de marketing sau din cheltuielile cu angajatii. Incercam sa optimizam cat mai mult, sa automatizam, sa integram, insa mai avem mult de lucru.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Cred ca cea mai mare provocare, pentru mine, este aceea de a avea timpul necesar pentru a invata. Lucrurile se schimba in fiecare zi, mi se pare un domeniu fascinant si mi-ar placea sa fiu la curent cu tot: Shopify, FB Ads, Google, UX, design. Nu neaparat ca sa fac eu, ci ca sa stiu ce se poate face.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Noi lucram, in principal, cu o singura firma, Fan Courier, cu care am lucrat de la inceput, adica de acum 10-11 ani. Desi am avut cateva probleme Craciunul trecut (legate de procesarea datelor, dar si de livrari cu probleme in anumite zone geografice), sper ca in 2021 sa fi invatat din greseli si sa nu le repetam.
Ce planuri de viitor aveti in online?
Sunt foarte multe lucruri de imbunatatit la site: SEO, o groaza de mici (dar foarte importante) aspecte care tin de UX, as vrea sa implementez si o aplicatie de loyalty si referrals, sa schimb un pic structura, sa imbunatatesc partea de content, in general, sa ofer clientului o experienta cat mai placuta, pentru ca vindem delicatese, nu masini-unelte. Nu ca masinile-unelte n-ar merita si ele o experienta de vanzare placuta. 🙂
Leave a reply