Romania: Black Friday 2024 – cifre si recorduri (UPDATE)
Asa cum facem de cativa ani incoace, de Black Friday 2024 (8 noiembrie), am stat cu ochii pe cifrele si datele primite de la procesatorii de plati (apropo de valoarea volumelor tranzactionate si numarul de tranzactii online) si nu numai. In urma tuturor comunicatelor de presa primite, am creat un singur articol, pe care il vom completa, pe masura ce primim informatii noi,, pentru a avea o privire de ansamblu asupra celui mai important eveniment de reduceri autohton din 2024.
PayU GPO Romania (8 noiembrie):
ORA 09:00:
- valoarea totala a volumelor tranzactionate – 267 milioane lei
- total tranzactii – circa 382.000, din care 70% plata cu un click
- top 3 tranzactii – 69.733 lei (ora 01:16), 43.479 lei (ora 08:53) si 41.540 lei (ora 08:15)
- cosul mediu de cumparaturi – 699 lei, de aproape 6 ori mai mare decat o zi normala
- cosul mediu de cumparaturi in rate vs o zi obisnuita – 1.036 lei, cu 60% mai mare decat intr-o zi normala
- top categorii de produse achizitionate – IT&C, e-tail si Fashion
ORA 12:00:
- valoarea totala a volumelor tranzactionate – 400 milioane lei
- total tranzactii – circa 610.000, din care 67% plata cu un click
- top 3 tranzactii – 75.049 lei (ora 09:20), 69.733 lei (ora 01:16) si 43.379 lei (ora 08:53)
- cosul mediu de cumparaturi – 655 lei, de aproape 5 ori mai mare decat o zi normala
- cosul mediu de cumparaturi in rate vs. o zi obisnuita – aproximativ 1.000 lei, cu 55% mai mare decat intr-o zi obisnuita
- top categorii de produse achizitionate – IT&C, Home&Deco, Beauty, Articole copii si jucarii
- minutul de aur – aproximativ 8.200 de tranzactii
ORA 14:00:
- valoarea totala a volumelor tranzactionate – 458 milioane lei
- total tranzactii – peste 730.000, din care 66% plata cu un click
- top 3 tranzactii – 75.049 lei (ora 09:20), 69.733 lei (ora 01:16) si 54.371 lei (ora 13:17)
- cosul mediu de cumparaturi – 653 lei, de aproape 5 ori mai mare decat o zi normala
- cosul mediu de cumparaturi in rate vs. o zi obisnuita – 976 lei, cu 55% mai mare decat intr-o zi obisnuita
- top categorii de produse achizitionate – IT&C, Home&Deco, Beauty, Articole copii si jucarii
- minutul de aur – aproximativ 8.200 de tranzactii
ORA 17:30:
- valoarea totala a volumelor tranzactionate – 539 milioane lei
- total tranzactii – 885.000, din care 65% plata cu un click
- top 3 tranzactii – 75.049 lei (ora 09:20), 69.733 lei (ora 01:16) si 54.371 lei (ora 13:17)
- cosul mediu de cumparaturi – 608 lei, de 4 ori mai mare decat o zi normala
- cosul mediu de cumparaturi in rate vs. o zi obisnuita – 957 lei, cu 55% mai mare decat intr-o zi obisnuita
- top categorii de produse achizitionate – IT&C, Home&Deco, Beauty, Articole copii si jucarii
- minutul de aur – aproximativ 8.200 de tranzactii
MerchantPro (5-11 noiembrie):
- fenomenul Black Week s-a consolidat ca un eveniment de shopping extins, anul acesta, care capteaza interesul consumatorilor pe durata a 7 zile si se dovedeste a fi o strategie eficienta pentru tot mai multi comercianti, care au inceput reducerile din timp si le-au continuat pana luni, 11 noiembrie (Cyber Monday)
- datele colectate dintr-un esantion de aproximativ 1.000 de magazine online locale arata o crestere de 5% a numarului de comenzi si +18% venituri fata de saptamana echivalenta a anului trecut (5-11 noiembrie 2024 vs 7-13 noiembrie 2023)
- valoarea medie a cosului de cumparaturi a crescut cu 12% YoY, pana la 64 €, de-a lungul celor 7 zile, iar de Black Friday a fost de 73 € (+24% YoY)
- vineri (8 noiembrie), numarul tranzactiilor a stagnat, dar valoarea medie a cosului si veniturile au fost mai mari cu 24%, reflectand o atentie mai mare a cumparatorilor catre produse premium
- cea mai mare comanda inregistrata de magazinele din platforma MerchantPro a fost una in valoare de 30.000 €, intr-un magazin online B2B
- dinamica cea mai interesanta s-a observat duminica (10 noiembrie), cand numarul tranzactiilor au fost cu doar 15% sub cele de vineri, un raport record pentru o zi din saptamana neagra raportat la varful inregistrat in ziua traditionala de Black Friday
eMAG.ro (8 noiembrie):
- in primele 30 de minute de la start, clientii au plasat comenzi in valoare de 220 milioane lei (+22% YoY), pentru 000 de produse
- 34% dintre produsele comandate in primele 30 de minute se aflau in listele de Favorite ale clientilor, de trei ori mai multe fata de anul trecut
- minutul de aur – 07:18, produse comandate in valoare de 13 milioane de lei, in crestere de la 9 milioane lei, anul trecut (+44% YoY)
- secunda de aur – 633 de produse comandate intr-o secunda
- 85% din totalul comenzilor vor fi livrate la easybox, in localitatile in care serviciul este disponibil, iar primele comenzi vor ajunge in lockere in Bucuresti pe 8 noiembrie, la ora 15:30
- dupa 3 ore, s-au dat comenzi de 524 milioane lei (+26% YoY) si s-au vandut 1,6 milioane de produse
- dupa 3 ore, clientii Genius au comandat, in medie, 6 produse cu livrare la locker
- dupa 3 ore, 73,35% dintre comenzi au fost platite cu cardul
- in primele 3 ore, 90% dintre clienti au accesat de pe mobil oferta de Black Friday
- in primele 3 ore, aproape un sfert dintre clientii care au comandat au un abonament Genius
- in primele 3 ore, partenerii din eMAG Marketplace au vandut peste 383.000 produse, cu 27% mai multe comparativ cu anul anterior
- comanda cu numarul cel mai mare de produse – 53 de produse din 24 de categorii (mobila, electrocasnice mici, articole sportive, produse pentru gatit, electronice mari, produse pentru casa), in valoare de 17.000 de lei
- 300 de selleri parteneri au primit comenzi, in primele 3 ore de eveniment
- topul judetelor, dupa valoarea medie a comenzilor la nivel de client, in primele 3 ore de eveniment – Bucuresti, Constanta, Dolj, Bihor, Giurgiu
- pana la ora 19:30, 566.000 de clienti comandasera peste 2,7 milioane de produse, in valoare de 800 de milioane de lei (mai mult decat previziunile pentru intreaga zi)
- pana la ora 19:30, valoarea medie a unei comenzi a fost de 1.553 lei (+14% YoY)
- peste 12.600 de comercianti din marketplace au vandut peste 798.000 de produse cu reducere, pana la 19:30
- peste 83% dintre comenzile plasate pana la ora 19:30 au fost cu livrare la easybox, in localitatile in care serviciul este disponibil
- a 14-a editie de Black Friday la eMAG.ro a stabilit noi recorduri – peste 647.000 de clienti au comandat 3,2 milioane de produse, in valoare totala de 896 milioane de lei (+22% YoY)
- cei 13.200 de selleri din marketplace care au participat la eveniment au avut vanzari cu 30% mai mari YoY
- multi dintre clienti au profitat si de solutiile flexibile de plata puse la dispozitie de eMAG, iar 24% din vanzari au fost realizate prin MyWallet sau prin solutiile de creditare disponibile (plata in 4 sau 6 rate fara dobanda sau in pana la 40 de rate cu dobanda zero, cu cardurile de credit ale bancilor partenere)
- clientii Genius, campioni de Black Friday – peste 38% dintre clientii care au comandat de Black Friday au un abonament Genius; ei au pus in cos, in medie, 6,3 produse din mai multe categorii
- a fost atins si un nou record al clientilor care au activ un abonament Genius – 1 milion de utilizatori, in Romania
- majoritatea clientilor prefera plata cu cardul – 73,35% dintre comenzi au fost achitate cu cardul online
- metoda preferata de livrare este la locker – aproape 81% dintre comenzi vor fi livrate astfel
- printre produsele speciale comandate anul acesta s-au numarat 2.500 de nopti de cazare, 4.000 vouchere de bilete de avion, 19 automobile, 53 de tone de carne
- clientii care au plasat cele mai mari comenzi ca valoare sunt din Bucuresti, urmati de cei din Constanta, Dolj, Bihor si Giurgiu
Bookzone.ro (6-11 noiembrie):
- elementul unic al campaniei (care a insemnat reduceri de minimum 50%) a fost ca utilizatorii au putut alege preturile pentru anumite titluri din oferta; clientii au ales preturi cuprinse intre 9,9 si 15 lei pentru aceste carti
- libraria online a vandut un numar record de volume, in prima zi (peste 100.000 de carti), si in 4 zile au fost comandate peste 225.000 de carti
- platforma a atras peste 30.000 de vizitatori simultan pe site, de Black Friday (suficient pentru a umple un stadion)
- clientii au avut (in medie) cate 7 carti in cosul virtual de cumparaturi, dublu comparativ cu perioadele obisnuite
- cartile de dezvoltare personala s-au aflat pe primul loc in topul preferintelor, urmate de fictiune, romance, carti pentru copii si thriller
Trendyol.com (5-10 noiembrie):
- peste 1,64 de milioane de articole vandute in 6 zile
- 3,2 milioane de vizitatori unici au accesat platforma, inregistrand o crestere de aproape 50% fata de saptamana anterioara
- numarul comenzilor a crescut de 3 ori fata de saptamana precedenta
- varful comenzilor a fost inregistrat pe 8 noiembrie, cu o crestere de 4 ori comparativ cu vinerea precedenta, iar ora de aur a campaniei a fost in aceeasi zi, intre orele 21:00-22:00, cand s-au plasat aproape 100 de comenzi/minut, in medie
- Trendyol a fost cea mai descarcata aplicatie mobila din Romania, intre 5 si 10 noiembrie
- cele mai comandate produse au fost puloverele, rochiile si hanoracele
- cele mai multe comenzi au fost plasate din Bucuresti, Cluj-Napoca si Constanta
- campania va continua cu o a doua editie, sincronizata cu Black Friday la nivel international, care va avea loc intre 26 noiembrie si 1 decembrie
SpringFarma.com (7-17 noiembrie):
- in primele zile ale campaniei, platforma a inregistrat o crestere de peste 53% YoY a numarului de comenzi si o crestere de 45% a valorii vanzarilor
- planul de campanie a fost inceput inca din luna august, cand echipa Innobyte a evaluat infrastructura de la zero, propunand solutii personalizate pentru optimizarea resurselor IT si pregatirea platformei pentru un trafic de pana la 8 ori mai mare decat in zilele obisnuite
- in urma auditului de infrastructura, au fost initiate o serie de masuri tehnice esentiale, incluzand extinderea capacitatii serverelor, optimizari constante si solutii de scalare automata
- pe parcursul lunilor de pregatire, Innobyte a introdus teste de stres simulate, imitand comportamentul consumatorilor reali si click-urile multiple pentru a anticipa zonele de suprasolicitare a platformei; in plus, focusul s-a mutat pe monitorizarea si identificarea punctelor sensibile din site, permitand echipei sa identifice si sa optimizeze performanta site-ului
- pentru a asigura o infrastructura robusta si flexibila, s-a colaborat indeaproape cu furnizorul de hosting, pentru a fi gata sa raspunda rapid la cerintele ridicate ale unei zile de Black Friday
- o componenta centrala a pregatirilor a fost dezvoltarea unui Risk Register detaliat, care a inclus identificarea si pregatirea pentru cele mai pesimiste scenarii
Magazinele de pe platforma Gomag:
- Black Friday a insemnat reduceri de 5-90% si a adus o crestere de +31% YoY in vanzari si o crestere de +18% YoY a numarului de comenzi
- pe 8 noiembrie, multi dintre clientii Gomag au avut cel putin o dublare a vanzarilor fata de o zi normala, insa s-au intregistrat si cresteri de peste 15 ori
- valoarea medie a cosului de cumparaturi a crescut cu 10% (pana la 494 lei), fata de 448 lei anul trecut
- in perioada weekendului de Black Friday, pe Gomag s-au inregistrat vanzari de peste 40 milioane de lei; raportat la intervalul extins abordat de clientii Gomag, adica perioada 8-15 noiembrie, vanzarile totale au depasit 100 milioane de lei
- cele mai cautate categorii de produse si segmentele cu cele mai mari vanzari au fost Fashion si Petshop, Casa si Gradina, IT&C
evomag.ro (25 octombrie – 11 noiembrie):
- comenzi de 7 milioane de euro, in crestere cu aproximativ 10% fata de anul trecut
- traficul pe site a crescut cu 15% YoY, numarul vizitelor inregistrand un varf in weekendurile din timpul campaniei
- 75% dintre accesari au fost realizate de pe dispozitive mobile
- telefoanele mobile si tabletele au fost cele mai cautate produse, urmate de componentele PC, electrocasnicele mari si mici, produsele din categoria casa si gradina
- cea mai mare comanda din acest an a inclus 2 telefoane de ultima generatie
- segmentul corporate a reprezentat circa 30% din totalul comenzilor, in crestere fata de anul trecut
- un element distinct al acestui Black Friday a fost distributia mai uniforma a comenzilor pe parcursul zilei – in editiile trecute, 70% dintre comenzi erau plasate in primele ore, dar anul acesta ponderea a scazut la 50%; spre deosebire de editiile anterioare (cand majoritatea cumparaturilor erau impulsive), in 2024 clientii au avut o abordare mai strategica, analizand mai bine reducerile si planificand achizitiile; aceasta tendinta poate fi legata de o maturizare a pietei si de disponibilitatea mai mare a produselor in stoc
- plata in rate a devenit o optiune preferata pentru tot mai multi clienti, numarul acestora dublandu-se fata de anul trecut; ponderea totala a comenzilor achitate in rate a crescut la 28% (fata de 21%, in 2023); solutiile BNPL (Buy Now, Pay Later) au contribuit cu 16% din totalul vanzarilor
- livrarea la lockerele easybox, FanBox si Ship & Go a fost optiunea aleasa pentru 68% dintre comenzi; livrarile rapide via Glovo, Bringo si Tazz au reprezentat doar 2% din totalul comenzilor, fiind utilizate mai ales pentru produse urgente sau de dimensiuni mici
Comentariu ( 1 )
[…] de Black Friday 2024 a adus o crestere de +31% YoY a vanzarilor magazinelor Gomag care au organizat campanii de reduceri […]