Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

Romania: piata online de reclame va pierde 7% din valoare, in 2020 (studiu)

Care este impactul COVID-19 asupra publicitatii online din Romania? 23% din bugetele de publicitate vor merge spre online, in 2020 (+2% YoY), dar suma neta cheltuita va fi mai mica decat anul trecut: 92 de milioane € (fata de 99 de milioane €, in 2019), adica o scadere de 7% din valoarea totala. Si va fi mai mica decat estimarile initiale, de dinainte de pandemie, care duceau suma la 115 milioane €. Shopping-ul digital a mers bine pe timp de pandemie, dar scaderea este motivata de taierea bugetelor categoriilor grav afectate de criza pandemica (retail non-alimentar, finante, automobile).

Acestea sunt concluziile analizei „Media Fact Book 2020” (realizata de agentia de marketing si publicitate Initiative Romania). Studiul are la baza date si informatii oferite de: Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor (ARMA), Biroul Roman de Audit Transmedia (BRAT), Asociatia pentru Radio Audienta (ARA), Kantar Media, International Advertising Association (IAA), Interactive Advertising Bureau (IAB), PriceWaterhouseCoopers, Business Monitor International, ANRCTI, Institutul National de Statistica (INSSE), EuroStat, focus-economics.com, ANCOM, Profit.ro, iSense Solutions, Similar Web, Global Web Index, Statista si GPeC.

Alte cifre interesante din studiu:

  • piata media autohtona a continuat sa creasca in 2019 (cum face din 2013 incoace), atingand valoarea de 480 milioane € (+5,6% fata de 2018); in 2020, situatia economica actuala va determina o scadere estimata de -16,5% (pana la 401 milioane €); asta intr-un scenariu optimist, in care publicitatea din domeniile TV, print, OOH, radio si online si-ar reveni pana la final de an, fara a exista un potential doi al restrictiilor, in Q3-Q4 2020
  • doar 23% din romanii de 16-74 au facut cumparaturi pe Internet, in 2019 (ceea ce inseamna ca ne aflam pe penultimul in UE, inaintea Bulgariei)
  • sectorul de shopping online a depasit 4,3 miliarde € la final de 2019 (cu 20-22% mai mult YoY), dar cifra nu include servicii ca bilete de avion si la evenimente, rezervari la hotel, plata utilitatilor
  • valoarea medie a tranzactiilor online a crescut semnificativ in 2019 vs. 2018 si pe desktop, si pe mobile – romanii au cheltuit 273 lei pe desktop (comparativ cu 204 lei, in 2018) si 208 lei pe mobile (fata de 170 lei, in 2018); cea mai mare crestere in valoarea medie a cosului s-a inregistrat la categoriile Electronice – IT&C, Fashion si Produse penru copii
  • in 2019, 63,6% dintre vanzari s-au facut pe mobil, iar 36,4% pe desktop, telefoanele stand pe primul loc si la capitolul valoare totala a vanzarilor; in schimb, numarul de persoane care cumpara pe mobile ramane in continuare mai mic decat cel al cumparatorilor de pe desktop/laptop

  • 41% dintre internautii romani de 16-64 de ani spun ca folosesc motoarele de cautare pentru a descoperi brand-uri noi
  • 70% sunt ingrijorati de modul cum le folosesc companiile datele personale, peste jumatate spun ca sterg cookie-urile din web browser-ul folosit (aproape la fel de multi utilizand ad-blocking-ul)

Raportul subliniaza ca actuala criza nu se compara cu cea din 2009, din punct de vedere mediatic, la nivelul tarii noastre. Atunci, piata media s-a prabusit cu 36%, pierzand in jur de 200 de milioane €, avand nevoie de 3 ani pentru a incepe sa creasca din nou. Acum, Initiative Romania estimeaza ca, pana la finalul acestui an, se vor pierde 80 de milioane € (16,5%). La nivel digital, Internetul reprezenta 3% din piata, in 2008 (16 milioane €); de atunci, a ramas singurul domeniu in continua crestere, in fiecare an, pana acum, cand va pierde 7% (ceea ce inseamna ca s-a maturizat si nu mai este invulnerabil la crizele economice). Dar, cu toate ca bugetele au scazut temporat, online-ul ramane un loc in care platformele mari de publicitate – rezistente la problemele globale – investesc in continuare.

Leave a reply