Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

7 directii pentru strategia de social media, in 2020

Social media a cunoscut si cunoaste o crestere continua atat in Romania, cat si in celelalte parti ale lumii. In ziua de astazi, cu miliarde utilizatori, acest canal este obligatoriu de folosit de catre brand-urile care vor sa ajunga la potentialii clienti. Beneficiile pe care le aduce social media in viata si balanta unei companii sunt aproape nelimitate, dar totul tine de o strategie bine gandita si aplicata ca la carte.

Cum te ajuta o astfel de strategie pe tine, ca brand?

  • brand awareness
  • dezvoltarea audientei
  • te conecteaza mai bine cu publicul tinta
  • cresti traficul pe site
  • aduna mai multe lead-uri
  • creste vanzarile

Astea sunt o parte dintre avantajele pe care le ai daca folosesti promovarea in social media.

Hai sa vedem urmatoarele cifre, ca sa stim cu ce avem de-a face si cum ne raportam ca numar al utilizatorilor in lume:

  • Facebook: peste 2.2 miliarde
  • Instagram: peste 1 miliard
  • TikTok: peste 800 milioane
  • LinkedIn: peste 500 milioane

Doar uita-te la aceste cifre si imagineaza-ti potentialul reach pe care il au, putand sa ii targetezi exact pe cei pe care vrei sa ii atragi.

Hai sa vedem ce e de facut si cum ar trebui abordata o astfel de strategie in 2020:

1. Pune pe hartie obiectivele mirco si macro.

Totul incepe cu un plan solid, bine gandit, unde calculezi de la inceput toate variantele si posibilitatile, drumul pe care mergi si mijloacele de care te folosesti pentru a ajunge sa iti indeplinesti obiectivele. Daca nu stii unde vrei sa mergi, cum vei sti ca ai ajuns unde trebuie? Nu o sa poti masura sau analiza stratega de-a lungul timpului daca nu ai setate micro-obiective pe care sa le pot indeplini pe parcurs.

Conform studiilor, e cu cel putin 30% mai probabil sa iti duci la indeplinire obiectivele daca ti le notezi undeva. Și obligatoriu acestea trebuie sa fie SMART (specific, masurabil, tangibil, relevant, time-based).

Cum iti setezi obiective tangibile pentru o mega strategie de social media?

  • Foloseste numere (vreau sa ajung la 15.000 de fani pe Facebook, vreau sa ajung la 5.000 de followers pe Instagram, etc.).
  • Stabileste un deadline pentru obiectiv.
  • Fii cat mai specific.
  • Obiectivele acestea sa fie in concordanta si aliniate cu obiectivele macro, pentru toata strategia de marketing.

2. E timpul sa-ti cunosti mai bine audienta.

Pentru ca eforturile de marketing sa aiba rezultatele dorite, e crucial sa iti cunosti foarte foarte bine audienta si sa fii conectat cu ea, sa tineti legatura. Tu ar trebui sa stii care sunt nevoile, dorintele, ce asteapta, cum sa le vorbesti, cum sa ii intampini, in ce fel ii abordezi si in ce fel le introduci o oferta, in ce moment, cand sunt mai vulnerabili, etc.

Care sunt pasii prin care iti poti cunoaste mai bine publicul tinta?

  • Foloseste-te de chestionare/sondaje.
  • Urmareste demograficele din Analytics.
  • Ia parte la conversatile lor.
  • Identifica alte canale cu audiente asemanatoare si implica-te in discutii.
  • Raspunde pe cat posibil tuturor comentariilor pe blog, Facebook, Instagram, etc.
  • Cere feedback si analizeaza.

Asa vei ajunge sa cunosti mult mai multe informatii despre ei si vei sti cum sa raspunzi si cand e nevoie sa intervii. In plus, oamenii sunt mai receptivi daca vad ca iti pasa de ei si ii bagi in seama, iar asta duce inclusiv la cresterea ratei de conversie.

3. Fa concursuri/giveaway-uri.

Concursurile in social media prind foarte bine, este un lucru stiut. Prin asta poti creste atat engagementul, cat si vizibilitatea sau numarul fanilor. Trebuie doar sa creezi structura concursului, sa alegi un premiu atragator pentru audienta si gata. Poti sa-i dai drumul.

La moda sunt si giveaway-urile, care in practica sunt tot concursuri, dar cu o denumire adaptata pentru noile generatii, pentru ca trebuie sa fim mai interesanti si sa ne modernizam odata cu trecerea timpului (aici era putina ironie).

Asadar, cum organizezi un concurs cu super rezultate?

  • Stabilesti obiectivul (credeai ca scapi?) – numar like-uri, awareness, engagement, crestere, vizibilitate, buzz, etc. + cifre.
  • Alegi platforma potrivita pentru acel tip de concurs.
  • Stabilesti strategia si regulamentul.
  • Creezi mecanismul propriu zis.
  • Il lansezi la apa.
  • Respecti regulamentul – atat al concursului cat si al platformei, referitor la organizarea acestora (pentru ca nu vrei sa ai probleme cu ei)

In functie de premiu si de mecanismul concursului, acesta va fi sau nu un bulgare de zapada. Adica se va rostogoli atata timp ca e ceva relativ atractiv de facut, daca modul de participare e facil si daca premiul e interesant. Vei putea ajunge chiar la niste super cifre de viralizare si distribuire, daca iei totul in calcul de la bun inceput.

Atentie insa: majoritatea celor care vin spre tine pe urma concursului (fie ca sunt fani noi, followers sau abonati) vor veni pentru premiu si nu iti vor aduce plus-valoare. E posibil ca a doua zi dupa ce e gata concursul sa nu le mai pese de tine si sa fie doar cu numarul (asta daca nu cumva iti vor da unlike/unfollow). Dar asta nu inseamna ca nu e bine sa organizezi astfel de concursuri si sa te bazezi pe cei pe care ii intereseaza mai mult decat acel premiu.

4. Construieste continut valoros.

Fiecare postare, fiecare tip de continut pe care il postezi in social media trebuie sa fie creat cu un anume scop. Pe langa asta, continutul trebuie ales cu grija si adaptat si platformei sociale pe care va fi postat. Spun asta pentru ca fiecare platforma are specificul ei si se adreseaza unui anume tip de audienta, in principal. De exemplu:

  • Facebook – in special potrivit pentru continutul de tip news, divertisment si personal; din cauza algoritmului, reach-ul organic este mic pentru pagini, dar o alternativa super buna pentru a crea si omogeniza comunitati sunt grupurile
  • Instagram – platforma perfecta pentru continut vizual; cauta solutii pentru a transpune continutul in imagini sau video si treci si pe Instagram
  • LinkedIn – este o retea profesionala, potrivita mai mult pentru relatiile B2B, unde prinde bine continutul profi, dedicat companiilor sau pentru HR

Cu cat stii mai multe despre o anumita platforma, cu atat iti vei putea da seama daca e potrivita pentru obiectivele tale si te va ajuta sa gandesti un tip de continut care se pliaza cerintelor si comportamentului specific audientei de acolo.

Cum construiesti continut util in social media?

  • Faci research si te folosesti de anumite tehnici de copywriting.
  • Te adresezi direct (pui intrebari, ceri pareri, etc.).
  • Publici stiri din domeniu.
  • Creezi super infografice.
  • Faci studii de caz.
  • Introduci cat mai mult continut video.
  • Apelezi la emotie.
  • Faci prezentari.
  • La fiecare postare scrii o descriere mai ampla, nu doar 2-3 cuvinte in introducere.

Astea sunt doar o mica parte din totalul tipurilor de continut pe care le poti face, insa trebuie sa iti faci planul editorial si sa dai frau liber creativitatii. Apoi, odata pe luna aproximativ, vei analiza acele postari ca sa urmaresti ce performeaza, ce elimini si ce imbunatatesti.

5. Profita de avantajele materialelor video.

Daca ai trait pe planeta Pamant pana acum, stii ca acest tip de materiale a cunoscut un parcurs fulminant, fiind pe primul loc in preferintele publicului. Mai ales cand vorbim de social media. Asadar, daca pana acum nu ai luat in considerare acest tip de continut, acum e momentul, pentru a nu ramane de tot in urma.

Video-urile live prind cel mai bine, insa e bine sa le combini si cu video-urile inregistrate, in strategia ta. Live-urile iti permit sa intri in interactiune directa cu audienta, sa discuti, sa le dai sfaturi, sa primesti intrebari si sa oferi raspunsuri, le poti permite sa te cunoasca mai bine, te umanizezi, vii mai aproape de ei, lucru pe care il vor aprecia. Asta poate fi o modaliate perfecta de a afla ce anume ii intereseaza, pentru ca mai apoi sa vii in completare cu un video inregistrat in care le prezinti si le explici acele curiozitati.

6. Masoara si analizeaza mai mult.

Foloseste mai mult datele pe care ti le ofera Facebook Insights si Facebook Analytics. Nu uita: ce nu poti masura, nu poti imbunatati. Ai o multime de date care te vor ajuta, disponibile in acele tool-uri. Poti vedea exact numarul de views, reach-ul postarilor, ce a mers mai bine, ce nu a mers, cum evolueaza numarul fanilor, lucru pe care il poti corela cu anumite actiuni sau intamplari din perioada respectiva, pentru a-ti da seama ce s-a intamplat.

Vei cum fluctueaza engagementul si care sunt principalele postari care atrag cea mai mare implicare din partea publicului. La fel si in cazul continutului de tip video – ce a mers, cata lume a vazut si cat a vazut. Vezi pe ce tip de material video te vei axa de acum incolo si in ce vei investi pentru a-l face mai performant, mai atractiv si mai util pentru cei care consuma acest continut.

Un alt indicator important este cel care iti arata cand sunt online fanii tai. In functie de asta iti poti programa postarile, astfel incat sa ii prinzi in intervalul in care cei mai multi dintre ei sunt activi.

Iti recomand de asemenea sa folosesti si Facebok Analytics, daca nu o faci deja. E similar cu Google Analytics, pentru ca… trebuia si Facebook sa aiba tool-ul lui de analiza. Datele din acest tool sunt preluate cu ajutorul Pixelului, iar principala diferenta dintre Google Analytics si Facebook Analytics (privitor la date in special, pentru ca cel de la Google este mai complex) este ca aici datele privitoare la interactiunile dintre pagina de Facebook, reclamele si site-ul sunt mai relevante. Știm ca cele din Google sunt putin diferite, din cauza modului de atribuire in primul rand, dar si a mecanismelor proprietare diferite.

7. Creeaza un grup/contruieste o comunitate.

Nu este prea tarziu pentru asta nici acum. Incepe si construieste o comunitate in jurul brand-ului tau, primul pas si cel mai facil fiind crearea unui grup pe Facebook/LinkedIn. Dupa cum spuneam si mai sus, algoritmii se schimba mereu, reach-ul organic e in scadere, astfel ca esti nevoit sa investesti tot mai multi bani in promovare ca sa ajungi la publicul tau. Chiar Facebook spune asta cam la fiecare update: ca vei vedea mai mult continut de la prieteni, familie si grupuri, in detrimentul celui de la brand-uri.

Care sunt beneficiile pe care ti le aduce un grup pe Facebook?

  • Ai o comunitate.
  • Iti poti promova produsele/serviciile intr-un alt mod, neintruziv, prietenos.
  • Poti interactiona mai usor cu publicul.
  • Poti creste notorietata si vizitele pe site.
  • Poti aduna mai usor lead-uri.

Crearea comunitatii e una dintre directiile pe care neaparat trebuie sa o ai in vedere pentru acest an, daca nu te-ai apucat pana acum. Daca ai inceput, nu abandona. Sa fie pe lista ta de prioritati constant, sa incerci sa o cresti prin orice mijloace si sa ai grija de ea.

Ca o concluzie…

Social media poate parea sau nu o munca dificil de facut. Asta depinde de fiecare, insa ce pot spune sigur e ca trebuie sa fie o munca sustinuta. Trebuie facuta constant. Trebuie analizata si adaptata. Lucrurile pe care le faci pentru prezenta si promovare in social media nu sunt superficiale, chiar daca multa lume le priveste asa, in ideea: „Lucrezi in social media? Adica te plateste sa stai pe Facebook?”. Intr-adevar, principalul scop al acestui canal este interactiunea. Trebuie sa iti cunosti publicul, sa il tii aproape si sa ii castigi increderea, cum am mai spus. Dar asta se face doar prn anumite tactici si strategii, prin research, prin exercitiu, prin invatare, iar toate astea sunt consumatoare de timp si cer interes si pasiune.

Iar ideea principala a acestui articol este urmatoarea: daca nu faci din audienta ta o prioritate, nu vei avea nici rezultate.

Spor la treaba!

Despre Alex Jivan

Marketing Manager at Spy Shop. 50% creative - 50% analytical. I love Digital Marketing and working with datas, reports, making data analysis and taking decisions based on conclusions: if you can measure, you can improve. Currently focused on Social Media, PPC and improving myself.

Follow Me

Leave a reply