INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu ElanX.ro
Magazinul online elanX.ro a aparut (in forma lui actuala) in vara lui 2017, afacerea debutand in 2015, initial doar cu o pagina de Facebook, ne-a povestit Elena Patroescu (foto, Fondator ELAN-Handcrafted Leather Goods). Si vinde pe Internet portofele minimaliste, portcarduri si accesorii unisex, confectionate manual din piele, dupa metode traditionale (care sunt in curs de brevetare la OSIM). Descoperiti in interviul de mai jos cum a pornit si s-a conturat afacerea ei de design si pielarie, cat de mica a fost investitia initiala, in ce isi reinvesteste permanent profitul, caut dureaza procesul de productie si cum a ajuns sa incheie anul 2018 cu o crestere de 400% YoY!
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Elena Patroescu: Inca nu am dezvaluit nimanui din afara firmei ce reprezinta numele si vrem sa mai pastram misterul. Poate cand vom atinge vreo borna istorica in dezvoltarea noastra vom face si acest lucru public.
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea a venit in urma unei nevoi a unui prieten: nu gasea pe piata din Romania un model de portofel special conceput pentru nevoile sale. Pe langa conditia de a satisface nevoile utilizatorului roman, portofelul trebuia sa fie si minimalist, sa aiba un design inovator, sa fie cool. Asa a aparut primul portofel #elan si a luat nastere conceptul nostru, care se regaseste in toate produsele. Cercetand piata, am descoperit un vid in acest segment, poate doar cu cativa mici producatori. Stiam ca putem deschide drumul catre o noua nisa de piata cu acest produs si, fiind si printre primii ce se aventurau, aveam un avantaj.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
Echipa a pornit la drum cu un singur membru, eu, fondatorul, transformand o camera din apartamentul in care locuiesc intr-un miniatelier in care desenam, taiam, coseam zi de zi modele de portofele ce ar fi putut sa apara in noua colectia ELAN. Motivatia mea a fost independenta, atat financiara, dar mai ales cea legata de timp.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
Nu am avut parte de educatie antreprenoriala din punct de vedere al studiilor, am invatat fie de la oamenii cu care am intrat in contact pana sa fiu eu antreprenor, fie invatand, gresind si apoi facand ceea ce trebuie.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Investitia initiala a constat in cateva bucati de piele naturala, cateva instrumente de taiat, gaurit, marcat, precum si un calculator pe care il aveam deja; de aici, afacerea a mers ca un bulgare de zapada ce se rostogoleste, iar profitul pe care il obtineam a fost mereu (si inca este) reinvestit in echipamente.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Ne-am lovit de bariere „tehnice”, intrucat nu toate schitele pe care le realizam se puteau si transforma in produse. Inspiratia vine desenand si efectiv masurand ce ar putea utilizatorul roman sa poarte in portofelul sau. E un process destul de complex, pentru ca din 100 de schite de exemplu, doar 4 sau 5 sunt castigatoare si, din acestea, doar una ajunge sa fie trimisa in productie. Procesul poate dura de la o saptamana la cateva saptamani, in functie de disponibilitatea noastra, dar si in functie de activitatea atelierului dintr-o anumita perioada. Un altfel de bariera este cea legata de terti (servicii de curieri, furnizori de materiale, colaboratori ocazionali), care nu se ridica intotdeauna la standardele noastre de calitate, insa diversitatea acestora face ca aceasta bariera sa fie mai usor de trecut.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Marele avantaj este timpul; antreprenor fiind, imi pot planifica ziua in functie de necesitati. Un dezavantaj, desi nu in adevaratul sens al cuvantului, este ca antreprenorul are o raspundere mult mai mare asupra firmei decat angajatul si trebuie sa aduca solutii zi de zi cu privire la crestere, dezvoltare, diversificare, acapararea unei cote de piata mai mari.
Care este publicul-tinta al site-ului?
Portofelele noastre sunt unisex, iar publicul-tinta include acele persoane cu varste intre 18 si 45 de ani, care adopta un stil minimalist, prefera plata cu cardul si depoziteaza in portofel strictul necesar.
De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Produsele de pe site-ul nostru nu se gasesc in comertul offline deocamdata, website-ul fiind singura modalitate de a le achizitiona. O mare parte dintre clientii nostri vin ca urmare a recomandarilor facute de oameni ce deja detin un portofel #elan si care sunt multumiti cu noua lor achizitie. In plus, daca vor sa aiba un portofel cool, minimalist si cu un design atragator trebuie sa ne viziteze. Portofelele #elan au devenit „must-have-ul” sezonului.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Produsele noastre sunt in curs de brevetare la OSIM, primind pana acum un raport favorabil cu privire la brevetabilitate, acesta fiind doar un aspect prin care ne diferentiem de concurenta. In plus, ne concentram atentia exclusiv pe cerintele utilizatorului roman, incercand si reusind sa realizam produse adaptate nevoilor acestuia. Ne implicam 100% in tot ceea ce facem, oferim servicii de calitate, produse diferite fata de tot ceea ce exista pe piata romaneasca la momentul actual.
De unde va cumparati produsele?
Toate produsele le realizam in atelierul nostru, de la concept pana la ultimul retus.
Care sunt cananelele de vanzare pe care le folositi?
Comunicam cu lumea pe Facebook si Instagram, acestea fiind si principalele canale de promovare ale noastre. Utilizam atat poze, cat si filmulete scurte (de maximum 20 de secunde), care explica design-ul si functionalitatea produselor noastre. Singurul canal de vanzare in acest moment este website-ul nostru, www.elanX.ro.
Cati angajati aveti?
In prezent, suntem 3 membri in echipa, iar partea de social media, PR, fotografie, design si mentenanta website este externalizata.
Cum va merge in perioada asta?
Vanzarile din aceasta luna (ianuarie 2019) nu au scazut dramatic fata de luna decembrie, cum ne asteptam, fapt ce ne bucura si ne confirma faptul ca produsele noastre sunt cautate indiferent de sezon.
Ati participat la Black Friday 2018?
Am participat.
Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2018?
Din pacate, nu putem sa va dezvaluim aceste cifre.
Cum si unde va promovati site-ul?
Comunicam cu lumea pe Facebook si Instagram, acestea fiind si principalele canale de promovare ale noastre
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Avem pagina de Facebook din 2015, unde comunicam cu comunitatea noastra, anuntam promotii sau noi produse. Administrarea paginii este realizata, in pararel, de catre noi si de catre un colaborator extern, care se ocupa de campaniile platite.
Aveti versiune de mobile?
Cu siguranta. Traficul pe mobil este prioritar.
Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Am incheiat anul 2018 in crestere de 400% fata de 2017.
In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Cheltuielile pot fi reduse pe parte de publicitate si PR, atata timp cat cel care se ocupa de aceste activitati le monitorizeaza constant si le adapteaza conditiilor din piata. Nu vom face compromisuri in ceea ce priveste cheltuiala cu materialele sau cu resursa umana, intrucat ar insemna sa inselam clientii si sa nu ne respectam princiiple pe care le-am cultivat de-a lungul timpului.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Cea mai mare provocare este sa ajungem in fata a cat mai multor oameni, sa devenim un brand usor de recunoscut pentru calitatea premium a produselor oferite, dar si pentru experienta de care au parte atunci cand folosesc un produs marca #elan.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Probleme pe care le avem noi nu sunt nici noi, nici specifice, sunt cele pe care le au toti antreprenorii ce detin un site de comert online. Comunicarea permanenta (atat cu clientul, cat si cu firma de curierat) si diversificarea furnizorilor sunt cele 2 solutii pe care noi le-am gasit pana acum.
Ce planuri de viitor aveti in online?
Intentionam sa intesificam postarile de calitate pe blog, sa comunicam mai bine cu potentialii nostri clienti si – de ce nu? – sa initiem colaborari cu alte brand-uri, pentru a lansa produse inovative in parteneriat.
Leave a reply