Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

Round-up ECOMpedia.ro: comertul online romanesc vs. COVID-19 – Diverse (III)

Seria noastra despre impactul pandemiei COVID-19 asupra industriei e-commerce autohtone se incheie momentan, cu ultimul material de sinteza, in cadrul caruia am stat de vorba cu platforma SaaS e-commerce MerchantPro.ro, cu agentia de turism online VioTopTravel.ro si cu e-shop-ul Wellnessist.ro (care vinde purificatoare de aer, filtre, ionizatoare si generatoare de apa). Aceste magazine online au participat si ele la seria noastra de interviuri generaliste din fiecare marti si au fost afectate major de situatia creata. Descoperiti mai multe, in interviul de mai jos!

1. ECOMpedia.ro: Cum a fost afectat magazinul vostru online de pandemia COVID-19?
Arthur Radulescu (foto st., Fondator Shopmania Net, compania care opereaza MerchantPro.ro): MerchantPro este platforma locala SaaS e-commerce cu cel mai mare numar de magazine in Romania, pozitie consolidata si mai mult in perioada pandemiei. Dincolo de nesiguranta acestei perioada si temerile privind securitatea sanitara a angajatilor, clientilor si partenerilor, pandemia a avut un impact benefic pentru industria noastra. A incurajat digitalizarea si a mutat multe afaceri in online intr-un ritm accelerat, ceea ce a adus magazine online noi pe platforma noastra si a crescut considerabil activitatea generala in platforma si interesul pentru deschiderea unui magazin online.
Dorin Diuris (foto, General Manager VioTopTravel.ro): Noi activam in domeniul turismului iar din 3 martie pana in 5 iunie nu am mai avut nicio rezervare. Dupa 5 iunie, am primit doar cateva rezervari pentru litoral si Bulgaria si nimic mai mult.
Emil Moldovan (foto, Manager Wellnessist.ro): Noi vindem produse din categoriile filtrare apa si purificatoare de aer. In lunile martie si aprilie, au inregistrat o stagnare vanzarile de produse high-end pentru filtrarea apei (cum sunt ionizatoarele de apa), insa au crescut vanzarile de produse mai ieftine pentru filtrarea apei (cum sunt canile filtrante si alte sisteme de filtrare). Cel mai probabil, multe persoane care au stat acasa in timpul starii de urgenta au ales sa nu mai care apa imbuteliata si au cumparat cani filtrante. Incepand cu luna aprilie am avut vanzari foarte bune, peste cele bugetate, pe categoria de purificatoare de aer, deoarece avem in portofoliu o gama de purificatoare de aer care neutralizeaza virusii direct in aer, prevenind infectiile virale. Aceste modele de purificatoare de aer au avut o crestere foarte mare de volum, atat in vanzarea catre persoane fizice, cat si catre companii, spitale, scoli si gradinite private. Dupa luna mai si-au revenit si vanzarile de produse high-end pentru filtrarea si imbunatatirea apei. Per ansamblu, pentru noi a fost o perioada foarte buna, deoarece am avut produsele potrivite pentru o nevoie foarte acuta a clientilor nostri.

2. Ce strategii online ati adoptat in pademie, pentru a va adapta noii situatii?
Arthur Radulescu: Inca de la debutul perioadei pandemice, din martie, MerchantPro a lansat un program de sustinere a afacerilor locale cu operatiuni fizice, in cadrul caruia acestea sa poata lansa rapid magazine online prin care sa sprijine, cel putin partial, continuarea activitatii. Astfel, MerchantPro a alocat o parte din echipa sa pentru a asista afacerile locale cu magazine offline, puternic afectate de starea de urgenta si contextul epidemiologic. 7 specialisti in e-commerce din echipa MerchantPro au fost  dedicati pentru implementarea in timp record a unui magazin online complet functional, pe platforma MerchantPro. In cadrul acestei initiative de sprijin, intitulate „Oxigen prin e-commerce”, afacerile offline au beneficiat de acces gratuit la platforma. MerchantPro este o solutie SaaS pentru e-commerce foarte usor de integrat in fluxul firesc operational al unui business. Antreprenorii si cei implicati in afaceri locale offline au fost intr-o situatie fara precedent, in care orice ajutor pentru tinerea pe linia de plutire a afacerii lor era foarte important. Prin urmare, Merchant Pro a alocat o parte din echipa care sa-i asiste cu know how, sfaturi si solutii pentru procesul de lansare a magazinului online.  Prin profilul sau de SaaS, platforma permite oricum lansarea in foarte scurt timp a unui magazin online complet echipat, fara necesitatea ca detinatorii acestuia sa aiba cunostinte tehnice, dar acest taskforce pe care l-am alocat vine sa accelereze si mai mult procesul. Am remarcat un interes crescut pentru deschiderea de magazine online pe platforma MerchantPro. Initiativele de creare cont in vederea lansarii unui magazin online in aceasta perioada au fost cu 300% mai mari fata de perioadele obisnuite. Functionalitatile pe care le-am introdus in perioada aceasta, in special cele orientate catre administrarea vanzarilor multichannel si modulele de management multi-warehouse, au avut un impact pozitiv semnificativ la nivelul interesului retailerilor offline, in ceea ce priveste platforma.
Dorin Diuris: Pe timpul izolarii, am postat pe pagina de Facebook a agentiei diferite informatii, fara a promova oferte; dupa 2 iunie, am inceput cu campaniile pe Google AdWords, dar nu am acoperit nici macar 5% din cheltuieli.
Emil Moldovan: Am continuat ceea ce faceam si inainte (content marketing si reclama platita pe Google). Am avut optiunea sa ne conservam resursele sau sa continuam implementarea strategiei si a planului de afaceri. Nu am redus bugetele, ci chiar le-am crescut, am extins portofoliul de produse pentru purificarea apei, pentru care am creat campanii noi. Am inceput, de asemenea, sa colaboram cu influenceri si pana acum suntem multumiti de rezultate. Ceea ce am facut mai mult in pandemie a fost focusul pe clientii mari si segmentul B2B. Suntem in constructie cu o sectiune a site-ului destinata clientilor B2B si vom acorda o atentie deosebita acestui segment in continuare. Rezultatele confirma ca am facut alegerea corecta in implementarea strategiei si planului de afaceri.

3. Ce servicii proprii s-au vandut cel mai bine in perioada pandemiei? La polul opus, ce servicii nu s-au vandut deloc bine?
Dorin Diuris: Nu am vandut nimic, doar am reprogramat vacantele turistilor.
Emil Moldovan: Cel mai bine s-au vandut purificatoarele de aer cu efect de neutralizare a virusurilor, mai ales ca produsele noastre au cercetari stiintifice, care le atesta eficienta. O performanta mai putin spectaculoasa au avut-o produsele din categoria de filtrare a apei, din gama medie de pret, cum sunt filtrele de apa cu alcalinizare. In aceasta categorie cel mai bine au performat produsele ieftine si produsele cele mai scumpe.

4. Cum s-a comportat valoarea medie a comenzii in perioada pandemiei?
Arthur Radulescu: Numarul tranzactiilor a crescut fata de anul trecut, la fel si valoarea lor. Valoarea tranzactiilor a crescut insa mai mult, semn ca media pe comanda a inregistrat cresteri. Exista insa diferente de la domeniu la domeniu. Evident ca media comenzii pentru verticala Home & Deco si Bricolaj este mai mare decat pentru Produse alimentare, de exemplu, iar dinamica lor a fost diferita. Dar, per total, valorile medii au crescut cu minimum 10-15% fata de anul trecut.
Dorin Diuris: 0 RON.
Emil Moldovan: In cazul nostru, valoarea medie a comenzii a crescut usor, influentata de vanzarile de purificatoare de aer, care au valori peste media preturilor produselor noastre.

5. Cum au evoluat comenzile pe mobile in perioada pandemiei?
Dorin Diuris:  0.
Emil Moldovan: Nu am sesizat o schimbare semnificativa in acest sens, fata de perioada anterioara.

6. Cat de mult au crescut platile prin card, in defavoarea rambursului?
Dorin Diuris:  0.
Emil Moldovan: Nu am tinut o evidenta exacta, deoarece pentru noi plata ramburs are aproape aceeasi rata de finalizare ca plata cu cardul. As spune ca vedem o tendinta de crestere a platilor cu cardul, inclusiv datorita faptului ca o parte dintre clienti au carduri de cumparaturi si le folosesc pentru a cumpara in rate produsele cu valori de peste 2.000 de lei.

7. V-a crescut sau scazut cifra de afaceri in perioada martie-iunie 2020?
Arthur Radulescu: In perioada aceasta am atras noi magazine online in platforma, insa – in paralel – am vrut sa fim alaturi de comerciantii care au intampinat probleme in business si le-am oferit o serie de gratuitati pentru functionalitati disponibile pe MerchantPro. Cifra de afaceri inregistrata anul acesta este cu circa 20% mai mare fata de perioada similara a anului trecut.
Dorin Diuris: A scazut cu 90% si estimam ca asa va fi tot anul 2020.
Emil Moldovan: Cifra noastra de afaceri a crescut semnificativ in aceasta perioada, chiar peste valorile bugetate. Cresterea a fost generata in principal de clientii B2B, dar am avut crestere si pe segmentul B2C, datorita produselor cu efect antiviral si a produselor noi pe care le-am adus in portofoliu.

8. Ce modificari au aparut in relatia cu fir­mele de curierat?
Emil Moldovan: Exceptand cresterea preturilor, nu am sesizat schimbari semnificative in relatia cu firmele de curierat. Schimbarea majora pe care am facut-o in zona de logistica a fost trecerea la un serviciu de fulfillment, care ne-a simplificat fluxurile in-house si ne-a redus costurile cu livrarea comenzilor.

9. Care credeti ca sunt tendintele aparute in pandemie care se vor mentine pe termen lung, in comertul online?Arthur Radulescu: Noi am urmarit foarte atent evolutia de la saptamana la saptamana, in ultimele 3 luni (15 mai – 15 iunie). Fiecare saptamana a
avut cresteri fata de saptamana echivalenta a anului anterior. Interesant este ca aceste cresteri s-au mentinut si dupa 15 mai, cand restrictiile au fost relaxate si se mentin in continuare. In acest context, cred ca cea mai importanta tendinta generata de pandemie este adoptia cumparaturilor online in randul populatiei. Este o adoptie fortata de conditiile initiale, pentru ca multe magazine fizice au fost efectiv inchise, dar care se pastreaza si in prezent si nu cred ca e reversibila. Cifrele din starea de alerta semnaleaza o schimbare de comportament mai profunda si o migrare pe termen lung catre online, atat din partea clientilor, cat si din partea retailerilor. Din partea retailerilor traditionali, dar si din partea celor care aveau deja activitati online, am remarcat clar o tendinta de migrare catre solutii e-commerce precum MerchantPro. Mai mult ca oricand, acestia apreciaza un nivel crescut de stabilitate, o asistenta proactiva si o capacitate foarte buna de a se adapta la necesitatile de business ale fiecarui client, intr-o maniera extrem de accesibila.
Dorin Diuris: Anul acesta pentru turism este un an compromis, multi turisti au frica sa calatoreasca sau nu mai au in buget bani de vacanta, din cauza situatiei economice.
Emil Moldovan: Cred ca oamenii s-au obisnuit sa cumpere mai mult online, ceea ce ajuta tot ceea ce inseamna comert online. Pe segmentul de produse premium si de nisa, o tendinta care este posibil sa continue pe termen lung este consultanta online catre clienti, care poate inlocui in buna masura consultanta fata in fata.

10. Ce alte detalii interesante vreti sa ne povestiti despre cum v-a afectat COVID-19?
Dorin Diuris: Speram ca abia de la anul, din martie, sa-si revina vanzarile, iar daca nu apare un vaccin sau medicament pentru a trata concret acest virus, sansele ca turismul sa-si revina sunt foarte mici.
Emil Moldovan: Am fost norocosi sa avem un portofoliu produse cu efect antiviral si asta ne-a ajutat chiar sa crestem in aceasta perioada. A fost foarte interesant sa observam diferenta in comportamentul de cumparare de dinainte de pandemie si din timpul pandemiei, pentru aceste produse. Promovam inca de anul trecut purificatoarele de aer cu efect antiviral produse de LightAir Suedia, compania noastra fiind importator exclusiv pentru Romania, in special pentru efectele lor de prevenire a bolilor (inclusiv a afectiunilor virale) si crestere a calitatii vietii. Cand a aparut pandemia, care este tot o infectie virala, iar protectia noastra si a celor dragi a devenit o problema acuta si arzatoare, cumparatorii au inteles mult mai repede utilitatea si importanta produselor noastre. Astfel, am experimentat foarte clar diferenta dintre a vinde un produs care rezolva o durere existenta si constientizata a clientului, fata de vanzarea acestuia pentru prevenirea unor probleme pe care clientul le va avea in viitor.

Leave a reply