Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu AdGift.ro

Adgift.ro a aparut in aprilie 2019 si vinde online cadouri personalizate pentru femei, barbati si copii: imbracaminte, cani, perne, huse de telefon, sacose din bumbac, brelocuri si nu numai. Daniel Pastravanu (foto, Fondator AdGift.ro) ne-a dezvaluit cum a pus bazele afacerii sale (care a fost a doua lui incercare online, dupa un business care nu a mers) – de la nume si investitia initiala, pana la barierele aparute la inceput de drum – si cum arata piata autohtona a produselor personalizate, pe care a reusit sa aiba un singur retur motivat de calitatea printului, intr-un an de activitate. Descoperiti mai multe in interviul de mai jos!

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

 

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Daniel Pastravanu: Alegerea numelui a fost o sarcina grea. Aveam in minte cateva filtre prin care treceam toate ideile de nume. Cautam un nume: reprezentativ pentru produsele noastre,  scurt, usor de retinut si care, peste ani, poate deveni un brand. AdGift este un nume compus din doua initiale „A” si „D” (a sotiei si a mea) si lexemul „gift”. L-am ales pentru ca a fost singurul care a fost validat de filtrele mentionate anterior.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea de business mi-a venit de la un amic care lucra intr-o librarie online, ca director de vanzari. El mi-a dezvaluit ca produsele personalizate din librarie sunt pe un trend ascendent in vanzarile online. Am cercetat putin piata si competitorii si am descoperit ca este o nisa cu potential mare de crestere.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Cred ca scopul principal al unei afaceri nu este imbogatirea. Multi gandesc: „Hai sa fac o afacere, sa fiu bogat”. Cred ca scopul principal este sa ai o oarecare stabilitate si independenta financiara. Eu asta cautam, de aceea am fost motivat sa incep propria afacere. Da, singur.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Nu. Facultatea nu mi-a oferit educatie antreprenoriala. In acest domeniu sunt autodidact. Am citit carti, cursuri online, studii de caz, povesti de succes ale antreprenorilor (in special ale competitorilor), forumuri, discutii pe grupuri de specialitate de pe Facebook, etc.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Inainte de a fonda AdGift am mai avut o tentativa de business in mediul online. Nu a mers cum ma asteptam, prin urmare, am lichidat stocurile si am inchis. De aici am avut o parte din banii necesari pentru o investitie minima. Restul i-am imprumutat. Investitia de inceput a fost mica, aproximativ 8.000 €.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Da. Bariere sunt la orice inceput de drum. In cazul meu, lipsa educatiei financiare s-a vazut cu varf si indesat, inca de la inceput. Aceasta a fost principala bariera in calea progresului. Am facut greseli, investitii care nu erau strict necesare, etc. Imi aduc aminte ca mai mult de jumatate din investitia initiala a mers in echipamente si materiale (prese termice, imprimante, foi de sublimare, cani, perne, etc). Erau bune, dar se puteau achizitiona treptat. Pe aceasta nisa concurenta este medie spre mare (la unele produse chiar mare). Competitorii sunt mai vechi pe piata, prin urmare aveau bugete mai mari pentru promovare. Am contactat cateva firme specializate in promocarea online. De la ei am aflat ca, daca vreau rezultate, trebuie sa aloc bugete foarte mari. Buget nu mai aveam asa mult, ca mi-am luat echipamente. 🙂 O alta bariera a fost productia. Pana mi-a iesit cana perfecta, am aruncat cateva zeci pe care am facut teste. Ba le ardeam, ba nu prindea culoarea, etc. Am depasit barierele prin invatare. Mi-am cumparat cursuri si am urmarit tutoriale, pentru a invata.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Raspunsul la aceasta intrebare difera in functie de progresul sau regresul afacerii. Daca afacerea este profitabila, avantajele sunt multe. Iti poate oferi o oarecare stabilitate si independenta financiara, iti poti organiza timpul dupa cum doresti, nu esti legat strict de un program. Daca nu e profitabila, e un dezavantaj: stres, bani pierduti, etc. In cel de-al doilea caz, e mai avantajos statutul de angajat intr-o companie.

Care este publicul tinta al site-ului?
80% dintre clienti sunt de genul feminin, cu varsta intre 18-30 ani. Inca se pot schimba multe. Abia am facut un an de activitate.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Avem pret unic de livrare in toata tara. Chiar daca clientul sta in afara ariei curierului si sunt km suplimentari, pastram acelasi pret de livrare, de 16 lei. Comercializam cadouri personalizate. Ma gandesc ca sunt clienti care nu au incredere in calitatea produselor/print-ului. De aceea, am optiunea deschiderii coletului la livrare. Am pe site implementat un program de fidelizare atractiv. Pentru fiecare comanda, clientul primeste un anume numar de puncte. Ele pot fi valorificate la urmatoarela comenzi. Am avut clienti care au adunat multe puncte si astfel au beneficiat de reduceri substantiale. Proces simplu si intuitiv de comanda. Platforma e-commerce pe care rulam momentan ne ajuta enorm in aceasta privinta. In 2-3 minute poti plasa o comanda cu poze incarcate si plata efectuata (daca se alege plata cu cardul).

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Piata cadourilor personalizate este intr-o continua crestere. Aceasta se datoreaza si numarului mare de produse care pot fi personalizate si oferite cadou. Chiar daca concurenta e mare, piata inca nu e saturata. Nu aveam bugetul de promovare al competitorilor, de aceea am fost silit sa ma gandesc la ce anume ma poate diferentia de ei si sa constituie un avantaj pentru client. Pana acum, aceasta tactica s-a dovedit a fi un succes. 🙂 Legea nu obliga acceptarea returului unui produs personalizat dupa specificatiile clientului. Daca clientul comanda o cana personalizata cu pozele lui si ulterior vrea sa faca retur ca nu ii place cum a iesit, legal putem refuza acel retur. La AdGift inlocuim gratuit produsul, daca clientului nu ii place cum a iesit print-ul. Pastreaza produsul, dar ii trimit altul gratuit. Exista pericolul sa se faca abuz de serviciul de a inlocui gratuit un produs, de aceea am fost nevoit sa ma gandesc la o solutie de preventie. Asa a aparut ideea de a trimite clientului pe WhatsApp 2-3 poze cu produsul, inainte de a expedia. Clientii au privit destul de bine acest serviciu si chiar am primit recenzii pozitive pe Facebook, pe motiv ca le trimitem poza cu produsul inainte de expediere. Site-urile concurente ofera posibilitatea clientilor sa vada cum va arata produsul comandat, personalizat cu specificatiile lui. Eu am zis sa ii arat clientul cum arata produsul gata facut. Probabil si din acest motiv am o rata de retur foarte mica. Intr-un an de activitate am avut un singur retur pe motiv ca nu a fost bun print-ul. Dupa aceasta experienta am introdus serviciul trimiterii pozelor pe WhatsApp si nu am mai avut niciun retur. Comunic mult cu clientii pe WhatsApp, chiar si in afara orelor de lucru sau in zilele nelucratoare. Finalizarea unei comenzi nu are loc cand am predat coletul curierului, ci cand clientul il deschide. Monitorizez indeaproape livrarea coletelor. Zilnic urmaresc statusul livrarilor si, daca apar intarzieri, trimit mesaj catre firma de curier pentru urgentarea livrarii. Poate si din acest motiv, peste 90% din expedieri ajung la destinatie in 24-48 de ore.

De unde va cumparati produsele?
De la furnizori locali, din Romania.

Care sunt cananelele de vanzare pe care le folositi?
Principalul canal de vanzare este site-ul propriu. Mai am listate produse pe doua marketplace-uri, dar vanzarile venite de acolo nu depasesc procentul de 1% din totatul vanzarilor.

Cati angajati aveti?
Momentan lucrez singur. Probabil, daca se mentine rata actuala de crestere, pe la sfarsitul anului voi fi nevoit sa imi iau un coleg.

Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat la inceputul lunii mai 2020 – n.r.)?
In aceasta perioada (ultimele 30 de zile), toate procentele sunt in crestere. Vizitatorii pe site au crescut cu peste 200%, iar numarul de comenzi cu 250%. E o crestere surprinzatoare pentru mine. Ma gandeam ca in perioada starii de urgenta nimeni nu isi mai cumpara cadouri personalizate. 🙂

Ati participat la Black Friday 2019?
Nu. Nu particip la Black Friday.

Cum au aratat cifrele de Craciun 2019?
Site-ul a fost lansat in aprilie 2019. Trei luni am rulat pe o platforma Open Source, cu vanzari foarte putine, 1-2 pe luna. In iunie 2019, am migrat pe o platforma SaaS si de atunci vanzarile au crescut lunar. Cresterile nu au fost mari, dar ma bucuram ca progresam cate putin. Prin urmare, cifrele din decembrie 2019 nu au fost mari. Am avut putin mai multe comenzi decat in noiembrie.

Cum si unde va promovati site-ul?
In februarie 2020, am inceput sa investim mai mult in provorarea platita. Am facut campanii de Google Shopping Ads si Facebook Ads. Ne mai promovam pe Instagram, si, mai nou, avem un cont de business pe Pinterest.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Dat fiind ca lucrez singur, pagina de Facebook o administrez tot eu. Comunicarea pe aceasta cale are o importanta cruciala. La telefon nu pot raspunde mereu, de aceea comunic cu clientii pe pagina de Facebook (sau WhatsApp). Am facut campanii platite, in mod special in preajma anumitor evenimente precum Ziua Indragostitilor, 8 martie, 1 iunie, Craciun, etc.

Aveti versiune de mobile?
Da, site-ul este mobile friendly.

Cate dintre comenzile voastre vin de pe dispozitive mobile?
Multe. 92% din comenzile din ultimele 30 zile au venit de pe dispozitivele mobile.

Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Cu siguranta, anul acesta voi incheia in crestere fata de cel precedent. Inca nu pot spune cu cat, dar sigur cel putin dublu va fi.

Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Prin automatizari. Cu cat platforma web este mai automatizata, cu atat fluxul comenzilor va fi mai limpede. Ceea ce inseamna mai putini oameni pe un post. Alte cheltuieli nu stiu de unde s-ar putea reduce, pentru ca sunt vitale.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Cele mai mari provocari tin de optimizarea si provomarea site-ului. Competitorii arunca bugete mari in campanii de ads, parteneriate cu influenceri, etc. Pentru un site nou, cum este AdGift.ro, provocarea cea mai mare este sa concureze cu site-uri mai vechi, care au o autoriate mai mare.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Cea mai mare problema aparuta in relatia cu firma de curierat a fost ca nu veneau sa ridice coletele sau veneau cand nu erau gata si trebuia sa le duc eu. Am schimbat 3 firme de curierat pana acum. De obicei problemele s-au rezolvat in urma mesajelor sau apelurilor trimise.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Initial, planul era ca in viitor sa deschid un magazin fizic in oras, pentru a fi mai cunoscut pe plan local. Avand in vedere schimbarile care au venit odata cu pandemia de coronavirus, am ajustat si planurile. Vreau sa raman strict pe online. In viitorul apropiat, vreau sa dezvolt capacitatea de productie a cadourilor. Asta implica echipamente noi si un atelier mai mare.

Leave a reply