Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Adinish.com

Adinish.com a aparut in mai 2018 pe piata online romaneasca, este primul magazin de puericultura scandinava din Romania si vinde produse pentru mamici si copii (scaune auto, carucioare, imbracaminte, jucarii, mobilier, decoratiuni interioare si accesorii), din materiale organice si prietenoase cu mediul. Adina Foldager (foto, Owner Adinish Trading & Adinish.com) ne-a povestit ca s-a apucat de e-commerce combinand inspiratia scandinava familiala si experienta lor profesionala in industria de profil. Descoperiti, in interviul de mai jos, cum manageriaza aceasta magazinul online din Danemarca (unde locuieste), de unde au facut rost de primele investitii si de ce lucreaza numai cu preturile recomandate de brand-urile vandute.

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Adina Foldager: „Adinish” vine de la Adina (prenumele meu) si Danish – pentru ca sotul meu (Ture) este danez. Magazinul nostru online este primul magazin de puericultura scandinava din Romania.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Atat eu, cat si sotul meu avem o experienta de peste 15 ani in acest domeniul al puericulturii. Amandoi am lucrat pentru corporatii internationale, sotul meu se concentra pe Scandinavia, iar activitatea mea consta in crearea marcilor in toate tarile din lume unde inca nu eram activi. Noi locuim in Danemarca si, de fiecare data cand veneam in vizita in Romania, analizam piata: ce magazine de specialitate exista, ce scaune de masini au oamenii, ce carucioare, service-ul primit s.a.m.d. Suntem putin „brainwashed” de carierele noastre… Prietenii si cunostintele ne cereau sfaturi cand achizitionau produse de puericultura sau chiar ne cereau ajutorul pentru a le procura din Danemarca. Avand in vedere ca cea mai mare parte a populatiei din Romania dispune de spatii mici de locuit, suntem de parere ca un decor aerisit este foarte important, atat pentru parinti cat si pentru copii. Stilul scandinav minimalist mentine armonia intre stilul de viata deja existent al parintilor si schimbarile inerente determinate de aparitia copiilor in viata lor. Suntem de parere ca parinti romani incep sa adopte acest stil, asa ca am decis sa pornim la drum.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
Dorinta de a construi un proiect care sa ne apartina in totalitate, cu putere de decizie deplina. Atat eu, cat si sotul meu am avut pozitii de conducere in firme cu multa libertate… pana la un moment dat, cand firma trece de la nivel de start-up la corporatie, iar valorile se uita, cand singurele discutii care conteaza sunt doar calculele din sistem si profiturile, indiferent de care este situatia marcii pe piata respectiva. Ne-am dorit sa oferim un concept nou in Romania, cu produse de inalta calitate si un service de relatii cu clienti promt, politicos, complet si orientat catre gasirea solutiilor potrivite nevoilor si situatiilor care, in cazul parintilor, sunt de fiecare data unice.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
Mi-a urmat studiile de comert si management in Germania. In aceasta tara poti beneficia de un studiu dual, pe o durata de 3 ani, timp in care lucrezi intr-o firma si, in paralel, mergi la scoala. In acesti 3 ani, trebuie sa treci prin toate departamentele acelei firme. O perioada te afli in depozit, apoi in contabilitate, secretariat, departamentul technic si tot asa. In cariera mea am avut sansa sa fiu aproape de fondatorii firmelor si sa realizez ca a fi „sef” nu este nimic glamorous, cu atat mai putin la inceput. Este vorba de foarte multa munca, sacrificii, riscuri pe care trebuie sa ti le asumi… Ma consider foarte norocoasa de drumul parcurs in viata mea profesionala. Dupa studii, am primit un job ca asistenta in vanzari si, de acolo pana la a fi CEO-ul unei firme daneze de design interior, am parcurs cateva etape importante in viata mea, care m-au format si pregatit pentru Adinish. Sotul meu, Ture, a parcurs etape similare si impreuna cu el am infintat Adinish.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Ce inseamna mut sau putin? Banii investiti sunt economiile adunate in timpul carierelor noastre. Cand iti folosesti toate economiile pentru un proiect, consider ca este riscant si mult. In alta ordine de idei, trebuie mentionat faptul ca luna de luna tot investim: atata timp cat noi ne dedicam proiectului Adinish, ne lipsesc salariile serioase si beneficiile avute in trecut. Cum suntem cetateni straini, nu beneficiem de ajutoare bancare pentru lichidati si nu luam salariu din firma. Deci, pentru noi investitia este mare.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Nu. Birocratia este foarte enervanta, mai ales ca noi nu suntem deloc de obisnuiti cu genul acesta de piedici, dar nu am avut de a face cu nimic imposibil de rezolvat.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Un mare dezavantaj este ca ziua are numai 24 de ore. J Noi intotdeauna am lucrat foarte mult, in weekend-uri, in vacante… Daca am crezut ca in trecut lucram mult, ei bine acum este vorba de si mai multa munca. Ca fiecare firma la inceput de drum, nu ne putem permite o armata de angajati, asa ca eu, de exemplu, fac mereu glume cu prietenele mele si spun ca dau proiectul X departamentului de marketing, alt task il dau departamentului de grafica, evenimentul urmator il dau echipei de PR si tot asa. Desigur ca toate aceste proiecte ajung pe masa mea. J In functie de nevoi, sunt orice department avem nevoie in acel moment. Un alt dezavantaj este nesiguranta financiara, la final de luna nu primesti acel salariu pe care in mod normal te-ai baza. Ma amuz maxim cand aud ca unii oameni incep propria afacere pentru ca doresc sa aiba mai mult timp liber cu familia sau sa isi programeze ei ziua cum doresc. Din punctul meu de vedere, asa ceva nu exista. Intr-un astfel de proiect iti trebuie foarte multa disciplina, consecventa, putere de munca, pregatire emotionala si psihica, pentru a realiza ca in urmatorii 3-5 ani vei depune eforturi foarte mari si vei face multe sacrificii. Abia apoi avantajele nu vor intarzia sa apara.

Care este publicul tinta al site-ului?
Ne adresam tuturor adultilor care aleg sa isi petreaca viata alaturi de copii, apreciaza designul remarcabil, produsele de calitate, au o abordare durabila, precum si un simt de responsabilitate pentru mediul inconjurator si societate.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Pe site-ul nostru gasesti un sortiment foarte vast de produse premium, testate la standardele europene cele mai inalte. Daca analizam piata, putem observa business-uri specializate pe un anumit segment, dar nu sunt foarte multe afaceri in acest domeniu care iti ofera un sortiment atat de vast. Adinish ofera produse pentru maternitate si perioada postpartum, esentiale pentru bebelusi, produse de diversificare, scaune de masina, carucioare, mobilier, accesorii, decoratiuni, imbracaminte si lista este lunga… Business-ul nostru se bazeaza pe transparenta. De la informatia oferita pana la structura preturilor. Deseori am sfatuit clientele sa nu achizitioneze un anumit produs de pe site-ul nostru, daca stiu ca nu le-ar fi de folos.
Orice client compara preturile noastre cu cele din Europa Centrala poate observa ca sunt similare (difera doar prin cativa centi, in functie de cursul valutar), pentru ca lucram numai cu preturile recomandate de brand-uri. Am observat ca in Romania preturile la multe produse sunt pozitionate mai sus decat cele din Europa centrala. Intr-adevar, consumatorul final nu este familiarizat cu genul acesta de afaceri. In timp ce bussiness-uri din Europa Centrala primesc alte beneficii de la marci (cum ar fi marketing local, facturi la termen si livrare gratuita), o afacere romaneasca nu le primeste. Toate produsele sunt platite in avans, se adauga costurile de transport, iar costurile de marketing nu sunt sustinute. Desigur ca o afacere romaneasca are costuri mult mai mari decat una germana, de exemplu. Dar pentru noi transparenta este extrem de importanta, pentru ca strategia noastra a fost de la inceput sa fim alaturi de familiile tinere, care necesita o informatie corecta. Service-ul pe care il oferim este, cred eu, ireprosabil. Indiferent ca s-a comandat un produs sau o marime gresita, cautam sa ajutam clientul cat se poate de bine si rapid. Comunicarea noastra este 24/7, stiu ca suprind cateodata mamicile care alapteaza pe la 3 dimineata si ne scriu. 🙂   Daca nu dorm, le raspund. 🙂

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Pe langa punctele deja enumarate, mai adaug experienta profesionala si originalitatea. Cand am intentionat sa intram pe piata romaneasca, am facut un research foarte amanuntit, pentru a ne asigura ca oferim un concept nou. Tinem foarte tare la originalitatea noastra si la respectul fata de colegii de breasla. Considerem neetic sa copiezi imaginea si ideile altor afaceri. Piata este libera si ofera posibilitati pentru toata lumea, insa TU trebuie sa te diferentiezi de concurenta daca doresti sa ai succes. In acest scurt timp de existenta este incredibil cata „inspiratie” am ajuns sa oferim si la ce manevre recurg unele firme lipsite de experienta, creativitate si tact social, doar pentru a se asemana cu ceea ce am creat noi si a induce in eroare publicul. Un alt aspect important este ca noi avem stoc, iar clientul poate intra in posesia comenzii sale in maximum 2 zile. Am aflat cu surprindere ca in Romania a avea stoc disponibil nu este unul din cele mai intalnite metode de afaceri. Desigur si noi avem articole foarte mari, care pot fi customizate de client si este nevoie de o pre-comanda, pe care de regula o livram in 10 zile, insa mentionam acest detaliu pe site.

De unde va cumparati produsele?
Reprezentam in preponderenta brand-uri scandinave, asa ca produsele sunt importate din tarile scandinave, dar nu numai. Belly Bandit, de exemplu, este un lider al segmentului de refacere postpartum si este o marca de origine americana, iar Bravado Designs (care este pe piata de 27 de ani si produce unele din cele mai bune sutiene pentru alaptare) isi are originea in Canada. Exista 4 brand-uri internationale renumite de carucioare, iar Joolz – marca olandeza pe care o reprezentam noi in Romania, este una din ele. Swandoo este un brand recent lansat, de origine germana, care a primit 2 premii la testele din toamna anului 2019 si care este pe drumul spre un renume in lumea sigurantei auto.

Care sunt cananelele de vanzare pe care le folositi?
Cand am lansat Adinish, eram de parere ca vom ramane un magazin online. Consideram ca timpul petrecut cu familia este mult prea important pentru a fi irosit in trafic. Familiile pot comanda oricand din confortul casei lor, iar noi le livram direct acasa. Modalitatea de returnare si rambursarea banilor decurge rapid si simplu, asa ca ne concentram sa mentinem si sa simplificam metoda de vanzare online cat mai mult. Cum afacerea noastra se extinde si portfoliul contine acum scaune de masina si carucioare, dar cum si numarul angajatilor nostri va creste, suntem in cautarea unui showroom. Din pacate, aceasta cautare ne-a fost incetinita de situatia actuala (COVID-19), dar asteptam cu mare nerabdare sa iesim din casa si sa ne continuam planurile. J Iar un alt canal de vanzare sunt colaboratorii nostri. Suntem distribuitori exclusivi ale marcilor pe care le vedeti pe site-ul nostru si dispunem de drepturi de comercializare prin colaboratori.

Cati angajati aveti?
Momentan 2, contabilitatea, depozitarea si curieratul fiind externalizate.

Cum va merge in perioada asta?
Suntem mutumiti de rezultatele noastre si momentan suntem inca in faza in care ne indeplinim bugetul. Situatia actuala in toata lumea este incerta, motiv pentru care raspunsul nostru este valid acum.

Ati participat la Black Friday 2019?
Da, am participat, numai dupa modelul american si cel original, deci a durat doar un final de saptamana, dupa Thanksgiving.

Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2019?
Aici avem o poveste foarte amuzanta. In 2018, era primul Black Friday cu care ne confruntam in istoria Adinish. Black Friday este o traditie de vanzare din America, care are loc dupa sarbatoarea lor – Ziua Recunostintei. Asa ca in baza acesteia, noi ne-am facut planurile. Insa deodata, pe la inceputul lunii noiembrie incepeam sa vedem ca se da startul la Black Friday in Romania, lucru care ne-a luat prin surprindere. Nu intelegeam deloc postarile de la firme, de la influencerii care promovau acest eveniment de vanzare… Bine ca nu le-am scris celor pe care ii cunoastem personal sa le spunem: „Hello, inca nu, ati gresit data!”. Chiar aveam o discutie foarte aprinsa cu mama mea, care tot imi explica de „Black Friday-ul romanesc” si eu incercam sa ii spun ca nu exista asa ceva. Se pare ca exista, imi cer scuze pentru necunostinta, insa noi am ales sa nu ne conformam acestui trend. In noiembrie 2018, am renuntat la aceasta campanie, ca tot am observat ca ne-am trezit aparent tarziu. 🙂 In 2019, am dat startul asa cum am mentionat mai sus, conform traditiei americane si procedurii Europei Centrale. Am fost multumiti de rezultate, dar cum suntem o firma la inceput de drum, comparatiile de cifre de la un an la altul sau de la luna la luna nu sunt relevante. Suntem in plin proces de extindere a sortimentului si awareness-ului, este normal ca si cifra de afaceri sa creasca. Abia in cativa ani, cand ajungem la maturitate, putem sa analizam concret cresterile.

Cum si unde va promovati site-ul?
Ne promovam pe canalele de socializare, in preponderenta Instagram. Algoritmul Facebook-ului este din punctul meu de vedere un dezastru, observ pe canalul meu privat ca vad postarile prietenilor dupa cateva zile. Ne folosim de Googe Adds si colaboram cu persoane cunoscute din diverse medii: actrite, cantarete, bloggers, influencers si organizam evenimente cu diverse teme.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Avem, nu ne concentram pe Facebook, asa cum am mentionat anterior. Am incercat de 2 ori campanii platite, insa le-am oprit in scurt timp, pentru ca persoanele targetate de algoritm nu faceau parte din target-ul nostru, se exprimau vulgar, comentau agresiv si necivilizat pe postare, iar multe profile nu ni se par reale sau calitative. Administrarea este facuta de departamentul de marketing, divizia social media a.k.a. de mine. 🙂

Aveti versiune de mobile?
Da.

Cum credeti ca veti incheia anul curent?

In momentul in care va raspund la aceste intrebari, lumea intreaga se afla intr-o situatie nemaintalnita. Ne confruntam cu o pandemie, suntem toti blocati in case, afacerile si economia sufera, iar criza financiara cu care ne vom confrunta este programata. Suntem de parere ca vom creste fata de anul precedent, planul initial era de 150%, insa in acest moment (atat de dificil in istoria omenirii) nu mai putem face nici un fel de predictie.

In conditiile in care afacerile e-commerce au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Din punctul meu de vedere, afirmatia ca un magazin online are mai putine costuri este gresita. Desigur depinde foarte mult de strategia afacerii. Adinish are costuri fixe mari. Asa cum am mentionat anterior, lucram cu stoc. Acest stoc este platit in avans. Avem costuri de depozitare, chirie, angajati, bani blocati in marfa si in comenzi, pentru ca – in Romania – plata ramburs este foarte agreata. Din momentul vanzarii si pana la primirea banilor pe cont trec 10-14 zile. Un magazin incaseaza pe loc. Noi trimitem comanda, clientul poate nu este disponibil sa preia comanda, se mai incearca o noua livrare, achita rambursul si asteptam la randul nostru rambursare de catre firma de curierat. Cel putin 2 saptamani trec de la momentul in care produsul a parasit depozitul si banii au ajuns pe contul nostru. Cateodata mai ai si surpriza neplacuta ca se intoarce comanda, pentru ca persoana pur si simplu s-a razgandit de pe o zi pe alta. Cu aceasta problema ne confruntam cu totii in acest mediu si este foarte neplacut ca noi, in calitate de comercianti, nu suntem protejati si trebuie sa ne asumam astfel de costuri. Am discutat cu multi colegi de breasla pe aceasta tema, nu este niciun fel de problema sa returnezi pe motivul ca produsul nu este conform asteptarilor tale. Dar sa plasezi o comanda si sa o refuzi pentru ca te-ai razgandit, sa creezi pentru o firma niste costuri doar pentru ca tu nu esti tras la raspundere este o atitudine gresita. Procentajul acestor cazuri este, din fericire, mic pentru noi si speram ca legislatia sa gaseasca o metoda de a ajuta firmele in aceste cazuri, pentru ca ar trebui sustinuta idea de a avea firme de succes, care ofera locuri de munca si platesc taxe.
Mai departe, exista costuri de traducere, de creare calitativa a textelor si a pozelor de calitate, pentru ca un client trebuie sa primeasca o informatie completa si corecta despre un produs pe care nu l-a vazut fizic si nu l-a atins. Investitiile in marketing, in SEO, Google Ads, crearea de continut sunt foarte mari si similare cu cele a unei chirii intr-un centru comercial. Disponibilitatea 24/7 fata de client este o investitie, a cere unui angajat sa fie disponibil in weekend sau dupa program cere renumeratie. Costurile pentru IT, depanari, schimbari de platforma, layout, diverse nevoi ce apar de la luna la luna.
Lista continua si este foarte lunga, dar mentionez ca depinde foarte mult de cum iti dezvolti afacerea. Noi ca onliner, de exemplu am avut idea de a organiza pop-up event-uri in cele mai mari orase din Romania. In 2019, pe langa expozitiile si evenimentele la care am participat la Bucuresti, am organizat cate un pop-up event la Cluj si la Timisoara. Am inchiriat o locatie, am investit in marketing, am invitat localnicii, am impachetat peste 2.500 de produse disponibile in sortimentul nostru, le-am incarcat in camioane si ne-am prezentat ca un showroom temporar in aceste orase. Am considerat ca este important sa ne cunoasteam comunitatea si vom mai face astfel de evenimente, indata ce nu vom mai fi restrictionati de pandemie.
Desigur ca exista posibilitatea de a achizitiona o platforma predefinita, pe care o poti completa singur, nu detii stoc, comanzi la furnizor cand ti-a comandat clientul, nu ai depozit (ci depozitezi in casa), etc. Genul acesta de hobby onliner nu se compara insa cu o platforma ce se doreste profesionista, motiv pentru care costurile e-commerce sunt similare sau poate mai mari ca cele ale unor magazine fizice. Sincera sa fiu, nu as putea face mari recomandari referitoare la reducerea cheltuielilor, pentru ca sunt de parere ca fara investitii nu ai cum sa generezi vanzari si sa ai succes.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
In categoria provocarilor intra: metoda de plata ramburs promovata in Romania (pe care o gasesc in detrimentul comerciantului din motivele deja mentionate), concurenta neloiala, promovarea Google Ads prin cuvinte cheie ale unui brand de succes (dar aceste metode sunt ilegale si avem echipe de avocati care ne ajuta la combaterea lor), colaborarea cu firmele de curierat… si vom vedea ce noi provocari ne ofera pandemia.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
In Bucuresti suntem foarte multumiti de colaboratorii nostri si situatia este foarte bine controlata. Lucram cu o firma mica, implicata, care ne este apropiata si stie cum dorim sa ne construim afacerea, cat de importanta este experienta de shopping cat mai placuta pentru clientii nostri si ne sustin pe acest plan.
In afara Bucurestiului, situatia se complica. In primul an, am lucrat cu o firma de curierat care ne-a creat multe probleme, clientii erau nemultumiti de servicii, iar in ianuarie 2019 primeam o multime de colete returnate, nelivrate din decembrie. Decembrie 2018, o luna a cadourilor in care in mod normal se genereaza vanzari bune, a fost o luna foarte slaba pentru noi. In 2019, am schimbat firma de curierat, situatia s-a imbunatatit, dar sincer avem deseori sentimentul ca dam din lac in put. Acum s-a schimbat zona problematica, daca in 2018 era in nordul tarii, in 2019 apareau probleme in zona Constanta. Ne deranjeaza ca nu isi asuma greselile, de exemplu o comanda a ajuns afectata la clienta, ba chiar curierul a mentionat ca fusese implicat intr-un accident si produsele erau deteriorate si miroseau a benzina. Desigur ca noi am preluat imediat produsele afectate de la clienta si i-am trimis altele noi. Firma de curierat nu si-a asumat greseala si banii nu ne-au fost restituiti. In curierat nu exista destula concurenta pe piata romaneasca, motiv pentru care atat comerciantii, cat si persoanele fizice depind de cele cateva firme existente, iar ele isi permit comportamente de neacceptat. Poate e nevoie de o concurenta mai apriga in acest domeniu, noi sa avem mai multe posibilitati de alegere si astfel firmele isi vor da mai mult interesul in a oferi un serviciu de calitate.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Sa devenim cel mai complex, vizibil si cunoscut magazin online din Romania, cu o gama foarte variata de produse de calitate pentru copii si familie, care ofera cea mai buna experienta de shopping.

Leave a reply