INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu 4Camping.ro
4camping.ro a aparut in aprilie 2019, este versiunea autohtona a unei afaceri cu sediul si depozitul in Cehia si vinde online echipamente pentru camping si sporturi in aer liber. Jaroslav Skalka (foto, Owner si CEO 4Camping.ro) ne-a povestit in ce perioada a anului au mers bine vanzarile din Romania si ca are de gand sa deschida in curand un magazin fizic si in tara noastra, cand situatia pandemica o va permite. Descopera, in interviul de mai jos, cu ce procent a crescut YoY profitul magazinului online (la nivelul tuturor celor 4 tari in care este prezent – Cehia, Slovacia, Ungaria si Romania) si in cate teritorii noi se va extinde e-shop-ul in 2021!
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Jaroslav Skalka: Folosim denumirea „4camping” din 2012, cand a fost infiintat (in Republica Ceha) site-ul nostru e-commerce. La acea vreme, o mare parte din gama noastra consta in corturi, saci de dormit, saltele si mobilier de camping, asa ca s-a potrivit numele „for camping”. Si am ramas cu el chiar si intr-un moment in care gama este semnificativ mai larga si multe categorii nu mai sunt legate doar de camping. Pana in prezent, folosim acelasi domeniu in toate celelalte tari in care activam.
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
In 2004-2011, ne-am concentrat pe vanzarea de publicitate online. Am operat diverse portaluri cu sfaturi pentru cazare, restaurante sau golf. Cel mai vizitat a fost site-ul axat pe camping. In 2012, ne-am alaturat unei companii care organizeaza (de la sfarsitul anilor ’90) o expozitie cu vanzare de corturi, in Praga. Anul urmator, am preluat integral evenimentul. Magazinul online a fost creat din necesitatea de a transforma expozitia cu vanzari sezoniere intr-o afacere pe tot parcursul anului si de a da de lucru persoanelor care au participat la organizarea expozitiei de la Praga.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Paraseam un loc de munca foarte bine platit, dar dorinta de a avea propria afacere a castigat. Am inceput cu actualul meu partener si suntem impreuna si astazi.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Suntem doi coproprietari si amandoi avem o diploma universitara. Eu in afaceri si marketing, el in IT. Avem o multime de studenti in companie, de multe ori au inceput cu noi (ca lucratori part-time) si, cand si-au terminat studiile, au ramas la noi. Majoritatea dintre noi nu aveam experienta in comertul electronic la inceput, invatam in fiecare zi. Oamenii si compania cred in acelasi timp.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Am construit firma de la zero. La inceput, nu aveam fonduri si timp de multi ani am continuat sa investim toti banii castigati in companie. De fapt, acest lucru este valabil si astazi. De-a lungul timpului, a aparut si finantarea bancara.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Viata iti aduce in cale obstacole sau oportunitati, depinde cum privesti lucrurile. In companie, noi spunem ca totul este legat de atitudine!
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Antreprenoriatul inseamna o mare libertate. Si, desigur, responsabilitate. Ca angajat, nu trebuie sa iti faci griji pentru o multime de lucruri si esti platit in fiecare luna. In afaceri, indiferent daca reusesti sau nu, este vorba despre deciziile bune sau gresite, de tine depinde soarta angajatiilor.
Care este publicul tinta al site-ului?
Datorita ofertei noastre foarte largi (de la marci mai ieftine, la branduri premium), tipologia clientilor nostri este similara. Sunt si turisti obisnuiti, excursionisti, persoane care merg cu rulota, familii cu copii, tineri care merg in camping sau frecventeaza festivaluri, dar si calatori, oameni care merg in cele mai exigente expeditii – outdoor, turisti VHT, alpinisti.
De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Exista mai multe motive: cea mai larga oferta de pe piata, preturi avantajoase, accent pe servicii excelente si o abordare pro-client. Satisfactia clientilor este foarte importanta pentru noi. In Republica Ceha am fost numiti „Magazinul Anului” la categoria „cel mai bun magazin electronic cu echipamente sportive” si facem totul pentru a ne asigura ca si clientii romani vor avea parte de aceeasi experienta.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Se poate observa cel mai mult in varietatea sortimentului, oferim adesea marci care nu apar una langa alta intr-un singur magazin. Avem, de asemenea, totul in stoc (si asta include marci premium scumpe). Apoi, exista o multime de alte elemente marunte care fac diferenta, per ansamblu.
De unde va cumparati produsele vandute pe site?
In prezent, avem 290 de branduri in oferta, am vandut, testat si (ulterior) eliminat alte 129. Cumparam, practic, produse de peste tot din lume; in plus, avem si productie proprie (brandul in-house Zulu).
Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
In spatele succesului nostru se afla de la inceput strategia omnichannel, conectand lumile fizice si online. In plus, fata de magazinele online, operam 12 magazine fizice proprii, in orase mari din Cehia, precum si locuri de campare (unul special pentru alpinism, un showroom de standuri pentru rulote si camionete si cea mai mare expozitie europeana de vanzari de corturi si echipamente de exterior, la Praga). Magazine fizice avem in Cehia si Slovacia, dar cu siguranta vom deschide un magazin si in Romania intr-un viitoar apropiat, cand conditiile economice si epidemiologice ne vor permite.
Cati angajati aveti?
Acum avem 80 de angajati pe tot parcursul anului, la care se adauga lucratori sezonieri, in perioadele de varf. Mai ales vara, cand avem sezonul principal si organizam deja mentionata expozitie de corturi, la Praga. Aceasta ne aduce in plus inca aproximativ 250 de angajati. Departamentul de relatii cu publicul pentru Romnania este compus din 4 angajati de nationalitate romana, la care se adauga externistii, care ne ajuta pe partea de traduceri.
Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna ianuarie – n.r.)?
Este putin diferit in fiecare tara. In Republica Ceha si Slovacia, vanzarile sunt foarte puternice pe tot parcursul anului. Noiembrie 2020 a fost chiar cea mai buna luna a noastra de pana acum, inaintea traditionalei luni iulie. Decembrie a fost, de asemenea, o luna foarte buna. In Romania am avut rezultate excelente in vara, cand s-au cumparat in principal articole hardware (corturi, saci de dormit, rucsacuri, etc.). Romania statea mai bine decat, de exemplu, Ungaria, unde activam de mai mult timp. Toamna si iarna situatia s-a intors in favoarea Ungariei. Acest lucru se datoreaza faptului ca hardware-ul este vandut mai putin in aceasta parte a sezonului si in Ungaria avem haine, incaltaminte sau produse de alpinism mai bune, in comparatie cu Romania. Dar suntem multumiti de munca noastra in Romania, vedem un mare potential aici si credem ca anul viitor va fi, din nou, mai bun.
Ati participat la Black Friday 2020?
Da, participam in mod regulat la acest eveniment de cativa ani si ne pregatim intotdeauna cu atentie pentru el.
Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2020?
Asa cum mentionat, ne-am considerat mai mult o companie „de vara”, dar am crescut puternic in ultimii doi ani chiar si iarna. Acest lucru se datoreaza faptului ca ne-am concentrat pe categoriile de incaltaminte si imbracaminte care domina acum vanzarile. Echipamentul de schi sau alpinism este, de asemenea, puternic. In noiembrie, am crescut cu 106% YoY si a fost luna noastra cea mai puternica din punct de vedere istoric; in decembrie, am crescut cu 79%, iar in ianuarie vom ajunge probabil la peste 100%, din nou. Acestea sunt cifre pentru intreaga companie, crestem si in Romania, dar cu un procent mai mic decat in sezonul estival.
Cum si unde va promovati site-ul?
In toate tarile, baza este marketingul online, SEO, PPC, publicitate grafica, comparatoare de produse, parteneri afiliati, buletine informative, marketing de continut. In Republica Ceha exista, de asemenea, publicitate TV, publicitate OOH, publicitate tiparita.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Da, avem pagina de Facebook. Comunicarea cu clientii este foarte importanta pentru noi si de aceea incercam sa ii alocam tot mai mult timp si tot mai multe canale.
Aveti versiune de mobile?
Avem o versiune mobile a site-ului, site-ul nostru este compatibil si se prezinta bine in versiunea online. In viziunea noastra, dezvoltarea aplicatiilor nu ar aduce nicio valoare adaugata suplimentara.
Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Profitul preliminar pentru 2020 (pentru toate tarile) este de aproximativ 1,3 milioane €, adica o crestere de 100% YoY. Magazinul e-commerce romanesc are, de asemenea, un profit operational.
Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Daca magazinul electronic creste la o anumita dimensiune, atunci cand te ocupi de depozit, personal, asistenta clienti, disponibilitatea stocului de bunuri, costurile nu pot fi evitate. O mare parte din cost este, practic, fixa si reducerea investitiilor in marketing nu are sens. Este mai bine sa te gandesti la cresterea vanzarilor, cu o marja rezonabila, pentru a acoperi costul.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Vrem sa oferim acelasi serviciu de top ca si in Republica Ceha (unde anul trecut clientii nostri ne-au desemnat „cel mai bun magazin electronic cu echipament sportiv”) sau in Slovacia (unde suntem in top de mult timp). Adica dorim sa oferim cea mai buna gama de produse, preturi bune, descrieri si fotografii perfecte, livrare rapida si fara erori, asistenta excelenta pentru clienti. Pentru acest an, dorim, de asemenea, sa lucram la cresterea numarului de clienti romani si la brand awareness.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Astazi, toti transportatorii sunt supusi unei presiuni enorme, numarul de transporturi creste mai repede decat capacitatea lor, iar rezultatul este o rata de eroare mai mare, intarzieri de livrare si, uneori, o calitate mai slaba a serviciului in sine. Incercam sa alegem transportatorii cu atentie, comunicam cu ei, dar – practic – toata lumea are problemele descrise mai sus.
Ce planuri de viitor aveti in online?
Anul acesta vom intra in inca doua tari. Pe toate pietele in care activam, inclusiv in Romania, dorim sa devenim numarul 1 in vanzarea de echipamente turistice si outdoor.
Leave a reply