Cum a ajuns Vinted sa valoreze 5 miliarde €?
Vinted a fost fondat in 2008, de Milda Mitkute; dupa un an, era numit „startup-ul lituanian al anului” (iar Mitkute cauta online ce inseamna „startup”, pentru ca nu stia ce inseamna termenul). Initial, echipa se chinuia sa faca rost lunar de cei 600 € pentru a-si plati hostingul. In 2016, Vinted avea milioane de utilizatori globali, dar nu reusea sa devina profitabil.
Chemat in ajutor de echipa, consultantul Thomas Plantenga a sfatuit startupul de imbracaminte second-hand sa concedieze majoritatea angajatilor, sa inchida birourile din afara orasului Vilnius (Lituania), sa-si reconstruiasca aplicatia si sa-si rescrie modelul de afaceri. Conducerea l-a ascultat, l-a facut CEO un an mai tarziu, iar astazi startup-ul baltic este evaluat la 5 miliarde €, citim pe wsj.com, care a stat recent de vorba cu Plantenga.
Acesta a refacut aplicatia (pentru ca utilizatorii sa poate lista un produs din doar 2 click-uri) si, contrar sistemului de pe majoritatea marketplace-urilor, a renuntat la taxele aplicate vanzatorilor (Vinted taxeaza cumparatorii). Ideea a fost recent preluata si de eBay, in anumite categorii – inclusiv moda second-hand. App-ul lucreaza acum la o retea de lockere in-house si un sistem de plata propriu.
Compania care a normalizat produsele second-hand vinde acum cu succes in Europa: in Franta, de exemplu, 1 din 4 persoane cumpara sau vinde pe Vinted. In 2023, veniturile aplicatiei au crescut cu 61% YoY, pana la 596 milioane € si a avut pentru prima data profit (18 milioane €). In martie acest an, a cumparat un jucator recommerce concurent – compania daneza Trendsales. Din 2025 incolo, aplicatia planuieste sa se impuna pe piata americana, unde s-a lansat in 2020, dar momentan are o prezenta limitata.
Marketplace-ul de produse la mana a doua vinde imbracaminte, incaltaminte, carti, jucarii si produse electronice. Si este preferatul consumatorilor care vor produse sustenabile, de marca (dar nu-si permit sa le cumpere noi) sau care cauta imbracaminte pentru copiii lor, scrie sursa amintita. Plantenga spune ca viziunea lui este sa devina „un Amazon second-hand”.
Comentariu ( 1 )
[…] ca volum, dintre toti retailerii online si offline din tara. Startupul lituanian care valoreaza 5 miliarde € (si care activeaza si in Romania) are 23 de milioane de utilizatori francezi si a vandut mai mult […]