Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

3 moduri in care ar putea avea loc shopping-ul online facut de agenti AI

Agentii AI promit sa transforme viitorul achizitiilor e-commerce: asa cum scriam recent, Google a lansat Agent Payments Protocol (AP2), dezvoltat alaturi de companii de plata cunoscute, care permite plati online initiate de agentii AI; Walmart si OpenAI au semnat un parteneriat pentru achizitii online direct din ChatGPT; eforturile SEO s-au transformat in eforturi AEO, menite sa pozitioneze textele din magazinele online in raspunsurile oferite de Google AI Overviews.

Expertii si jucatorii din industrie par a se pregati de un viitor apropiat in care agentii AI vor anticipa nevoile consumatorilor, apoi vor gasi, comanda si plati rapid produsele dorite de ei, in numele acestora, luand multiple microdecizii. Comertul agentic ar reprezenta o modificare radicala a pietei de retail digital B2C, scrie mckinsey.com, care ar putea valora 3-5 trillioane $, la nivel mondial, pana in 2030.

Comportamentul consumatorilor incepe deja sa se schimbe: 44% dintre utilizatorii care au folosit cautarea online AI-powered spun ca a devenit sursa lor principala si preferata de cautare, conform unui studiu McKinsey. In acest context, brandurile, retailerii, marketplace-urile, companiile logistice, procesatorii de plati si platformele e-commerce care gazduiesc magazinele online trebuie sa se adapteze la noua paradigma.

Din punct de vedere tehnic, asta inseamna integrarea protocoalelor ca Model Context Protocol (MCP), Agent-to-Agent (A2A), Agent Payments Protocol (AP2) sau Agentic Commerce Protocol (ACP), care permit acestor agenti AI autonomi sa functioneze. Experienta de shopping digital intermediata de acesti agenti va fi rapida, eficienta si coerenta si ar putea lua una dintre aceste 3 forme:

  1. Agent → website.Agentii AI interactioneaza direct cu platformele comerciantilor. De exemplu, un agent de turism scaneaza website-urile mai multor hoteluri, evidentiind-le pe cele care corespund preferintelor clientului si confirmandu-i interesul inainte de a-i rezerva camera.
  2. Agent → agent.Agentii tranzactioneaza autonom cu alti agenti. De exemplu, un agent de shopping personal comunica cu agentul AI intern al unui comerciant online, pentru a negocia o reducere la un pachet de produse pentru copii din diferite categorii: protectii de patut, imbracaminte, jucarii etc.
  3. Agent de tip broker → website. Sisteme intermediare faciliteaza interactiunile multi-agent si multi-platforma. De exemplu, un agent destinat rezervarilor in restaurante contacteaza agentul de tip broker al unei platforme precum OpenTable, care iti gaseste o masa si aplica reduceri de fidelitate pe baza profilului tau.

Despre Monica-Ioana Buzea

Cofondator, PR Consultant & Social Media Manager la CreativeCreature.ro (agenție de PR și comunicare). Mă ocup de ştiri, analize și interviuri relevante din domeniul comerţului online autohton şi internaţional pentru ECOMpedia.ro de la finalul lui 2015.

Follow Me

Comentarii ( 2 )

  1. […] platforma online, citim pe economica.net. Si se alatura unor retaileri online mari care mizeaza pe cumparaturile online facute de agenti AI, ca Walmart sau […]

  2. […] artificiala pentru a cauta produse prin intermediul ChatGPT, pe care l-ar putea folosi pe post de agent de shopping. Iar OpenAI face in ultima vreme eforturi considerabile de a promova aceasta tendinta globala: a […]