Romania: campaniile de reduceri online nu respecta legea
Comerciantii online autohtoni nu respecta legislatia in domeniu, in cadrul campaniilor de reduceri, transmite Consiliul Concurentei, intr-un comunicat de presa ce contine rezultatele unei anchete sectoriale privind comertul electronic. Mai exact, pretul de referinta (la care se aplica reducerea si care este afisat „taiat” de catre comerciantii online) este mai mare decat nivelul prevazut de lege, pentru aproximativ 80% dintre produsele monitorizate. Acest nivel impus de OG nr. 99/2000 spune ca reducerea trebuie raportata la cel mai mic pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in ultimele 30 de zile.
Alte cifre relevante din ancheta Consiliul Concurentei:
- in cazul a aproximativ 29% din produsele monitorizate, de Black Friday 2017, pretul taiat a fost mai mare decat pretul maxim practicat in ultimele 30 de zile (practic, pretul de referinta de Black Friday a fost crescut/mentinut artificial)
- „Aceasta practica, de a creste sau de a mentine artificial pretul de referinta in cadrul promotiilor (ex. Black Friday), creeaza consumatorilor impresia ca beneficiaza de o reducere mai mare decat este in realitate. De fapt, consumatorii platesc un pret apropiat celui din afara campaniei, ceea ce poate constitui o incalcare a legislatiei in domeniu”, transmite Bogdan Chiritoiu (Presedintele Consiliului Concurentei)
- in general, mai mult de jumatate din volumul vanzarilor principalilor retaileri sunt facute la preturi promotionale, o mare parte dintre produsele comercializate de toate platformele online importante monitorizate avand preturi reduse chiar si peste 75% din timp
- preturile practicate de online cu ocazia Black Friday sunt comparabile cu cele din cadrul altor campanii, deci Black Friday se individualizeaza ca o campanie de volum, decat de reducere a preturilor
- sursa principala a reducerilor consta in negocierea unor discount-uri importante cu furnizorii
- e-commerce-ul romanesc e o piata nationala izolata (tranzactiile transfrontaliere sunt inca reduse), insuficient de matura din perspectiva cererii si a ofertei, dar cu potential de dezvoltare si de diminuare a barierelor geografice
- in sectorul comertului electronic activeaza un numar restrans de jucatori relevanti
- ponderea e-commerce-ului in totalul sectorului de retail a crescut de la an la an, in perioada 2012 – 2017, ajungand de la 1,3% la 5,6%
- in 2017, comertul online autohton a crescut cu 55% YoY (pana la 2,8 miliarde €)
- vanzarile de Black Friday 2017 au fost de 200 milioane € (adica 7% din vanzarile realizate in tot anul)
- in 2017, 16% dintre utilizatorii de Internet au cumparat ceva online (cu 4% mai mult YoY)
In urma anchetei sectoriale, Consiliul Concurentei considera necesara modificarea cadrului legal, astfel incat fiecare magazin online sa aiba obligatia de a afisa, pentru fiecare produs comercializat, informatii privind evolutia pretului de referinta si al pretului practicat in ultimele 30 de zile. Acesta va colabora cu Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor in scopul imbunatatirii cadrului legal de restabilire a mecanismelor concurentiale, in cadrul campaniilor promotionale.
Leave a reply