Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

In 2020, 16% dintre romani au cumparat produse contrafacute (studiu)

Pe 6 iunie, Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuala (EUIPO) a sarbatorit Ziua Mondiala de Combatere a Contrafacerii, atragand atentia asupra prejudiciilor pe care produsele false le aduc societatilor comerciale si consumatorilor. Peste 70% dintre europeni au facut cumparaturi online in 2020 (potrivit Eurostat), iar EUIPO transmite, intr-un comunicat de presa despre rezultatele studiului propriu „Cetatenii europeni si proprietatea intelectuala” (pentru 2020), ca europenilor le este greu sa faca distinctia intre marfurile autentice si cele falsificate.

Cateva cifre interesante, din raport:

  • o treime dintre europeni (33%) s-au intrebat daca un produs cumparat este original
  • aproape 1 din 10 europeni (9%) au declarat ca au fost indusi in eroare, in sensul achizitionarii de produse contrafacute, cu diferente semnificative intre statele membre ale UE – Romania a inregistrat a doua cea mai mare proportie de consumatori inselati (16%), in urma Bulgariei (19%) si inaintea Ungariei (15%); in schimb, Suedia (2%) si Danemarca (3%) prezinta cele mai mici cifre din UE
  • 6,8% din importurile UE (in valoare de 121 de miliarde €) sunt contrafacute (potrivit unui studiu EUIPO si OCDE), afectand negativ toate sectoarele – de la produse cosmetice si jucarii, vin si bauturi, aparate electronice, pana la imbracaminte si chiar pesticide; ele pot prezenta riscuri grave pentru securitatea si sanatatea consumatorilor, in special din cauza expunerii la substante chimice periculoase si la alte pericole
  • produsele contrafacute prezinta riscuri grave pentru sanatatea si siguranta cetatenilor: o analiza calitativa efectuata de EUIPO (in 2019) a aratat ca riscurile majore sunt legate de expunerea la substante chimice periculoase
  • in lume se comercializeaza produse farmaceutice contrafacute in valoare de 4 miliarde €
  • incalcarea drepturilor de proprietate intelectuala (PI) afecteaza nu doar consumatorii, ci genereaza daune considerabile si economiei UE – in economia legitima, se pierd anual vanzari in valoare 83 miliarde €, in 11 sectoare-cheie (vulnerabile in special la falsuri), in plus fata de pierderile de taxe si de contributii de asigurari sociale (in valoare de 15 miliarde €); se estimeaza ca anual se pierd 670.000 de locuri de munca in UE, in sectoarele respective, din cauza contrafacerii

Ingrijorarile cu privire la produsele contrafacute au crescut in timpul pandemiei COVID-19. Proliferarea medicamentelor contrafacute (antibiotice si analgezice) si, mai recent, a altor produse medicale (echipamente personale de protectie si masti faciale) au adus in centrul atentiei acest fenomen, in timp ce contravenientii profita de nesiguranta oamenilor fata de tratamentele si vaccinurile nou-aparute.

Pe langa riscurile pentru sanatate si securitate, produsele contrafacute duc adesea la incalcari ale securitatii si la pierderi financiare. Pirateria digitala este si ea o piata profitabila pentru contravenienti. In cazul IPTV (continut televizat achizitionat printr-o conexiune la Internet), pierderile sunt semnificative. Furnizorii de servicii IPTV ilegale castiga aproape 1 miliard € in fiecare an in UE, creand prejudicii creatorilor de continut si intreprinderilor legitime.

Infractionalitatea legata de PI este o activitate profitabila care implica grupuri infractionale organizate si tot mai multe dovezi arata ca exista legaturi intre contrafacere si piraterie, precum si alte infractiuni (cum ar fi traficul de droguri si de persoane, criminalitatea informatica sau frauda).

„Proprietatea intelectuala este unul dintre cele mai valoroase active ale Europei si un element cheie in redresarea noastra sociala si economica, in special pentru intreprinderile mici. Pandemia de COVID-19 a adus in prim-plan problema infractionalitatii in domeniul PI, odata cu aparitia unui numar tot mai mare de medicamente si produse medicale contrafacute care ameninta si mai mult sanatatea si siguranta cetatenilor. Aceasta este o problema veche, adesea interconectata cu alte tipuri de activitati ilegale, care necesita masuri ferme urgente si coordonate si care a redevenit recent una din primele zece prioritati ale UE in lupta impotriva criminalitatii organizate”, explica Christian Archambeau (foto, Director Executiv EUIPO).

IMM-urile si pirateria intelectuala

Contrafacerea nu afecteaza doar consumatorii, ci implica si daune semnificative pentru economia UE si, in special, pentru intreprinderile mici si mijlocii (IMM-uri). Potrivit Tabloului de bord privind IMM-urile si drepturile de proprietate intelectuala (publicat de EUIPO si care face referire la date din 2019), 1 din 4 IMM-uri din Europa a suferit din cauza unei incalcari a drepturilor de proprietate intelectuala, procentul fiind de 19,5% in Romania. Intreprinderile care detin drepturi de proprietate intelectuala (marci sau brevete) au raportat pierderi ale cifrei de afaceri (33%), afectarea reputatiei lor (27%) si pierderea avantajului competitiv (15%), din cauza incalcarii drepturilor lor.

In prezent, mai putin de 9% dintre toate IMM-urile din UE detin drepturi de proprietate intelectuala inregistrate. Insa pentru cele care pun pret pe PI, diferentele sunt majore: IMM-urile care detin DPI, cum ar fi brevete, desene/modele industriale sau marci, au un venit cu 68% mai ridicat per angajat decat cele care nu detin DPI, iar angajatii lor castiga salarii mai mari.

Pentru a creste gradul de constientizare cu privire la valoarea PI si a ajuta IMM-urile sa isi valorifice competitivitatea pe piata, EUIPO a lansat programul „Ideas Powered for Business”, care include un Fond pentru IMM-uri in valoare de 20 de milioane €, in cooperare cu Comisia Europeana si cu oficiile pentru proprietate intelectuala din statele membre. Aceasta initiativa subventioneaza atat serviciile de evaluare a PI, cat si 50 % din taxele de inregistrare a marcilor si desenelor/modelelor industriale la nivel national, regional sau al UE, ajutand mii de IMM-uri sa isi dezvolte strategiile de PI in aceste momente dificile.

Despre Monica-Ioana Buzea

Cofondator, PR Consultant & Social Media Manager la CreativeCreature.ro (agenție de PR și comunicare). Mă ocup de ştiri, analize și interviuri relevante din domeniul comerţului online autohton şi internaţional pentru ECOMpedia.ro de la finalul lui 2015.

Follow Me

Leave a reply